Är det tillåtet att andra använder budarbottar mot mig på Tradera?

Permalänk
Medlem

Är det tillåtet att andra använder budarbottar mot mig på Tradera?

Mitt grafikkort har dött och jag budar på ett nytt nu på tradera (skriver från laptopen), jag har varit enda budaren på sex av sju dagar, och i morse kom ett konto med bot-låtande namn och budade över mig med 30 kr, fyra timmar sedan. Jag lägger ett nytt bud och får 0,5 sekunder senare notifikationen att andra kontot "just" budat över mig med 30 kr, igen. Som om de skulle sitta och vara redo.

Är det lagligt att sätta en bott som köper produkter åt dig på Tradera? Säljaren har 20 positiva omdömen men jag vet inte om jag ska fortsätta buda om jag bara blir överbjuden via bot.

Vad skulle ni göra? Bör jag anmäla bott-kontot?

Edit: Visste inte att Tradera fungerade genom att autobuda i 30-kronors inkrement mot ditt maxbud om en person budar mot. Nu vet jag det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Mitt grafikkort har dött och jag budar på ett nytt nu på tradera (skriver från laptopen), jag har varit enda budaren på sex av sju dagar, och i morse kom ett konto med bot-låtande namn och budade över mig med 30 kr, fyra timmar sedan. Jag lägger ett nytt bud och får 0,5 sekunder senare notifikationen att andra kontot "just" budat över mig med 30 kr, igen. Som om de skulle sitta och vara redo.

Är det lagligt att sätta en bott som köper produkter åt dig på Tradera? Säljaren har 20 positiva omdömen men jag vet inte om jag ska fortsätta buda om jag bara blir överbjuden via bot.

Vad skulle ni göra? Bör jag anmäla bott-kontot?

Man sätter ju max-bud på tradera och sedan autobudar den ju automatiskt upp till den gränsen. Det är ju traderas egen funktion.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

När man lägger ett bud så sätter man ett max-värde. Om nån budar under det så budar man direkt några kronor över deras bud. Inte detta som hänt?

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på vad som är tillåtet eller ej på Traderas sida då jag inte använder just den tjänsten, men det är ganska vanligt att man på en auktionssida kan ange ett högre belopp som det man är villig att låta sajten autobuda upp till.

Jag gissar att tradera har en liknande funktion.

Permalänk
Medlem

Det finns ju autohöjning av bud upp till det man har satt. Men om vi antar att det inte är det så är det ju knappast olagligt. Det enda är om det strider mot Traderas villkor.

Sedan vet ju vem som helst att man inte kan vinna en auktion på Tradera eller eBay på ett bud man lägger en vecka innan auktionen är slut, om man inte är ensam intressent eller lägger ett fullständigt skyhögt bud. Den mest intensiva budgivningen sker i princip alltid i slutet av auktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

När man lägger ett bud så sätter man ett max-värde. Om nån budar under det så budar man direkt några kronor över deras bud. Inte detta som hänt?

Aha, kanske det ja. Jag trodde inte det skulle leda till en autopost, det är första gången jag är på Tradera. Tack för tipset.

Visa signatur

MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Man sätter ju max-bud på tradera och sedan autobudar den ju automatiskt upp till den gränsen. Det är ju traderas egen funktion.

Precis!

Man lägger helt enkelt in ett bud på så högt man kan rimligt tänka sig att betala. Sniping (att lägga sitt max bud inom de sista 5 sekunderna) är också en taktik man kan avända ibland för att minimera risken att trigga FOMO hos andra budare, för att ibland få ett bättre pris.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Precis!

Man lägger helt enkelt in ett bud på så högt man kan rimligt tänka sig att betala. Sniping (att lägga sitt max bud inom de sista 5 sekunderna) är också en taktik man kan avända ibland för att minimera risken att trigga FOMO hos andra budare, för att ibland få ett bättre pris.

Tack för tipset. Jag hoppas priset förblir inom smärtgränsen då jag inte har andra alternativ och nuvarande grafikkortet startar om efter tre sekunder i Windows. Byggt 2013.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara kolla i bud historiken på Tradera så står det autobud när Tradera höjer åt köparen.
Vilket kort gäller det? Lägg upp en köpes annons här så får du det nog till rätt pris. Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Bara kolla i bud historiken på Tradera så står det autobud när Tradera höjer åt köparen.
Vilket kort gäller det? Lägg upp en köpes annons här så får du det nog till rätt pris. Mvh Thomas

Jag kanske ska göra det. Ska se om det går bra imorrn först, om det landar inom budget. Tack mannen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Tradera-budningen skenade iväg rejält, är snart bortom 2000, I'm out. Jag ska lägga upp annons för ett 5700-kort här på Sweclockers marknad, men jag hade en fråga till dig: är det okej att säga nej till budgivning och hålla sig till erbjudet pris? Eller blir många gnälliga om man gör det? För jag ser att valet om budgivning är av från Default i annons-configgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Tradera-budningen skenade iväg rejält, är snart bortom 2000, I'm out. Jag ska lägga upp annons för ett 5700-kort här på Sweclockers marknad, men jag hade en fråga till dig: är det okej att säga nej till budgivning och hålla sig till erbjudet pris? Eller blir många gnälliga om man gör det? För jag ser att valet om budgivning är av från Default i annons-configgen.

Om du sätter en köpes annons kommer ju inte andra buda mot dig.
Nån som har ett kort att sälja kommer bara svara att "jag har ett kort, du kan få det för xx kr".

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Det är din annons, du väljer själv. Skit i vad andra tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Om du sätter en köpes annons kommer ju inte andra buda mot dig.
Nån som har ett kort att sälja kommer bara svara att "jag har ett kort, du kan få det för xx kr".

Eller hur, lustig formulering på raden. Har lagt upp i alla fall, bara att se vad som händer.

Visa signatur