Permalänk

Lång boottid

Hej,
Precis klar med nya bygget (saknar grafikkort dock), problemet jag har är att boottiden känns förvånsvärt lång med tanke på att allt är såpass nytt. Min tidigare dator bootade på mindre än 15 sec medans min nya tar 40 sec tills det att jag kan logga in.
Specs:
Asus tuf 650b wifi gaming plus
7800x3d
Geforce 1060 6gb
6000 MHz Fury ram
Kingston NV3 m.2 2tb

Någon som har någon ide?
Det enda jag gjort i bios är att sätta ram till expo 1 typ men gjorde ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men upplever samma sak med min nyaste dator, med ett X570 moderkort och Ryzen 5950x, som jag haft sedan 2021. Känns som det tar en evighet att boota.

Min gamla Z77:a med en i7-3770K däremot, bootar runt 10-15 sekunder, så som du beskriver.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Titta efter dessa inställningar i BIOS-manualen (eller googla) och prova dem en och en:
* Memory Fast Boot
* Memory Context Restore

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/12rk4ew/wheres_the_mem...

Permalänk
Moderator
Moderator

Se också till att uppdatera till senaste UEFI om så inte redan gjorts, minnesträningen på AM5 har i många fall förbättrats sedan släpp.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mc68000:

Titta efter dessa inställningar i BIOS-manualen (eller googla) och prova dem en och en:
* Memory Fast Boot
* Memory Context Restore

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/12rk4ew/wheres_the_mem...

Hmm, märkligt, jag enablade mem context restore (finns på två ställen, en i ai tweaker och en nån annanstans i advanced) först i advanced utan att ändra i ai tweaker. Datorn bootar snabbt då, när jag sen går in för att ändra den andra då i ai tweaker så hänger sig bios?
Och om jag bara ändrat den i advanced så får jag bluescreen.
Fortsätter experimentera litet

Edit:
När jag enablade bara den ena utav dem så gick de inte ihop för datorn. Fick sätta båda på auto å sen enabla båda samtidigt. Från 45sec boot till 18 sec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hmm, märkligt, jag enablade mem context restore (finns på två ställen, en i ai tweaker och en nån annanstans i advanced) först i advanced utan att ändra i ai tweaker. Datorn bootar snabbt då, när jag sen går in för att ändra den andra då i ai tweaker så hänger sig bios?
Och om jag bara ändrat den i advanced så får jag bluescreen.
Fortsätter experimentera litet

Edit:
När jag enablade bara den ena utav dem så gick de inte ihop för datorn. Fick sätta båda på auto å sen enabla båda samtidigt. Från 45sec boot till 18 sec

Många har beskrivit blåskärmar i Windows när dom petat på Context Restore. Intressant att du fick till det genom att ändra båda samtidigt. Det luktar en BIOS-bug lång väg, något som du kommit runt genom att vara envis. (Att ha inställningar på flera ställen är som gjort för problem, både i programvaror och webbsidor.)
Gratulerar! Hoppas det fortsätter att snurra bra framöver nu.