Problem med upplösning vid spel i fullscreen

Permalänk

Problem med upplösning vid spel i fullscreen

Hej,

Jag har nyss uppgraderat min dator med ett nytt grafikkort och hade hoppats på att kunna spela med högre FPS än tidigare.

Det första problemet jag hittade var att refresh raten i Nvidia control panel var låst till max 60 hz på native resolution( och alla andra för den delen):

Jag skapade sedan custom resolutions med 180 hz och det funkade när jag provade i fps-checker online.

Nu har jag däremot problemet att när jag startar ett spel (Cs2, LoL) så ändras resolutionen tillbaka till "native" och därmed låser sig refresh raten till 60hz.

Jag har letat som en galning efter hur jag kan lösa detta men tyvärr utan framgång.

Tips mottaget gladeligen!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av nassethehasse:

Jag har nyss uppgraderat min dator med ett nytt grafikkort och hade hoppats på att kunna spela med högre FPS än tidigare.

Ta reda på skärmens exakta namn/serienummer, googla produktsidan och läs hur många bilder per sekund (hertz/Hz) som den klarar av. Grafikkort och drivers spelar ingen roll om skärmen inte kan leverera mer än 60 Hz.

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm??

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Prova att scrolla ner i den där listan och se om det finns fler 1920x1080-upplösningar längre ner. De som listas under HD brukar vara "TV-upplösningar" som kan vara begränsade till 60 Hz.

Permalänk

Hej,

Det första problemet jag hittade var att refresh raten i Nvidia control panel var låst till max 60 hz på native resolution( och alla andra för den delen):

<Uppladdad bildlänk>

Jag skapade sedan custom resolutions med 180 hz och det funkade när jag provade i fps-checker online.

Nu har jag däremot problemet att när jag startar ett spel (Cs2, LoL) så ändras resolutionen tillbaka till "native" och därmed låser sig refresh raten till 60hz.

Jag har letat som en galning efter hur jag kan lösa detta men tyvärr utan framgång.

Tips mottaget gladeligen!

Mvh

kolla efter andra 1080p upplösningar längre upp/ner mina ligger längre ner i listan under Kategori "PC" på min ena skärm och inte märkt som Native där kan jag välja stödda uppdateringsfrekvenser upp till skärmens max utan att behöva fiddla med custom upplösningar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du inte redan gjort så ändra i windows inställningar också.

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vad har du för skärm??

Jag har en 180hz skärm som jag köpte i samband med grafikkortet!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Permalänk
Medlem

Jag har en 180hz skärm som jag köpte i samband med grafikkortet!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Och du använder DP?

Visa signatur

press nu1mlock