Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Tjenare

Jag och min sambo köpte hus för ett par veckor sedan och självklart sitter jag och planerar lite allt möjligt, bland annat router och bredband..

Huset är ca 135m2 fördelat på två vångingar, kollar på ny router då den vi har just nu har börjat strula. Tänkte först köra mesh för att göra det enkelt. Dock får jag inte köra Wi-Fi när jag jobbar hemifrån utan måste köra med kabelanslutning.. Så måste på något sätt få en kabel från undervåning till ovanvångingen (vilket jag jag får lösa på något sätt).

Det jag velar på är val av router och val av operatör. Hade gärna hållt mig under 2500kr på router. Bredband gärna runt 250/250. Vad ska man tänka på vid val av leverantör? Bara pris eller är där annat man kanske inte tänker på?

Du kanske kan använda din gamla router som switch. Själv har jag använt min gamla Technicolor vac799 xtream som ethernetswitch till 4 kablar dragna till olika rum. Två till TV respektive PS4 Pro. De två andra går in hit till allrummet/kontoret till speldatorn och jobbdatorn. Den nya (står i fönstret) är en ZTE MC888 Pro 5G router som jag köpte loss från telia när jag provade deras 5G internet. så man kan såklart ha ett simkort i den och ha som automatisk "failover" men just nu matas den med 1gbit fiber och puttar ut ett kombinerat 2.4G/5G (man ser bara ett nätverk) Wifi6 nät som telefonerna, paddorna och 1080p skärmarna ansluter till, och skickar in 1gbit ethernet till den gamla routern. Den gamla kör enbart ett 2.4G wifi för smartenheterna, och skickar vidare ethernet ut i portarna. Den nya kan ansluta mesh också såklart. Och dess riktiga styrka är att den har stöd för alla 5G banden, plus att man kan bara ta den med sig om man reser, var det än finns ett passande vägguttag kan man få bredband av hemkvalitet med hög säkerhet (om providern har riktigt bra 5G nät eller LTE för den delen).

Det som är sugigt med den nya routern är att det inte går att sätta en DNS. Helt otroligt på en router som kostar 5-6tkr i butik.
Men det går på den gamla iallafall, så det känns riktigt rappt när man browsar forum och nyhetssidor här på datorn med 1gb ethernet och en adguard dns i routern

Med lite skenor blev det ganska snyggt. Kostnad ca 1200kr på Biltema inkl 2 kryddkorv med bröd. Men du kan ju dra genom tak etc på liknande sätt. Och du behöver ju inte ha den här routern, det var bara att jag valde att köpa loss den då det bland annat verkar helt omöjligt att returnera hårdvara till Telia jag orkade inte bråka om det för jag tyckte den var jäkligt bra faktiskt. Och nu har jag ett nät som kan klara avbrott på huvudlinan, rätt skönt när man jobbar i princip 100% hemifrån Den kostar strax över 3000 via Telia.

Jag kör Bahnhof men 1gbit för 629 är ganska saftigt. Nu betalar min arbetsgivare merparten av kostnaden, men det går alltid at komma ner. Funderar på att prova Bredband2. De har 1gbit för 515. Jag kommer aldrig skruva tillbaka ner iallafall

Men jag ska försöka 3dprinta någon schysst kåpa att ha över kablarna vid routern. De är för övrigt uppmärkta vilken som går till vad

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat en nuc med dubbla NIC och kört pfSense.
Samt en managerbar switch.
Sedan hade jag dragit en nätverkskabel ifrån inkommande upp till vind för att gå ned med denna i ett skåp där man kan placera utrustningen.
Går då att gå upp med kablar på vind för att komma ner och dra kabelkanaler fram till dator eller för dold genomförande till AP.

Permalänk
Medlem

Nu kör Tele2 igång med sin PS5 kampanj igen.

Lockar med priser från 599Kr i 24 månader,

Går man sedan in så kostar Bredband Plus Följande

24Mån Ordinarie: 629Sek - Kampanj 699 Sek
12Mån Ordinarie: 699Sek - Kampanj 469 Sek
obundet - 649 i 12 månader. Därefter 699 Sek.

Är där någon som kan förklara hur deras såkallade kampanjer fungerar?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Nu kör Tele2 igång med sin PS5 kampanj igen.

Lockar med priser från 599Kr i 24 månader,

Går man sedan in så kostar Bredband Plus Följande

24Mån Ordinarie: 629Sek - Kampanj 699 Sek
12Mån Ordinarie: 699Sek - Kampanj 469 Sek
obundet - 649 i 12 månader. Därefter 699 Sek.

Är där någon som kan förklara hur deras såkallade kampanjer fungerar?

Bredband plus är vilken hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Bredband plus är vilken hastighet?

500/500

Ringde upp dem och då fick jag erbjudande om Bredband Premium - 1000/1000 för 499 KR i 12 månader eller så kunde jag binda mig på 24 månader och FÅ(Ja han sa få ett PS5 på köpet) för det billiga priset av 749 KR i månaden i 24 månader.

Ifrågasatte varför det helt plötsligt blev så mycket dyrare med längre bindningstid och då sa han att de vart ett High-end PS5 slim pro digital... (Never heard of)

Summa sumarum är att Tele2 Fortsätter med sina vilseledande taktiker i marknadsföringen.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

500/500

Ringde upp dem och då fick jag erbjudande om Bredband Premium - 1000/1000 för 499 KR i 12 månader eller så kunde jag binda mig på 24 månader och FÅ(Ja han sa få ett PS5 på köpet) för det billiga priset av 749 KR i månaden i 24 månader.

Ifrågasatte varför det helt plötsligt blev så mycket dyrare med längre bindningstid och då sa han att de vart ett High-end PS5 slim pro digital... (Never heard of)

Summa sumarum är att Tele2 Fortsätter med sina vilseledande taktiker i marknadsföringen.

Såg man kunde välja coax eller fiber. Fiber är det bästa. Få samma hastighet upp som ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Såg man kunde välja coax eller fiber. Fiber är det bästa. Få samma hastighet upp som ner.

Alltså vi har inte Coax i vår villa. Enbart Fiber. Ser dock inte vad detta tillför diskussionen kring deras marknadsföringstaktik.

Visa signatur

Gammal men bra.