ursprungligt fel bil, reklamation
Vad räknas som ursprungligt/dolt fel på en bil, dvs vad kan reklameras?
Köpte en strax under 2 år gammal elbil för snart ett år sedan från en större bilfirma, bilen hade då gått under 2000 mil. Nu cirka 1000 mil senare har bilen havererat och det är något mer allvarligt fel, troligtvis i elsystem. Får ingen tidsplan på när detta kan vara fixat.
Är detta något som kan gå under reklamation? Bilfirman har en begagnatgaranti för "premiumbilar" som fortfarande gäller men där friskriver de sig från att ersätta hyrbil/lånebil samt merkostnader.
Jag har varit utan bil nu i över två månader och försökt via reklamation att få en ersättningsbil. Har långt till jobbet och ingen bra kollektivtrafik så har dragit på mig stora merkostnader.
Det jag kan läsa mig till är att inom två år från köp så antas det att felet är ursprungligt om inte säljaren kan visa på annat även om felet uppkommer senare.
Sen är det väl så att fel som man kan "räkna" med med tanke på bilens skick, ålder och körsträcka inte ingår i reklamationsrätten men jag tänker att elsystemet på en inte ens 3 år gammal elbil med 3000 mil ska inte gå sönder.
Måste man välja mellan reklamation eller garanti eller kan jag åberopa båda? Felet faller inom garantin, det är jag och bilfirman överens om men ersättningsbil och ersättning för merkostnad kräver ju att jag reklamerar eftersom deras garanti inte ersätter detta.