Så håller du datorn ren – SweClockers medlemmar ger sina bästa tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Rengör dammfiltren när datorn börjar höras. Efter dammfilterrengörningen är datorn tyst i ett par år igen. Öppnar inte burken eftersom alla dammfilter är åtkomliga framifrån. De gånger jag öppnat burken för komponentbyte har det varit i stort sett dammfritt inuti.

Det kan vara lite svårt för min del.

Min dator har varit "högljudd" ända sedan köp förr-förra året eller när det nu igen var. Jag kontaktade Inet (där datorn köptes, som de även monterade åt mig) och de tyckte det var lite konstigt.

Men om man jämför den med min gamla dator, så är denna snäppet tystare. Och om man jämför med min förr-förra dator (den enda jag har byggt själv), så är min nuvarande väldigt tyst Den förr-förra datorn lät nämligen nästan som en gammal dammsugare, trots dammfri efter städning. Vill minnas att man var tvungen att prata snäppet högre (nästan ropa) för att höra vad man sa till någon som var på besök, när jag hade ett spel igång. Även efter noggrann städning.

Så man kan ju inte direkt säga att en dator kan vara helt tyst. Eller ja, det beror på med vad du menar med "tyst". En vän till mig köpte en dator från Inet (samma där, de monterade den åt han) kanske 3 år innan jag köpte min, och den låter snäppet högre än min.

Hade jag en decibelmätare skulle jag givetvis skriva med decibelen som datorn avger. Vild gissning: typ samma ljudnivå som när man pratar tystare än vanligt, typ som när man är i en biosalong och ska säga något till den som är med en, men vill inte att de några säten bort ska höra en. När jag intar soffläge cirka 3 meter bort från datorn, så hör jag den knappt.

Ska för övrigt köpa dammfilter. Tack för tipset.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig dålig för jag har inte varit och pillat i burken på ett år iaf, så imorgon åker tryckluft och isopropanolen fram å det ska handputsas fläktar 😅

Har inga direkt tips, var noggrann och kan man så plocka ur allt, det är ta mig tusan ett lager damm överallt i burken. Kanske bara jag som tar ut allt å kollar dammnivån överallt?

Permalänk
Medlem

Ha datorn hängandes under skrivbordet och städa rummet som datorn står i ofta så blir det inte så mycket damm i daton så slipper man städa den så ofta

Permalänk
Medlem

Brukar dammsuga filtren när man hör att fläktarna kippar efter andan(varvar upp ovanligt högt).
Har ni inte filter eller grovmaskiga sådana är strumpbyxor ett utmärkt alternativ och lätt att göra själv

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har haft denna i 15 år. Knäpp-tyst, byggd på gammal kylskåps-teknik. Hittad i grovsop-rummet.

(.. jäkla tur-gubbe.. jag vet vad ni tänker..)

Permalänk
Medlem

städar inte datorn för sakens skull.
När jag öppnar den för att ändra något så blåser jag ur den med luft (som flera andra har länkat i tråden).
Jag hör den inte att den är på även när jag spelar och jag har ingen prestandaförlust som märks så varför bråka med den i onödan.
Blir väl en gång vartannat år eller så. Dammfiltren lite oftare men de brukar inte vara speciellt igensatta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Städar förvånansvärt sällan, den suger luften från golvet men stora filter, låg hastighet på luften tack vare 2 x200mm fläktar, gör nog att det blir lite damm, sedan beror det ju på hur miljön är där man har datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Ha datorn hängandes under skrivbordet och städa rummet som datorn står i ofta så blir det inte så mycket damm i daton så slipper man städa den så ofta

Håller med, få upp chassit fårn golvet gör oerhört mycket. Har min på ett enkelt stativ med rullhjul och det hjälper avsevärt med mängden damm!

Permalänk
Medlem

Han min på golvet, så drar ju in lite dam. Dags snart för vårutblåsning.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Jag har haft denna i 15 år. Knäpp-tyst, byggd på gammal kylskåps-teknik. Hittad i grovsop-rummet.

<Uppladdad bildlänk>

(.. jäkla tur-gubbe.. jag vet vad ni tänker..)

Ja, vilken turgubbe som hittade 4.5 pixlar i soprummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det kan vara lite svårt för min del.

Min dator har varit "högljudd" ända sedan köp förr-förra året eller när det nu igen var. Jag kontaktade Inet (där datorn köptes, som de även monterade åt mig) och de tyckte det var lite konstigt.

Men om man jämför den med min gamla dator, så är denna snäppet tystare. Och om man jämför med min förr-förra dator (den enda jag har byggt själv), så är min nuvarande väldigt tyst Den förr-förra datorn lät nämligen nästan som en gammal dammsugare, trots dammfri efter städning. Vill minnas att man var tvungen att prata snäppet högre (nästan ropa) för att höra vad man sa till någon som var på besök, när jag hade ett spel igång. Även efter noggrann städning.

Så man kan ju inte direkt säga att en dator kan vara helt tyst. Eller ja, det beror på med vad du menar med "tyst". En vän till mig köpte en dator från Inet (samma där, de monterade den åt han) kanske 3 år innan jag köpte min, och den låter snäppet högre än min.

Hade jag en decibelmätare skulle jag givetvis skriva med decibelen som datorn avger. Vild gissning: typ samma ljudnivå som när man pratar tystare än vanligt, typ som när man är i en biosalong och ska säga något till den som är med en, men vill inte att de några säten bort ska höra en. När jag intar soffläge cirka 3 meter bort från datorn, så hör jag den knappt.

Ska för övrigt köpa dammfilter. Tack för tipset.

Hmmm... Jag har byggt datorer åt mig, min fru, alla mina barn och alla datorerna är knäpptysta tills det blivit en hel del damm i filtren. När filtren är rengjorda måste man lägga örat mot burken för att höra att fläktarna går. Alla fläktar som suger in luft är 140 mm och går på låga varv, oftast under 300 varv/min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hmmm... Jag har byggt datorer åt mig, min fru, alla mina barn och alla datorerna är knäpptysta tills det blivit en hel del damm i filtren. När filtren är rengjorda måste man lägga örat mot burken för att höra att fläktarna går. Alla fläktar som suger in luft är 140 mm och går på låga varv, oftast under 300 varv/min.

Det är så jag vill ha min dator! Får kolla upp det där med fläktarna och se om jag kan göra något åt det hela.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Exakt så där gjorde jag själv för bara ett par dagar sedan. 😊👌

Jag fick ta i sär min burk i samma veva när jag skulle installera mitt nya grafikkort med radiator i fronten. Det blev tajt men de lyckades till slut. Tog även bort radiatorfiltret i toppen av datorn, som satt fel, då det var utblås i taket.

Jag har inte kollat om det blev någon större skillnad i temperatur men rent blev det i alla fall och inga problem efteråt.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom alla sidor... Men strumpbyxor blir klockrena som dammfilter, jag har gjort så på alla mina datorer så länge jag kan minnas.

Dammsuger filtren när jag kommer ihåg att göra det.... typ 2-3gånger/år, inne i burken städar jag bara när jag bygger om, typ 5te år eller så.
Aldrig haft några problem med höga temperaturer eller annat

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Ser att många tipsar om IT Dusters CompuCleaner Original. Jag skulle nog tipsa om denna mer som är billigare och blåser mer.

https://www.amazon.se/XPOWER-luftdunster-dammtorkning-bling-b...

Personligen kör jag denna och är som gjord för oss pc byggare och blåser något sjukt bra och är kompakt!

https://photo.nitecore.com/product/cw20
https://www.youtube.com/shorts/ltxUNLxTkJY
https://www.youtube.com/shorts/JPNCdLHKDsA

Permalänk
Medlem

Personligt datorstäds-modus, ish:
Utdragna sladdar, nån skopa nördigt folkvett, en dammsugare, samt ett förmodligen rätt idiotiskt envist ignorerande av s.k. mikrodamm, typ.
Därutöver, för sköjs skull medan man ändå kavlat upp konsultoverallsskortärmarna; det händer väl att jag 'med torra läppar bara blåser lite' på delar som inte riktigt ter sig värda besväret att demontera bara för att uppnå 'väldans rengjord'-status.

Knappt så det räcker tbh, men å andra samt tredje sidan, så hårar både några kringdrällande katter, samt en människa av fagrare kön som stundom kvartar här, rätt duktigt.

Var rätt många år sedan nån komponent dog överhettningsdöden, iaf.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Luft i burk men vill köpa kompressor. Kör vattenkylning så byter ut vätskan med samt blåser av raddan

Jag har en kompressor från Jula, inköpt cirka 2005, kör fortfarande fint. Oslagbart för att rensa flänsblocket på processorn, dammsugare har inte en chans att få bort småskräpet i mitten.

Jag kör på balkongen, en gång i halvåret, är aldrig supermycket damm. Fractal Design-chassi.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G