Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Var inne på en id.3 men leveransdatum är augusti, vilket är rent för sent för min del, så det blir nog att beställa en Renault 5 med leverans i maj. Är lite förvånad att det inte verkar ingå någon form av parkeringssensor i techno-nivån men bilen är väl så pass liten och nätt att det inte är några problem att parkera den ändå.

Ska bli kul att få kika på den nu under 21-24 feb då det kommer en visningsbil, verkar dock inte som man kommer kunna provköra en förrän i april.

Andra valet är en begagnad E-C4 men den verkar rätt klen sett till storleken?

Har R5 inte sensorer bak som standard? Jag har för mig att det var så, men jag kan minnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Har R5 inte sensorer bak som standard? Jag har för mig att det var så, men jag kan minnas fel.

Nej, högsta nivån har parkeringssensorer fram, bak och sidor. Det står inget om att de lägre har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vad har hänt med att alla helt plötsligt "behöver" massa hästkrafter som de klarade sig utan när de körde fossilt?
Har jag missat något väsentligt?

Jag är bara ute efter rimlig kraft sett till storleken. Jag behöver inte 200+ på en liten halvkombi, men 156hk på en lite större bil som E-C4 känns lite klent kan jag tycka i alla fall. R5 har 150hk och det känns helt okej för den storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Nej, högsta nivån har parkeringssensorer fram, bak och sidor. Det står inget om att de lägre har det.

Jag var tvungen att kolla om jag hade inbillat mig, men det hade jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag är bara ute efter rimlig kraft sett till storleken. Jag behöver inte 200+ på en liten halvkombi, men 156hk på en lite större bil som E-C4 känns lite klent kan jag tycka i alla fall. R5 har 150hk och det känns helt okej för den storleken.

Provkör och känn efter om den upplevs som svag.
Jag hade 150hk i en gammal Passat förr, vill minnas att den kändes rimligt pigg.
Morsans gamla golf(2006) med ~85hk däremot saknade lite kraft ibland.

Men tolka det rätt, man får absolut vilja ha mer hk än nödvändigt!
Skulle min bil tappa 2/3 så hade det fortfarande fungerat fint, men det är roligare med alla hästar hemma.

Tycker bara utvecklingen är oväntad. 100-200hk ansågs rimligt i alla "vanliga" ICE förr, men nu med EVs så ska varenda bil ha 300-700hk för att man ska kunna ta sig till ICA. Hade gärna sett en utveckling med motorsvagare bilar som då nästan automatiskt skulle köras mer energisnålt och slita betydligt mindre däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vad har hänt med att alla helt plötsligt "behöver" massa hästkrafter som de klarade sig utan när de körde fossilt?
Har jag missat något väsentligt?

Varför ska alla helt plötsligt ha 750W+ nätaggregat för lite gaming? Dög fint med 450W förut.
Varför ska alla ha 120hz+ på både mobilskärmen och datorn? 60hz funkade ju fint innan?

Svaret för mig angående effekt i elbilar är ju att kompromissen med mer effekt är försumbar, några hundralappar till i tillverkningskostnad, några hundralappar i försäkring på bilen. För en ICE bil krävdes det ju större ingrepp som påverkade både kostnad, effektivitet, ljudnivå och förbrukning på ett helt annat sätt.

EDIT
Och som med 120hz skärm, efter man provat går man inte tillbaka till 60hz, efter man kört en pigg bil vill man inte ha en slö bil 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Provkör och känn efter om den upplevs som svag.
Jag hade 150hk i en gammal Passat förr, vill minnas att den kändes rimligt pigg.
Morsans gamla golf(2006) med ~85hk däremot saknade lite kraft ibland.

Men tolka det rätt, man får absolut vilja ha mer hk än nödvändigt!
Skulle min bil tappa 2/3 så hade det fortfarande fungerat fint, men det är roligare med alla hästar hemma.

Tycker bara utvecklingen är oväntad. 100-200hk ansågs rimligt i alla "vanliga" ICE förr, men nu med EVs så ska varenda bil ha 300-700hk för att man ska kunna ta sig till ICA. Hade gärna sett en utveckling med motorsvagare bilar som då nästan automatiskt skulle köras mer energisnålt och slita betydligt mindre däck.

Min gamla tumregel har varit att ungefär 10 sekunder till 100 är vad som egentligen behövs om man inte ska dra tunga släp eller köra runt med tung last hela tiden. Jag har en som är segare än så och det går det också, men det finns inte riktigt marginal att ta av och jag hade inte velat ha det i kombination med sliromat. Folk kan inte köra ordentligt så det är typ standard att jag kör ikapp dem på motorvägspåfarter ändå... Möjligen därför folk måste ha acceleration som en missil för att ens klara av att byta fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Varför ska alla helt plötsligt ha 750W+ nätaggregat för lite gaming? Dög fint med 450W förut.
Varför ska alla ha 120hz+ på både mobilskärmen och datorn? 60hz funkade ju fint innan?

Svaret för mig angående effekt i elbilar är ju att kompromissen med mer effekt är försumbar, några hundralappar till i tillverkningskostnad, några hundralappar i försäkring på bilen. För en ICE bil krävdes det ju större ingrepp som påverkade både kostnad, effektivitet, ljudnivå och förbrukning på ett helt annat sätt.

EDIT
Och som med 120hz skärm, efter man provat går man inte tillbaka till 60hz, efter man kört en pigg bil vill man inte ha en slö bil 😄

Att jag sätter i ett nätagg på 1000 W för att driva inbyggd grafik medan jag spelar patiens är precis lika onödigt som att ha 700 hästar för att åka till ICA, förskolan och jobbet. Än mer så då en stor del av köparna (företags/privatleasarna) sedan sitter i ändlösa bilköer med en medelhastighet som förmodligen inte når upp till en gammal Zündapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

EDIT

Point, men jämförelsen haltar något. Dagens grafikkort kräver mer effekt, och vill du spela dagens AAA titlar så finns inte mycket att välja på.

I en bil däremot så är det extremt få som nyttjar sina 500+ hästar, så det leder i de flesta fall enbart till högre kostnader (dyrare bil, försäkring, däck, drift).
Jag säger inte att det inte ska finnas motorstarka bilar, det bör det absolut göra, men det borde finnas alternativ.
Dvs. även större och välutrustade bilar i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Folk kan inte köra ordentligt så det är typ standard att jag kör ikapp dem på motorvägspåfarter ändå... Möjligen därför folk måste ha acceleration som en missil för att ens klara av att byta fil.

Alltså, dra åt *****, va jag irriterar mig på att "folk" smyger på påfarterna och sedan rullar över i högerfilen på E4an i ~80kph.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Glöm inte att bilar blivit tyngre. En familje-EV med 100hk blir nog itne sååå kul att köra tror jag. Vi hade en Peugot 207 med typ 95hk, den var seg nog. Den vägde 1200kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Point, men jämförelsen haltar något. Dagens grafikkort kräver mer effekt, och vill du spela dagens AAA titlar så finns inte mycket att välja på.

I en bil däremot så är det extremt få som nyttjar sina 500+ hästar, så det leder i de flesta fall enbart till högre kostnader (dyrare bil, försäkring, däck, drift).
Jag säger inte att det inte ska finnas motorstarka bilar, det bör det absolut göra, men det borde finnas alternativ.
Dvs. även större och välutrustade bilar i övrigt.

Jojo, men hur många elbilar finns det med 500+ hk som inte också finns i en version med lite mindre? Vilka bilar är det?

Sen bestämmer du ju själv hur mycket däck du sliter och vad driften kostar med högerfoten.
Skillnaden mot ICE är ju att varken initial kostnad eller driftkostnad behöver bli mer än marginellt högre för samma bil med 150hk eller 300hk.

Permalänk
Medlem

En observation från min sida är att ytterst få accelererar snabbt med sina elbilar (eller ICE). Vet vad många är kapabla till men har i princip aldrig varit med att någon drar iväg 0-100 på 3 sek vid ett rödljus. Skulle uppskatta att 0-100 på 10 sek eller mer är det normala i min stad. Då inkluderar det Model 3, S och andra fartmonster. Har ingen direkt åsikt om det men tycker det är intressant.

Permalänk
Medlem

Älskar alla inlägg där vissa talar om för oss andra att "det minsann räcker med 100 hk". Detta är väl i högsta grad en signatur för tiden vi lever i, att vissa som vill höras och synas är jätteduktiga på att hålla reda på andra och lära oss vad som "är rätt". Detta mycket mera än att vi lever i någon skags "overkill"-kultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

<Uppladdad bildlänk>

Jag var tvungen att kolla om jag hade inbillat mig, men det hade jag inte.

Haha, varför skriver de(bilfirman)inte ut det på sidan då, det är ju lite lurt faktiskt men tack för infon, då vet man!

Permalänk
Medlem

@Bjirn: det är ändå mer än hundralappar att dimensionera en elbil för 500+hk jämfört med 150.
Batteri, elektronik, kraftöverföring, bromsar, däck, motorer etc.

Behöver inte vara så extremt kostbart i fossilbilsvärlden så länge man pratar rimlig effekt.
Tar vi Volvos "VEA"-motor med 4cyl och 2 liter som exempel tar de ut 120-320+ hk. På vissa modeller är det bara mjukvara som skiljer. Men visst kostar det oftast i förbrukning.

500+hk är dock inte lika enkelt som på en elbil.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Älskar alla inlägg där vissa talar om för oss andra att "det minsann räcker med 100 hk". Detta är väl i högsta grad en signatur för tiden vi lever i, att vissa som vill höras och synas är jätteduktiga på att hålla reda på andra och lära oss vad som "är rätt". Detta mycket mera än att vi lever i någon skags "overkill"-kultur.

Nu läste du in något annat än vad som står. Det som efterfrågades var alternativen med färre hästar.
Det är dom som saknas.

Nu tvingas istället alla att betala för mer än vad de behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jojo, men hur många elbilar finns det med 500+ hk som inte också finns i en version med lite mindre?

Precis, LITE mindre.
Varför måste basversionerna ha 300+ hk?

Skrivet av Bjirn:

Skillnaden mot ICE är ju att varken initial kostnad eller driftkostnad behöver bli mer än marginellt högre för samma bil med 150hk eller 300hk.

Nja, större motorer och kraftfullare invertrar är rätt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Kan ev. ha missat detta i starten av disskusionen som jag startat, men har det alltid varit ett sådant enormt fokus på just prestanda när man kollar ny bil?

Jag har aldrig tänkt på det tidigare, men nu står det speccat extremt tydligt nästintill på översta raden på alla bilmodeller,
Hästkrafter: XXX
0-100: X sekunder

Har verkligen alla tidigare varit så extremt intresserade av detta? Att folk med motor/bilintresse varit det är givet, men nu framstår det nästan som att det är en väldigt viktig aspekt för alla som köper en elbil.

Jag är helt öppen för att jag missat när fokuset blev detta för 20 år sedan, och att det är detta alla vill ha, jag är bara förunnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Precis, LITE mindre.
Varför måste basversionerna ha 300+ hk?

Nja, större motorer och kraftfullare invertrar är rätt mycket dyrare.

Har du några specifika exempel? Där basmodellen har 300+ hk? Jag tycker ju tvärtom att vissa tillverkare snålar i onödan på effekten. Men jag kan ju haft mina skygglappar på, alla tar vi in information olika. Så kollar gärna på exempel på bilar med för mycket effekt.

Sen skrev du först 700hk, sen 500hk, nu är vi nere på 300hk. Vad är för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kan ev. ha missat detta i starten av disskusionen som jag startat, men har det alltid varit ett sådant enormt fokus på just prestanda när man kollar ny bil?

Jag har aldrig tänkt på det tidigare, men nu står det speccat extremt tydligt nästintill på översta raden på alla bilmodeller,
Hästkrafter: XXX
0-100: X sekunder

Har verkligen alla tidigare varit så extremt intresserade av detta? Att folk med motor/bilintresse varit det är givet, men nu framstår det nästan som att det är en väldigt viktig aspekt för alla som köper en elbil.

Jag är helt öppen för att jag missat när fokuset blev detta för 20 år sedan, och att det är detta alla vill ha, jag är bara förunnad.

Tror nog det är ganska nytt och en uppgift som troligen säljer eftersom nu kan du få svenssonbilen med 300+ hk med snabb acceleration utan att behöva betala speciellt mycket extra (om något).

Men jag är helt med dig att det saknas alternativ på många modeller där man får lite mindre pollar utan att göra avkall på andra saker som t.ex. batteristorlek.
Själv valde jag komfort och traditionellt utseende interiört framför motorstyrkan när det blev elbil, min Q4 är förhållandevis stor/tung men har inte mer än 204 hk och gör 0-100 på ca 8 sek vilket jag tycker räcker långt för mig.
Trotts detta är den ju betydligt mer responsiv i låga farter (upp till 60-80 km/t), men det är ju något man får automatiskt med en elmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Har du några specifika exempel? Där basmodellen har 300+ hk? Jag tycker ju tvärtom att vissa tillverkare snålar i onödan på effekten. Men jag kan ju haft mina skygglappar på, alla tar vi in information olika. Så kollar gärna på exempel på bilar med för mycket effekt.

Sen skrev du först 700hk, sen 500hk, nu är vi nere på 300hk. Vad är för mycket?

Började med att skriva 300-700hk om du går tillbaka och kollar. Dvs det är det spann de flesta elbilar som inte är småbilar ligger idag.

Ta valfri basmodell och kolla bara om du är intresserad.
Men rakt från huvudet har bas Polestar 3 295hk, detta minns jag då jag funderade på att köpa denna först.

Nya enyaq vill jag minnas börjar på 280hk.

Model Y SR har 295hk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Många som kikar på nya bilar förstår jag.. men som andra bil har jag inget emot en beggad. Om man ska lägga sig i 300-350k spannet. Prio är komfort och schysst snabbladdning. Kikat lite och sneglar på Polestar 2 LR SM (22), Ioniq 5 (22).. Finns det några som äger eller ägt dessa årsmodeller och har något att dela med sig av? Kör i dagsläget en Ioniq 28kWh som andrabil. Lite osäker på hur rädd man ska va för högmilarna?

Finns det bra modeller jag bör överväga? Undviker troligen Tesla även om M3 skulle passa in.

Jag hämtade min Ioniq 5 8/12 2021 och kört den i ca 3000 mil. Bästa bil jag haft. Köpte den hos RA Motor i Uppsala med serviceavtal.
Jag gillar att sitta lite högre och för mig är körställningen bra, men hur körställninge fungerar måste man prova själv.
Hyndai har varit duktiga med att uppdatera programvaran t.ex förvärmning av batteriet inför laddning och bättre ruttplanering. Har varit ett antal uppdateringar för ICCU problet, men jag har inte haft något problem med 12V batteriet. Fick dock ett nytt i samband med en uppdatering av ICCU:n i höstas.
Bilen är bekväm, tyst laddar snabbt, rymlig och Advance versionen, som jag har, har alla tänkbara finesser.
Har 20 tums hjul på sommaren och 19 tums hjul på vintern. Innan jag fick 12V batteriet bytt i höstas,visade bilen en för brukning på 168 Wh/km, vilket är under 179 Wh/km, som den ska dra enligt Transportstyrelsen.
Största problemet jag haft var det så kallade Zombi mode, som inträffade efter att jag haft bilen i några veckor.
The Ioniq Guy har recencerat sitt ägande efter 3 år iden här videon
https://www.youtube.com/watch?v=YsCu6DR7Hs4

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag hämtade min Ioniq 5 8/12 2021 och kört den i ca 3000 mil. Bästa bil jag haft. Köpte den hos RA Motor i Uppsala med serviceavtal.
......
The Ioniq Guy har recencerat sitt ägande efter 3 år iden här videon
https://www.youtube.com/watch?v=YsCu6DR7Hs4

Tack för att du tog dig tid att dela med dig. Jag var riktigt sugen på ioniq 5an när vi köpte vår enyaq.. Den har som du skriver alla finesser, kul att höra från någon som kört den länge om väl inte så långt.

Kikat en del på citroen ec4x och renault megane e tech också men polestar 2 och ioniq 5 känns mer intressant för pengarna.. Hade jag haft råd hade jag satsat på en ioniq 6... Tvålkopp och riktigt effektiv drivlina <3

Ska leta efter lite info om polestar och eventuellt boka lite provkörningar för att bilda mig en uppfattning om bilarna.. Var över tre år sedan jag provkörde en ioniq 5.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Började med att skriva 300-700hk om du går tillbaka och kollar. Dvs det är det spann de flesta elbilar som inte är småbilar ligger idag.

Ta valfri basmodell och kolla bara om du är intresserad.
Men rakt från huvudet har bas Polestar 3 295hk, detta minns jag då jag funderade på att köpa denna först.

Nya enyaq vill jag minnas börjar på 280hk.

Model Y SR har 295hk.

Så inga på 300+ hk alltså
PS3 väger 2,6 ton! med mindre motor skulle den inte orka uppför branta backar.
De kallar den för en lyx SUV, kostar med lite utrustning nästen en miljon. Motsvarande ICE bil har troligen liknande effekt.
Men skitsamma, jag släpper detta, är nog en ganska trist diskussion för resten av forumet. Vi tycker nog bara olika helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu till helgen ska jag som vanligt köra en sträcka på 14 mil med min Honda E. Jag har gjort denna resa regelbundet de senaste tre månaderna och har hittills klarat mig på en full laddning (ca 100%). När jag kommit fram har batteristatus legat mellan 6–18%.

För att spara energi har jag använt klassiska knep, som att minimera användningen av värme och bara slå på den korta stunder under färden.

Det ser ut att bli -10°C nu till helgen, har aldrig varit så kalt när jag kört tidigare, det har varit max -3 typ.
Dessutom har jag bytt fälgar från 16” till 17” och ökat dimensionen bak tex från 195 till 225.

Ni som har mer erfarenhet – vad tror ni? Kommer jag klara mig hela vägen på en laddning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Köper du begagnad via Tesla, så ingår 1 extra år (2000mil) garanti.
Annars gäller 4år max 8000mil, så visst är det bra att köpa en med så låga mil som går.
Ska du köpa en LR eller Performance så är begnagnad absolut ett bra alternativ om du köper en med garanti kvar, så slipper du största värdetappet på 200tkr-300tkr.

Pris för storleken+prestandan på Teslan är bra, sedan gör andra tillverkare andra saker bättre, men med sina egna kompromisser. Här får du helt enkelt värdera för och nackdelar.

Andra bilar att spana in om de kan passa ditt användningsområde:

* Kia EV6
* Skoda Enyaq
* Mercedes EQE
* BMW i4

(Listar bara de som är rimliga att finna begagnade eftersom det verkar vara det du framförallt söker)

hittade denna annonsen, ja många mil, men hur är el-mercorna och tror du att det är ett bättre köp än en Tesla med 1000mil?

https://autoperformance.se/vara-bilar/?carurl=https://autoper...

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GTBM:

Hej!

Nu till helgen ska jag som vanligt köra en sträcka på 14 mil med min Honda E. Jag har gjort denna resa regelbundet de senaste tre månaderna och har hittills klarat mig på en full laddning (ca 100%). När jag kommit fram har batteristatus legat mellan 6–18%.

För att spara energi har jag använt klassiska knep, som att minimera användningen av värme och bara slå på den korta stunder under färden.

Det ser ut att bli -10°C nu till helgen, har aldrig varit så kalt när jag kört tidigare, det har varit max -3 typ.
Dessutom har jag bytt fälgar från 16” till 17” och ökat dimensionen bak tex från 195 till 225.

Ni som har mer erfarenhet – vad tror ni? Kommer jag klara mig hela vägen på en laddning?

Rent spontant skulle jag säga nej, speciellt då du legat så lågt som 6% tidigare. Stanna och ladda en gång längs vägen. Du behöver ju inte ladda fullt. Det skulle ju räcka att dutta i 30% eller så, så bör du klara dig med marginal. Vi snackar liksom ett extra stopp på vadå 10 minuter, max? Det är väl det värt? Då kan du dessutom unna dig värme och inte behöva leva som om du vore resande med häst å vagn på 1800-talet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

hittade denna annonsen, ja många mil, men hur är el-mercorna och tror du att det är ett bättre köp än en Tesla med 1000mil?

https://autoperformance.se/vara-bilar/?carurl=https://autoper...

Till det priset hade jag 100% köpt en Tesla istället.
De tidiga EQC var inte någon höjdare i drivlinan och för 400K får du en betydligt nyare Tesla med betydligt färre mil.
En Merca från 2020 lär inte hellre ha någon garanti kvar. Mercedes är/var bra byggda, men när det väl krånglar då är det dyrt på riktigt. Det är faktiskt en av de stora anledningarna att jag själv nu senast köpte en Tesla istället för en ny Mercedes. (Jag har den gamla kvar dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

En observation från min sida är att ytterst få accelererar snabbt med sina elbilar (eller ICE). Vet vad många är kapabla till men har i princip aldrig varit med att någon drar iväg 0-100 på 3 sek vid ett rödljus. Skulle uppskatta att 0-100 på 10 sek eller mer är det normala i min stad. Då inkluderar det Model 3, S och andra fartmonster. Har ingen direkt åsikt om det men tycker det är intressant.

Vänta tills du åker taxi i elbil, 0-100 på 3s från rödljus även om nästa rödljus är 200m bort så de måste tvärnita direkt!

Undviker Tesla som taxi om möjligt, inte värt risken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.