Permalänk
Medlem

Tråden om PS5 Dualsense kontroll till PC.

Tänkte att vi kunde dela med oss hur det är att spela med Dualsense kontroll på PC.
Jag brukar använda ett program som heter DSX (Finns på steam - ej en hemsida den är fejk) eller Steam för att få den att fungera när native inte gör sitt jobb och göra egna inställningar.
Ganska nifty program.

Jag spelade precis GTA 5 Enhanced och det är helt underbart med denna kontroll.
Haptics funkar precis som det ska över BT utan handpåläggning av varken DSX eller Steam.

Hur är er erfarenhet med denna kontroll i spel på PC? 😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har alldrig haft problem. Bara starta via steam så får man konvertering i alla spel, även icke steam spel som pcsx2. Något spel som strulat tror det var om man försökte ha mix av dualsense och xbox i just det spelet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Ja, det funkar ju i dom flesta fallen på Steam utan nån extra mjukvara, men dom flesta spelen har ju fortfarande inte (någorlunda) fullt stöd för PS kontroller. Det är väldigt ofta man får stå ut med XBox knappikoner och att man i bästa fall kan få vibrationer. Men det blir bättre och bättre med nyare spel dock. Banishers: Ghosts of New Eden, som jag spelade ganska nyligen, är ett exempel på ett spel som har (fullt?, jag spelade med kabel) DualSense stöd t.ex.

När det inte funkar direkt så kör jag med DualSenseX, men det är främst Epic och GoG som det kan behövas. Såg i en annan tråd att DS4 Windows också har fått stöd för DualSense nu, så det är ju ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänkte att vi kunde dela med oss hur det är att spela med Dualsense kontroll på PC.
Jag brukar använda ett program som heter DSX (Finns på steam - ej en hemsida den är fejk) eller Steam för att få den att fungera när native inte gör sitt jobb och göra egna inställningar.
Ganska nifty program.

Haptics funkar precis som det ska över BT utan handpåläggning av varken DSX eller Steam.

Kör också dsx, fungerar mot alla launchers och kan även få haptic feedback är najs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Red Dead Redemption 2 med denna mod blir lite roligare 😊
(Ska tydligen fungera med gratisversionen av DSX med)

RDR2 - DSX
ScriptHookRDR2 V2

RDR2 DualSense 2.0 - DSX

This mod is a complete remake of my older mod that integrates with the DualSense controller and brings adaptive triggers.
That mod did the job, but, well... had many issues. I decided to build it from the ground up based on DSX.

NOTE: this mod requires DSX in order to work. DSX is a paid program that integrates with the DualSense controllers and allows access for developers. However, it doesn't cost much and having Adaptive Triggers in the game truly brings another level of immersion, so I believe it worths it.

Improvements from the previous mod:

No more clunky triggers.
No need in any other program except for DSX.
All of the old's mod features are included in this version: adaptive triggers, RGB indication for stamina, health and dead eye levels, etc.
Added new custom gun cocking trigger modes based on the weapon you're holding: pump shotgun, bolt action, repeaters, etc.

Installation:

Download and install DSX. It needs to run on the background while you're playing, preferably before you launch the game.
Make sure you have scripthook installed.
If you have the old mod installed, delete it's files competely (the DualSense.asi file & the DualSense folder).
Drop the mod's files into the game folder.

Full list of features:

Various adaptive triggers for guns, throwables, bow, lasso, fishing, melee combat, etc. Almost every type of weapon has a unique triggers mode.
Health RGB indication: The controller's led will go from green to red as your health gets lower. If overpowered, the led will turn gold, which will start fading out as the effect worns off.
Stamina RGB indication: the controller's led has a breathing effect, which will get more frequent as your stamina gets lower. When mounted on a horse, the mod will swhich to display the horse's stamina.
Dead Eye RGB indication: when dead eye is activated, the controller's led will turn red. The led will fade out as your dead eye level gets lower.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av SCORPIUS:

Ganska nifty program.

Köpte Dualsense förra veckan för att test spela på PC, men det var inget vidare upplevelse.
Ville helst köra wireless det mesta, det gick inte alls med GoWR. Testa även med Contra OG, det var så mycket eftersläpningar över Bluetooth att det inte gick och spelade dock funkade det bra med wired men inget jag helst föredra.
Vill inte heller installera onödiga program/krångel för att kontrollen ska fungera, det blev helt enkelt en återlämning!

PS5 kontroller är himla dyra nu för tiden, därför ska jag ge tredjeparts ett försök och ha beställt en GameSir Cyclone 2. Hoppas det inte sviker en nu i veckan och skönt med en liten dongel istället en lång sladd.. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Köpte Dualsense förra veckan för att test spela på PC, men det var inget vidare upplevelse.
Ville helst köra wireless det mesta, det gick inte alls med GoWR. Testa även med Contra OG, det var så mycket eftersläpningar över Bluetooth att det inte gick och spelade dock funkade det bra med wired men inget jag helst föredra.
Vill inte heller installera onödiga program/krångel för att kontrollen ska fungera, det blev helt enkelt en återlämning!

PS5 kontroller är himla dyra nu för tiden, därför ska jag ge tredjeparts ett försök och ha beställt en GameSir Cyclone 2. Hoppas det inte sviker en nu i veckan och skönt med en liten dongel istället en lång sladd.. 😁

Den går att köpa för 479kr här: https://www.aliexpress.com/item/1005008148016007.html

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av nu1mlock:

Köper hellre från Amazon än AliExpress, det mestadels handlar om smidigare återlämning om man nu inte är nöjd så länge priset inte skiljer rejält.
Men tack för tipset, vännen.. 😁

Permalänk
Kontot avslutas

WOAH säger jag!

Vilken bra och härlig handkontroll av GameSir, den sitter riktigt skönt i handen och knapparna är underbara att trycka på. Taktila knappar med hall effekt, det finns en switch bakom LB & RB som gör att den övergår till en hård mus klick istället om man vill.
Varför har jag inte bytt och testat tredjeparts märken tidigare!? 😦🤦‍♀️
Alltid varit förtjust och inbiten på PS handkontroller till jag testat den här nu, ALDRIG mer PS som är dyra och inte funkar direkt ur kartongen. Denna funkar smärtfritt över dongel/BT utan delay etc.

Riktigt nöjd med köpet, det blir nog en sådan till om inte jag hittar någon annan liknande märken som är lika bra eller bättre.
Jag är 😍 i GS Cyclone 2, bäst av allt den är vit och matchar min setup.. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

<Uppladdad bildlänk>

WOAH säger jag!

Vilken bra och härlig handkontroll av GameSir, den sitter riktigt skönt i handen och knapparna är underbara att trycka på. Taktila knappar med hall effekt, det finns en switch bakom LB & RB som gör att den övergår till en hård mus klick istället om man vill.
Varför har jag inte bytt och testat tredjeparts märken tidigare!? 😦🤦‍♀️
Alltid varit förtjust och inbiten på PS handkontroller till jag testat den här nu, ALDRIG mer PS som är dyra och inte funkar direkt ur kartongen. Denna funkar smärtfritt över dongel/BT utan delay etc.

Riktigt nöjd med köpet, det blir nog en sådan till om inte jag hittar någon annan liknande märken som är lika bra eller bättre.
Jag är 😍 i GS Cyclone 2, bäst av allt den är vit och matchar min setup.. 😁

Fast det där löser ju dock inte problemet för dom (jag t.ex.) som föredrar PS kontroller och den layout som dom har. Det här är ju i princip en Xbox kontroll i hur den är utformad. Problemet är ju att det knappt finns några andra alternativ till en riktig PS kontroll som är utformade på samma sätt, med analoga spakarna symmetriskt placerade och motsvarande funktioner bl.a. Så man är ju i princip låst till "the real thing" om man föredrar det. Men säkert jättebra om man inte har det "kravet".

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Libra-75:

Fast det där löser ju dock inte problemet för dom (jag t.ex.) som föredrar PS kontroller och den layout som dom har. Det här är ju i princip en Xbox kontroll i hur den är utformad. Problemet är ju att det knappt finns några andra alternativ till en riktig PS kontroll som är utformade på samma sätt, med analoga spakarna symmetriskt placerade och motsvarande funktioner bl.a. Så man är ju i princip låst till "the real thing" om man föredrar det. Men säkert jättebra om man inte har det "kravet".

Mm, jag förstår vad du menar. Det närmaste man kan komma till PS handkontroll rent visuellt mässigt är väl nog 8bitdo Pro2.
Jag var väldigt skeptiskt och ogillade de första Xbox-handkontroller då deras D-PAD var så hårda samt hur stora som helst i jämförelse mot PS, men efter många många år har kvaliteten blivit bättre. Nu när jag testade igen, dock från tredjeparts blev jag hooked till min förvåningen att den både var bra och ligger som en smäck i handen.

Skaffade en sådan p g a nybyggda PC, det mesta för single player men också för att Switch 2 är på väg in som en komplement vid sidan om, man kan säga två flugor i en smäll typ.

Ps, om man ska vara småpetig är Sony väldigt snåla för det priset (+900 riksdaler!) dem tar ut för en handkontroll. Inga USB sladd och recharger etc., men med GS Cyclone 2 fick jag alltihop (USB sladd, recharger och dongel) för 780 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Japp det är synd men gissar det är någon patent...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Mm, jag förstår vad du menar. Det närmaste man kan komma till PS handkontroll rent visuellt mässigt är väl nog 8bitdo Pro2.
Jag var väldigt skeptiskt och ogillade de första Xbox-handkontroller då deras D-PAD var så hårda samt hur stora som helst i jämförelse mot PS, men efter många många år har kvaliteten blivit bättre. Nu när jag testade igen, dock från tredjeparts blev jag hooked till min förvåningen att den både var bra och ligger som en smäck i handen.

Skaffade en sådan p g a nybyggda PC, det mesta för single player men också för att Switch 2 är på väg in som en komplement vid sidan om, man kan säga två flugor i en smäll typ.

Ps, om man ska vara småpetig är Sony väldigt snåla för det priset (+900 riksdaler!) dem tar ut för en handkontroll. Inga USB sladd och recharger etc., men med GS Cyclone 2 fick jag alltihop (USB sladd, recharger och dongel) för 780 kr.

Hade ju varit kul med fler alternativ som inte följer xbox layouten, med analoga spakarna placerade osymmetriskt. Själv har jag väldigt svårt för det. Att det är andra (än PS) symboler på knapparna är ju inget större problem, det kan man leva med.

Ja, fulla priset för dualsense är lite i överkant och för det priset så skulle det åtminstone ingå en laddkabel tycker jag. Men som tur är så har man ju redan en PS5:a också, så det blir inget stort problem för mig personligen. Och när jag köper extra kontroller så passar jag på att göra det när det är rea. Jag tror jag aldrig har betalat mer än runt 600-700:- för en kontroll.

Skrivet av Swedishchef_90:

Japp det är synd men gissar det är någon patent...

Ja, dom speciella funktionerna är det säkert patent på, men det kan ju inte gälla t.ex. symmetriskt placerade spakar. Men jag antar att dom flesta föredrar xbox layouten och/eller inte bryr sig, så det kanske är därför det inte finns lika många/bra alternativ för oss som föredrar PS layouten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Hade ju varit kul med fler alternativ som inte följer xbox layouten, med analoga spakarna placerade osymmetriskt. Själv har jag väldigt svårt för det. Att det är andra (än PS) symboler på knapparna är ju inget större problem, det kan man leva med.

Ja, fulla priset för dualsense är lite i överkant och för det priset så skulle det åtminstone ingå en laddkabel tycker jag. Men som tur är så har man ju redan en PS5:a också, så det blir inget stort problem för mig personligen. Och när jag köper extra kontroller så passar jag på att göra det när det är rea. Jag tror jag aldrig har betalat mer än runt 600-700:- för en kontroll.
Ja, dom speciella funktionerna är det säkert patent på, men det kan ju inte gälla t.ex. symmetriskt placerade spakar. Men jag antar att dom flesta föredrar xbox layouten och/eller inte bryr sig, så det kanske är därför det inte finns lika många/bra alternativ för oss som föredrar PS layouten.

Jo jag föredrar också playstation varianten men skulle inte vara förvånad om det är patent på den, iaf i Japan...

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Libra-75:

Mm, instämmer där med dig och @Swedishchef_90. Jag hade också faktiskt önskat att fler inte skulle gå den vägen med X-box layouten för jag tycker också om och är uppväxt åt PS hållet. Men med tiden lär sig man att vänja vid det och det är inte så illa som man tror om man nu väljer rätt tredjeparts, i detta fallet GameSir.

Något som gör att PS och Apple har något gemensamt är priset, det är sällan man ser bra pris på dem och skulle dem sjunka är det inte heller rejält åtminstone inte vad jag har sett.. 😂

Det får bli PS handkontroller när PS6 kommer ut, jag hoppar nog över PS5 den här generationen p g a priset etc.