Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Skrev i edit men här:
Finns även automatic speedtest som jag har av, kanske att de kan strula om det är mitt på dagen.

Det har jag kl 9:00 om jag minns rätt.

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3/Fosi Audio Tube-P2.
Hörlurar: Sennheiser HD 6XX, BeyerdynamiDT 1770 Pro, Hifiman Sundara Closed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Läst även lite om dom som kör mediatek chip som inte är lika stabil som u6 pro som kör qualcomm.

Får fundera lite 🤪

Sorry tänkte fel. Va gamla AC Lite som va Qualcomm. Jag hade valt någon med Qualcomm som du beskriver 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Sorry tänkte fel. Va gamla AC Lite som va Qualcomm. Jag hade valt någon med Qualcomm som du beskriver 👍🏼

Japp får nog bli U6 pro!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, jag kör 160 MHz kanalbredd på 6 GHz eftersom jag bara använder den frekvensen där prestandan spelar mest roll och behöver därför inte bry mig så mycket om roaming. På 5 GHz kör jag 80 MHz kanalbredd dock.

Det kan vara värt att testa de senaste firmware-versionerna som är i EA för att se om de gör någon skillnad.

Ja, jag skulle kunna prova EA firmware, men om min fru och barn håller med om det.. Jag känner att jag lever på lånad tid, nätverk är inget skämt att ha att göra med, men jag kan förstå det också. Måste ge det lite tid och sedan titta på det igen. Happy wife, happy life?

Tror jag kanske måste använda 80MHz-kanaler för att få det som jag tänkt mig, vilket var full 6GHz-täckning i hela huset. 200 m2 fördelat på två våningar. Men det blir ett antal accesspunkter då. Nej, jag får se hur det blir, det löser sig till slut ändå.

På 5GHz använder jag 40MHz-kanaler.

Permalänk
Medlem

Jag har lånat hem en AC Pro för att testa att köra som mesh AP kopplad till en U6+ men här stöter jag på bekymmer. Det är usel signal mellan enheterna, har jag mer än ca 5 meter mellan accesspunkterna så tappar AC Pro kopplingen till APn som den är kopplad till och då är det fri sikt mellan enheterna. Att ha enheterna i olika rum på samma våningsplan är inte att tänka på. Känner att så här dåligt kan det väl inte vara, det borde ju vara någon konfiguration som ställer till det.
Googlat runt lite ikväll men hittar mest guider på hur man kopplar ihop enheterna men det funkar ju när de är nära, jag vill ju att de ska ha signal även över avstånd. Någon som har erfarenhet av samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Jag har lånat hem en AC Pro för att testa att köra som mesh AP kopplad till en U6+ men här stöter jag på bekymmer. Det är usel signal mellan enheterna, har jag mer än ca 5 meter mellan accesspunkterna så tappar AC Pro kopplingen till APn som den är kopplad till och då är det fri sikt mellan enheterna. Att ha enheterna i olika rum på samma våningsplan är inte att tänka på. Känner att så här dåligt kan det väl inte vara, det borde ju vara någon konfiguration som ställer till det.
Googlat runt lite ikväll men hittar mest guider på hur man kopplar ihop enheterna men det funkar ju när de är nära, jag vill ju att de ska ha signal även över avstånd. Någon som har erfarenhet av samma problem?

Testa att lägga båda dina APn på samma kanal (ej DFS). Det gjorde susen hos min svåger när vi fick samma problem med en U6+ och en AC Lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Japp får nog bli U6 pro!

Ska ha börjat rulla ut nya U7 pro (u7-prop) med dubbla chip om jag fattat det rätt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ska ha börjat rulla ut nya U7 pro (u7-prop) med dubbla chip om jag fattat det rätt.

Ja, det verkar så :).
Jag beställde 2st från Ubiquiti Store idag - skall bli intressant att se om det är de nya med 2 chip eller om det är de äldre.
Återkommer när de anlänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Testa att lägga båda dina APn på samma kanal (ej DFS). Det gjorde susen hos min svåger när vi fick samma problem med en U6+ och en AC Lite.

Tack för tipset, blir till att testa ikväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jag beställde 2st från Ubiquiti Store idag - skall bli intressant att se om det är de nya med 2 chip eller om det är de äldre.

Beställde själv under mellandagarna, fick gamla Är dock inte färdig med installationen än, flyttat in i hus så blev till att sätta upp ett rack skåp, udm pro max, usw 16 pro max, u7-pro, men har hållt på med kabeldragningen nu ett tag. Hoppas att komma igång i helgen... äntligen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Okej! Har inte beställt någon ap än slut överallt

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Gick något rykte om att de inte skulle ha fläkt, vore intressant att veta om det stämmer eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Gick något rykte om att de inte skulle ha fläkt, vore intressant att veta om det stämmer eller ej.

De kan bli ganska så varma, så om de inte förbättrat kylningen på annat sätt så känns det lite vågat.

Fläkten på min U7 Pro Max snurrar visserligen aldrig i normal drift, men jag har också en glipa där luft kan komma in. Om man har ovanligt hög temperatur i rummet den placeras så kan jag tänka mig att fläkten i vissa fall kan behövas, åtminstonde i extrema situationer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

kanske svär i kyrkan nu, inte för att jag skulle bry mig, men här är det viktigare att vara korrekt

Jag behöver iaf 16 portar switch och givetvis kollat på en Unify switch då allt annat ska vara detta varumärke, men jag tycker den är lite dyr, vad tror ni om ett alternativ på detta?

ger 8 poe+ totalt 150w.
https://www.amazon.se/TP-Link-TL-SG1016PE-16-port-8-portars-R...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

kanske svär i kyrkan nu, inte för att jag skulle bry mig, men här är det viktigare att vara korrekt

Jag behöver iaf 16 portar switch och givetvis kollat på en Unify switch då allt annat ska vara detta varumärke, men jag tycker den är lite dyr, vad tror ni om ett alternativ på detta?

ger 8 poe+ totalt 150w.

Det är inget som hindrar dig att blanda tillverkare. Du förlorar bara möjligheten att managera allt i samma gränssnitt och att vyn över nätet blir lite felaktig. Ska du sätta upp VLAN behöver du göra det manuellt på respektive ställe, etc. Det blir helt enkelt lite mindre smidigt och integrerat.

Kör själv med en både en annan router och en annan switch, med enbart APs från Unifi-serien.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är inget som hindrar dig att blanda tillverkare. Du förlorar bara möjligheten att managera allt i samma gränssnitt och att vyn över nätet blir lite felaktig. Ska du sätta upp VLAN behöver du göra det manuellt på respektive ställe, etc. Det blir helt enkelt lite mindre smidigt och integrerat.

Kör själv med en både en annan router och en annan switch, med enbart APs från Unifi-serien.

Tack, får bli det skulle jag tro.
Vlan har jag ingen nytta av just nu, kanske när barnen är ldre men innan dess har jag nog både bytt ut Ap:s och switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Testade nu att sätta en fast kanal på sändande AP, hade auto innan. I Unifyportalen så kan jag inte göra några kanaländringar på enheten i mesh utan de görs på sändande enhet och synkas. Tyvärr blev det lika dåligt resultat.
Fick dock med mig en till AP AC Pro från jobbet att testa med och det blev klart andra signalförhållanden mellan den och sändande AP, verkar som att något inte är som det ska med den första. Nu ser det lite mer lovande ut måste jag säga.

Förtydligade lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

ger 8 poe+ totalt 150w.

Jag har en sådan och betalade 1500 i oktober. Jag är ganska nöjd. Den gör sitt jobb men den är lite sparsmakad. Fläkten surrar lite. Väldigt prisvärd ändå

Permalänk
Medlem

Hej!

En fråga om controller. Idag kör jag kontroller på min Windows laptop och jag har ett nätverk på kontoret och ett hemma som administerar genom controllern.
Finns det något vis jag kan göra en portabel controller lösning istället för att köra det på min laptop? alternativt köra det på en bootbar linux USB sticka eller liknande....

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej!

En fråga om controller. Idag kör jag kontroller på min Windows laptop och jag har ett nätverk på kontoret och ett hemma som administerar genom controllern.
Finns det något vis jag kan göra en portabel controller lösning istället för att köra det på min laptop? alternativt köra det på en bootbar linux USB sticka eller liknande....

Mvh
Anders

Det låter som att det kanske är läge att köra controllern på en server istället? Du kan göra det på en Raspberry Pi eller liknande om du vill, så det behövs ingen monsterprestanda. Har du en NAS där du kan köra containrar eller liknande kan du även köra den där.

En portabel lösning är väl teoretiskt möjlig, men du skulle nog behöva modifiera Linux-stickan en del för att göra saker persistenta. Tänker du dig att det skulle vara för att kunna ta med dig den till kontoret?

Smidigare och mer traditionellt vore nog i så fall att köra den på en server och sedan köra L3 adoption över internet för att ena siten ska kunna kommunicera med controllern, medan den andra siten kan göra det över det lokala nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det låter som att det kanske är läge att köra controllern på en server istället? Du kan göra det på en Raspberry Pi eller liknande om du vill, så det behövs ingen monsterprestanda. Har du en NAS där du kan köra containrar eller liknande kan du även köra den där.

En portabel lösning är väl teoretiskt möjlig, men du skulle nog behöva modifiera Linux-stickan en del för att göra saker persistenta. Tänker du dig att det skulle vara för att kunna ta med dig den till kontoret?

Smidigare och mer traditionellt vore nog i så fall att köra den på en server och sedan köra L3 adoption över internet för att ena siten ska kunna kommunicera med controllern, medan den andra siten kan göra det över det lokala nätet.

Jo jag har proxmox hostar både hemma och på kontoret men så det är klart att skapa en controller i varje nät.
Gällande L3, nät hur löser jag det om jag har dynamisk IP? Jag har iofs ett wireguardnät som går via en DNS där wireguard hosten har dyn dns configat.
Jag tänkte börja installera ubuntu på en extern disk så ser vi om det fungerar att köra controllern på den så blir det en flyttbar lösning som jag har idag fast den är isolerade så det finns ingen risk att något att ställer till problem (java uppdateringar och andra beroenden).

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Jo jag har proxmox hostar både hemma och på kontoret men så det är klart att skapa en controller i varje nät.
Gällande L3, nät hur löser jag det om jag har dynamisk IP? Jag har iofs ett wireguardnät som går via en DNS där wireguard hosten har dyn dns configat.
Jag tänkte börja installera ubuntu på en extern disk så ser vi om det fungerar att köra controllern på den så blir det en flyttbar lösning som jag har idag fast den är isolerade så det finns ingen risk att något att ställer till problem (java uppdateringar och andra beroenden).

Mvh
Anders

Vill du managera allt från samma gränssnitt som olika sites så behover du tillåta trafik in till den aktuella hosten från den plats där du inte väljer att hosta controllern.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204909754-Remote-Adopti...

Du behöver peka ut controllern med ett domännamn för enheterna på siten som är remote i så fall.

Om du kan tänka dig att använda deras clould-lösning så finns även en lösning för att där managera flera separata controllers (istället för olika sites i samma), men vet inte om det fungerar med egenhostade controllers också. Kör själv flera sites i min egenhostade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

ger 8 poe+ totalt 150w.

Ett alternativt, för att hålla kostnaden nere är väl att köra 1 Switch Lite (45W) om du behöver PoE. Kostar 2578 kr, alltså 819 kr dyrare men du får det integrerat vilket alltid är skönt.

Eller så kör du vidare på TP-link och sparar in

Ska du köpa, så köp via Unifi själva. Alltid bättre pris där, sällan det är billigare via Svenska butiker (tråkigt nog)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Testade nu att sätta en fast kanal på sändande AP, hade auto innan. I Unifyportalen så kan jag inte göra några kanaländringar på enheten i mesh utan de görs på sändande enhet och synkas. Tyvärr blev det lika dåligt resultat.
Fick dock med mig en till AP AC Pro från jobbet att testa med och det blev klart andra signalförhållanden mellan den och sändande AP, verkar som att något inte är som det ska med den första. Nu ser det lite mer lovande ut måste jag säga.

Du behöver göra kanaländringarna på din andra AP innan du meshar den, dvs. när den är kabelansluten till resten av nätverket, sedan kopplar du ur den och ansluter bara strömmen där den ska sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Mvh
Anders

Har du proxmoxhostar så hade jag kört en vm eller container med en kontroller på respektive ställe. Alltid igång för loggning och så. Har du en konstant wireguard-tunnel mellan hemmet och kontoret? eller bara en klientvpn?

Annars kör du en server på ena stället och portforwardar port 8080. De som är på den andra orden får du ändra inform-url till din dyndns via SSH. Eller trycker du ut din dyndns via laptopen på plats. Då hoppar de över.

Skrivet av EyeNEye:

Ett alternativt, för att hålla kostnaden nere är väl att köra 1 Switch Lite (45W) om du behöver PoE. Kostar 2578 kr, alltså 819 kr dyrare men du får det integrerat vilket alltid är skönt.

Eller så kör du vidare på TP-link och sparar in

Ska du köpa, så köp via Unifi själva. Alltid bättre pris där, sällan det är billigare via Svenska butiker (tråkigt nog)

100W mindre i tillgänglig POE effekt och dyrare. Det är svårmotiverat

Permalänk
Medlem

Har ett märkligt problem, kan inte logga in på trygghansa.se när jag är uppkopplad via vårt nätverk. USG, utan några egna FW regler... Något man kan kolla vidare på?

Spännande , stängde av blockering av länder. Efter det fungerar det...

På min lista över blockade länder finns

Ryssland, Pakistan, Nord Korea, Kina , Belarus och Bangladesh... Undrar var dom har sina servrar portal.trygghansa.se

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

100W mindre i tillgänglig POE effekt och dyrare. Det är svårmotiverat

Allt är relativt. Det var bara ett förslag om man vill ha allt på ett och samma ställe För mig är det en no-brainer att köra ihopbuntat.

Det är bara 8 portar som är PoE på den billigare, precis som på Switch Lite 16.

30W (som är max på varje uttag), då ska du driva riktigt törstiga prylar.
En U7 Pro Max drar 25W. Swiss Army Knife drar 8W. U6 Plus drar 8W. Det är högsta konsumtionen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Har ett märkligt problem, kan inte logga in på trygghansa.se när jag är uppkopplad via vårt nätverk. USG, utan några egna FW regler... Något man kan kolla vidare på?

Spännande , stängde av blockering av länder. Efter det fungerar det...

På min lista över blockade länder finns

Ryssland, Pakistan, Nord Korea, Kina , Belarus och Bangladesh... Undrar var dom har sina servrar portal.trygghansa.se

Fattat det som att vissa ställen som har koll på det där ibland har fel. Har haft liknande problem på jobbet där vi typ blockar allt utanför Norden och EU, men ändå är det ibland kunder som har sina servrar i Sverige som blir blockade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Fattat det som att vissa ställen som har koll på det där ibland har fel. Har haft liknande problem på jobbet där vi typ blockar allt utanför Norden och EU, men ändå är det ibland kunder som har sina servrar i Sverige som blir blockade.

Det är absolut så att Geo-IP-databaserna inte alltid är uppdaterade. Eftersom IPv4-adresserna är slut globalt så säljs dessa (normalt som /24-nät) mellan olika ISP:er och tjänsteleverantörer, ofta mellan olika länder och världsdelar. Även om Geo-IP-databaserna uppdateras är det inte säkert att de produkter och tjänster som lyfter in en kopia av dessa i sina produkter uppdaterar dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som har installerat Loopias dynamiska DNS-tjänst med en Unifi?

I guiden som finns har de endast Edgerouter.

Jag skulle vilja veta om någon använder Loopia dynamisk DNS tillsammans med Unifi och fått det att fungera samt helst även en guide.