ASUS ROG GL703V stendöd men kan mäta ström?

Permalänk
Medlem

ASUS ROG GL703V stendöd men kan mäta ström?

Rengjorde fläktarna och la p ny kylpasta. Efter att jag var klarskruvade jag ihop datorn . Tryckte p power och körde ett tag. Efter en stund s varnade datorn att batteriet var på väg att laddas ur. Strömsladden var inkopplad men efter en stund så var batteriet urladdat och datorn dog. Gick inte att starta. Jag öppnade den igen och började mäta. Transformatorn matar 19,5V. Kopplade in den och mätte på kontakten på moderkortet där strömkabeln ansluter. Mäter 19,5V. Mäter på moderkortet där kontakten från batteriet kopplas in 14,5V. Så både batteriet och transformatorn matar moderkortet med ström som jag tolkar det. Testa "hard reset" genom att koppla bort all strömförsörjning, trycka ner power knappen i drygt 30 sekunder. Ingen skillnad.
Sammanfattningsvis:

• funkade bra att köra tills batteriet var urladdat

• transformator funkar

• 19,5V in på moderkortet från transormator

• 14,5V in på moderkortet från batteriet

• Inga leddar lyser

• Inga fläktar reagerar

Permalänk
Medlem

Kan det vara batteriet som är kass och påverkar hela datorn?

Permalänk
Medlem

Finns det någon laddningsindikator på datorn?
Om ja, indikerar denna att batteriet laddas när datorn är avstängd?

Tog du bort några skruvar?
Har samtliga skruvar samma längd?
Jag reagerar helt enkelt på att det är olika färger på skruvarna och tänker då att du kanske inte monterat tillbaka dem på rätt plats.

Jag brukar lägga upp de skruvar jag monterar upp i ett mönster som motsvarar vart de var monterade när jag skruvar isär, särskillt en bärbar dator/grafikkort eller liknande just för att den skruv jag tog bort monteras tillbaka i samma hål det kom ifrån.

För övrigt så ser det ut som du monterat minst två skruvar på fel ställe.
De två längst ner på på batteriet, det i mitten och det till vänster ser ut som de skall vara monterade i de två övre hålen:
https://youtu.be/r3hZ3mVpXzY?t=166

Edit:
Hittade en annan video som var mycket sämre filmad men som visar att skruvarna är rätt monterade för batteriet.

Edit2:
Fungerade datorn problemfritt före du rengjorde den eller är det helt enekelt en begagnad historia?

Permalänk
Medlem

Funkar datorn utan inkopplat batteri?

EDIT: den vita kontakten uppe till höger ser inte ut att sitta i ordentligt(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Finns det någon laddningsindikator på datorn?
Om ja, indikerar denna att batteriet laddas när datorn är avstängd?

Tog du bort några skruvar?
Har samtliga skruvar samma längd?
Jag reagerar helt enkelt på att det är olika färger på skruvarna och tänker då att du kanske inte monterat tillbaka dem på rätt plats.

Jag brukar lägga upp de skruvar jag monterar upp i ett mönster som motsvarar vart de var monterade när jag skruvar isär, särskillt en bärbar dator/grafikkort eller liknande just för att den skruv jag tog bort monteras tillbaka i samma hål det kom ifrån.

För övrigt så ser det ut som du monterat minst två skruvar på fel ställe.
De två längst ner på på batteriet, det i mitten och det till vänster ser ut som de skall vara monterade i de två övre hålen:
https://youtu.be/r3hZ3mVpXzY?t=166

Edit:
Hittade en annan video som var mycket sämre filmad men som visar att skruvarna är rätt monterade för batteriet.

Edit2:
Fungerade datorn problemfritt före du rengjorde den eller är det helt enekelt en begagnad historia?

Inga leddar överhuvudtaget lyser.
Skruvarna har olika längd och jag tror att jag haft koll på dom men tar inte gift på det. Skruvarna i mitten som sitter på det svarta stycket som fläktarna sitter i sitter kvar. Det var 5 skruvar av samma längd kring fläktarna som behövde lossas och två jättesmå skruvar lite ner mot batteriet men dom går inte att blanda ihop.
Har haft datorn sen den var ny. Den fungera utan problem men blev lite varm så jag rengjorde fläktarna och la på ny kylpasta. Efteråt så körde jag 5-10 minuter utan problem till batteriet dog. Innan det så fick jag meddelande om att stoppa i strömkontakten men den var redan i. Efter det död.

Frågan är om man måste skruva ihop allt efter en "hard reset" för att det skall funka? Testade bara "cabbad" utan bakstycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Funkar datorn utan inkopplat batteri?

EDIT: den vita kontakten uppe till höger ser inte ut att sitta i ordentligt(?)

Den sitter nog riktigt bra. Det är på lödningen på moderkortet jag mätt upp 19,5V. På dom små stiften i nederkant på bilden ovanför texten "19,5V"

Permalänk
Medlem

Tveksam till att det är batteriet som är trasigt såvida du inte monterade bort det och i samband med det böjde det.

Kopplade du ur batteriet när du rengjorde kylanordningen? Om inte så kan du i värsta fall ha skadat något på morderkortet kopplat till laddkretsen.

Det jag skulle göra nu, är att koppla bort batteriet, ta bort kylanordningen, inspektera så det inte finns klet på ställen det inte ska finnas och sedan blåsa rent med tryckluft och sedan monterat tillbaka allt igen.
Är det fortfarande problem, av med allt igen, rengöra med Isopropanol, blåsa rent och låta det torka och sedan monterat tillbaka allt igen.
Det ser ut som det kan finnas lite klet på det breda flatkabelspännet till vänster vilket är den stora orsaken till att jag rekommendera just att montera bort och inspektera.

Edit:
Måste även ställa frågan.
Du har väl inte använt dammsugare på kretskortet?
Det går att använda på tex fläktblad och kylflänsen efter att man monterat bort det men använder man det på kretskortet så kan det i värsta fall skadas av ESD. (ElectroStatic Discharge)
Använder man fel kläder när man hanterar elektronik så kan man också råka ut för en sådan urladdning.
Det är den typ av urladdning man märker av vissa gånger när man tex åker bil och sedan när man kliver ur får en stöt när man tar i bildörren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tveksam till att det är batteriet som är trasigt såvida du inte monterade bort det och i samband med det böjde det.

Kopplade du ur batteriet när du rengjorde kylanordningen? Om inte så kan du i värsta fall ha skadat något på morderkortet kopplat till laddkretsen.

Det jag skulle göra nu, är att koppla bort batteriet, ta bort kylanordningen, inspektera så det inte finns klet på ställen det inte ska finnas och sedan blåsa rent med tryckluft och sedan monterat tillbaka allt igen.
Är det fortfarande problem, av med allt igen, rengöra med Isopropanol, blåsa rent och låta det torka och sedan monterat tillbaka allt igen.
Det ser ut som det kan finnas lite klet på det breda flatkabelspännet till vänster vilket är den stora orsaken till att jag rekommendera just att montera bort och inspektera.

Edit:
Måste även ställa frågan.
Du har väl inte använt dammsugare på kretskortet?
Det går att använda på tex fläktblad och kylflänsen efter att man monterat bort det men använder man det på kretskortet så kan det i värsta fall skadas av ESD. (ElectroStatic Discharge)
Använder man fel kläder när man hanterar elektronik så kan man också råka ut för en sådan urladdning.
Det är den typ av urladdning man märker av vissa gånger när man tex åker bil och sedan när man kliver ur får en stöt när man tar i bildörren...

Batteriet är oböjt, intakt och inte svullet.
Det enda kletet som fanns var mitt på kylflänsen. Antar grafikchipet och cpu. Enda stället jag lag lite kylpasta på är på samma ställe. Det finns inget nytt klet på moderkortet.
Laddkrets låter ju något som skulle kunna slutat fungera när inte batteriet laddas. Allt annat funkade ju så länge det fanns ström i batteriet.
Ser inte riktigt kopplingen till att montera bort och rengöra kylflänsen igen för att få laddningen att funka. Har inte koll på laddkrets heller.
Tack för all input dock!

Permalänk
Medlem

Jag tänker mest på om du av misstag skulle ha råkat smeta ut något någonstans under kylaren när du tog bort den.

Det finns för övrigt två ställen som jag tänker mig att du kan kontrollera.
Det första är vad jag gissar är en säkring, det andra är vad jag gissar kan vara en mosfet relaterad till laddningen.

?. Detta ser ut att vara en switch men jag kan inte avgöra från bilder.
Jag vet inte vad denna har för funktion.
Om jag ska spekulera, med tanke på dess position så skulle det kunna vara en switch för att kontrollera om bakstycket är monterat och det kanske krävs att denna skall vara nedtryckt för att batteriet ska ladda.
Jag har som sagt ingen aning, det är en vild gissning på grund av dess position.
En såkallad "Intrångsdetektor" skulle kunna vara placerad var som helst och jag ser inte varför en sådan skulle vara placerad just där.
Det finns inte något märke efter någon form av "skumkudde" eller liknande som skulle kunna ha varit placerat där på insidan av bakstycket?
Du skulle kunna kontinuitetsmäta de övre och undre kontakterna på denna för att försöka klura ut vad den kan ha för funktion.

1. Kontinuitetmät denna, dvs, resistansmät den. Jag gissar att detta är en säkring och det ska vara i princip 0 Ohm.

2. Vad har du för spänning på ovansidan? de 4 övre pin bör vara anslutna tillsammans och därför räcker det med att mäta på en av dessa.
De tre undre närmast säkringen bör vara sammankopplade, vad har du för spänning på dessa?
Den ensamma pin nedre pin längst ifrån säkringen, vad är det för spänning på denna?
Även beteckningen på denna skulle kunna vara intresant.
Använd tex den kopparfärgade ringen runt skruvhålet som jordpunkt när du mäter på mosfeten.

Om du inte kommer åt med din voltmeter utan att komma i kontrakt med andra stift, mät inte!