Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av utox:

Grattis! Samma här, ner till 2.75 % med ca 85 % belåning på 2.5 milj.

Men nu har vi köpt hus o lånar ca 6 miljoner med en gemensam bruttoinkomst på strax över 100k. Belåningdgrad 85 %

Med rådande världsläge så skulle det kännas tryggare att binda räntan 3 till 5 år. Vad är vår odds att få en ränta strax under 3 %, tror ni? Vi kommer att förhandla med 2 banker i veckan

Jag har fått erbjudande om:
2.87% på 3 mån
2.75% på 1 år
85% belåningsgrad
lån på strax över 3.7 miljoner

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Uppföljning på denna. Några veckor senare har vi köpt huset men det var fan inte lätt, och jag tror jag kommer byta bank trots att jag aldrig kommer lyckas få min nuvarande ränta någon annanstans.

Inte nog med att swebank inte vill låna ut till hus utan mäklare inbladade, swedbank vill helst inte tillåta överföring av pengar till en annans konto, och särskilt inte om det rör sig om betalning för bostadsköp... med hela köpeskillingen på kontot, spenderade jag och min fru typ 2 dagar i telefonkö hos swedbank. Tiden höll på att rinna ut och vi var timmar ifrån att mista köpet till en annan.

Sammanlagt pratade vi med 12 olika handläggare vilka gav oss grovt kategoriserat 4 helt olika svar. Allt från: "Det går inte", "det tar 5-6 veckor", "ni måste skicka in kontoutdrag på alla transaktioner ni och alla som skickat pengar till er det senaste året - det kan vara lång handläggningstid" till i absoluta slutändan, när allt hopp var förlorat: "Absolut, det är inga problem, ska jag hjälpa er med det direkt?"

Hade det inte varit olagligt (kanske framförallt olämpligt) hade lagt letat upp var denne handläggare bodde och kysst den samme.

Kanske detta kan ligga i bakhuvudet hos någon här som läser och i framtiden hamnar i bostadsköpstankar där sista utvägen är lån i efterhand. Swebank är jobbiga, swedbank är extremt långsamma och swedbanks handläggare vet inte vad dom pratar om men ge inte upp - eller för att falla in i kören: "byt bank".

Uppföljning på uppföljningen, the gift that just keeps on giving.

(om trådskaparen tycker denna utdragna historia är off topic så säg till så tar jag bort den)

Okej, allt fixat, huset köpt med lånade pengar från närstående och kvarstod var bara att belåna det obelånade huset till ca 40% och hyra ut det i något år innan vi beslutar oss för vad vi vill göra, vilket hus vi vill spara, om något behöver renoveras osv. Idag har jag 2.88 % rörligt på vårt befintliga bolån (ca 2.8 mkr) och tänkte att jag kanske får gå upp i ränta på nya huset då jag pressar upp hushållets gemensamma skuld lite (från 2.8 till 3.8). Samtidigt tänkte jag att det måste handla om ett extremt säkert lån då det rör sig om 40% belåningsgrad av ett hus...

Swedbank (förutom att fortsatt bete sig extremt oprofessionellt) säger:
"aaah, ni ska inte bo i huset? dååå får ni inte ta traditionellt bolån, här är vårt erbjudande på 5% ränta"

Vi säger tack men nej tack.

Vi tänker "Vi gör en enkel lösning med SBAB så länge när vi pratar med ett gäng andra banker"

SBAB - "aaah ni ska inte bo i huset? dåå kan vi inte hjälpa er"

Detta var något som jag inte hade med i beräkningarna.

Här kommer veckans lärdom, "bolån" betyder inte ett lån med ett hus i pant vilket jag lite naivt trodde, utan för flera banker: ett hus i pant som DU bor i.

Dialog har påbörjats med ett gäng andra banker som iaf än så länge inte verkar bry sig nämnvärt om att vi inte ska bo där och har gett oss betydligt bättre erbjudande än swedbank. Förhandlingarna fortsätter.

Konsekvent och enkelt är det inte. Ja vi kommer byta bank.

To be continued.

Permalänk

Hej,

Vi har tittat på ett hus som kan vara intressant för vår del. Huset är till försäljning för ett mycket billigare pris än vad vårt nuvarande bolån ligger på (bolån idag på 1.8, hus till salu för 1.5)
Min fråga är om jag blir återbetalningsskyldig på en del av lånet om vi väljer att köpa de billigare huset och betala tillbaka en så stor del av vårt nuvarande bolån?
Hela vårt bolån är idag rörligt, inget bundet.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej,

Vi har tittat på ett hus som kan vara intressant för vår del. Huset är till försäljning för ett mycket billigare pris än vad vårt nuvarande bolån ligger på (bolån idag på 1.8, hus till salu för 1.5)
Min fråga är om jag blir återbetalningsskyldig på en del av lånet om vi väljer att köpa de billigare huset och betala tillbaka en så stor del av vårt nuvarande bolån?

Har ni rörligt så borde ni väl få amotera/betala av lånet bäst ni vill när som helst? Ni kan ju alltid dubbelkolla med banken dock, men kommer inte spontant på någon begränsning just nu.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Uppföljning på uppföljningen, the gift that just keeps on giving.

(om trådskaparen tycker denna utdragna historia är off topic så säg till så tar jag bort den)

Okej, allt fixat, huset köpt med lånade pengar från närstående och kvarstod var bara att belåna det obelånade huset till ca 40% och hyra ut det i något år innan vi beslutar oss för vad vi vill göra, vilket hus vi vill spara, om något behöver renoveras osv. Idag har jag 2.88 % rörligt på vårt befintliga bolån (ca 2.8 mkr) och tänkte att jag kanske får gå upp i ränta på nya huset då jag pressar upp hushållets gemensamma skuld lite (från 2.8 till 3.8). Samtidigt tänkte jag att det måste handla om ett extremt säkert lån då det rör sig om 40% belåningsgrad av ett hus...

Swedbank (förutom att fortsatt bete sig extremt oprofessionellt) säger:
"aaah, ni ska inte bo i huset? dååå får ni inte ta traditionellt bolån, här är vårt erbjudande på 5% ränta"

Vi säger tack men nej tack.

Vi tänker "Vi gör en enkel lösning med SBAB så länge när vi pratar med ett gäng andra banker"

SBAB - "aaah ni ska inte bo i huset? dåå kan vi inte hjälpa er"

Detta var något som jag inte hade med i beräkningarna.

Här kommer veckans lärdom, "bolån" betyder inte ett lån med ett hus i pant vilket jag lite naivt trodde, utan för flera banker: ett hus i pant som DU bor i.

Dialog har påbörjats med ett gäng andra banker som iaf än så länge inte verkar bry sig nämnvärt om att vi inte ska bo där och har gett oss betydligt bättre erbjudande än swedbank. Förhandlingarna fortsätter.

Konsekvent och enkelt är det inte. Ja vi kommer byta bank.

To be continued.

Måste du säga att du inte ska bo där?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Måste du säga att du inte ska bo där?

Än så länge har bankerna varit ganska konsekventa i att fråga rakt ut. Att ljuga på en direkt fråga tar emot men rent akademiskt är jag är såklart lite nyfiken om det finns fler kontroller inbyggda i systemet någonstans.

Permalänk
Medlem

Att ljuga på en direkt fråga tar emot men rent akademiskt är jag är såklart lite nyfiken om det finns fler kontroller inbyggda i systemet någonstans.

Om inte annat ser de att du inte är skriven på adressen när de gör den årliga kreditkontrollen bankerna är ålagda att göra. Så helt rätt, ljuga eller undanhålla relevant information är antagligen en mycket dålig ide.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Än så länge har bankerna varit ganska konsekventa i att fråga rakt ut. Att ljuga på en direkt fråga tar emot men rent akademiskt är jag är såklart lite nyfiken om det finns fler kontroller inbyggda i systemet någonstans.

Ok. Kan inte minnas att jag någonsin fått den frågan. Men ja, att ljuga känns ju lite väl.

Skrivet av Mindfighter:

Om inte annat ser de att du inte är skriven på adressen när de gör den årliga kreditkontrollen bankerna är ålagda att göra. Så helt rätt, ljuga eller undanhålla relevant information är antagligen en mycket dålig ide.

Om jag ex flyttar till lägenhet i en annan stad och hyr ut mitt hus förlorar jag inte direkt bolånet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Mangemcfly:

Hej,

Ja, du kommer ju behöva lösa nuvarande lån eller göra ett säkerhetsbyte till nya huset, och banken lär inte vara så sugna alls på att låta er belåna över husets värde. Så ja, du kommer behöva betala av lånedelen som överstiger nya husets värde (eller till 85% av värdet).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hörs på namnet, bolån, lån för bostad att bo i. För bolån kommer ett gäng lagar och regler, ska man låna till en fastighet så är det ett lån med säkerhet, jämför billån där bilen är säkerhet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vi letar bostad och jag satt och räknade lite på räntor och priser.
Om jag köper en bostad för 5,3m och har 76% belåningsgrad så är räntan 2,95% men om jag har 70% belåningsgrad så är räntan 3,01??

hur kan det ens vara möjligt??!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Vi letar bostad och jag satt och räknade lite på räntor och priser.
Om jag köper en bostad för 5,3m och har 76% belåningsgrad så är räntan 2,95% men om jag har 70% belåningsgrad så är räntan 3,01??

hur kan det ens vara möjligt??!

Banken premierar högre lån från kunder för det inbringar mer pengar. Dvs att ditt lån med 76% belåning är mer pengar till banken fast räntan i procent är lägre.
Din insats som säkerhet är tillräcklig oavsett om den är 70% eller 76%

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

https://www.lendo.se/bolanebloggen/prognos-styrranta-och-bora...

Har någon tips på hur man ska resonera kring bundet?

Tittar man lite på bankernas "prognoser" ovan så ser det rätt sammstämmigt ut i att man förväntar sig att den rörliga räntan ska ligga lägst, men sen har jag lite olika "påståeenden".

A) Den rörliga räntan i prognoserna ligger väldigt nära (nått tiotal punkter) dom bundna på 3 år. -> Mao är det enligt prognoserna ingen jättevinst i att ligga rörligt(?)
B) Vi får ett "allt kukar ur igen"-scenario med 4-5%+ i rörlig -> massiv nersida att inte binda
C) Vi får ett "allt går jävligt bra med minusränta" och vi hamnar på 1,5% rörlig -> massiv nedsida i ATT binda

Det känns som att enbart scenario C är det som kommer löna sig rejält på att ligga rörligt? (Och sannolikheten känns stört låg?)
Vad är best case att rörlig ränta närmsta 3 åren kan bottna ur på? 2,5%?

Tror man på bankernas prognos (A) eller om man som jag är förbannad oroad (B), så känns det som att faktiskt jäkligt mkt pekar på att det inte är så dumt att binda på 3 år just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.lendo.se/bolanebloggen/prognos-styrranta-och-bora...

Har någon tips på hur man ska resonera kring bundet?

Tittar man lite på bankernas "prognoser" ovan så ser det rätt sammstämmigt ut i att man förväntar sig att den rörliga räntan ska ligga lägst, men sen har jag lite olika "påståeenden".

A) Den rörliga räntan i prognoserna ligger väldigt nära (nått tiotal punkter) dom bundna på 3 år. -> Mao är det enligt prognoserna ingen jättevinst i att ligga rörligt(?)
B) Vi får ett "allt kukar ur igen"-scenario med 4-5%+ i rörlig -> massiv nersida att inte binda
C) Vi får ett "allt går jävligt bra med minusränta" och vi hamnar på 1,5% rörlig -> massiv nedsida i ATT binda

Det känns som att enbart scenario C är det som kommer löna sig rejält på att ligga rörligt? (Och sannolikheten känns stört låg?)
Vad är best case att rörlig ränta närmsta 3 åren kan bottna ur på? 2,5%?

Tror man på bankernas prognos (A) eller om man som jag är förbannad oroad (B), så känns det som att faktiskt jäkligt mkt pekar på att det inte är så dumt att binda på 3 år just nu?

Har man råd så har ju rörligt vart fördelaktigt övertid. Jag ser inget som tyder på att det har ändras. Men om man på ett personligt plan vet att man är känsligare för ökade utgifter, tex barn, utbildning etc en kommande tid så är det ju aldrig fel att låsa för att ha en sak mindre att oroa sig över. Det är så jag ser på det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Beror på om du tror EU faktiskt genomför den största upprustningen sedan 2:a världskriget. Var väl runt 9000 miljarder SEK som skall lånas upp för att investera i försvaret. Detta kommer driva långräntorna om det genomförs (vad marknaden tror), medan riksbankerna mer sätter korträntorna, vilket beror på inflationen. Inflationen verkar ju för övrigt också på väg upp med globalt handelskrig mm så mer svårt än normalt att gissa rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Beror på om du tror EU faktiskt genomför den största upprustningen sedan 2:a världskriget. Var väl runt 9000 miljarder SEK som skall lånas upp för att investera i försvaret. Detta kommer driva långräntorna om det genomförs (vad marknaden tror), medan riksbankerna mer sätter korträntorna, vilket beror på inflationen. Inflationen verkar ju för övrigt också på väg upp med globalt handelskrig mm så mer svårt än normalt att gissa rätt.

Med att driva så menar du:
Efterfrågan på 9000 miljarder kommer driva upp priset på långs räntor?
Är det just pga detta som prognoserna är att långa räntor ska stiga alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Med att driva så menar du:
Efterfrågan på 9000 miljarder kommer driva upp priset på långs räntor?
Är det just pga detta som prognoserna är att långa räntor ska stiga alltså?

Ja, går efterfrågan på pengar (lån i detta fall) upp så stiger priset (räntan).

Permalänk
Skrivet av varget:

Har man råd så har ju rörligt vart fördelaktigt övertid. Jag ser inget som tyder på att det har ändras. Men om man på ett personligt plan vet att man är känsligare för ökade utgifter, tex barn, utbildning etc en kommande tid så är det ju aldrig fel att låsa för att ha en sak mindre att oroa sig över. Det är så jag ser på det iaf.

Om rörlig ränta har varit fördelaktigt beror på över vilken tid man räknar. Det stämmer inte alls alltid. I tider med stigande räntor speciellt stämmer det oftast inte.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Om rörlig ränta har varit fördelaktigt beror på över vilken tid man räknar. Det stämmer inte alls alltid. I tider med stigande räntor speciellt stämmer det oftast inte.

Det går att cherrypicka och hitta perioder där det lönat sig men det handlar mest om tur om man prickar rätt. Det är ungefär som att time:a börsen. För de flesta är time in market bättre än timing the market och det gäller även rörliga bolån. Över tid kommer de ge bättre "avkastning" än att försöka time:a marknaden. Men sover man oroligt eller tycker det är jobbigt när det svänger så ska man givetvis binda, en planerbar ekonomi har sina fördelar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, går efterfrågan på pengar (lån i detta fall) upp så stiger priset (räntan).

Absolut, men jag trodde det var mer en en parameter (upprustning för krig) som spelare roll i räntans prissättning….

Skrivet av varget:

Väldigt slitet uttryck tycker jag. Jag hade sparat enormt (!) mycket pengar på att ha haft 5 år bundet istället för 3, mina 3 år tickade ur precis ett par månader in i att räntehöjningarna började.
Det kommer ta många många mååånga år av en ränta på 1,5% för att ”tjäna ikapp” det jag förlorade dom åren som styrräntan nu låg högt, givet att jag istället hade legat 5 år bunden på 1,05 som jag hade…

Samma sätt nu. Jag har fått 2.92% som erbjudande på 3 år. Ballar räntan ur på 4-5-6% igen så kommer det vara enormt fördelaktigt att istället ligga bunden på 2,92.

Men visst. Utsmetat 20-30-40 år i någon typ av normalläge så är det säkert sant, men det känns inte som att vi ligger i ett normalläge nu med krig, Trump, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Väldigt slitet uttryck tycker jag. Jag hade sparat enormt (!) mycket pengar på att ha haft 5 år bundet istället för 3, mina 3 år tickade ur precis ett par månader in i att räntehöjningarna började.

Har du räknat med det du betalade "för mycket" de tre första åren också i den kalkylen?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det går att cherrypicka och hitta perioder där det lönat sig men det handlar mest om tur om man prickar rätt. Det är ungefär som att time:a börsen. För de flesta är time in market bättre än timing the market och det gäller även rörliga bolån. Över tid kommer de ge bättre "avkastning" än att försöka time:a marknaden. Men sover man oroligt eller tycker det är jobbigt när det svänger så ska man givetvis binda, en planerbar ekonomi har sina fördelar.

Förutom att räntor ibland är mycket lättare att förutpå än börsen, så man behöver inte "cherrypicka".Det var t.ex inte speciellt svårt att inse att räntorna skulle dra iväg när de började stiga i början av 2022. Jag band t.ex på ca 2% i 5 år i början av 2022 efter att ha haft rörligt hela tiden ända sedan 2007 när jag köpte min första bostad. Sen kan det såklart vara svårt att förutse hur länge perioden av stigande räntor kommer vara. Och det hade såklart varit ännu smartare att binda räntan på 1% i 10år som SEB erbjöd ett kort tag typ 2019. Jag tror t.o.m du hade ansett det klokt att binda 10 år på 1%, eller hade du menat att rörliga räntorna skulle sjunka ännu lägre då? För det tror jag det var extremt få som trodde, även då.

Kan hålla med om att just nu är det lite svårare att avgöra var räntorna kommer ta vägen, men det är nog osannolikt att de kommer sjunka till långt under 2% iaf. Så jag skulle definitivt binda nu om jag stod och valde just nu. Den potentiella uppsidan med rörlig är alldeles för liten jämfört med potentiella nedsidan just nu. Sen hur långt man ska binda är en svårare fråga men det står väl mellan 3 eller 5 år skulle jag säga. Världsekonomin är inte direkt stabil och förutsägbar just nu, det talar för att binda räntorna menar jag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag tänker ju mig över perspektivet av ett bolån, typ 30år eller längre.

Permalänk
Medlem

Jag tänker likadant. Känns som att räntan i bästa fall kan bli lite bättre och i sämsta fall mycket sämre, är väldigt sugen på att binda på typ 3år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har du räknat med det du betalade "för mycket" de tre första åren också i den kalkylen?

Jag låg bunden 1.05, och när det sket sig toppade jag på 6% så skulle säga att det jag eventuellt förlorade är försumbart i den kalkylen.

Permalänk
Skrivet av varget:

Ja över så lång tid är det nog kokt att I långa perioder ha rörlig ränta. Men inte i alla delar av den perioden. Jag tror definitivt man kan optimera bara genom att försöka förutse ganska enkla grundläggande saker. Sen får man ha i bakhuvudet att vi har haft en historiskt unik period av extremt låga räntor under lång tid de senaste årtiondena.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men jag trodde det var mer en en parameter (upprustning för krig) som spelare roll i räntans prissättning….

Det kommer ta många många mååånga år av en ränta på 1,5% för att ”tjäna ikapp” det jag förlorade dom åren som styrräntan nu låg högt, givet att jag istället hade legat 5 år bunden på 1,05 som jag hade…

Samma sätt nu. Jag har fått 2.92% som erbjudande på 3 år. Ballar räntan ur på 4-5-6% igen så kommer det vara enormt fördelaktigt att istället ligga bunden på 2,92.

Men visst. Utsmetat 20-30-40 år i någon typ av normalläge så är det säkert sant, men det känns inte som att vi ligger i ett normalläge nu med krig, Trump, etc.

Du tänker klokt tycker jag. Jag skulle binda på 3 år just nu, eventuellt 5 år.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

men det är nog osannolikt att de kommer sjunka till långt under 2% iaf. Så jag skulle definitivt binda nu om jag stod och valde just nu. Den potentiella uppsidan med rörlig är alldeles för liten jämfört med potentiella nedsidan just nu. Sen hur långt man ska binda är en svårare fråga men det står väl mellan 3 eller 5 år skulle jag säga. Världsekonomin är inte direkt stabil och förutsägbar just nu, det talar för att binda räntorna menar jag.

Normalläget är 3-5%, så under 2% håller jag med om är osannolikt.

Jag (som har marginaler) kör vidare på rörligt. Tror risken är att tullarna får fart på inflationen = höjda räntor = ekonomin kraschar eftersom den redan är känslig med hög arbetslöshet = lågkonjunktur = svårt att hålla upp inflationen = panik-sänkta räntor. Så två sidor av ett mynt, vem som får rätt vet vi först efteråt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ja över så lång tid är det nog kokt att I långa perioder ha rörlig ränta. Men inte i alla delar av den perioden. Jag tror definitivt man kan optimera bara genom att försöka förutse ganska enkla grundläggande saker. Sen får man ha i bakhuvudet att vi har haft en historiskt unik period av extremt låga räntor under lång tid de senaste årtiondena.

Skrivet av Mindfighter:

Jag (som har marginaler) kör vidare på rörligt. Tror risken är att tullarna får fart på inflationen = höjda räntor = ekonomin kraschar eftersom den redan är känslig med hög arbetslöshet = lågkonjunktur = svårt att hålla upp inflationen = panik-sänkta räntor. Så två sidor av ett mynt, vem som får rätt vet vi först efteråt.

Ett litet inlägg i debatten bara…
Vi hade en finanskris på 90-talet som tvingade ner räntorna under en lång period, egentligen ända fram till 2021/22. Några toppar och dalar förstås men ändå en nedåtgående trend i ca 30 år. Från kanske 15% ner till 1% typ. Under denna tid, vid nedåtgående trend, har det alltid varit fördelaktigt med rörliga räntor.
När räntorna stiger är det alltid fördel bundet. Men sådana perioder har vi egentligen inte haft så många och vi ligger fortfarande på ganska låga räntor.

Jag tror inte vi kommer ha en trend med ökande räntor de närmsta 30 åren och jag tror inte heller trenden kommer vara nedåtgående. Räntan kommer pendla mellan 2,5% till 3,5% om ingen ny finanskris, typ bankkonkurs, eller krig uppstår.

Så vad är då bäst i en mellanmjölksmarknad? Bundet eller rörligt?

Edit: Det är klart att alternativet delvis bundet och delvis rörligt finns också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Intressant vinkling. Nu blev det ju inte lättare.
Sega är att ~3% känns högt.
Vid ~2% skulle jag kunna tänka mig binda 10-20 år.