Jellyfin på Synology DS218j - svårt med anslutningen

Permalänk

Jellyfin på Synology DS218j - svårt med anslutningen

Hej på er!

I julas blev jag med NAS för första gången - en Synology DS218j. Satte in en HDD och fick synkning av foton och filer att funka som det ska. Har den senaste tiden suttit och övervägt om man inte ska ha den till multimedia generellt i hemmet och satte mig därför igår och installerade Jellyfin. Laddade ner en 4k-trailer på 2.30 min och laddade över den och försökte casta från telefonen via appen till vår Chromecast Ultra. Den tappade då anslutningen till servern, först för Jellyfin men snart också på min PC. Provade att skicka en ping utan mottagning. Efter en dryg timme fick jag dock signal och tänkte att det kanske bara ska lägga sig tillrätta.

Nu på morgonen är anslutning dock inte löst, så jag får lov att starta om den helt. Allt verkar funka och försöker att casta igen med exakt samma resultat. Är det någon som vet vad det kan bero på? Blir den överbelastad av att jag försökte med 4k och gör det då någon skillnad om jag drar en kabel från Chromecasten till routern? Eller är det en fråga om inställningar? Jellyfin har fått tillgång till de mappar där jag tänker att filmer etc. ska ligga.

//Konstanton

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av konstanton:

Hej på er!

I julas blev jag med NAS för första gången - en Synology DS218j. Satte in en HDD och fick synkning av foton och filer att funka som det ska. Har den senaste tiden suttit och övervägt om man inte ska ha den till multimedia generellt i hemmet och satte mig därför igår och installerade Jellyfin. Laddade ner en 4k-trailer på 2.30 min och laddade över den och försökte casta från telefonen via appen till vår Chromecast Ultra. Den tappade då anslutningen till servern, först för Jellyfin men snart också på min PC. Provade att skicka en ping utan mottagning. Efter en dryg timme fick jag dock signal och tänkte att det kanske bara ska lägga sig tillrätta.

Nu på morgonen är anslutning dock inte löst, så jag får lov att starta om den helt. Allt verkar funka och försöker att casta igen med exakt samma resultat. Är det någon som vet vad det kan bero på? Blir den överbelastad av att jag försökte med 4k och gör det då någon skillnad om jag drar en kabel från Chromecasten till routern? Eller är det en fråga om inställningar? Jellyfin har fått tillgång till de mappar där jag tänker att filmer etc. ska ligga.

//Konstanton

Gissar på att den inte orkar transkoda/spela upp 4K-klippet, pröva gärna andra varianter också.
Spelar den upp på exempelvis mobil eller dator?
Att din dators anslutning dör låter också märkligt, hur är allt kopplat?

Permalänk
Medlem

Jellyfin kommer att transcodea om uppspelaren inte säger att den klarar av formatet. Din synology kommer inte klara det. Min i7-4790 ligger på typ 75% cpu vid mjukvarutranscode av en bluray.
Prova med en vanilj dvd-liknande fil bara för att se om det kanske inte är nåt annat. Jag tycker en sån fil borde funka utan transcode….
Ett första steg iaf.
Går säkert också att se nånstans i nån logg om det är transcode som sker.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Förresten, det är inte jellyfin som är upptagen med att katalogisera dina semestervideos? Och om så, har du ställt in att jellyfin ska extrahera subtitles, kapitelbilder and what not, så kan det suga åt sig all cpu i nasen…
I synologys gränssnitt kan man ju kolla cpu-användning, och vilken process som tar kraft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och ett tredje inlägg: men det är ju olika saker så…
Vilken jellyfin? Docker-varianten, eller den hackade kinesiska? Sen synology gick över till sin docker-variant och övergav sitt gamla app-system så har ju folk hackat en del appar så de kan installeras utanför synologys ”docker”. Den kinesiska hade jag bekymmer med nämligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På en DS218j är det lika bra att helt stänga av video transcoding under användarinställningarna för Jellyfin. Då kommer den inte ens att försöka och du får direkt meddelande ifall videon inte kan spelas.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Gissar på att den inte orkar transkoda/spela upp 4K-klippet, pröva gärna andra varianter också.
Spelar den upp på exempelvis mobil eller dator?
Att din dators anslutning dör låter också märkligt, hur är allt kopplat?

Testade att ta några klipp som bara var 1080p och de verkar funka bra. Antar att 4k bara blev för tungt med för det.

Själva NASen är kopplad med ethernet-kabel till routern. Datorn går med wifi. Kunde inte nå den med några appar på mobilen heller, så den verkade nästa ha låst sig. Fick starta om den igen och raderade filen i 4k, så nu verkar allt funka som det ska.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av konstanton:

Testade att ta några klipp som bara var 1080p och de verkar funka bra. Antar att 4k bara blev för tungt med för det.

Själva NASen är kopplad med ethernet-kabel till routern. Datorn går med wifi. Kunde inte nå den med några appar på mobilen heller, så den verkade nästa ha låst sig. Fick starta om den igen och raderade filen i 4k, så nu verkar allt funka som det ska.

Har du eventuellt en 4K-tv så kanske den kan spela upp nativt utan transcoding och då kanske det funkar, men det kommer kräva att filmerna är rätt kodade. 1080p duger ju fint också:)

Permalänk
Medlem

Ja just J-serien är det svarta fåret i Synology-hagen då dessa modeller är dimensionerade för att köra just enbart DSM och ordinarie tillägg/appar och inte så mycket mer.

DS218j är baserad på den något svagare 2-kärniga Marvell Armada 385 88F6820 processorn, samt att du endast har 512MB arbetsminne som då ska räcka både till DSM och dess appar, samt Jellyfin i ditt fall. Officiella rekommendationen för Jellyfin säger 4-8GB arbetsminne eller mer, beroende på storlek på mediaarkiv, och åtminstone en 4-kärnig processor.

Men utan transcoding så behöver NAS:en endast skicka dataströmmen opåverkad till din dator, så det finns stor chans att den kan klara av det åtminstone. Men om du börjar expandera media-arkivet med mer meta-data och bilder så kommer det snart märkas att NAS:en är underdimensionerad på arbetsminnet. Det är synd att de valde att löda fast arbetsminnet på de billigare modellerna, men det var väl för att hålla ner kostnaderna helt enkelt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD