92 procent aktiverar DLSS och RTX 50-serien säljer som smör

Permalänk
Medlem

Man blir ju nästan tvingad idag? 'Klassisk' AA är påväg ut till förmån för dlss/liknande? Stalker 2 har bara senare alternativ vad jag vet. Blur deluxe.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xc:

Jag testade lite igår på mitt 2080ti med strålspårning (medium) och DLSS i CP2077 men jag vet inte..jag är nog immun mot RT.. såg inte så speciellt mycket skillnad annat än ghostingen runt fps mätaren.

Att DLSS kan se bättre ut än TAA i CP är väl känt sedan länge då just det spelet har horribel implementering.

Stor skillnad på lägre inställningar och path tracing i det spelet också. RT low anser Hardware Unboxed att "if you look closely you'll see it", RT ultra "it's generally better overall" och RT overdrive (path tracing) "transforms visuals significantly".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kul att 92% av de 100-tal som lyckades få ett kort använder tekniken de betalat för.

Permalänk
Medlem

Beror väl också delvis på slöa speldevs som släpper spel med oduglig AA. Helt otroligt att uppskalering skall kunna se bättre ut än native i 2025 ,i många spel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Många spel idag är man ju typ tvungen att köra DLSS på för att de skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Folk sitter längre och längre på sina GPU än tidigare men många som börjar få riktigt gamla kort och måste uppgradera tyvärr. Hade aldrig i livet lagt dom pengarna då jag har rtx 3080. Kan inte se hur någon ens tycker det är rimligt om dom inte får typ 100-150% prestanda ökning(raw performance) går ju utmärkt att sänka en del inställningar och endå få bra fps

Kan ju säga att hoppet från 3070 till 5070 Ti var ganska markant. Sen är det så klart trist om det inte är så mycket snabbare än 4000-serien egentligen men med tanke på att det är i princip samma pris så var det ju värt att gå på nyare kort för att dessutom kunna använda multi frame generation vilket typ är magi för en sån som jag som inte är så himla brydd över någon eventuell liten extra latency i de spel jag spelar (själv märker jag ingen skillnad i typ Alan Wake 2 och CP2077 annat än att det flyter mycket bättre).

Permalänk

Aktiverar alltid DLSS om det är tillgängligt, enda gangenjag avaktivera är om jag märker av artefakter och andra konstigheter som stör mig. Fast jag kan spela native 1440p 100+ fps, så använder jag dlss för att antingen sänka % gpu användning för att få kortet svalare och tystare, eller så använder jag 4k skalning med dlss, vilket ger extremt bra AA på 1440p skärm.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med. Börjar bli rätt viktigt att hålla isär frame-gen och "uppskalning med maskininlärning".

I någon mening kan man kalla frame-gen för "fake-frames". Frame-gen har ändå en poäng om t.ex. CPU är flaskhals för att nå skärmens FPS, CPUn blir mindre lastad med frame-gen då det är GPUn som gör de mellanliggande bilderna.

Redan tidigare gav uppskalning av DLSS mindre av vissa typer av artefakter, t.ex. har DLSS sedan länge varit bättre på att ta bort / mildra vissa sub-pixel efter som med "native" kan ge skimrande / blinkande pixar.

Med DLSS4 finns fortfarande enstaka problem kvar. Men en annan fördel DLSS-tekniken har är att den utnyttjar information från flera efterföljande scener, vilket betyder att det helt enkelt finns mer information tillgäng kring hur scenen borde se ut -> är inget konstig att det blir "bättre än native".

Nu kan man ju tillhöra en grupp som stör sig extra mycket på någon DLSS-specifik artefakt. För resten blir det ju både bättre kvalité och högre FPS, så win/win att ha det på. Ändå kul att se någon relevant progress även denna generation (även om det styra lyftet är programvara som också fungerar på Ada och Turing).

Mat för tankeverksamhet i vanlig ordning, tack!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Många spel idag är man ju typ tvungen att köra DLSS på för att de skall fungera.

Vilka?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nästan alla spel jag spelat senaste åren har som standard DLSS påslaget när jag först startar spelet. Oavsett om det behövs eller inte, ger såklart statistiken en hel del snålskjuts i detta fall

Tror väldigt mycket färre spelar med det dagligen än statistiken pekar på, även om många använder den helt säkert

Permalänk
Medlem

HUB jämförde DLSS4 mot 3 för er som inte sett det.
DLSS är sjukt bra ju!

https://youtu.be/ELEu8CtEVMQ?si=R8fpKiW2I-DY88m6

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Nästan alla spel jag spelat senaste åren har som standard DLSS påslaget när jag först startar spelet. Oavsett om det behövs eller inte, ger såklart statistiken en hel del snålskjuts i detta fall

Tror väldigt mycket färre spelar med det dagligen än statistiken pekar på, även om många använder den helt säkert

Tror tvärtom att de flesta använder det utan större bekymmer medans ett fåtal slår de medvetet av.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slashgibber:

Förutom den lilla detaljen att dom med "Native" inte använder sig av AA eller så använder dom sig av TAA. TAA i sig är också en uppskalningsteknik och kan inte på något sätt klassas som Native. Så det är kvalificerat skitsnack över hela brädet.

Vill gärna se en jämförelse med DLSS4 vs Native med 4x-8x MSAA.

Nu har jag inte jämfört på flera år - och har heller inte nytt grafikkort.

Men redan i death stranding fick man till bättre kantutjämning med DLSS än med alla andra tillgängliga in game settings.
Så länge man körde på quality så såg spelet faktiskt bättre ut med DLSS än utan. Iaf enligt mig.
För man slapp så mycket glittrande aliasing-effekter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Varför inte ens testa?? Förstår mig verkligen inte på folk alltså..

För att de spel jag spelar inte har DLSS stöd.....
Ps jag är inte folk 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag testade lite igår på mitt 2080ti med strålspårning (medium) och DLSS i CP2077 men jag vet inte..jag är nog immun mot RT.. såg inte så speciellt mycket skillnad annat än ghostingen runt fps mätaren.

Att DLSS kan se bättre ut än TAA i CP är väl känt sedan länge då just det spelet har horribel implementering.

Det är mycket möjligt. Jag är ofta väldigt pedantisk med den visuella presentationen. Jag kan dock ärligt säga att "vanlig" RT på låga inställningar inte gör en otrolig skillnad i CP2077 rakt över hela spelet. Man kan behöva leta efter situationerna där det gör stor skillnad - främst i miljöer med starka enskilda ljuskällor och mycket reflektioner. Däremot tycker jag det överlag ger mer realistiskt ljus än vanlig raster. Men om inställningen tar en under 60 fps hade jag inte aktiverat den. En 4K skärm med bra HDR gör nästan större skillnad.

Däremot... Path Tracing. Förstår att inte alla ens kan testa detta, speciellt inte i tyngre upplösningar, men där snackar vi en transformation av grafiken över hela brädet. Jag vet inte om jag kan ta någon på allvar som inte kan se det. Visst, det lider fortfarande av vissa problem som noise och ghosting. Men i just CP2077 uppskattar jag grafik som skapar inlevelse mer än "ren" bildkvalitet.

En bra jämförelse är Astro Bot på PS5 som har en väldigt ren och stabil presentation, men inte så avancerad grafik. Där behövs inte samma inlevelse men kanske mer tydlighet och jämnhet. Samma sak med kompetitiva spel där synlighet och responsivitet är prio 1.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Dom aktiverar ju det per default så det är inte så konstigt.
Känns som putsade siffror från deras håll

Visa signatur

Permalänk

Räknas DLAA in i de 92%? DLAA är markant bättre än TAA, speciellt med nya DLSS 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men redan i death stranding fick man till bättre kantutjämning med DLSS än med alla andra tillgängliga in game settings.
Så länge man körde på quality så såg spelet faktiskt bättre ut med DLSS än utan. Iaf enligt mig.

Vilket tar oss till det egentliga problemet som nämnts tidigare; DLSS ser bättre ut för att det kompenserar för fel som egentligen gjorts tidigare i pipelinen, som sedan slätas över med dålig AA.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Vilket tar oss till det egentliga problemet som nämnts tidigare; DLSS ser bättre ut för att det kompenserar för fel som egentligen gjorts tidigare i pipelinen, som sedan slätas över med dålig AA.

Jag förstår poängen. Är det verkligen DLSS som är så fantastisk - eller är det bara kass AA?
Sure.
I praktiken har DLSS givit ett alternativ som man annars hade stått utan. Så en praktisk win.

Men ja.
Det är ju inte bara bra AA man får med DLSS. Man får fantastisk AA. Och dessutom mycket högre FPS!
Jämför man det med 8x MSAA som tydligt sänker FPSen istället så blir skillnaden mer påtaglig.

Så utöver att det är en bra AA- metod så friar det upp resurser att kunna vrida upp övriga grafikinställnigar vilket MSAA inte kan erbjuda.

Här någonstans tycker iaf jag att DLSS ändå erbjuder något av reellt mervärde.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

DLSS och RT är det första jag stänger av i spel. Duger inte råprestandan i kortet kan spelet kvitta.

Hahahaha! Herregud

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår poängen. Är det verkligen DLSS som är så fantastisk - eller är det bara kass AA?
Sure.
I praktiken har DLSS givit ett alternativ som man annars hade stått utan. Så en praktisk win.

Men ja.
Det är ju inte bara bra AA man får med DLSS. Man får fantastisk AA. Och dessutom mycket högre FPS!
Jämför man det med 8x MSAA som tydligt sänker FPSen istället så blir skillnaden mer påtaglig.

Så utöver att det är en bra AA- metod så friar det upp resurser att kunna vrida upp övriga grafikinställnigar vilket MSAA inte kan erbjuda.

Här någonstans tycker iaf jag att DLSS ändå erbjuder något av reellt mervärde.

Absolut, jag håller med om att DLSS, FSR, och XeSS har reella användningsområden och gör mycket bra, det som stör mig är att vi blir tvingade till det genom att native görs sämre än det borde, och med dlss får du istället andra saker som blir "fel".

Jag ska säga att jag aldrig hållt på med spel-utveckling, men tycker att denna video/kanal belyser, och förklarar, ganska bra en del av problematiken med "modern" spelutveckling (någon som kan mer får gärna förklara varför det är fel eller inte)

Edit: han/kanalen har gjort fler videos om andra delar av problemet och andra infallsvinklar, och jag tycker det verkar trovärdigt och logiskt i det som beskrivs

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Så länge som NVCleanstall kan dräpa all förbannad telemetri och installera enbart och endast drivrutiner så får de åtminstone ingen statistik från mig.

Men jag kan meddela dem pseudoanonymt här att jag aldrig aldrig någonsin använder DLSS eller RT.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

DLSS och RT är det första jag stänger av i spel. Duger inte råprestandan i kortet kan spelet kvitta.

Tråkigt nog verkar många spelutvecklare leverera rätt så resurskrävande och/eller uselt optimerade spel att de allra flesta känner sig tvungna att aktivera DLSS/FSR/XeSS. Så jag förstår varför DLSS är poppis.

Permalänk
Medlem

Haha wow, snyggt!

Skrivet av Razken:

Folk måste verkligen älska ghosting & smearing, så mycket som de klagas på DLSS.
Vad är ens native längre? Ofta är ju kantutjämning med TAA standard och jag hatar det. Finns det DLSS och det är bra implementerat så använder jag det. Numera kan man ju även tvinga in nya TF-modellen i spel, som ser helt otrolig ut.
Sen att man får en skjuts i FPS är ju bara bra.

Det jag avskyr med hela "better than native" grejen, det betyder alltid "better than taa" vilket jag i princip alltid tyckt ser förjävligt ut. Det är standard för att det är nästan gratis i prestanda. I vissa spel kan man slå av det och istället ställa in virtuell högre upplösning i Nvidia/amd driver för att göra en "manuell" MSAA. Men DLAA är nog vettigare så klart.

Funt fact- editerades configfiler i cyberpunk och hittade där runt launch en option för FXAA om jag minns rätt, men om man ändrade den till enabled hände ingenting. Köra TAA off I CP2077 med 5120*2880 virtuell upplösning (hade 1440p-skärm då) och drog ner renderingskalan i spelet tills det flöt rimligt men ändå såg bra ut- brukade vara snäppet över 80%. Vart mycket trevligare än "native", dvs bättre än smetig TAA. Mitt 2080S gillade inte riktigt de upplysningarna med bytte till 6800XT så vart det trevligare. 3090 klarade det ännu bättre men då kände jag mig ju tvungen att köra RT istället. Om man bara slår av TAA så ser man snabbt hur mycket de designat för det- extrem aliasing, gissar att de designade mer traditionellt först men när det väl var konstaterat att de skulle satsa på RT+DLSS så behövde de designa primärt för TAA (DLSS) och gav upp på att ha något annat.

Lustigt att så många utvecklare släpper spel med skitful antialiasing. Minns Fallout 4 VR- var fan nära nog ospelbart original i början, såg ut som om man körde i 320*240 men om man öppnade konsolen och slog av FXAA så vart det skarpt och fint direkt.

Skrivet av VinceAkStyle:

Så Nvidia klappar sig själv på axeln för den briljanta lanceringen? Eller vad är syftet med de siffrorna? Dubbelt så många kort lämnade fabriken jämfört med sista lancering yoho!
De är så fulla av sig själva i sin kommunikation.
Musk borde köpa dem.

Det är show för investerare, nu när det vart ett par mindre bakslag på AI-fronten gissar jag att det plötsligt känns viktigt att påminna investerarna om att de faktiskt dominerar en annan marknad

Jo skulle passa musk perfekt, tvivlar på att han är likvid nog för att köpa Nvidia just nu dock, mannen känns som att vi ser honom mitt i skedet av att bli thanos-snapped typ, vad han än var för några år sedan känns det man ser nu som ett musk-flavored moln av partiklar som flyter runt med vinden typ.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag virkar c.a en duk i månaden, sålt 12 senaste året. Jag skeppar också som aldrig förr.
Förförra året virkade jag bara 1 per 2 månader, så det är en 100% ökning nu!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Söderbäck:

Skrivet av sweisdapro:

Se markerade ovan. Det finns artefakter som uppstår p.g.a. att man rastrerar till en upplösning som inte är oändlig, i de fall där sådant inte hanteras alls alt. hanteras dåligt uppstår just glittrande/blinkande texturer i områden av bilden där det finns stora färg/ljuskontraster mellan närliggande pixels.

I sin råaste form skulle det kunna se ut så här där "off" här är "100 % native", tvivlar på att någon anser det vara bättre än det filtrerade fallet till vänster.

Finns olika AA-tekniker. Men är egentligen bara TAA (eller varianter likt DLSS) som ger en riktigt bra lösning på det problemet. Just dessa "shimmering effects" är en av de artefakter jag själv lättast ser i en bild, vilket möjligen gör mig lite väl positivt inställd till tekniker som DLSS...

Så redan här kan DLSS ge "bättre än native" resultat. Och ovanpå det har TAA/DLSS också fördelarna att de använder information från tidigare frames+hur saker rört sig. Rätt använt betyder också det att om man använder sådana tekniker finns helt enkelt mer information om scenen att jobba med jämfört med "native", så allt annat än fake-frames (naivt använt har det dock en tendens att bli "blurry" och/eller ghosting).

Men DLSS är långt mer än så. Även i en perfekt optimerad pipeline kommer man ju få ännu högre prestanda med DLSS, prestanda som då t.ex. kan användas för bättre ljusberäkningar och andra beräkningar som inte annars vore möjligt. I det läget är det "bättre än native" helt enkelt för man kan kosta på sig en mer fysiskt korrekt beskrivning av världens.

Det "negativa" DLSS (och andra uppskalningstekniker) medför är möjligen att man "kommer undan" med att skippa en rad optimeringar då en av huvudeffekterna av tekniken är att det krävs mindre resurser för att rendera (oavsett hur dåligt eller bra optimerat det är). Så effekten kan mycket väl bli att pressade scheman och budgetar gör att man kräver DLSS som "plåster".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

Eller baserar det sifforna på första gången folk startar spelt och DLSS är på automatiskt? ^^

Japp antingen det eller "har du testat/någonsin haft på dlss"

Permalänk
Medlem

Har man spelat sedan innan DLSS och liknande kom ut så tror jag att de allra flesta ser skillnad med det påslaget. Men är man relativt ung och det slås på automatiskt så har man ju inget att jämföra med. Men för egen del åker det av direkt då jag tycker att det ser ut som skit i alla spel jag testat förutom Cyberpunk där det ser helt okej ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maoi:

Har man spelat sedan innan DLSS och liknande kom ut så tror jag att de allra flesta ser skillnad med det påslaget. Men är man relativt ung och det slås på automatiskt så har man ju inget att jämföra med. Men för egen del åker det av direkt då jag tycker att det ser ut som skit i alla spel jag testat förutom Cyberpunk där det ser helt okej ut.

Fantastiskt vilka märkliga teorier det dyker upp för att förklara ett resultat man inte gillar.. men tack för komplimangen 🫠

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fantastiskt vilka märkliga teorier det dyker upp för att förklara ett resultat man inte gillar.. men tack för komplimangen 🫠

Ja herrejösses vad märkligt! Jag tänker mer på barn i min närhet som knappast märker skillnad med det på eller av, och blir man van vid något under en längre tid hur kan det då se konstigt ut?