Permalänk
Medlem

Eluttag distans?

Hej!

På lite olika ställen runt om i mitt 70-talshus har jag eluttag som ser ut att sitta på en slags distans ut från väggen. Dessa är väldigt gamla och plasten har börjat spricka så idag när dammsugaren drogs ut så lossnade det helt.

Någon som kan hjälpa mig lista ut vad jag behöver byta ut detta mot nya grejer? Gärna hela kittet liksom med uttag och allting som behövs så att det ser lite modernare ut.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Får man hemmafixa en fast installation som den där?

Permalänk
Medlem

Du verkar ha ett väldigt intressant utanpåliggande "icke jordat" uttag. Bara att köpa ett sådant "icke jordat" utanpåliggande uttag och koppla på det, bör vara relativt enkelt. Var säker bara på att du stänger av säkringen eller stäng av all ström i huset och mät om du kan för säkerhetsskull innan du gör något att ingen ström ligger påslagen.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Japp! Gjort det själv!

- https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...
- https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Ja, du får t.ex byta vanligt två-hål-i-väggen-uttag mot samma sort (ojordat till nytt ojordat) så länge du själv känner dig helt säker på vad du gör.

Det man inte får göra är (bland massa annat) e.x ändra installationen genom att lägga till flera uttag eller försöka sig på att installera jord.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Byta eluttaget i sig är inga problem. Gjort de andra själv utan incidenter. Och självklart så bryter man strömmen först. Men problemet är att jag inte vet vilka prylar som behövs för denna installation.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Hej!

På lite olika ställen runt om i mitt 70-talshus har jag eluttag som ser ut att sitta på en slags distans ut från väggen. Dessa är väldigt gamla och plasten har börjat spricka så idag när dammsugaren drogs ut så lossnade det helt.

Någon som kan hjälpa mig lista ut vad jag behöver byta ut detta mot nya grejer? Gärna hela kittet liksom med uttag och allting som behövs så att det ser lite modernare ut.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det där kallas för en "sockeldosa". Googla på det ordet så hittar du flera alternativ som du kan byta ut den mot.

Lite svårt att hitta en komplett sockeldosa med ojordat uttag men ABB Jussi kan man köpa utan insats, och sedan säljs den ojordade insatsen separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det där kallas för en "sockeldosa". Googla på det ordet så hittar du flera alternativ som du kan byta ut den mot.

Lite svårt att hitta en komplett sockeldosa med ojordat uttag men ABB Jussi kan man köpa utan insats, och sedan säljs den ojordade insatsen separat.

Fast det där är inte samma då hans ser ut som en där uttaget sitter utanpå dosan. Din blir infälld i sockeldosan i liggande position.

Gissar din version är bredare... Ganska mycket

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast det där är inte samma då hans ser ut som en där uttaget sitter utanpå dosan. Din blir infälld i sockeldosan i liggande position.

Gissar din version är bredare... Ganska mycket

Av hans bild att döma så är det ett infällt uttag på en sockeldosa.

Det är sant att mitt förslag är bredare. Men det är ju enklare att kapa bort lite mer av listen än att förlänga den, och hans befintliga sockeldosa ser ut att vara bredare ut än de flesta sockeldosor med stående uttagskonfiguration som säljs i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Av hans bild att döma så är det ett infällt uttag på en sockeldosa.

Det är sant att mitt förslag är bredare. Men det är ju enklare att kapa bort lite mer av listen än att förlänga den, och hans befintliga sockeldosa ser ut att vara bredare ut än de flesta sockeldosor med stående uttagskonfiguration som säljs i dag.

Sant men får han byta uttaget själv då 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Sant men får han byta uttaget själv då 🤔

Jodå, och det finns till och med en guide hos Elsäkerhetsverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jodå, och det finns till och med en guide hos Elsäkerhetsverket.

Inte om du ändrar i installationen? Även om det enbart är att kapa i listen så ändrar du förutsättningarna? Genom att du monterar en ny sockeldosa (el material fast installation) så får han väl inte göra det själv?

Man får enbart byta ut apparaten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte om du ändrar i installationen? Även om det enbart är att kapa i listen så ändrar du förutsättningarna? Genom att du monterar en ny sockeldosa (el material fast installation) så får han väl inte göra det själv?

Man får enbart byta ut apparaten

Kapa golvlister behöver man ingen behörighet för. Och att man byter en sockeldosa mot en annan kräver inte heller någon behörighet även om dimensionerna är en smula annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kapa golvlister behöver man ingen behörighet för. Och att man byter en sockeldosa mot en annan kräver inte heller någon behörighet även om dimensionerna är en smula annorlunda.

Är du säker? Då man inte får byta dosor själv 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad fan är det? 😂 Bila upp för ett infällt uttag. Detdär ser förjävligt ut. Eller borra, om det inte är betong.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Det enda jag är säker på är skatten och döden Men varför menar du att man inte får byta dosor själv? Med betoning på byta, för det här gäller ju inte att sätta in något nytt utan att byta ut en uttjänt komponent.

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite lustigt när vissa här säger att det är okej att byta dosa själv, så länge man inte gör ändringar i installationen, och sedan kommer någon och säger att det ska bilas hit och dit.

Permalänk
Medlem

Vill du få till ett modernare/snyggare utseende kan du använda Schneider Exxact.

Detta är dock endast ett 1-vägs uttag. Schneider verkar inte ha sockeldosa med 2-vägs ojordat.

https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-surface-... artikel 1820334
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-1-vags-j... artikel 1820271

Har själv bytt ett av mina sockeluttag (4st kvar att byta). Jag har jordade 2-vägs.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | 2 x Lenovo R27qe
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Det blir ju lite lustigt när vissa här säger att det är okej att byta dosa själv, så länge man inte gör ändringar i installationen, och sedan kommer någon och säger att det ska bilas hit och dit.

Gissar på att när man pratade om att bila så anlitar man en hantverkare för det.

Permalänk
Medlem

Men nu handlar det ju inte om att byta dosan (alltså det plastskydd som avskärmar elen mot väggen), utan vi vill åtgärda det kosmetiska som är utanpåliggande. För övrig, om man byter (till) ett vanligt utanpåliggande uttag så är det ju inga speciella installationtekniska delar inblandade. Sådana utag, som är inkapslade i sig själva, är ju normalt skruvade direkt mot tapeten!

Skrivet av Ryzer:

Vad fan är det? 😂 Bila upp för ett infällt uttag. Detdär ser förjävligt ut. Eller borra, om det inte är betong.

Att installera nya dosor i väggen skulle jag nog lämna till proffsen då det blir ett instängt utrymme som inte är ventilerat. Hänsyn bör tas för värmeutveckling om något går fel. (Damm, spindlar, möss och råttor t.ex.) En sådan installation skall fungera i 40+ år, inte till nästa hyresgäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det enda jag är säker på är skatten och döden Men varför menar du att man inte får byta dosor själv? Med betoning på byta, för det här gäller ju inte att sätta in något nytt utan att byta ut en uttjänt komponent.

Själva sockeldosan är ju inte en del av komponenten? Precis som du länkar är det två olika komponenter. Som sagt så tror jag inte du får egentligen, då man inte får pilla i utrymme med koppling.
Precis som du inte får byta dosor generellt. Och i detta fall "byter du plats på det" då den flyttas i bredd.

Sen kommer inte ESV ut och tittar ändå så länge inget händer.

Visa signatur