Nvidia gör rekordår igen – omsätter 1,3 biljoner kronor

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

För att AI i LLM form inte är logisk. Extremt förenklat så är det en autocorrect, det finns ingen inbyggd logik i en LLM.

Vad använde den här tycker du när den genererar en helt ny hypotes som de inte kan finna någonstans?

AI cracks superbug problem in two days that took scientists years
"Prof Penadés' said the tool had in fact done more than successfully replicating his research.
"It's not just that the top hypothesis they provide was the right one," he said.
"It's that they provide another four, and all of them made sense.
"And for one of them, we never thought about it, and we're now working on that."

"I wrote an email to Google to say, 'you have access to my computer, is that right?'", he added.
The tech giant confirmed it had not.
https://www.bbc.com/news/articles/clyz6e9edy3o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

För att AI i LLM form inte är logisk. Extremt förenklat så är det en autocorrect, det finns ingen inbyggd logik i en LLM.

Ska man vara krass så är en LLM ingen AI utan en ML, visst att OpenAI börjat sniffa på AI delarna med sin resonerande modell men är ju egentligen bara i grund och botten en förbannat kraftfull sannolikhetskalkylaror

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja aktieägarna är väl de som är nöjda nu iaf, synd man inte hoppa på tåget för några år sedan. Undrar hur länge de kommer stiga i värde, blev en liten nedgång när kinas AI kom men det va bara kortvarigt.

Hade jag varit ägare nu hade jag varit nervös, kursen kmr troligen inte få en nämnvärt skjuts det otroliga resultatet till trots. Förväntningarna är ställda till skyarna, de kan inte slå förväntningarna i oändlighet. När det väl vänder kommer det gå snabbt. Man gör som man vill (detta är ingen rekommendation) men hade jag haft aktier hade jag sålt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Hade jag varit ägare nu hade jag varit nervös, kursen kmr troligen inte få en nämnvärt skjuts det otroliga resultatet till trots. Förväntningarna är ställda till skyarna, de kan inte slå förväntningarna i oändlighet. När det väl vänder kommer det gå snabbt. Man gör som man vill (detta är ingen rekommendation) men hade jag haft aktier hade jag sålt.

Jo känder samma sak, speciellt när den började dyka när DeepSeek kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur kul som helst.

nividia är där de är idag tack vare allt de dragit in på att sälja dgpu:er till spelare, något som de senare hjälpt till med genom att ge dem närapå monopol. nvidia hittar sedan en guldklimp, ai, och har numera mängder av egna sedelpressar.

Och hur betalar nvidia tillbaka för vad spelarna gett dem? Genom att ge dessa kort med låga priser? Nej, istället så <censurerat>, <censurerat>, <censurerat>, och <censurerat>, eftersom de viktigaste för dem är de själva och deras aktieägare.

Så, spelarna får de priser de förtjänar.

Eller det kanske handlar om att de inte har önskat att tomten och jensen skall komma med längre priser tillräckligt mycket? Önska hårdare!

Du hsr helt rätt i det du säger. Om man omformulerar det aningen:
Det är ett företag som finns för att tjäna pengar åt sina ägare. Det finns inget ge eller ta, inget utrymme för sentimentalitet. Det är faktiskt så enkelt. Efterfrågan styr och marknaden är villig att betala, så enkelt är det. Det må vara frustrerande, men det finns alternativ om det är dyrt, man måste inte ha just den produkt Nvidia erbjuder.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

När vi ändå visualiserar omsättningen i kontanter så tänkte jag ge det ett försök:

Den nya tusenlappen (har nån nånsin sett en sådan?) är 154 x 66 mm med en tjocklek på 125 mikrometer. En sedelbunt med 100 sedlar är cirka 1,2 cm tjock. Vi kan väl anta att 1000 sedlar då blir tio gånger så tjock, 12 cm.

En miljon kronor upptar då 0,154 x 0,066 x 0,120 m = 0,00121968 m^3
En miljard 1,21968 m^3
1,3 biljoner upptar då 1585,584 kubikmeter i tusenlappar

Standard takhöjd är 2,4 meter så med den omsättningen kan man fylla 660,66 kvadratmeter "standardrum" med tusenlappar, eller typ 5,4 genomsnittliga småhus om 122 kvm.

Det är stora volymer såklart men jag tycker ändå att det är lite coolt att en miljard i tusenlappar bara blir lite drygt en kubikmeter, eller typ två fulla 60-garderober.

Med reservation för att jag inte räknat sedan grundskolan.

Edit: 660 kvm är ju typ samma som en fotbollsplan så kanske är lättare att tänka sig det med ett 2,4 m tjockt sedellager ovanpå än 5,4 hus

Permalänk
Medlem

Testade Grok3, verkar som den var bättre än ChatGPT på det här.
Men med AI gäller verkligen "som man frågar får man svar".
Ca 66 turer till månen är inte fy skam på en myntbana.
Solen ligger dock ca 390 ggr så långt bort som månen, så där får Jensen & Co anstränga sig mer.

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Det stämmer inte att en LLM bara är en autocorrect - även "förenklat". Själva träningen är statistisk, men modellen bygger upp inre representationer i sina neurala nätverk – i tusentals dimensioner – vilket gör att den kan hantera språk på en sofistikerad nivå. Den genererar inte bara nästa ord baserat på sannolikhet i sig, utan skapar mönster och strukturer som möjliggör komplexa resonemang.

Autocorrect är regelbaserad och enkel, medan en LLM kan hålla sammanhängande konversationer, skriva kod och lösa problem – vilket kräver mer än bara sannolikhetsförutsägelse. Det skulle vara mer korrekt att kalla den en konceptförutsägare, även om det inte heller riktigt fångar modellens fulla sofistikering.

Permalänk

Japp, men deras aktie kraschar. AMD likaså, men för oss gamer´s kan eventuellt AMD vara
ett bättre alternativ nu OM de väljer att prissätta deras kommande GPU rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snyggmikael:

Japp, men deras aktie kraschar. AMD likaså, men för oss gamer´s kan eventuellt AMD vara
ett bättre alternativ nu OM de väljer att prissätta deras kommande GPU rätt.

Crashar vet jag inte? Folk plockar väl ut vinst efter de köpte efter förra raset?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

körde det via chatgpt som skrev följande:

<Uppladdad bildlänk>

Grattis du hittade just en AI hallucination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja aktieägarna är väl de som är nöjda nu iaf, synd man inte hoppa på tåget för några år sedan. Undrar hur länge de kommer stiga i värde, blev en liten nedgång när kinas AI kom men det va bara kortvarigt.

Alltid lika kul veta att man har haft chans köpa när kursen var några dollar. 😆

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

OpenAi släppte nyss en ny modell, Altman kommenterade den bl.a så här:

”we've been growing a lot and are out of GPUs. we will add tens of thousands of GPUs next week and roll it out to the plus tier then. (hundreds of thousands coming soon, and i'm pretty sure y'all will use every one we can rack up.)”

Låter som det kommer handlas Nvidiachipp ett tag till mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

för att sätta detta i perspektiv:
ifall du lade 1,3 biljoner enkronor bredvid varandra i en linje skulle du nå fram och tillbax till solen 169 gånger eller 4,3 gånger till pluto.
På ett ungefär.

Tyckte det lät lite väl lång, får enkronorna att enbart räcka till 0,17 av avståndet mellan jorden och solen.
Nvidia kommer långt men inte hela vägen.😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Tyckte det lät lite väl lång, får enkronorna att enbart räcka till 0,17 av avståndet mellan jorden och solen.
Nvidia kommer långt men inte hela vägen.😄

Apple kommer lite närmare, omsatte 4.2 biljoner 2024.

Permalänk
Datavetare

Flera projekt av "AI-HW" ser ut att få ut sina första generationer under 2025. Så kan bli svettigare för Nvidia framåt, ni lär få se just hur långt före Nvidia är på programvarusidan. För på HW-sidan tror jag de andra inte alls kommer vara efter.

Skrivet av Kapten_Kanel:

<Uppladdad bildlänk>

Vilken modell körde du? ChaptGPT 4o verkar inte ha några problem med frågan

Sen om man kolla på vilka unika tokens ChatGPT modellerna använder så ser man att de har enorm övervikt av sekvenser som passar engelska långt bättre än svenska. Det blir färre potentiella "missförstånd" mellan prompter och promptee om man använder engelska.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Flera projekt av "AI-HW" ser ut att få ut sina första generationer under 2025. Så kan bli svettigare för Nvidia framåt, ni lär få se just hur långt före Nvidia är på programvarusidan. För på HW-sidan tror jag de andra inte alls kommer vara efter.

Vilken modell körde du? ChaptGPT 4o verkar inte ha några problem med frågan
<Uppladdad bildlänk>

Sen om man kolla på vilka unika tokens ChatGPT modellerna använder så ser man att de har enorm övervikt av sekvenser som passar engelska långt bättre än svenska. Det blir färre potentiella "missförstånd" mellan prompter och promptee om man använder engelska.

Gratisversionen? vet inte ens var man ser vilken version det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Vad använde den här tycker du när den genererar en helt ny hypotes som de inte kan finna någonstans?

AI cracks superbug problem in two days that took scientists years
"Prof Penadés' said the tool had in fact done more than successfully replicating his research.
"It's not just that the top hypothesis they provide was the right one," he said.
"It's that they provide another four, and all of them made sense.
"And for one of them, we never thought about it, and we're now working on that."

"I wrote an email to Google to say, 'you have access to my computer, is that right?'", he added.
The tech giant confirmed it had not.
https://www.bbc.com/news/articles/clyz6e9edy3o

Denna foldade alla protein som finns. Vet inte ens varför man kör folding@home längre.
https://www.youtube.com/watch?v=P_fHJIYENdI

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kapten_Kanel:

Gratisversionen? vet inte ens var man ser vilken version det är

OK, det ÄR stor skillnad på svaren i gratis vs betalversionen. Dottern berättade att gratisversionen var rätt värdelös för skolarbete (civ-ing KTH). Hon fick ta sina surt förvärvade studentpengar och betala för ChatGPT, det är STOR skillnad i svaren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

10x mer från AI än de andra segmenten tillsammans.

Inte undra på att de inte bryr sig om spelare längre.

75% vinstmarginal är sjukt mycket. Många företag brukar ligga på 5-15% och för mig Apple brukar ha runt 30.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OK, det ÄR stor skillnad på svaren i gratis vs betalversionen. Dottern berättade att gratisversionen var rätt värdelös för skolarbete (civ-ing KTH). Hon fick ta sina surt förvärvade studentpengar och betala för ChatGPT, det är STOR skillnad i svaren.

Jepp, jag har hört samma sak. Använder den i princip bara för skojs skull så då fungerar den bra.
ja... inte alltid, uppenbarligen

Permalänk
Medlem

Alltså ja med sånna jävla pengar och med alla andra sällsynta material som det lägg på AI så får vi verkligen hoppas att det snart verkligen revolutionerear sjukvården eller något annat sammhälsnyttigt för männskligheten (jag vet att det redan används i sjukvård osv i mindre utsträckning).
Kommer det fortsätta att bara vara till för att totalt förstöra för folk som vill titta om det kommit några nya film-trailers eller musik videos på Youtube så tycker jag man kan lägga pengarna på annat.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Går bra för amerika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Om man nu får säga något positivt om Kina så är det att de är mästare på att reverse-engineera saker. Om ett par år är kineserna ikapp nVidia och då har vi konkurrens igen.

Sedan ska man komma ihåg att nVidia kan falla på en minut. Allt som krävs är att Kina invaderar Taiwan... eller att Apple plötsligt köper upp mer av TSMC:s kapacitet för att tillverka egen AI-hårdvara... eller för den delen en mycket kraftig jordbävning i Taiwan (vilket är mycket sannolikt inom de närmaste decennierna... kan ske när som helst)

Nu utgår du ju från att Nvidia står och stampar här i din liknelse. Fördelen med att kopiera är att man når en bra nivå. Nackdelen är att man blir helt beroende av att kopiera. Man kommer kliva på många minor när man ska försöka stå på egna ben pga förståelsen varför saker är designade som de är saknas. Så man kommer i praktiken snabbt ligga låångt efter när möjligheten att kopiera försvinner. Man kan ju ha tur att ta sig förbi, men sannolikheten att en kommuniststat ska klara av det ser jag som extremt låg. Det har historien med all önskvärd tydlighet visat oss.

Om jag ska göra en egen analys... Så tänker jag så här

Att all avancerad spjutspetstillverkning av chip finns i Taiwan är ju exakt varför väst börjar investera i egen chiptillverkning. Vi vet att detta är en svaghet där Kina har lite för mycket kontroll. Skulle de ge sig på Taiwan innan vi har egen kapacitet vill vi inte bomba sönder TSMCs fabriker eftersom vi också är beroende av dem. Kina har lite hållhake på oss.

Men när vi har egen kapacitet, TSMC bygger ju i USA tex, då har vi hållhake på Kina. Gör de något mot Taiwan ödelägger vi bara TSMCs fabriker, alla företag från väst kommer inte få sälja chip till Kina längre så de blir helt avklippta från oss över en natt. De kommer i praktiken hamna ordentligt efter direkt när de ger sig på Taiwan.

Kompetens från Taiwan kommer ju inte frivilligt dra till Kina heller. De kommer dra till väst. Så Kina har mycket mer att förlora på att ge sig på Taiwan än väst. Och ju längre tiden går desto mer förlorar de jämfört med väst.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

för att sätta detta i perspektiv:
ifall du lade 1,3 biljoner enkronor bredvid varandra i en linje skulle du nå fram och tillbax till solen 169 gånger eller 4,3 gånger till pluto.
På ett ungefär.

Du har nog räknat fel här:

The Earth-Sun distance is 149.6 million km (1.496 × 10⁸ km).
The coins would stretch 26 million km (2.6 × 10⁷ km).

Conclusion:

Placing 1.3 trillion 1-krona coins side by side would reach about 17% of the way to the Sun!

Edit: Lol, jag var typ inte den första Det såg bara fel ut, så var tvungen att kolla

Permalänk
Medlem

Jag har mer av en ”fire brand” vänster driven åsikt på nVidia storvinst innehav som går inte att publicera här…

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

<Uppladdad bildlänk>

AI utan att man kan tillräckligt för att bedöma det som rimligt är som att tro på en gatupredikant.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Nvidia har fullt upp med AI nu så de kan gott sälja av grafikkortsdelen till någon som bryr sig om gaming. De står alldeles för starka på marknaden när de kan fullständigt skita i konsumenten och ändå sälja sina trasiga grafikkort till rövarpriser. En mindre aktör hade uppfört sig bättre.

Permalänk
Medlem

Kan inte alla Nvidia scalpers köpa Nvidia aktier istället!! Det är ju ett säkert kort!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Någon gång spricker AI-bubblan, och då blir det ett rejält fall för Nvidia.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi