Permalänk

Köpråd Oled eller LED

Hej!

Jag har tittat på LG oled C4 77 tum och funderar nu på ändra mitt val och köpa en LCD.

Vad tycker ni om detta val? Jag har haft en OLED tidigare, men LCD har ju inte samma svärta. Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan OLED och LCD-teknik? Jag tänker mest på att LCD är mycket billigare och har ni rekommendation på TV?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Northwolf:

Hej!

Jag har tittat på LG oled C4 77 tum och funderar nu på ändra mitt val och köpa en LCD.

Vad tycker ni om detta val? Jag har haft en OLED tidigare, men LCD har ju inte samma svärta. Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan OLED och LCD-teknik? Jag tänker mest på att LCD är mycket billigare och har ni rekommendation på TV?

Du väljer inte mellan teknik. Du väljer mellan produkter. OLED-produkterna är alla rätt lika (eftersom de i grunden baseras på samma paneler) med basen på teknikens styrka i svärta och kontrast. Du är dessutom bekant med den tekniken och vet vad du får. Om det är några år sedan sist du köpte en OLED kommer C4 kunna vara ett lyft av det du redan känner till.

En LCD kan vara allt från de allra enklaste/sämsta till det allra bästa. Tekniken säger inte mycket om alls kvaliteten. Produkten är avgörande. De enklaste har ingenting de kan erbjuda mot en OLED i någon större mening. Du kan spara pengar men det är bara du själv som kan avgöra om du uppskattar förändringen (som oftast blir en försämring). De bästa LCD:er når ungefär lika långt som en OLED om än inte hela vägen. Men då kostar det också som en OLED eller mer.

Permalänk
Medlem

Som Laxpudding skriver, skall du ha liknande "prestanda" som en OLED men ändå inte lika bra (svärta osv), får du betala mer för en LCD panel.
Klart det finns billigare LCD TVs...men då får du vad du betalar för.
Ångrar verkligen inte att jag tog klivet och köpte OLED. Det är lite dyrare...men vilken fantastisk bild! Det är väl det som är hela grejen med att köpa ny TV? Att få så bra bild som möjligt?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hade valt OLED alla dagar i veckan. Allt ser bara så mycket bättre ut. Du märker det själv när du väl har en.

Ang rekommendation så tror jag du hittat rätt själv. Har kört LG OLED sedan 2018 och bara varit toppen. Den första jag köpte (C7) är i drift ännu.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk

Oled...Jag har både Oled och Mini-led i premiumsegmentet ( Samsung). Jag stör mig hela tiden på att jag saknar svärtan på Oled panelen när jag kör på den andra tvn, till den grad att jag bygger en ny dator endast för ha den med Oled tv:n. Dock är du rädd för inbränning eller kör mycket statiskt innehåll även om inbränningen är bättre idag än förr kan inte tala för LG dock, de kanske är ljusår bättre än samsung men då kanske en (Mini)Led är bättre alternativ. Jag fick nämligen en kraftig inbränning i min S95B modell, relativt snabbt efter ha kört ett bilspel frekvent. Hastigsmätaren gick alltid upp till illrött, man måste ju gasa mycket om man ska komma först eller hur? Tack och lov för garanti så fick jag panelen utbytt, men det blir aldrig mer bilkörning på min Oled TV.