Hur får jag mina minnen att gå i rätt hastighet & kan jag styra RBG utan iCUE?

Permalänk

Hur får jag mina minnen att gå i rätt hastighet & kan jag styra RBG utan iCUE?

Hej alla,

Jag känner att jag bubblar med frågor och problem så jag samlar två frågor i en tråd för att inte dränka med mina dumma frågor.

Det första problemet jag har nu är att jag har ett par Corsair dominator som jag provade att aktivera docp på för att få utnyttjat den prestandan jag betalt för. Det som hände var att jag fick svart skärm och jag får inte igång datorn igen utan fick snällt köra en flashback. Nu vågar jag inte testa igen utan att ha lite kött på ´benen, det rör sig om ett Asus ROG strix 870 F.

Det andra "problemet" är att jag inte vill använda icue för att styra rgb ... armory crate fixar inte det vad jag fattar. Jag har läst på nätet om olika lösningar men inget som verkar funka för mig.

Är det helt enkelt så illa att jag måste förlika mig med att använda icue ? Tänker ytterligare ett program som skall ligga och suga effekt i bakgrunden !? Vill ju egentligen bara att minnena skall sluta blinka och vara statiska :/

tack på förhand för de av er som orkar hjälpa en okunnig

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Posta gärna vilken transfer rate du försöker köra minnena i, kanske är chipset/moderkort snarare än minnena som begränsar.

Generellt tycker jag också den maximala stabila transfer raten kan variera en hel del mellan olika biosversioner. Kan vara värt att kolla upp vad andra användare på ROG-forumen anser om den version du kör på ditt kort, brukar skapas trådar och avhandlas när nya biosversioner släpps.

I RGB-frågan har jag dessvärre ingen input.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara att du behöver en bios update för att minnena ska funka. Kolla release notes för bios efter den version du har nu för att se om det finns fixar för minneskompatiblitet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Då det gäller RGB så testa OpenRGB, SignalRGB eller liknande. Har använt båda utan problem på mina och kidsens datorer.

Permalänk

När du kommer till rgb så finns ofta inte så många alternativ

Finns ett par open source alternativ med är lite hit or miss på vad den kan göra och om det funkar med x komponent. Och nu mer också om windows äns tillåter dig att köra den iom att de verkar ha börjat bannlysa tillgång till winring0.sys vilket många program förlitar sig på.

Sen angående doch så är det mestadels cpu som sätter gränsen och vad minneskonteollern klarar så bara för att det står 6000Mt/s på minnena eller vad nu dina säger är det ingen garanti att de kommer lira i den farten i kombination med din cpu ur kisellotteriet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag tackar för svaren har jag lite att jobba med och testa återkommer med mer information allt eftersom.

Dock hade jag velat veta hur jag skall hantera om datorn postar helt svart efter att jag testat olika alternativ för att öka farten på minnena !? Måste jag testa och köra en bios flashback varje gång ? Eller kan man använda reset cmos knappen gör den något ?

Permalänk
Skrivet av kaput:

Posta gärna vilken transfer rate du försöker köra minnena i, kanske är chipset/moderkort snarare än minnena som begränsar.

Generellt tycker jag också den maximala stabila transfer raten kan variera en hel del mellan olika biosversioner. Kan vara värt att kolla upp vad andra användare på ROG-forumen anser om den version du kör på ditt kort, brukar skapas trådar och avhandlas när nya biosversioner släpps.

I RGB-frågan har jag dessvärre ingen input.

Jag hoppas att jag svarar korrekt på dina frågor här lite oinsatt ännu

Men corsair försöker jag köra i 6000 MHz nu kör de i 4800 MHz, iom att datorn inte startade alls efter att jag valde docp igår så flasha jag bioset i ren desperation och fick igång det igen. Så nu har jag senaste bios på moderkortet.

Skall kika lite i ROG forumen med och se om det finns något matnyttigt.

Permalänk
Skrivet av skanerost:

Jag tackar för svaren har jag lite att jobba med och testa återkommer med mer information allt eftersom.

Dock hade jag velat veta hur jag skall hantera om datorn postar helt svart efter att jag testat olika alternativ för att öka farten på minnena !? Måste jag testa och köra en bios flashback varje gång ? Eller kan man använda reset cmos knappen gör den något ?

du kan använda clear cmos knappen för att återställa allt till standard igen behöver inte flasha om bioset.

och du kan testa att sätta på DOCH profilen men lite längre ner på sidan sänka från 6000 till t.ex 5600 innan du sparar och se om det bootar där vilket är strax över vad din cpu troligen är testad för de flesta klarar ofta iaf lite högre än men inga garantier om man fått ett riktigt bottennapp till cpu.

gör den inte det så behöver du köra minnen unnder detta annars ligger gränsen nånstans mellan det lägre du testade och 6000 så kan du testa att öka med typ 100 till den inte bootar igen och då sänka igen till senaste frekvens den gillade så är du i runda slängar på gränsen den klarar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skanerost:

Jag hoppas att jag svarar korrekt på dina frågor här lite oinsatt ännu

Men corsair försöker jag köra i 6000 MHz nu kör de i 4800 MHz, iom att datorn inte startade alls efter att jag valde docp igår så flasha jag bioset i ren desperation och fick igång det igen. Så nu har jag senaste bios på moderkortet.

Skall kika lite i ROG forumen med och se om det finns något matnyttigt.

Det finns flera BIOS bakåt på Asus hemsida som beskriver att man bättrat på minneskompatibliteten. Näst senaste lägger till support för upp till 6800MT/s för vissa minnen. Det som också kan ställa till det är om du kör med fler än två minnesstrickor. I så fall kan det vara svårt att få ut full hastighet.

Har du kollat så att dina minnen finns med på listan över minnen som är supportade. Annars kan det också vara det som ställer till det.

Efter du har flashat bios kan det vara bra att gå in och ladda defaultinställningarna. Sedan sätter du på den bättre minnesprofilen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Så efter en massa hjälp och research har jag kommit fram till följande, angående corsair och deras ram minne/RGB så kräver det att man laddar ned icue. Men man kan spara ner profilen i minnet och helt enkelt avinstallera icue efter detta så det var väl en ok lösning.

Angående överklocka minnena, jag har testat en hel del idag och äntligen fått dem att gå i 5600 MHz, jag vet inte om de faktiskt kan klockas till 6000 MHz för det var nog mer en tillfällighet att jag lyckades med 5600MHz. Jag valde DOCP och sedan så testade jag olika frekvenser som jag fick tips om. Det som händer är svart skärm och moderkortet har en orange led som lyser inget mer händer. Efter ett par gångers försök och clear cmos så tappade jag helt enkelt andan. Jag satte mig lite uppgivet och tittade på burken i säkert 5 minuter och då starta det helt enkelt fick en röd led, sedan en orange, vit och slutligen grön och nu funkar det bara. Så jag vet inte men kan det ta upp till 5 min för minnet att lära sig eller vad tror ni ? allt går stabilt och i angiven hastighet.

Tycker att det skulle vara konstigt att jag inte kan köra 6000 MHz med tanke på att kortet står att det skall klara 8000+ MHz ..

Men vill passa på att tacka er för hjälpen nu är man ett steg närmre komplett dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Så efter en massa hjälp och research har jag kommit fram till följande, angående corsair och deras ram minne/RGB så kräver det att man laddar ned icue. Men man kan spara ner profilen i minnet och helt enkelt avinstallera icue efter detta så det var väl en ok lösning.

Angående överklocka minnena, jag har testat en hel del idag och äntligen fått dem att gå i 5600 MHz, jag vet inte om de faktiskt kan klockas till 6000 MHz för det var nog mer en tillfällighet att jag lyckades med 5600MHz. Jag valde DOCP och sedan så testade jag olika frekvenser som jag fick tips om. Det som händer är svart skärm och moderkortet har en orange led som lyser inget mer händer. Efter ett par gångers försök och clear cmos så tappade jag helt enkelt andan. Jag satte mig lite uppgivet och tittade på burken i säkert 5 minuter och då starta det helt enkelt fick en röd led, sedan en orange, vit och slutligen grön och nu funkar det bara. Så jag vet inte men kan det ta upp till 5 min för minnet att lära sig eller vad tror ni ? allt går stabilt och i angiven hastighet.

Tycker att det skulle vara konstigt att jag inte kan köra 6000 MHz med tanke på att kortet står att det skall klara 8000+ MHz ..

Men vill passa på att tacka er för hjälpen nu är man ett steg närmre komplett dator.

För mig tog det lång tid första gången (några minuter) och eftersom du fått laborera med hastighet så kanske varje gång blir som ny första gång.

Angående hastighet på RAM så handlar det inte enbart om moderkortet utan det är kombinationen moderkort och processor som avgör. Du har råkat ut för en kinkig kombination helt enkelt.

När jag byggde min burk i sign så kontrollerade jag att den var stabil i någon vecka innan jag inaktiverade minnesträningen. Vanlig kallstart utan träningen tar ca 20 sekunder nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Joppis:

För mig tog det lång tid första gången (några minuter) och eftersom du fått laborera med hastighet så kanske varje gång blir som ny första gång.

Angående hastighet på RAM så handlar det inte enbart om moderkortet utan det är kombinationen moderkort och processor som avgör. Du har råkat ut för en kinkig kombination helt enkelt.

När jag byggde min burk i sign så kontrollerade jag att den var stabil i någon vecka innan jag inaktiverade minnesträningen. Vanlig kallstart utan träningen tar ca 20 sekunder nu.

Ok du nämner dock att du lät minnesträningen vara igång i en vecka eller så, hur gör man detta ? Jag skall prova att sätta den i 6000MHz och låta den stå så det inte bara är jag som varit för otålig.

Men nyfiken på var man får igång och stänger av minnesträningen 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Ok du nämner dock att du lät minnesträningen vara igång i en vecka eller så, hur gör man detta ? Jag skall prova att sätta den i 6000MHz och låta den stå så det inte bara är jag som varit för otålig.

Men nyfiken på var man får igång och stänger av minnesträningen 😊

I inställningarna för mitt ASUS-moderkort heter det "memory context restore" som man enablar så pausar den träningen tills man ändrar tillbaka om det nu skulle uppstå strul. Min burk har kört utan träning sedan i september utan problem.

Ja testa lite mer med hastigheten. Du kan ju inte förstöra något genom att prova

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz