Permalänk

GPU usage 80%

Hej,

Datorspec:

MOBO: MSI b650 gaming plus wifi

CPU: R7 7700x

GPU Sapphire rx 7800 xt pulse

RAM: Kingston Fury Beast RGB 32GB (2x16GB) / 5600Mhz / DDR5 / CL36

PSU: ASUS TUF Gaming 750W Gold PSU

Monitor: MSI G2422C¨, 1080p, 180Hz, HDMI cable

CPU-kylare: be quiet! Pure Loop 280mm Watercooler
AiO

När jag kör CS2 (både low + ultra inställningar) får jag inte mer än 80% usage på GPU:n. Någon förklaring till det? Max effekt jag kan få är mellan 170W-180W på grafikkortet. CPUn ligger runt 30% usage.

Kan ändring av RAM-minnen förbättra det?

Jag har bra temps på både gpu och cpu, ligger runt 50 C.

Permalänk
Medlem

"CPUn ligger runt 30% usage."

Fungerar inte riktigt att läsa av det på det sättet då det är beräknat över alla kärnor. Du får kolla upp hur varje specifik kärna belastas istället så kommer du troligen så att du har flaskhalsar där en eller flera kärnor når 100%.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Har kollat på det. Cpu4 och Cpu8 når ibland upp till 60% men inte mer än det... Har också märkt att beroende på vilken bana man kör på CS2 så ändras faktiskt usage på grafikkortet. Tror att CS2 är fortfarande dåligt optimiserat

Permalänk
Skrivet av Lottarn418:

Har kollat på det. Cpu4 och Cpu8 når ibland upp till 60% men inte mer än det... Har också märkt att beroende på vilken bana man kör på CS2 så ändras faktiskt usage på grafikkortet. Tror att CS2 är fortfarande dåligt optimiserat

Cs har alltid varit extremt dåligt optimerat och ge väldigt random prestanda på olika datorer trots exakt samma inställningar och hårdvara.

och sålänge folk accepterar det så kommer de troligen inte lägga någon direkt engergi på att ändra hur deras spelmotor fungerar.

och skulle säga att du högst troligt är begränsad av att din gpu inte får tillräckligt med data för att kunna arbeta fortare av okänd anledning.

vet inte exakt hur pass mångtrådat cs2 är men skulle tippa på optimerat för typ 8 trådar du skulle ju kunna testa att deaktivera varannan cpu tråd i task managern på spelet och se om att tvinga den att endast använda riktiga cpukärnor om det av nån anledning slänger in typ 8 trådar där hälften är virituella trådar (SMB/Hyperthreads) på samma kärnor som redan används av spelet och se om det blir en förbättring eller om det blir sämre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottarn418:

Hej,

Datorspec:

MOBO: MSI b650 gaming plus wifi

CPU: R7 7700x

GPU Sapphire rx 7800 xt pulse

RAM: Kingston Fury Beast RGB 32GB (2x16GB) / 5600Mhz / DDR5 / CL36

PSU: ASUS TUF Gaming 750W Gold PSU

Monitor: MSI G2422C¨, 1080p, 180Hz, HDMI cable

CPU-kylare: be quiet! Pure Loop 280mm Watercooler
AiO

När jag kör CS2 (både low + ultra inställningar) får jag inte mer än 80% usage på GPU:n. Någon förklaring till det? Max effekt jag kan få är mellan 170W-180W på grafikkortet. CPUn ligger runt 30% usage.

Kan ändring av RAM-minnen förbättra det?

Jag har bra temps på både gpu och cpu, ligger runt 50 C.

bättre fråga, vilken FPS ligger du på och vad är det du vill uppnå med 100% GPU usage?

Permalänk
Medlem

Har du låst fps till 180?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur detta är ett problem, vadå vill du ha 100% usage ? Om fpsen är ok och stabil är det inget fel du har...

Permalänk
Skrivet av Jagers:

bättre fråga, vilken FPS ligger du på och vad är det du vill uppnå med 100% GPU usage?

Average ligger runt 530-ish. Men det som jag stör mig på är att FPS:en kan droppa ner 200 o upp igen när man spray:ar med vapnet ingame. Så därför ser jag gpu usage som ett problem, låg gpu usage är kanske inte förklaringen till fps droppen, ser inget annat som kan va fel…

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Har du låst fps till 180?

Om du kör Helskärm och lockar till 180fps så känns det som att jag får micro stutters men däremot om jag kör Helskärm i fönsterläge så får man känslan av att köra spelet i ”400hz”, så smooth blir känslan.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Jag ser inte hur detta är ett problem, vadå vill du ha 100% usage ? Om fpsen är ok och stabil är det inget fel du har...

Visst, FPS’en är okej men om GPUn inte kan använda 100% av sig själv så måste det la vara en indikation på att nånting är fel i systemet? Om man kollar på youtube klipps där de kör cs2 i 1080p res med samma specs (enda skillnaden är att de kör oftast ram minnen med 6000mhz, cl30), så lyckas de få 99% usage av GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottarn418:

Average ligger runt 530-ish. Men det som jag stör mig på är att FPS:en kan droppa ner 200 o upp igen när man spray:ar med vapnet ingame. Så därför ser jag gpu usage som ett problem, låg gpu usage är kanske inte förklaringen till fps droppen, ser inget annat som kan va fel…

Det låter helt normalt, det är dina 1% lows och dem kommer aldrig ligga på 500 fps

Skrivet av Lottarn418:

Visst, FPS’en är okej men om GPUn inte kan använda 100% av sig själv så måste det la vara en indikation på att nånting är fel i systemet? Om man kollar på youtube klipps där de kör cs2 i 1080p res med samma specs (enda skillnaden är att de kör oftast ram minnen med 6000mhz, cl30), så lyckas de få 99% usage av GPUn.

Sett ett par videos med samma eller liknande setup som dig och många ligger på runt 80% i vissa scenarion så det låter helt normalt.
Kanske får högre GPU användning om du byter windows11/windows10 men hög GPU användning betyder inte automatiskt "bra" eller "allt fungerar" om du inte har svåra problem tex 1% lows på 20 fps eller spelkrasher etc.