Permalänk

Stor skillnad i kabelkvalitet?

Skulle behöva dra nätverket mer seriöst här hemma och tänker då, för att spara huvudvärk samt för att optimera för att med tiden kunna snygga till alltsammans med kanaler och kontakter, att det är lika bra att köpa 100 meter med en gång.

Men, det finns otaliga fabrikat och priset varierar friskt; alltfrån 289 kr till 1000 kr /100 meter. Då frågar man ju sig huruvida det är stor skillnad i kvalitet eller om det mer eller mindre är samma skit alltihop fast under varierat renommerade varumärken?

Vad säger ni som dragit mycket kabel i era dagar?

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem

Ja, det är skillnader. Vad gäller billigare och dyrare fabrikat är det nog mer skillnad i plasten som används och hur kabeln tillverkas etc, jag kan tänka mig att en bättre kvalite på kabel håller längre i långa loppet men dessa skillnader är nog inte så stora mellan tillverkarna.

Det man ska se upp med är kablar som är CCA, det är koppar över aluminium ledare. Sämre kvalite och lämpar sig inte för längre kablar. Det är lättare att den kan gå sönder samt den är inte lämplig för PoE.

https://netwerkkabel.eu/en/blogs/blog/what-is-the-difference-...

Detta fanns inte förr i tiden vad jag vet då var det bara koppar. Om du inte behöver köpa otroligt mycket mängd kabel kan man köpa kvalite och dyrare kabel så länge som du vet att det är 100% koppar, och sedan installationskabel med solid ledare om det är denna typ av kabel du behöver.

Permalänk
Rekordmedlem

Använd framförallt rätt delar och inte bara "en kabeltyp", för fast installation bör man aldrig använda delar för patchkabel utan installationskabel och vägguttag.
Delarna bör klara cat 6 eller kanske högre även om högre troligen inte kommer att bli en fördel för vi får väl hoppas att fiber tagit över den dag cat 6 inte duger.
Skärmat är i många fall bara en nackdel i hemmiljö då det är svårt att göra det korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej. Ja, de billigare verkar ju överlag vara av just CCA-typ. Vågar man då tro att de som inte uppger CCA är redig koppar?

Okej, solid ledare också alltså. ... Min kunskap sträcker sig i nuläget inte längre än att jag vet att jag ska/vill ha UTP Cat6, så all input a la goda läxor mottages tacksamt. Det som är draget hittills är med andra ord inte draget med mer kunskap än det. Vore som sagt kul att få det mer seriöst/hållbart framöver, särskilt som huset har två våningar.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk

Vad sägs om dylik kabel för den fasta dragningen?
https://www.av-connection.se/?PGr=8409&srsltid=AfmBOormcd51xi...

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TatueradApa:

Vad sägs om dylik kabel för den fasta dragningen?
https://www.av-connection.se/?PGr=8409&srsltid=AfmBOormcd51xi...

Den är av rätt typ och borde passa bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den är av rätt typ och borde passa bra.

Kanoners! Stort tack för hjälpen.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa