Vinn nätagg från Seasonic

ursprungligt fel bil, reklamation

Permalänk
Medlem

ursprungligt fel bil, reklamation

Vad räknas som ursprungligt/dolt fel på en bil, dvs vad kan reklameras?

Köpte en strax under 2 år gammal elbil för snart ett år sedan från en större bilfirma, bilen hade då gått under 2000 mil. Nu cirka 1000 mil senare har bilen havererat och det är något mer allvarligt fel, troligtvis i elsystem. Får ingen tidsplan på när detta kan vara fixat.

Är detta något som kan gå under reklamation? Bilfirman har en begagnatgaranti för "premiumbilar" som fortfarande gäller men där friskriver de sig från att ersätta hyrbil/lånebil samt merkostnader.
Jag har varit utan bil nu i över två månader och försökt via reklamation att få en ersättningsbil. Har långt till jobbet och ingen bra kollektivtrafik så har dragit på mig stora merkostnader.

Det jag kan läsa mig till är att inom två år från köp så antas det att felet är ursprungligt om inte säljaren kan visa på annat även om felet uppkommer senare.
Sen är det väl så att fel som man kan "räkna" med med tanke på bilens skick, ålder och körsträcka inte ingår i reklamationsrätten men jag tänker att elsystemet på en inte ens 3 år gammal elbil med 3000 mil ska inte gå sönder.

Måste man välja mellan reklamation eller garanti eller kan jag åberopa båda? Felet faller inom garantin, det är jag och bilfirman överens om men ersättningsbil och ersättning för merkostnad kräver ju att jag reklamerar eftersom deras garanti inte ersätter detta.

Permalänk
Medlem

Bilfirman är skyldig att hålla sig till det som står i köpekontraktet och konsumentlagstiftningen. Om bilen sålts som premiumbil med extra garanti så ska dom fixa problemet utan extra kostnad eller så får du försöka häva köpet.

Bilfirman kan ge dig en lånebil som goodwill ifall de tycker det är lämpligt. När jag köpte min bil, och sålt min gamla så hade bilfirman inte gjort de åtgärder jag beställt inför leverans, så jag fick en lånebil tills de kunde leverera bilen i det skicket jag beställt den. Olika i olika byar förstås.

Min hypotes är att du kan få en ersättningsbil genom ditt försäkringsbolag... med vissa kostnader kopplade till det förstås. Dessutom i vissa försäkringar har du rätt till stilleståndsersättning typ 200kr/dag om du inte har fått en hyrbil.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Vad räknas som ursprungligt/dolt fel på en bil, dvs vad kan reklameras?

Köpte en strax under 2 år gammal elbil för snart ett år sedan från en större bilfirma, bilen hade då gått under 2000 mil. Nu cirka 1000 mil senare har bilen havererat och det är något mer allvarligt fel, troligtvis i elsystem. Får ingen tidsplan på när detta kan vara fixat.

Är detta något som kan gå under reklamation? Bilfirman har en begagnatgaranti för "premiumbilar" som fortfarande gäller men där friskriver de sig från att ersätta hyrbil/lånebil samt merkostnader.
Jag har varit utan bil nu i över två månader och försökt via reklamation att få en ersättningsbil. Har långt till jobbet och ingen bra kollektivtrafik så har dragit på mig stora merkostnader.

Det jag kan läsa mig till är att inom två år från köp så antas det att felet är ursprungligt om inte säljaren kan visa på annat även om felet uppkommer senare.
Sen är det väl så att fel som man kan "räkna" med med tanke på bilens skick, ålder och körsträcka inte ingår i reklamationsrätten men jag tänker att elsystemet på en inte ens 3 år gammal elbil med 3000 mil ska inte gå sönder.

Måste man välja mellan reklamation eller garanti eller kan jag åberopa båda? Felet faller inom garantin, det är jag och bilfirman överens om men ersättningsbil och ersättning för merkostnad kräver ju att jag reklamerar eftersom deras garanti inte ersätter detta.

Även om deras garanti inte täcker ersättningsbil, så gör den lagstiftade reklamationsrätten det. Som du säger så täcker denna rätt fel så länge de inte rimligen bör kunna förväntas med tanke på bilens skick, ålder och körsträcka, vilket låter orimligt i ditt fall.

Konsumentköplagen säger att konsumenten ska hållas skadefri för det som räknas som fel enligt KKL. Det betyder att du inte ska erhålla några ökade kostnader till följd av felet, utan de bör rimligen tillhandahålla en lånebil eller stå för dina hyrbilskostnader, framförallt när du varit utan bil så pass länge.

Har du fortsatt nybilsgaranti, alternativt om du har helförsäkring, så borde du kunna höra av dig till ditt försäkringsbolag också. De bör också kunna hjälpa till när ens bil står på verkstad, även om jag anser att huvudansvaret borde hamna på säljaren som uppenbarligen sålt en felaktig vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Måste man välja mellan reklamation eller garanti eller kan jag åberopa båda? Felet faller inom garantin, det är jag och bilfirman överens om men ersättningsbil och ersättning för merkostnad kräver ju att jag reklamerar eftersom deras garanti inte ersätter detta.

Nej, du behöver inte välja, båda gäller. Det enda du behöver göra är att meddela säljaren att det finns ett fel som du anser att denne ansvarar för (en s.k. reklamation). Efter det är det upp till säljaren att, om reklamationen godkänns, hantera den så den uppfyller såväl lagstiftning som garantivillkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Vad räknas som ursprungligt/dolt fel på en bil, dvs vad kan reklameras?

Köpte en strax under 2 år gammal elbil för snart ett år sedan från en större bilfirma, bilen hade då gått under 2000 mil. Nu cirka 1000 mil senare har bilen havererat och det är något mer allvarligt fel, troligtvis i elsystem. Får ingen tidsplan på när detta kan vara fixat.

Är detta något som kan gå under reklamation? Bilfirman har en begagnatgaranti för "premiumbilar" som fortfarande gäller men där friskriver de sig från att ersätta hyrbil/lånebil samt merkostnader.
Jag har varit utan bil nu i över två månader och försökt via reklamation att få en ersättningsbil. Har långt till jobbet och ingen bra kollektivtrafik så har dragit på mig stora merkostnader.

Det jag kan läsa mig till är att inom två år från köp så antas det att felet är ursprungligt om inte säljaren kan visa på annat även om felet uppkommer senare.
Sen är det väl så att fel som man kan "räkna" med med tanke på bilens skick, ålder och körsträcka inte ingår i reklamationsrätten men jag tänker att elsystemet på en inte ens 3 år gammal elbil med 3000 mil ska inte gå sönder.

Måste man välja mellan reklamation eller garanti eller kan jag åberopa båda? Felet faller inom garantin, det är jag och bilfirman överens om men ersättningsbil och ersättning för merkostnad kräver ju att jag reklamerar eftersom deras garanti inte ersätter detta.

köp en billig bensinbil för 20k tills din nya elbil är lagad om du inte får en lånebil, det där kan ta tid. elbilar har man hört många mardrömshistorier om. en bekant hade problem med en helt ny polestar, efter 3 besök under det första året har de fortfarande inte fixat den och personen är utan fungerande bil

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

köp en billig bensinbil för 20k tills din nya elbil är lagad om du inte får en lånebil, det där kan ta tid. elbilar har man hört många mardrömshistorier om. en bekant hade problem med en helt ny polestar, efter 3 besök under det första året har de fortfarande inte fixat den och personen är utan fungerande bil

Fast varför skulle man vilja köpa på sig ytterligare en bil, med eget ansvar för service, reparation, andrahandsvärde, etc?
Det blir även svårare att styrka sina "ökade kostnader", om man köper en begagnad bil för att temporärt lösa sina behov.

Nej, i så fall är det rimligare att hyra en likvärdig bil, där det finns en direkt månadskostnad man kan påvisa. Givetvis ska man först då ta kontakt med säljaren och kräva en hyrbil/lånebil. Man kan även prova att gå över säljarens huvud, till en högre chef eller om det finns ett huvudkontor eller motsvarande att vända sig till. Sen ska man givetvis också prova kontakta sitt försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast varför skulle man vilja köpa på sig ytterligare en bil, med eget ansvar för service, reparation, andrahandsvärde, etc?
Det blir även svårare att styrka sina "ökade kostnader", om man köper en begagnad bil för att temporärt lösa sina behov.

Nej, i så fall är det rimligare att hyra en likvärdig bil, där det finns en direkt månadskostnad man kan påvisa. Givetvis ska man först då ta kontakt med säljaren och kräva en hyrbil/lånebil. Man kan även prova att gå över säljarens huvud, till en högre chef eller om det finns ett huvudkontor eller motsvarande att vända sig till. Sen ska man givetvis också prova kontakta sitt försäkringsbolag.

ja, visst, om du ska låta bilfirman betala för kalaset så kan du såklart inte köpa en till bil men det är inte så jag menade, om man inte lyckats få en lånebil på 2 månader så.... ja då kanske det aldrig blir någon bil.

enklare att ta saken i egna händer ibland och köpa en temporär bil och själv stå för kostnaderna

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Bilfirman är skyldig att hålla sig till det som står i köpekontraktet och konsumentlagstiftningen. Om bilen sålts som premiumbil med extra garanti så ska dom fixa problemet utan extra kostnad eller så får du försöka häva köpet.

Bilfirman kan ge dig en lånebil som goodwill ifall de tycker det är lämpligt. När jag köpte min bil, och sålt min gamla så hade bilfirman inte gjort de åtgärder jag beställt inför leverans, så jag fick en lånebil tills de kunde leverera bilen i det skicket jag beställt den. Olika i olika byar förstås.

Min hypotes är att du kan få en ersättningsbil genom ditt försäkringsbolag... med vissa kostnader kopplade till det förstås. Dessutom i vissa försäkringar har du rätt till stilleståndsersättning typ 200kr/dag om du inte har fått en hyrbil.

det brukar vara tillägg utöver helförsäkringen om man vill ha hyrbil

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?