Scalpers köpte upp Nvidias egna RTX 5000-kort innan säljstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Köpte mitt 4090 för 28,000 kr för att 50 min senare sälja det för 38,000 kr till en som inte fick ett och som var villig att betala. En vinst på 10,000 kr som gör att jag fått mitt 7900 XTX gratis. Win!

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att göra så, jag skulle få väldigt dåligt samvete. Pengar är inte allt och jag avstår från att göra fula saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoFear1979:

Det stora problemet med den oreglerade scalping trenden är att det inte finns någon lag som reglerar det.

Det skall givetvis inte finnas någon lag som reglerar detta.

Om någon fick tag på ett grafikkort som visar sig vara värt två-tre gånger mer än det kostade skall de givetvis få sälja det om de vill, allt annat vore ju dystopiskt! Skall man inte få sälja aktier för mer än man köpte dem för heller? Frimärken? Pokemonkort?

Det enda problemet här är ju att någon fick gå före i kön. Scalpers i sig är inte ett problem som behöver lösas med lagar, de är bara ett mellanled som uppstår när det förra mellanledet har satt alldeles för låga priser på sin produkt jämfört med vad den är värd enligt marknaden.

När tillgången och efterfrågan balanseras försvinner scalpers. Det vanligaste som "scalpas" är ju biljetter, och det mest effektiva en artist kan göra för att motverka det är att boka in flera spelningar.

Motsvarigheten här är alltså att det måste tillverkas flera grafikkort. Bristen är det stora problemet, inte scalpers.

Permalänk
Medlem

Det får scalpa så mycket det vill, jag köper iaf inte något.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att göra så, jag skulle få väldigt dåligt samvete. Pengar är inte allt och jag avstår från att göra fula saker.

Fula saker, dåligt samvete? Jag har inte gjort något fult eller ens olagligt, utan jag har köpt och betalat för ett grafikkort som jag sedan väljer att sälja för ett pris som är högre än inköpspriset. Någon som inte fick tag på ett kort och som är villig att betala vad jag säljer det för köpte det. Det handlar helt enkelt om tillgång och efterfrågan. Att du är avundsjuk och därför kallar det jag och andra med mig gör för fult, det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Skrivet av Buck Naked:

Fula saker, dåligt samvete? Jag har inte gjort något fult eller ens olagligt, utan jag har köpt och betalat för ett grafikkort som jag sedan väljer att sälja för ett pris som är högre än inköpspriset. Någon som inte fick tag på ett kort och som är villig att betala vad jag säljer det för köpte det. Det handlar helt enkelt om tillgång och efterfrågan. Att du är avundsjuk och därför kallar det jag och andra med mig gör för fult, det är en helt annan sak.

Att det öht går att göra så säger väl mest bara hur trasig grafikkortsmarknaden är.
Sedan kommer folk tycka olika saker om hur den trasigheten utnyttjas, antingen är det smart, smaklöst eller något annat. Just olagligt är det förstås inte, "fult" ligger väl mer i betraktarens ögon...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Att det öht går att göra så säger väl mest bara hur trasig grafikkortsmarknaden är.
Sedan kommer folk tycka olika saker om att hur den trasigheten utnyttjas, antingen är det smart, smaklöst eller något annat. Just olagligt är det förstås inte, "fult" ligger väl mer i betraktarens ögon...

Tillgång och efterfrågan gäller alla marknader och produkter, så att grafikkortsmarknaden skulle vara "trasig" håller jag inte med om.

Jag köper den sista kanelbullen i butiken för 25 kr. Bakom mig står en person som säger "typiskt, jag som också ville köpa en kanelbulle." Jag vänder mig om och säger att jag är villig att sälja min kanelbulle för 50 kr. Personen tittar då på prislappen och ser att den kostar 25 kr men beslutar att han vill ha den så mycket att han är villig att betala vad jag säljer för.

Att det skulle vara fult att genomföra denna typ av affär när båda gör det helt frivilligt är rent snack, utan det handlar om den svenska avundsjukan. Ni som inte har pengarna att göra det är bara avundsjuka, hur mycket ni än påstår annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Tillgång och efterfrågan gäller alla marknader och produkter, så att grafikkortsmarknaden skulle vara "trasig" håller jag inte med om.

Jag köper den sista kanelbullen i butiken för 25 kr. Bakom mig står en person som säger "typiskt, jag som också ville köpa en kanelbulle." Jag vänder mig om och säger att jag är villig att sälja min kanelbulle för 50 kr. Personen tittar då på prislappen och ser att den kostar 25 kr men beslutar att han vill ha den så mycket att han är villig att betala vad jag säljer för.

Att det skulle vara fult att genomföra denna typ av affär när båda gör det helt frivilligt är rent snack, utan det handlar om den svenska avundsjukan. Ni som inte har pengarna att göra det är bara avundsjuka, hur mycket ni än påstår annat.

Jag tycker det är ganska tydligt att den är trasig när korten officiellt säljs till ett pris där det finns ~0 uppbackning i form av tillgång.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Skrivet av evil penguin:

Jag tycker det är ganska tydligt att den är trasig när korten officiellt säljs till ett pris där det finns ~0 uppbackning i form av tillgång.

Om jag även ska kommentera liknelsen där:

På samma sätt skulle jag kalla den lokala kanelbullsmarknaden för trasig om byns enda butik alltid har slut på kanelbullar (som de säljer för 25 kr) men att det alltid står folk utanför och säljer butikens kanelbullar för 50kr.

De tillför ingen nytta, det är inte fler som får kanelbullar, den som faktiskt gör de eftertraktade kanelbullarna får inte mer betalt, osv, osv. Men de kan utnyttja att de lokala marknadsförhållandena är trasiga och själva tjäna en hacka på det.

Är det olagligt? Nej.
Kommer det förarga folk? Inte alla förstås, men det känns som en ganska självklar konsekvens.
Är de som blir förargade specifikt just avundsjuka? Just det tycker jag verkar långt ifrån självklart, jag tänker mig snarare en annan moralisk syn på agerandet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

1. Nvidia är inte grafikkortsmarknaden.
2. Nvidia har ingen skyldighet att tillverka och leverera x antal grafikkort vid lanseringen.
3. Du dör inte av att vänta på deras grafikkort i någon månad.

Skrivet av evil penguin:

Om jag även ska kommentera liknelsen där:

På samma sätt skulle jag kalla den lokala kanelbullsmarknaden för trasig om byns enda butik alltid har slut på kanelbullar (som de säljer för 25 kr) men att det alltid står folk utanför och säljer butikens kanelbullar för 50kr.

De tillför ingen nytta, det är inte fler som får kanelbullar, den som faktiskt gör de eftertraktade kanelbullarna får inte mer betalt, osv, osv. Men de kan utnyttja att de lokala marknadsförhållandena är trasiga och själva tjäna en hacka på det.

Är det olagligt? Nej.
Kommer det förarga folk? Inte alla förstås, men det känns som en ganska självklar konsekvens.
Är de som blir förargade specifikt just avundsjuka? Just det tycker jag verkar långt ifrån självklart, jag tänker mig snarare en annan moralisk syn på agerandet.

Återigen, butiken (Nvidia) är inte den enda butiken, och marknaden är fri, så är någon villig att betala mer än riktpris så är det fritt fram att göra det. Att ni inte kan det och är avundsjuka är något helt annat.

Hade du inte varit avundsjuk hade du och andra med dig inte skrivit metervis med text om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

2. Nvidia har ingen skyldighet att tillverka och leverera x antal grafikkort vid lanseringen.

Återigen, butiken (Nvidia) är inte den enda butiken, och marknaden är fri, så är någon villig att betala mer än riktpris så är det fritt fram att göra det. Att ni inte kan det och är avundsjuka är något helt annat.

Hade du inte varit avundsjuk hade du och andra med dig inte skrivit metervis med text om ämnet.

Det handlar inte om avundsjuka för min del, det handlar om rättvisa och heder. Även om jag inte tänkt köpa kortet kan jag fortfarande tycka det är orättvist upplagt och ohederligt beteende. Man har vissa förväntningar som kund när man går in i en butik som saluför en vara. Nvidia marknadsförde inte korten till scalpers.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Jämförelsen är lite skev. Tänk istället samma situation där du inte vill ha en bulle men hör att den bakom dig absolut vill ha en just nu, och att du då ser din chans att utnyttja personens begär genom att köpa sista och sedan tjäna en hacka på transaktionen. I detta så påverkar du också tillgången genom ditt agerande, eftersom tillgången var tillräcklig för att den personen skulle få en bulle, medans du satte den ur spel genom att köpa utan att ha för avsikt att äta en bulle just den dagen.

För din del handlar det ju bara i detta läge om att utnyttja situationen för egen vinning. Och det är väl just detta som många vänder sig emot, de allra, allra flesta köper trots allt korten och använder dem själva, trots att de mycket väl vet att de skulle få betydligt mer för dem om de satte ut dem på Tradera. Så jag köper inte riktigt att det handlar om avundsjuka, väldigt många här hade kunnat göra precis det du gjort men väljer att inte göra det. Jag kunde göra det när 3080 släpptes, då jag fick ett kort direkt, men gjorde det inte heller då.

Jag lägger egentligen inga värderingar i det, men det är bra att få lite klarhet i vad invändningen faktiskt är tycker jag.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Nej, men i vissa avseenden nära nog.
Men låt gå, beroende på vissa parametrar så kan det ju helt klart finnas alternativ med bättre tillgänglighet och pris.

Det beror ju dock just på, så det blir ju inte rakt av att alla har ett fullgott alternativ tillgängligt.

Skrivet av Buck Naked:

Nej, ingen har sagt det (vad jag sett iaf).
Däremot när de spikar ett instegspris (för FE samt utvalda partnermodeller) men inte kan/vill leverera volymer som någorlunda överensstämmer med efterfrågan vid det priset så uppstår det ju av uppenbara skäl en obalans. Just detta är vad jag hänvisat till tidigare.

Skrivet av Buck Naked:

Detta har väl inget med nuvarande diskussion att göra? (Och om jag läser det bokstavligt: nej, jag väntar inte på något grafikkort personligen)

Skrivet av Buck Naked:

Återigen, butiken (Nvidia) är inte den enda butiken, och marknaden är fri, så är någon villig att betala mer än riktpris så är det fritt fram att göra det.

Det jag pratade om handlade väl dock snarare hur folk reagerar på vad som försiggår med försäljning av helt nya varor till extra högt pris på andrahandsmarknaden, och huruvida dessa reaktioner måste vara just avundsjuka?

Jag tycker jag har varit väldigt tydlig, men uppenbart inte.

Skrivet av Buck Naked:

Att ni inte kan det och är avundsjuka är något helt annat.

Jag kan inte svara för någon annan, men personligen skrev jag några paragrafer text därför att jag inte höll med dig i din tolkning av varför folk inte gillar "scalpers".

Du verkar ju dock minst sagt ointresserad av vad jag faktiskt skriver i mina svar, så av den anledningen ska jag nog släppa detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Inget fel att bo ute i vildmarken. Detta var mina egna tankar bara, men visst fan måste det finnas en lösning för att låsa ut scalpare så vi båda kan köpa utan problem. Försökte med ett 5090 var helt omöjligt.

Japp, det var samma för mig. Satt vid kl 3 och refreshade. Sidorna gick ned och när de kom upp så var allt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Gissar att du i ditt liv skrivit metervis med text om "den svenska avundsjukan".
Det är ju standardretorik bland en viss typ av personer när folk känner avsmak för deras själviska och giriga beteenden.

Efter att ha läst den förfärliga kanelbulleliknelsen så är det ju snarare ömkan än avundsjuka man känner gentemot dig

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Gissar att du i ditt liv skrivit metervis med text om "den svenska avundsjukan".
Det är ju standardretorik bland en viss typ av personer när folk känner avsmak för deras själviska och giriga beteenden.

Efter att ha läst den förfärliga kanelbulleliknelsen så är det ju snarare ömkan än avundsjuka man känner gentemot dig

Ja, det finns definitivt ingen avundsjuka bakom min avsky för scalpers. Det handlar endast om att jag tycker att det är ett dåligt och extremt själviskt, girigt beteende. Man förstör ju för andra när man scalpar genom att driva upp priser och göra en redan dålig (brist och redan för höga priser) situation ännu sämre. Jag skulle definitivt inte ha nåt emot en lag som förbjöd scalpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

35-50k är inte jättemycket pengar i dagens samhälle, många skulle nog ha möjligheten att prioritera detta. Men man kan såklart fortfarande tycka att priserna är orimliga.

Bara för att man har råd med något behöver det inte automatiskt betyda att man anser priset är rimligt.

Permalänk
Skrivet av Friamannen:

Haha ja visst är det tröttsamt att läsa om den svenska avundsjukan. Precis som att avundsjuka skulle vara enbart svenskt.
Lika tröttsamt som att höra att jante är typiskt svenskt. När det inte ens är ursprunget svenskt utan norskt/danskt.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/stockholm/asus_geforce_rtx_5080...

Folk verkar vilja betala 5000kr extra för att slippa vänta marknaden stabiliseras, eller är man kanske rädd för kommande tariffer från USA?

Permalänk
Medlem

5080 och 90 verkar ju vara riktiga skitkort, så no loss..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom skulle gå back på att sälja stora volymer av FE mot vad dom gör nu som någon föreslog. FE korten ger endast Nvidia pr och eventuellt lite r&d, inte bra marginaler.

Nvidia + alla partners + butiker tjänar pengar på försäljningen av kort, tro inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Nvidia + alla partners + butiker tjänar pengar på försäljningen av kort, tro inget annat.

Dom skulle inte tjäna på att sälja mera FE kort är vad vi pratar om....

Permalänk
Medlem

Först för att tydligöra en sak. Jag är emot scalping, har inte ägnat mig åt det och ser inte att jag skulle få för mig att köpa från scalpers.

Hoppas bara de som som ogillar scalping inte heller ägnar sig åt att utnyttja misstagen när företag och säljare på tex Amazon sätter priser som helt klart är felaktigt satta, något som poppar upp titt som tätt i Dagens Fynd tråden med resultatet att många beställer utan att tänka längre än då den personliga vinsten. Inte mycket av rättvisa och heder desto mer av girighet och själviskhet.

Permalänk
Medlem

Stor organiserad scalping är lite äckligt när du oavsett priser köper allt du kommer över för du vet att du ska sälja det senare och tjäna pengar. Det som sker idag med privatpersoner som tjänar en slant oavsett orsak är något annat för mig. Visst svider det när man ser det där 5090 kortet läggas ut som man hellre velat ha i burken men ändå inget jag tycker kräver större insatser/lagar/regler från företagen som säljer. Skydda försäljningen bättre, gör som inet o fler och sätt 1 kort per kund osv. Se till att för snabbt köp stoppas typ captcha eller what ever, måste finnas fler, smarta lösningar än att proshop ringer runt manuellt till kunderna och frågar om de är människor Bättre nu än det var förut iaf även om inte allt är borta.

Sen får man nog förvänta sig höjda priser när det är extrem brist precis som kaffe, toapapper (covid) eller vad som nu gäller just då vid dessa tillfällen. Kommer alltid finnas de 1% som har massor av pengar och vill ta snabbaste/enklaste vägen till att få nåt.

Dålig papperslansering av nvidia, upplevde detta värre än 30xx serien där jag ändå lyckades köpa både 80 och 90 serien vid lansering, kanske hade extremt flyt den gången. Men intressant fenomen detta helt klart och värt diskutera och tänka på att alla har olika bakgrund och orsaker till saker Lycka till på jakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det var väl inte det du skrev..
Självklart tjänar de mer om de säljer mer.
Men de fokuserar på AI kort där vinsten är ännu högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Det var väl inte det du skrev..
Självklart tjänar de mer om de säljer mer.
Men de fokuserar på AI kort där vinsten är ännu högre.

Det var exakt det jag skrev, läs ikapp hela diskussionen istället för att lägga ord i munnen på mig om du vill delta.

Permalänk
Medlem

Vet inte vem som är dummast här, Scalpers eller dom som köper korten av dom.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigslida:

Dags för "total bojkott" av Proshop tills de kan visa på förbättring för vanliga kunder.
Jag kommer inte att handla av dem from nu.

Hade gett mer effekt om folk gav fasen i att köpa Nvidia på ett tag.

Det är folks egna fel att grafikkorten kostar som de gör

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

I det här fallet tränger du dig i kön och norpar bullen eftersom den går att sälja.

Det är fult och egoistiskt, du är alltså en dålig människa helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

I det här fallet tränger du dig i kön och norpar bullen eftersom den går att sälja.

Det är fult och egoistiskt, du är alltså en dålig människa helt enkelt.

Är alla människor som handlar med värdepapper/crypto eller arbetar för företag som lägger på en vinstmarginal på sina produkter också dåliga människor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vem skulle inte tjäna på det? FE korten här inom EU skickades ut av proshop så uppenbarligen så går det hela vägen till butik och även butiken tjänar på kort sålda i nvidia butiken.

Visa signatur

here we go!