Val av dämpningsmaterial för ett "clacky" tangentbord.

Permalänk

Val av dämpningsmaterial för ett "clacky" tangentbord.

Jag har ett Drop CTRL v1 mekaniskt tangentbord som jag vill modifiera för att få den att låta mer "clacky", alltså att den ger ifrån sig ljud med högre tonhöjd.

Vad det gäller switchar tänkte jag testa olika HMX varianter då dessa ska tydligen ha den ljudprofil jag är ute efter. När det kommer till dämpningsmaterial däremot har jag svårt att bestämma mig för om jag ska ha EVA, Neoprene eller PORON. Om jag har förstått rätt ska man använda material med högre densitet men alla dessa alternativ verkar uppfylla detta krav.

Vilket material ska man använda för ett "clacky" ljud?
Ska man välja olika material för "case foam" och "plate foam"?

Tack på förhand för alla tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yunithium:

Jag har ett Drop CTRL v1 mekaniskt tangentbord som jag vill modifiera för att få den att låta mer "clacky", alltså att den ger ifrån sig ljud med högre tonhöjd.

Vad det gäller switchar tänkte jag testa olika HMX varianter då dessa ska tydligen ha den ljudprofil jag är ute efter. När det kommer till dämpningsmaterial däremot har jag svårt att bestämma mig för om jag ska ha EVA, Neoprene eller PORON. Om jag har förstått rätt ska man använda material med högre densitet men alla dessa alternativ verkar uppfylla detta krav.

Jag är lite ny på det här, men jag tror nog det blir bra oavsett. Men poron är ju populärt. Om det kan vara till hjälp så är här foam configen för mitt tangenbord, och det kan låta rejält clacky med rätt switchar!
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0665/1484/5931/files/2_9543...

Men jag tror att en riktigt foamed up bräda höjer ljudvolymen på clacket ja.

För switchar är det ju rätt personligt, men kan rekommendera att köpa små mängder av flera olika och testa. Det gjorde jag och det var kul att testa, och lärorikt De som hade trevligast "clack" av de jag testade var nog HMX blue topaz och HMX poro. Topaz är mer traditional clacky (kanske liite creamy samtidigt), medan poron hade ett *riktigt* crisp ljud, mer av ett pop kanske, och en närmast magiskt stabil stem utan wobble alls! Men ljudet är ju högst personligt vad man gillar. För min del var jag inte jätteförtjust i t.ex. Xinhai som många andra tycker är fantastisk. Den låter lite mer ihåligt än dom jag nämnde. Vilket man kanske gillar, eller inte. Alltså den var bra, men lite mellanmjölk om man jämför med många andra i deras utbud.
Men som sagt har du pengarna att spendera, så välj ut 5-10 stycken olika modeller och köp ett fåtal av varje och se vad du gillar.

Permalänk
Medlem

Här kan vara till hjälp för HMX jämförelser
https://lumekeebs.com/blogs/blog/hmx-switch-review
https://www.youtube.com/watch?v=G2lF8yZ04W8

Men det är väldigt svårt att höra skillnad i ljudinspelningarna tycker jag, de flesta låter likadant. Det är större skillnad i verkligheten, även om det i ärlighetens namn kanske är lite av hårklyveri detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yunithium:

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/ink-pink-box-linjar-switch
Dessa brytare tycker jag ger ett härligt klack.
Enligt mig så är det hur brytaren bottnar som gör ljudet, men är såklart ett samspel med allt annat