Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Anlitade flyttfirma och får restskatt pga det

Är du säker på det? Har du inte ett belopp under kategorin "Beräkning av belopp att betala/få tillbaka" för rut-arbetet, men motsvarande negativa värde finns väl också i "Skattereduktioner och annat som minskar din skatt"?

Permalänk
Medlem

46600 kr tillbaka iår 😀 de blir att köpa sig ett RTX 5090?

Permalänk
Medlem

Ser nu att "konsultpengen" drog upp den taxerade inkomsten... med nästan 100K.
Troligen förklaringen till ökad skatt. Kom upp i statlig inkomstskatt minus c:a 20000...de ger med ena handen och tar med den andra...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Hela 50:- tillbaka för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Säg att man har lån på tre miljoner och betalar 100 000 kr i ränta på ett år. Ränteavdraget ger 30 % "tillbaks", så 30 000 kr i det. Sen kan det vara reseavdrag om man har lång jobbpendling.

Jag har aldrig fått något avdrag för mina bolåneräntor. Ever.
Jag hittar inga uppenbara fel eller något udda i deklarationerna så jag undrar om t.ex. ROT äter upp detta?

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag hittar inga uppenbara fel eller något udda i deklarationerna så jag undrar om t.ex. ROT äter upp detta?

Skatteavdraget på räntor görs innan RUT och ROT. Däremot kan det hända att du har så stora lån och höga ROT-avdrag att skatten inte täcker avdragen (och då hamnar du betala in extra).

Alltid bäst att ringa skatteverket och fråga.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hela 50:- tillbaka för mig

Har för mig att de inte betalar ut under 100kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Har för mig att de inte betalar ut under 100kr.

Jasså? gällar det åt andra hållet oxå att man slipper betala om man har restskatt på under 100kr?

Permalänk
Medlem

Det är helt bissart att ränteavdrag existerar.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Sålde o köpte bostad förra året så jag måste deklarera på riktigt...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Det kan jag lova att du har. Kolla under "Skattereduktion för underskott av kapital". Sedan är det andra skatter som läggs på i deklarationen. Exempel på det är schablonskatt för ISK, public service-avgift, fastighetsavgift etc. Så har du inte så stora lån så blir det kanske inte något tillbaka på totalen, det betyder dock inte att avdraget inte har gjorts. Du hade helt enkelt fått betala tillbaka mer annars.

ROT påverkar inte deklarationen då det görs både avdrag och korrigering för detta avdrag så det blir +-0 i deklarationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jasså? gällar det åt andra hållet oxå att man slipper betala om man har restskatt på under 100kr?

Självklart.. inte. Men ränta och "avgifter" kan du få åt det hållet istället, även på 1kr

Permalänk
Medlem

Jag får tillbaka 19.2k sen kommer jag nog landa på 44-47k i reseavdrag också beroende på hur mkt frånvaro jag haft under 2024. Så ~30k totalt om man får gissa.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Det står under "Skattereduktioner och annat som minskar din skatt".
Ränteutgifter inkluderas i underkategorin "Skattereduktion för underskott av kapital".

I mitt fall får jag tillbaka 7774kr för ränteutgifter.

Totalt får jag tillbaka nästan 15k.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Sitter och läser tråden och blir lite förvånad över alla kommentarer så som "vete fan hur dem räknat" eller "att man inte förstår".

Jag rekommenderar starkt att alla använder sig av Räkna ut din skatt och där i med hjälp av sin lönespec(och andra underlag) vid tillfällen kontrollera hur utfallet blir ifall något oförutsett händer under året, eller kontrollera hur man ligger till med skatten ifall man exempelvis enbart har lön+skatt men ett stort sparande som genererar ytterligare skatt som inte tas med i beräkningen från arbetsgivaren.

Skulle mer folk ta tag i detta skulle ingen längre bli förvånad, varken positivt eller negativt när deklarationen kommer.

Sen finns det ju alltid special fall som inte kanske kan ta höjd för/kontrollera men då kanske man i alla fall från början vet om det är negativt/positivt för ens utfall året efter.

Permalänk
Medlem

skall betala 6k

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Vadå få tillbaka, har alltid fått betala kvarskatt de senaste 10-15 åren... höjde skatten (igen) förra året i tron att jag faktiskt skulle gå +/- noll eller få tillbaka pengar, icke sa nicke... får betala i år ändå,

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Ska betala närmare 30k. Man kanske skulle börja gå på sånt där räntebidrag också och få lite mindre kvarskatt (rättat från restskatt så att @Thomaseron blir nöjd) ^^

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem

Kvarskatt - skatt du måste betala till Skatteverket
Restskatt - sådan du får utbetalt av Skatteverket (om det är 100 kronor eller mer)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Restskatt på ca 5000:-

Detta för att jag from Januari jämkade för en ränta på bolånet, men den började sjunka, eftersom jag har rörligt och har inte ändrat min jämkning.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ska betala 12000kr. Jäkla ISK-skatt.
Då vet jag vart en del av bonusen hamnar iallafall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Som vanligt 25k tillbaka...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Det är trevligt med ca 5,5mkr i vinst. Varför sköt du inte upp skatten? Jag har iof inte med det att göra

Går inte eftersom vi flyttade till Schweiz och har inget boende kvar i Sverige. Sedan måste det betalas förr eller senare ändå. Men som du skrev var det bra med vinst så man får bidra med sitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZZo:

Ska betala närmare 30k. Man kanske skulle börja gå på sånt där räntebidrag också och få lite mindre kvarskatt (rättat från restskatt så att @Thomaseron blir nöjd) ^^

haha, bra!

edit: men surt med så mycket skatt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Är du säker på det? Har du inte ett belopp under kategorin "Beräkning av belopp att betala/få tillbaka" för rut-arbetet, men motsvarande negativa värde finns väl också i "Skattereduktioner och annat som minskar din skatt"?

Det här är min fråga också. Jag ser samma belopp på dessa 2 ställen som du säger, och då antar jag att dessa rot/rut INTE påverkar min slutgiltiga ev. kvarskatt? Jag var helt säker på att jag läst att nyttjande av rot eller rut (kanske är skillnad?) innebär en påverkan på kvarskatten osv, men så är alltså inte fallet? Det ska bara vara nollsummesiffror och påverkar inte det hela alls om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nem0:

Går inte eftersom vi flyttade till Schweiz och har inget boende kvar i Sverige. Sedan måste det betalas förr eller senare ändå. Men som du skrev var det bra med vinst så man får bidra med sitt

Då fattar jag, nä går inte skjuta på det då
Schweiz är trevligt, har iof bara semestrat där. Hur klarar ”man” sig utan knäckebröd samt en kalles äggmacka?

Permalänk
Medlem

16000 tillbaka. Blir nog ett nytt grafikkort😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Samma belopp här och har en tvättmaskin som låter värre och värre för varje tvätt 😊

Jag börjar misstänka att min torktumlare är inne på sista versen 😬

Permalänk
Medlem

12600 kr tillbaka (ränteavdrag - ISK). Blir att amortera med hälften (då jag är emot ränteavdrag rent principiellt) och resten sparkonto tills svenska småbolag visar sig investerbara igen.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

...Däremot kan det hända att du har så stora lån och höga ROT-avdrag att skatten inte täcker avdragen (och då hamnar du betala in extra).

Skrivet av cwolf86:

Det kan jag lova att du har. Kolla under "Skattereduktion för underskott av kapital". Sedan är det andra skatter som läggs på i deklarationen. Exempel på det är schablonskatt för ISK, public service-avgift, fastighetsavgift etc. Så har du inte så stora lån så blir det kanske inte något tillbaka på totalen, det betyder dock inte att avdraget inte har gjorts. Du hade helt enkelt fått betala tillbaka mer annars.

Skrivet av Joppis:

Det står under "Skattereduktioner och annat som minskar din skatt".
Ränteutgifter inkluderas i underkategorin "Skattereduktion för underskott av kapital".

I mitt fall får jag tillbaka 7774kr för ränteutgifter.
Totalt får jag tillbaka nästan 15k.

Totalt lån på drygt 1 mille för villan. Detta delas med sambo så dryga 500k på oss vardera, annars inget.
Har haft småsummor i fältet för skattereduktioner men uppenbarligen för "lite skulder/räntekostnader" för att det ska spilla över i återbäring pga större ränteavdrag. Allt som oftast hamnar jag +/- någon tusenlapp plus någon tusing till för resor.

Jag testade i e-tjänsten i fjol att deklarera så gott som hela bolånet på mig och bara en liten del på frugan. Den uppskattade återbäring rubbades knappt.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W