Permalänk
Medlem

Borde jag ge upp programmering?

Hej!

Jag tänkte bara fråga eftersom många jobbar inom branschen och den verkar vara ganska död nu, så vill jag veta om det är värt att fortsätta?

Min bakgrund:

Jag läste naturvetenskapliga programmet med inriktning på systemutveckling och var klar 2010. Efter det har jag studerat spelprogrammering på högskolan 1,5 år innan jag hoppa av, av olika anledningar och började jobba.

Efter det läste jag massa kurser på distans och jobba samtidigt (inte med IT). Efter jag tog alla kurser för att få bidrag igen, så började jag studera igen och göra klart min utbildning fast inom webbutveckling 2020. 2023 var jag klar med min utbildning och jag fortsatte på mitt nuvarande företag där jag hade sommarjobbat under studierna och jag fick programmera lite. En del automatisering med Powershell och Python.

Sen efter utbildningen tog jag fram ett system som gjorde saker lättare att analysera och ta fram data. Jag tog själv fram två system, helt nytt testprogram/realtidssystem som kommunicera med våra enheter för att skicka och ta emot data som skulle användas utomlands så vi behövde ett cloudsystem med CRUD och en dashboard etc.

Men av olika anledningar blev det inget... då valde jag att säga upp mig och arbetar nu med min hemsida och håller på med en spelmotor och lite annat. Även tagit fram PB och CV creator, massa spel mm.

Under mina 15 år har jag gjort allt från hemsidor, spel, appar, frontend, backend, automatisering mm.

Men jag lyckas inte få ett jobb på ett riktigt IT företag.

Borde jag lägga ner att få ett jobb? Det verkar vara dött på marknaden och ingen vill anställa en som bara har 2 års erfarenhet av programmering på ett företag, även om det inte var mitt huvudsakliga syfte, jag fick göra mitt vanliga jobb också. Jag har också jobbat med digital marknadsföring i 4 år, SEO, SEM mm, jag har varit med på möten, jag vet hur man jobbar med olika områden. Vi hade möten om mina system och jag kunde själv utveckla dem och ta ansvar. Läsa dokumentation. Jag känner att jag har erfarenhet och kunskapen som krävs... jag har över 300hp, jag har byggt en okej portfolio från skolan och mitt jobb.

Vad borde jag göra nu?

Tacksam för alla tankar och synpunkter.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Men jag lyckas inte få ett jobb på ett riktigt IT företag.

Menar du att du bara söker jobb hos IT-företag eller företag som har någon form av IT-verksamhet?

Om det är det första alternativet, så är det mitt första tips att bli av med alla potentiella filter du har för hos vilka företag du söker.
Prova stora myndigheter exempelvis.

Annars så är jag nog fel person, då jag inte kan förstå att någon anställde mig heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyButcher:

Menar du att du bara söker jobb hos IT-företag eller företag som har någon form av IT-verksamhet?

Om det är det första alternativet, så är det mitt första tips att bli av med alla potentiella filter du har för hos vilka företag du söker.
Prova stora myndigheter exempelvis.

Annars så är jag nog fel person, då jag inte kan förstå att någon anställde mig heller

Tack för svar!

Jag vill ju helst jobba på ett renodlat IT-företag som håller på med systemutveckling. Det känns som mina år inte räknas in eftersom där jag jobba inte var ett renodlat IT-företag.

Vad menar du för filter?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Dra iväg en ansökan till något konsultbolag - slava på som junior i 1-2 år och skaffa mer arbetslivserfaranhet - passa på att utveckla dig själv under tiden du jobbar med hobbyprojekt eller kortare utbildningar och bygg upp en portfolio.
Jag är ej utvecklare men detta tips fungerar på fler jobb än IT.

Sen om du bor i en mindre stad där möjligheterna är sämre får du fundera på om det är bra kompromiss att flytta iväg en sväng för att förbättra din egna möjligheter.

Permalänk
Medlem

Instämmer i föregående talare.

Titta bredare på bolag som har lite av varje(myndigheter, större bolag) men en roll som utvecklare 100% hos dem. Så får du bygga bättre cv om inte annat, för att om 1-2 år växla om det inte känns relevant att jobba där så söker du jobb från en position där du har ett jobb som av någon anledning alltid verkar mycket starkare. Även om de inte är renodlade utvecklingbolag så finns det oftast unika applikationer de utvecklar för sin kärnverksamhet - se bara till att det är inom de språk du vill jobba med framöver så du inte fastnar på underhåll av döende språk och dylikt. Så det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Tack för svar!

Jag vill ju helst jobba på ett renodlat IT-företag som håller på med systemutveckling. Det känns som mina år inte räknas in eftersom där jag jobba inte var ett renodlat IT-företag.

Vad menar du för filter?

Vad menar du exakt med IT-företag? Kan du ge ett exempel.
Typ av bolag brukar ofta inte spela någon roll. Det handlar om faktorer som teknikstack(ar), erfarenhet och eventuellt domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Dra iväg en ansökan till något konsultbolag - slava på som junior i 1-2 år och skaffa mer arbetslivserfaranhet - passa på att utveckla dig själv under tiden du jobbar med hobbyprojekt eller kortare utbildningar och bygg upp en portfolio.
Jag är ej utvecklare men detta tips fungerar på fler jobb än IT.

Sen om du bor i en mindre stad där möjligheterna är sämre får du fundera på om det är bra kompromiss att flytta iväg en sväng för att förbättra din egna möjligheter.

Det har jag gjort. Jag söker juniora tjänster men får inga svar. Det är bara tack för din ansökan men...

Jag bor redan på två ställen så jag har öppnat upp möjligheter på flera ställen, men arbetsmarknaden verkar död eller så är jag sämst på att söka jobb. Jag försöker ta alla tjänster jag hittar inom programmering.

Skrivet av EDC:

Instämmer i föregående talare.

Titta bredare på bolag som har lite av varje(myndigheter, större bolag) men en roll som utvecklare 100% hos dem. Så får du bygga bättre cv om inte annat, för att om 1-2 år växla om det inte känns relevant att jobba där så söker du jobb från en position där du har ett jobb som av någon anledning alltid verkar mycket starkare. Även om de inte är renodlade utvecklingbolag så finns det oftast unika applikationer de utvecklar för sin kärnverksamhet - se bara till att det är inom de språk du vill jobba med framöver så du inte fastnar på underhåll av döende språk och dylikt. Så det

Jag gör det också. Har skickat iväg spontant. Men det är svårt att få en fot in någonstans idag.

Jo precis, jag försöker söka till jobb där jag har kompetens och värdefulla för min framtid.

Skrivet av snooze:

Vad menar du exakt med IT-företag? Kan du ge ett exempel.
Typ av bolag brukar ofta inte spela någon roll. Det handlar om faktorer som teknikstack(ar), erfarenhet och eventuellt domän.

Både konsultbolag eller någon form av företag som erbjuder utvecklartjänster inom företaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om det bara är jag. Men läser jag texten verkar den vara lite överallt. Jag förstår att du gärna vill förmedla att du har kunskap.
300 högskolepoäng säger inte mig jättemycket speciellt när det inte är samma program eller dylikt.

Vill du få in en fot hade jag sökt konsultbolag eller så. Vilken stad söker du jobb i? Helt distans med den bakgrunden är lite svårt kanske.

Permalänk

Tycker du det är kul spännande att lösa problem och att programmera fortsätt kämpa! om du gör det för pengarna och inte tycker om det kanske du skall göra något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Tack för svar!

La till fetstil för tydlighet.

Om det här är skon klämmer behöver du kanske se över hur du "säljer" dig själv. Fackförbund brukar kunna erbjuda hjälp med CV granskning eller personlig brev. Annars, se om du kan hitta en bekant och få hjälp. Att skriva dessa bra är svårt och ett bra CV/brev är viktigt innan du har kontaktnät. Kom ihåg, det är inte så viktigt vad du gjort utan varför är det värdefullt för tjänsten du söker

Sen skulle jag säga att prova med att kasta ett "bredare" nät. Som andra säger så är det långt fler än bara "IT-företag" som rekryterar sådana tjänster. Prova och var inte rädd att prova ett jobb på chans om du inte har något bättre på gång för tillfället. Det absolut värsta som kan hända är att det är trökigt och du får prova igen, men nu med en till arbetsgivare + kontakter i bagaget.

Jag gjorde själv precis det (dock inte IT) för att min önskade branch var stendöd efter examen. Jag accepterade ett jobb lång ifrån vad jag hade föreställt mig. Det blev fullträff, jag är kvar över 7 år senare. You never know

Och en sista grej. Häng i! Att söka jobb är satans drygt men det är bara att fortsätta kämpa

Permalänk
Keeper of Traditions

Kan väl inte riktigt hålla med om att marknaden skulle vara "ganska död". Konsultbolagen i alla fall i de större städerna dammsuger upp i princip vem som helst.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Vad hade du för yrkesroll? Din yrkesroll är ju det relevanta och inte vilket typ av bolag du jobbat för.

Är det programmering du brinner för så ska du inte ge upp. Yrket är ju inte direkt på nedåtgång, kommer krävas utvecklare inom allt möjligt.

Söker du över hela Sverige? Är du villig flytta 80 mil för ett jobb? Känns som att det är för snävt geografiskt område du söker jobb inom eller så är det något i dina ansökningar som håller dig tillbaka. Som någon nämnt så är det ju bra att du låter någon ta en titt på ditt cv/pb för se om något kan förbättras.

Om än slutmålet är att jobba på ett renodlat IT-företag så gäller det ju att tänka bredare som många redan också påpekat. Finns ju utvecklartjänster i den drös verksamheter som man kanske inte direkt tänker på. Såg annons nyligt där tullverket sökte utvecklare, är ju inte direkt någon jag skulle tänkt på kan behöva utvecklare. Större organisationer har ju tjänster för utvecklare för man sitter med egna system. Har en vän som jobbar som utvecklare på callcenter, handfull utvecklare som sköter systemen som kundtjänst, teknisk support, säljare och alla andra yrkesroller inom den verksamheten använder.

Tittar du bara på lediga tjänster eller skickar du ut förfrågningar på egen initiativ? Om du inte redan gjort det så hade jag dragit fram lista på 250 största SaaS-bolagen i Sverige och skickat ut till dessa. Jobbar själv på SaaS-bolag (ej utvecklare) och hittas det en intressant profil så kommer ju dennes information att sparas för framtida rekryteringar. Bara 20 procent av lediga tjänster som annonseras.

Har du konto på alla bolag inom rekrytering/bemanning/headhunting? Om inte så bara se till så dessa bolag känner till din existens och kompetens.

Du har pillrat med utveckling i 15 år och varit lite överallt då du pysslat med webbsidor, app, spelmotor, automatisering, backend och frontend. Om du får drömma lite, så vad är det för mål du har? Vad vill du jobba med och hur är din ideala arbetsgivare?

Liksom vill du jobba för konsultbolag där du får varierande uppdrag ute bland kunder där du är frontend-guru för välkända varumärken? Eller är det mer att du vill jobba inhouse på SaaS-bolag där du får djupdyka i backend och API:er för bolagets egna systemlösningar?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White