SVT, TV4, kommande OS och "fri-TV-rättigheter"?

Permalänk
Medlem

SVT, TV4, kommande OS och "fri-TV-rättigheter"?

Jag följer inte särskilt mycket i sportens värld, men jag gillar de stora, internationella mästerskapen och OS. Sen årtionden har detta varit problematisk eftersom jag inte är intresserad av att betala för kommersiella kanaler.
Nu läser jag mig till att SVT har fått del av, eller hela (allt är extremt otydligt beskrivet och nästan inte alls förklarat) av vad man kallar "fri-TV-rättigheter". Ingenstans förklaras vad det betyder, och jag har inte hittat nån förklaring heller som stämmer in på vad det ytligt låter som när det talas om OS och SVT.

Så, vet nån vad det konkret innebär för kommande OS?
Blir det som fotbolls-VM senast, att runt hälften kommer att visas enbart på TV4 och övrigt på SVT?
Detta med "fri-TV-rättigheter" låter för mig som om det bara handlar om marksänd/linjär TV, dvs det kommer inte gå att se alls i play-tjänster i webbläsare, utan enbart i en TV. Är det korrekt tolkat? Om inte, vad är då "fri-TV" i sammanhanget?

I medierna skrivs detta om och om igen utan att nånsin förklaras.

TV4:s play-tjänst är i princip omöjlig att se om man inte stänger av i stort sett alla webbläsartillägg som finns. Även min pi-hole behöver stängas av helt för att bild ska visas. Därför ser jag TV4 Play som defekt och i praktiken otillgänglig. Så därför är jag nyfiken på om nåt alls kommer att gå att se på en riktig dator, i SVT Play, av kommande OS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

"För första gången sedan 2012 kommer alla i Sverige åter igen kunna se OS i SVT med start i Milano Cortina 2026. I augusti blev det känt att SVT delar fri-tv-rättigheterna med TV4 och nu har sporterna för 2026 fördelats mellan bolagen."
https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2024-09-19-nu-ar-det-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

TV4:s play-tjänst är i princip omöjlig att se om man inte stänger av i stort sett alla webbläsartillägg som finns. Även min pi-hole behöver stängas av helt för att bild ska visas. Därför ser jag TV4 Play som defekt och i praktiken otillgänglig. Så därför är jag nyfiken på om nåt alls kommer att gå att se på en riktig dator, i SVT Play, av kommande OS.

TV4 fungerar för mig. Jag har uBlock origin på, men Firefoxs förbättrat spårningsskydd av. Malwarebytes tillägg och då "Ad/trackers" blockering måste också vara av. Annars använder jag mig av Kodi och Retrospect för att kolla på TV4 Play utan reklam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

"För första gången sedan 2012 kommer alla i Sverige åter igen kunna se OS i SVT med start i Milano Cortina 2026. I augusti blev det känt att SVT delar fri-tv-rättigheterna med TV4 och nu har sporterna för 2026 fördelats mellan bolagen."
https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2024-09-19-nu-ar-det-k...

Jo, men det är ju bara en upprepning av det jag ville få en förklaring på. Vad betyder "fri-TV-rättigheter"? Betyder det allt, eller betyder det bara marksänd/linjär och alltså inte via webbläsare i dator? Om det är allt, varför ens skriva "fri-TV-rättigheter" och inte bara "rättigheter"?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

TV4 fungerar för mig. Jag har uBlock origin på, men Firefoxs förbättrat spårningsskydd av. Malwarebytes tillägg och då "Ad/trackers" blockering måste också vara av. Annars använder jag mig av Kodi och Retrospect för att kolla på TV4 Play utan reklam

Ok, jag behöver i princip köra med allt avslaget, även till synes helt irrelevanta tillägg, för att det ens ska starta en bild. Annars är det bara ett helt tomt fält. I Firefox, två olika versioner, och i Chrome.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, men det är ju bara en upprepning av det jag ville få en förklaring på. Vad betyder "fri-TV-rättigheter"? Betyder det allt, eller betyder det bara marksänd/linjär och alltså inte via webbläsare i dator? Om det är allt, varför ens skriva "fri-TV-rättigheter" och inte bara "rättigheter"?

Sänder ens SVT något på marksänd som inte sänds via webblädare? Du kan du sända linjära sändningen via SVT Play ju

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sänder ens SVT något på marksänd som inte sänds via webblädare? Du kan du sända linjära sändningen via SVT Play ju

Jag vet inte eftersom jag bara kollar via webbläsare. Jag har hört att vissa filmer bara visas direktsänt, inte på SVT Play, men kan inte verifiera det. Jag har en antik (gissningsvis från 2009-2011) TV, men den är inte inkopplad alls och sen vi bytte leverantör för "kabel-TV" behövs nog en ny kanalsökning och inställning, och det tog flera timmar sist, så det gör jag inte gärna.

Men fortfarande, vad betyder "fri-TV" i sammanhanget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Betyder det allt, eller betyder det bara marksänd/linjär och alltså inte via webbläsare i dator?

Från samma artikel som länkades tidigare:
"Allt från OS kommer nu visas i SVT:s och TV4:s respektive streamingtjänster och linjära TV-kanaler."
-- https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2024-09-19-nu-ar-det-k...

Skrivet av cyklonen:

Om det är allt, varför ens skriva "fri-TV-rättigheter" och inte bara "rättigheter"?

Det verkar (föga överraskande egentligen) ställas i motsats till betaltv...

Se även (tidigare, innan dealen att dela med TV4 var klar):
"SVT har genom EBU (Europeiska radio- och TV-unionen) köpt fri-tv-rättigheterna för att sända hela OS 2026-2032. Warner Bros. Discovery, som sedan tidigare har rättigheterna för OS 2024, har förvärvat betal-tv-rättigheterna 2026-2032."
-- https://www.svt.se/sport/artikel/klart-svt-koper-tillbaka-os-...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Från samma artikel som länkades tidigare:
"Allt från OS kommer nu visas i SVT:s och TV4:s respektive streamingtjänster och linjära TV-kanaler."
-- https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2024-09-19-nu-ar-det-k...

Det verkar (föga överraskande egentligen) ställas i motsats till betaltv...

Se även (tidigare, innan dealen att dela med TV4 var klar):
"SVT har genom EBU (Europeiska radio- och TV-unionen) köpt fri-tv-rättigheterna för att sända hela OS 2026-2032. Warner Bros. Discovery, som sedan tidigare har rättigheterna för OS 2024, har förvärvat betal-tv-rättigheterna 2026-2032."
-- https://www.svt.se/sport/artikel/klart-svt-koper-tillbaka-os-...

Jag tänkte också så först, men sen verkade det orimligt eftersom ingen väl skulle kolla på betal-TV om det redan finns gratis? Därför utgick jag från att det inte kunde betyda det, utan måste syfta på nåt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte eftersom jag bara kollar via webbläsare. Jag har hört att vissa filmer bara visas direktsänt, inte på SVT Play, men kan inte verifiera det. Jag har en antik (gissningsvis från 2009-2011) TV, men den är inte inkopplad alls och sen vi bytte leverantör för "kabel-TV" behövs nog en ny kanalsökning och inställning, och det tog flera timmar sist, så det gör jag inte gärna.

Men fortfarande, vad betyder "fri-TV" i sammanhanget?

Fast att den bara visas direktsänt och inte på SVT Play, betyder inte att man inte kan se direktsändningen på SVT Play. Du kan t.ex. se Kalle Anka sändningen på julafton via SVT Play, men bara live sändningen kl 15:05, inte i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast att den bara visas direktsänt och inte på SVT Play, betyder inte att man inte kan se direktsändningen på SVT Play. Du kan t.ex. se Kalle Anka sändningen på julafton via SVT Play, men bara live sändningen kl 15:05, inte i efterhand.

Ok, men det är i praktiken som att inte kunna se. Det mesta sänds ju dagtid när man jobbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag använder inte Pi-hole, jag använder AdGuard Home genom Home Assistant men jag tror att koden för att bli av med reklam hos TV4 är densamma. Klistra in följande i din Pi-hole:

tv4-segments.a2d.tv tv4-video-tracking.a2d.tv bumpers.tv4play.se se-tv4.videoplaza.tv (\.|^)imageproxy\.a2d\.tv$ uaid.imrworldwide.com (\.|^)tv4\.video-tracking\.a2d\.tv$ (\.|^)v\.fwmrm\.net$ d29sshy11yr8a1.cloudfront.net (\.|^)dna\.contentdelivery\.net$ (\.|^)tvm-tv4-freewheel\.akamaized\.net$

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag använder inte Pi-hole, jag använder AdGuard Home genom Home Assistant men jag tror att koden för att bli av med reklam hos TV4 är densamma. Klistra in följande i din Pi-hole:

tv4-segments.a2d.tv tv4-video-tracking.a2d.tv bumpers.tv4play.se se-tv4.videoplaza.tv (\.|^)imageproxy\.a2d\.tv$ uaid.imrworldwide.com (\.|^)tv4\.video-tracking\.a2d\.tv$ (\.|^)v\.fwmrm\.net$ d29sshy11yr8a1.cloudfront.net (\.|^)dna\.contentdelivery\.net$ (\.|^)tvm-tv4-freewheel\.akamaized\.net$

Jag vill inte bli av med reklamen, jag vill kunna se. Men jag behöver stänga av pi-hole och alla webbläsartillägg (i princip) för att ens en bild ska visas. Och då är det för mycket för att jag ska stå ut. Stänga av reklamblockerare kan jag leva med, men inte allt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vill inte bli av med reklamen, jag vill kunna se. Men jag behöver stänga av pi-hole och alla webbläsartillägg (i princip) för att ens en bild ska visas. Och då är det för mycket för att jag ska stå ut. Stänga av reklamblockerare kan jag leva med, men inte allt annat.

Med ovan så ska du bli av med reklamen och självfallet kunna titta på innehållet. Det trodde jag sa sig självt, annars försvinner ju poängen?

Men det är klart, om det är något webbläsartillägg som är problemet så hjälper ju inte det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skapa en extra profil i webläsaren för just att se på TV4.

Edit: starta exemplvis firefox med firefox -P

Permalänk
Medlem

Hörde på radion att Shibstedt har köpt TV4 nu, så får se vad de hittar på att förstöra denna gången...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Med ovan så ska du bli av med reklamen och självfallet kunna titta på innehållet. Det trodde jag sa sig självt, annars försvinner ju poängen?

Men det är klart, om det är något webbläsartillägg som är problemet så hjälper ju inte det.

Som sagt, jag behöver stänga av i stort sett allt, inte bara olika blockerare, för att det ens ska bli bild. Både i Firefox och i Chrome. Och jag måste helt slå av pi-hole, som jag verkligen inte vill eftersom den blockerar telemetri-bajs som Windows och en del andra saker håller på med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, jag behöver stänga av i stort sett allt, inte bara olika blockerare, för att det ens ska bli bild. Både i Firefox och i Chrome. Och jag måste helt slå av pi-hole, som jag verkligen inte vill eftersom den blockerar telemetri-bajs som Windows och en del andra saker håller på med.

Jag vet inte vilka webbläsartillägg du har eller om dom stör, men en korrekt konfigurerad Pi-hole ska i alla fall inte behöva stängas av för att man ska kunna titta på TV4. Provade du det jag skrev?

Om det inte fungerar när du har Pi-hole igång men stänger av alla webbläsartillägg så tyder det förstås på att din Pi-hole blockerar för mycket och behöver ses över.

Visa signatur

press nu1mlock