Hur skall jag konfigurera Unifi Controller?

Permalänk

Hur skall jag konfigurera Unifi Controller?

Har inte loggat in på min Unfi Controller på länge, installerade den senaste versionen och loggade in.
Men när jag ska konfigurera AP:n så står det "Manage By Other".
Hur ska jag göra för att lösa detta?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Vet inte, förstår inte riktigt hur de menar.

Vill inte göra en reset då en av accepunkterna sitter på ett ställe jag inte kommer åt den, kan ej trycka på resetknappen.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Peterrrrr:

Vill inte göra en reset då en av accepunkterna sitter på ett ställe jag inte kommer åt den, kan ej trycka på resetknappen.

Prövat powercycla dem? Du kanske kan det i kontrollern alt fysiskt.
Starta om enheten med kontrollern?
Valt samma "hem"?

Permalänk
Medlem

När du säger att du installerade den senaste versionen, menar du då att du uppgraderat en äldre version till den senaste så du har bibehållen databas från den ursprungliga instansen som du parade ihop accesspunkten med? För accesspunkten paras ihop med kontrollern och den site dit du adopterar den, så ingen annan utifrån ska kunna ta över och ändra inställningar på enheten.

Om du inte har kvar den ursprungliga kontroller-databasen och site:en så finns inget annat att göra än att plocka ner accesspunkten och köra en hård-reset på den.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Var med samma sak när min controller crashade efter en uppgradering och backup inte fungerade.

APn satt illa till (4m upp i taket) men det var bara att ta fram stegen och göra en reset på den.

Permalänk
Medlem

Kommer du åt APn via SSH så kan du göra en restore default
Kör kommando:
syswrapper.sh restore-default

Sen för att utföra ny adopt kör nedan och byt IP till vad du har till Controllern

set-inform http://IP_till_controllern:8080/inform

Permalänk
Medlem

kör du med injector kan du resetta den med knappen på injectorn.. Det går iaf med deras egna injectors

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

kör du med injector kan du resetta den med knappen på injectorn.. Det går iaf med deras egna injectors

Vad jag har förstått gällande dessa äldre PoE-injektorer med reset-knapp, så gäller denna funktionen endast för Ubiquiti:s Airmax-produkter och då endast med 24v passiva PoE-injektorerna. Menar du att detta även fungerade på första generationens accesspunkter, dvs de sista modellerna som gick att mata med 24v passiv PoE? Men jag hoppas ingen sitter med UAP och UAP-LR nu 2025 då dessa är EOL.

Ett bra tips för framtida eventuella återställningsbehov, kan vara att gå in i kontrollern och söka på "Device Authentication" under inställningar och där gå in och sätta ett eget SSH användarnamn och lösenord för SSH-åtkomst till enheterna. Med det satt så kan du framgent ansluta mot accesspunkt eller switch via putty/ssh med dessa uppgifter och köra "set-default" för att fabriksåterställa enheten, i stället för att behöva plocka ner enheterna som sitter bökigt till. Än bättre är förstås att se till att ha en backup på kontrollern så du inte riskerar att förlora kontrollen igen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD