Nvidia: Switch 2 har tio gånger bättre grafikprestanda

Permalänk
Medlem

Dags att börja inse att Trumps tariffer riskerar att göra switch 2 ännu dyrare.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Vidrigt SEK-pris, varför skulle man ens överväga att köpa i Sverige. Tycker dock fyrsiffriga spelpriser är ett större problem än konsolen. Håller nog kvar i min Switch OLED tills jag blir ekonomiskt oberoende 🤷

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu gnäller jag lite… men allting har blivit så förbannat dyrt och lönerna har inte hängt med alls !

Det här blir inget impulsköp direkt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Dags att börja inse att Trumps tariffer riskerar att göra switch 2 ännu dyrare.

I Sverige?
Copium i all ära, men lägg skulden där den hör hemma. Och som påpekats flera gånger i tråden, köp helt enkelt inte från Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

I Sverige?
Copium i all ära, men lägg skulden där den hör hemma. Och som påpekats flera gånger i tråden, köp helt enkelt inte från Sverige.

?

Det är enkel matematik, om de får lägre marginaler eller säljer färre så behöver priset per enhet höjas. Spelar ingen roll om det är just våra tullar som höjs eller inte, det påverkar hela marknaden.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bundle från spanska Amazon var €509+frakt, landade på €543 vilket blir runt 6000:- beroende på växlingskurs.

Svenska påslaget är ju helt åt anders.

Tack för tipset!

Era una orden española. Espero que consigas algunos tacos ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där blir väl dock också missvisande? 5550 kr är väl, om jag inte helt missförstått dig, ett pris du räknat fram (valutakonvertering, byte av momssats, kemikalieskatt) utifrån det tyska priset i butik, som ju redan har de tyska mellanhändernas marginaler inräknade.

Så det är väl i det exemplet isf 1245kr som de delar på *utöver* vad "motsvarande aktörer" i de tyska leden tar.

Källa på det fetstilda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hades:

Källa på det fetstilda.

Ska inte mellanhänderna få något betalt i Tyskland? Frågan är väl om slutpriset stämmer eller inte. Om det stämmer så är det väl ganska klart att mellanhändernas andel är inräknat?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ska inte mellanhänderna få något betalt i Tyskland? Frågan är väl om slutpriset stämmer eller inte. Om det stämmer så är det väl ganska klart att mellanhändernas andel är inräknat?

Läste inlägget lite väl snabbt ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Källa på det fetstilda.

Skrivet av Thomas:

Ja, så resonerade ju åtminstone jag...

Vad gäller priset så säger ju Nintendo själva tydligt att det är 470 som gäller åtminstone genom Nintendo Store och andra verkar ju åtminstone tro att det är detta pris som gäller mot kund.

https://store.nintendo.de/de/nintendo-switch-2
https://www.mediamarkt.de/de/product/_nintendo-switch-2-29894...
https://www.amazon.de/-/en/Nintendo-Switch-2/dp/B0F2J4SYJ2

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Man får hoppas Svenska priset är en placeholder. Annars rätt saftigt tillägg.

9500 kronor blir det för ett switchbundle med Mario kart, en Pro controller och donkey kong.

Jag är en riktig fan boy, har Nintendotatueringar på hela armen. Massor av prydnadssaker och ägt typ alla konsoller.

Men 9500 för Att kunna spela Mario kart och donkey Kong. Så jävla saftigt.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Någon som vet hur det ser ut med regionslåsning på Switch2? Hur var det med 1:an? Tänker om man skulle råka vara förbi staterna i sommar och köpa en där...

https://www.reddit.com/r/gaming/comments/1jrdsd4/switch_2_pre...

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte varför folk är så förvånade. Kollar man mobila kretsar så brukar prestanda/effektivitet öka 30%/år. Det blir i runda svängar 8x på 8 år. Ser inget konstigt med att GPU-råprestanda är 10x i Switch i många fall. Dockat 0.39->3.1 TFLOPS och i handhållet 0.15 -> 1.71 TFLOPS så har vi i snitt nästan 10x (9,675x).

Nu vet jag inte varför vi ska blanda in CPUer, finns gott om mobila gpu:er av dessa arkitekturer som går att jämföra med. Men oavsett det så bör man vara fullt medvetna hur gammal Samsungs 8nm nod är, alltså den är nästan lika gammal som orginal Switch, och var i produktion 2018. Teknikklivet mellan dessa är på tok för litet för ge 10X prestanda. Så antingen är det RTX-inblandat, eller så är det som sagt FP32 och iom förändringen i Ampere så är det inte direkt översättbart till "grafikprestanda", eller så är det inte Samsungs 8nm som används.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Bokade en på Proshop till grabben idag, skulle vara leverans i juni. Blir kul att testa Mario Kart World

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Boven i hela prisdramat har ju historiskt hela tiden varit Bergsala som varit kända (ökända) för att hålla en prisbild mot återförsäljare som är högre än vad motsvarigheter gör i andra länder. Tyvärr har ju återförsäljare ingen möjlighet att köpa direkt från Nintendo då det råder någon form av exklusivitet för Bergsala här. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte varför folk är så förvånade. Kollar man mobila kretsar så brukar prestanda/effektivitet öka 30%/år. Det blir i runda svängar 8x på 8 år. Ser inget konstigt med att GPU-råprestanda är 10x i Switch i många fall. Dockat 0.39->3.1 TFLOPS och i handhållet 0.15 -> 1.71 TFLOPS så har vi i snitt nästan 10x (9,675x).

Blir säkert bra.

Ungefär samma sits i förhållande till övriga konsoler som vi hade när switch 1 kom. Blir svårt med cross-platform titlar, när bas-ps5 har över 10tflops, och är redan typ ”utdaterad”

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Nu vet jag inte varför vi ska blanda in CPUer, finns gott om mobila gpu:er av dessa arkitekturer som går att jämföra med. Men oavsett det så bör man vara fullt medvetna hur gammal Samsungs 8nm nod är, alltså den är nästan lika gammal som orginal Switch, och var i produktion 2018.

Och återigen du får kolla på FP16 FLOPS om du ska jämföra, Amprere har dubbla FP32 beräkningar mot föregående generationer, rasterprestanda skalade absolut inte linjärt med den ändringen. Och då landar man som sagt på snarare en 4X ökning, vilket låter rimligt iom med tekniken inblandad. Det är antingen det eller så är då majoriteten av rykten och spekulationerna fel, och det är inte en Samsung 8nm-nod.

Jag har inte pratat om CPU-prestanda, utan GPU-prestanda, sitter sådana i mobiler också. Exempel kan du jämföra Oneplus 12 mot 13: https://www.gsmarena.com/oneplus_13-review-2777p4.php
I 3DMark ser vi 36% och 38% snabbare GPU, har varit liknande i många år, men räknade lite lätt på 30%.

Dålig med FLOPS, men Tegra X1 och Orin har bägge 2:1 förhållande FP32 mot FP16, borde väl bli samma om man jämför FP16 mot FP16 eller FP32 mot FP32?
Switch har 0.786 TFLOPS FP16 (0.392 FP16) och med https://en.wikipedia.org/wiki/Tegra#Orin får jag att Switch 2 behöver gå i 1.267GHz för att vara 10x snabbare. Detta i dockat läge vilket jag räknade på antagligen är lägre. Yoshman skrev 1GHz för 3TFLOPS.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag har inte pratat om CPU-prestanda, utan GPU-prestanda, sitter sådana i mobiler också. Exempel kan du jämföra Oneplus 12 mot 13: https://www.gsmarena.com/oneplus_13-review-2777p4.php
I 3DMark ser vi 36% och 38% snabbare GPU, har varit liknande i många år, men räknade lite lätt på 30%.

Förlåt jag läste superslarvigt och i huvet landade det i mobila CPU av någon anledning. Ja, och i princip varje gång när man ser det sker det en nodkrymping, i det här fallet från TSMC N4 till TSMC N3 (det är en full die shrink på ny process). I det här fallet så börjar du på TSMC 20NM -> Switch updatre är på TSMC 16nm -> och landar på 10nm (Samsung 8nm är en 10% power-improvment av 10nm). Och detta steg ska ge 10X prestanda/w, när dom andra relevanta produkter inte ens kommer lite nära en sån siffra. Och ja jag vet att det skalar olika i olika effektklasser men när nvidias GPUer såg en ca 3x prestanda/w förbättring från 28nm Maxwell till 8nm Ampere så ser jag inte vart prestandan ska kommer ifrån. Som sagt, jag hade kanske köpt det om vi prata en modern nod, men inte en från 2018...

Får faktiskt kolla upp det jag också, var inte medveten om att GeForce:s Ampere produkter och Orion hade olika FP ratios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Förlåt jag läste superslarvigt och i huvet landade det i mobila CPU av någon anledning. Ja, och i princip varje gång när man ser det sker det en nodkrymping, i det här fallet från TSMC N4 till TSMC N3 (det är en full die shrink på ny process). I det här fallet så börjar du på TSMC 20NM -> Switch updatre är på TSMC 16nm -> och landar på 10nm (Samsung 8nm är en 10% power-improvment av 10nm). Och detta steg ska ge 10X prestanda/w, när dom andra relevanta produkter inte ens kommer lite nära en sån siffra. Och ja jag vet att det skalar olika i olika effektklasser men när nvidias GPUer såg en ca 3x förbättring från 28nm Maxwell till 8nm Ampere så ser jag inte vart prestandan ska kommer ifrån.

Får faktiskt kolla upp det jag också, var inte medveten om att GeForce:s Ampere produkter och Orion hade olika FP ratios.

Vi lär får se snart Nu tror jag ju inte heller att det är ren 10x prestanda, utan rå och i vissa fall. Sedan har vi DLSS på det. Mycket pekar också på 5nm och inte 8nm till Switch 2.

Permalänk
Medlem

Dyr som fan... Nintendo brukar väl ändå vara billigast konsol då hårdvaran är lite efter men med bra spel kompenserar dem.

Säljstoppad i USA redan pga osäkerheten i ekonomin bör göra under för tillgången i övriga världen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dags att bättra på min japanska nu. Inte en chans att jag köper en Switch 2 i Sverige.

Illa nog med kravet på SD Express för extra lagring, då mitt gamla 256GB-kort är obrukbart i Switch 2 för spel och sparfiler.

Smått äckligt med 4x så dyra kort utan hårdvara som drar nytta av det. Mitt nuvarande kort klarar redan 100MB/s.

Edit:
Är även lite orolig över att de fysiska Switch 2-kassetterna inte längre kommer att innehålla kompletta spel. Istället blir det till att tanka hem 50GB över WiFi vilket äter batterier snabbare än snabbt.

1:an är helt regionsfri, men du låser ditt Nintendo-konto till ett specifikt land.

2:an finns som låst till Japan samt som regionsfri.

Att "gamla" korten inte duger är för att de är för långsamma och fel interface
Switch 2 kräver Micro SD Express som körs över PCIE/NVME interface och kan komma upp i 900+MB/s R/W
Sandisk 256GB har t.ex. 880MB/s Read och up to 650MB/s Write

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jefff:

Förlåt jag läste superslarvigt och i huvet landade det i mobila CPU av någon anledning. Ja, och i princip varje gång när man ser det sker det en nodkrymping, i det här fallet från TSMC N4 till TSMC N3 (det är en full die shrink på ny process). I det här fallet så börjar du på TSMC 20NM -> Switch updatre är på TSMC 16nm -> och landar på 10nm (Samsung 8nm är en 10% power-improvment av 10nm). Och detta steg ska ge 10X prestanda/w, när dom andra relevanta produkter inte ens kommer lite nära en sån siffra. Och ja jag vet att det skalar olika i olika effektklasser men när nvidias GPUer såg en ca 3x prestanda/w förbättring från 28nm Maxwell till 8nm Ampere så ser jag inte vart prestandan ska kommer ifrån. Som sagt, jag hade kanske köpt det om vi prata en modern nod, men inte en från 2018...

Nu finns som sagt inte "facit" än, men tror du jämför allt för endimensionellt!

Finns flera högst signifikanta skillnader mellan 970 -> 3060 och Switch -> Switch 2.

Antal CUDA-kärnor ökade med ca x2 mellan 970 -> 3060, medan det ökade x6 mellan Switch -> Switch 2.

Är mer effektivt att öka antalet CUDA-kärnor vid samma frekvens jämfört med att öka frekvensen med fast antal CUDA-kärnor för att uppnå samma prestandaökning.

970 är ca 45 % större jämfört med 3060, kretsen i Switch 2 bedöms vara nästan 100 % större jämfört med Switch.

Slänger man fler transistorer på problemet får man typiskt bättre perf/W, fast till en högre $/perf.

Allt ovan sammantaget gör ändå att det inte låter alls omöjligt för Switch 2 att vara nära x10 snabbare jämfört med Switch på GPU-sidan.

På CPU-sidan går det hyfsat bra att gissa redan nu då det är Cortex A57 @ 1,0 GHz mot Cortex A78 @ ??? GHz (de Tegra kretsar som finns på marknaden med A78 klockar mellan 1,5 GHz till 2,2 GHz).

Antar vi A78 @ 1,5 GHz borde man se ~3x ökning ST-prestanda (heltal, flyttal kan öka mer än så), med långt bättre än x3 ökning i perf/W. Om inte annat borde det ge större effektutrymme till GPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu finns som sagt inte "facit" än, men tror du jämför allt för endimensionellt!

Finns flera högst signifikanta skillnader mellan 970 -> 3060 och Switch -> Switch 2.

Antal CUDA-kärnor ökade med ca x2 mellan 970 -> 3060, medan det ökade x6 mellan Switch -> Switch 2.

Är mer effektivt att öka antalet CUDA-kärnor vid samma frekvens jämfört med att öka frekvensen med fast antal CUDA-kärnor för att uppnå samma prestandaökning.

970 är ca 45 % större jämfört med 3060, kretsen i Switch 2 bedöms vara nästan 100 % större jämfört med Switch.

Slänger man fler transistorer på problemet får man typiskt bättre perf/W, fast till en högre $/perf.

Allt ovan sammantaget gör ändå att det inte låter alls omöjligt för Switch 2 att vara nära x10 snabbare jämfört med Switch på GPU-sidan.

På CPU-sidan går det hyfsat bra att gissa redan nu då det är Cortex A57 @ 1,0 GHz mot Cortex A78 @ ??? GHz (de Tegra kretsar som finns på marknaden med A78 klockar mellan 1,5 GHz till 2,2 GHz).

Antar vi A78 @ 1,5 GHz borde man se ~3x ökning ST-prestanda (heltal, flyttal kan öka mer än så), med långt bättre än x3 ökning i perf/W. Om inte annat borde det ge större effektutrymme till GPU-delen.

Jo, jag är medveten om faktiskt samtliga variablar du nämner, och självklart bygger det på... Men 10X är så jävla mycket högre prestanda/w. Det är dock iof inte omöjligt att den kanske kommer dra avsevärt mycket mer i dockat läge?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jefff:

Jo, jag är medveten om faktiskt samtliga variablar du nämner, och självklart bygger det på... Men 10X är så jävla mycket högre prestanda/w. Det är dock iof inte omöjligt att den kanske kommer dra avsevärt mycket mer i dockat läge?

De säger inte att perf/W ska vara x10, de säger att absolut (GPU)-prestanda ska vara ~x10. En del pekar ju på att Switch 2 kommer ha högre peak-effekt, framförallt vid dockat läge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Att "gamla" korten inte duger är för att de är för långsamma och fel interface
Switch 2 kräver Micro SD Express som körs över PCIE/NVME interface och kan komma upp i 900+MB/s R/W
Sandisk 256GB har t.ex. 880MB/s Read och up to 650MB/s Write

Samtidigt finns det även betydligt långsammare SD Express på enbart 150MB/s, så frågan är vad som egentligen krävs?

På "gamla" Switch har jag flyttat vissa spel till det interna minnet för bättre prestanda, men långt ifrån alla spel som krävde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Dålig med FLOPS, men Tegra X1 och Orin har bägge 2:1 förhållande FP32 mot FP16, borde väl bli samma om man jämför FP16 mot FP16 eller FP32 mot FP32?
Switch har 0.786 TFLOPS FP16 (0.392 FP16) och med https://en.wikipedia.org/wiki/Tegra#Orin får jag att Switch 2 behöver gå i 1.267GHz för att vara 10x snabbare. Detta i dockat läge vilket jag räknade på antagligen är lägre. Yoshman skrev 1GHz för 3TFLOPS.

Rätta mig om jag har fel.

Enligt Wikipedia så har Switch
Graphics
256 Maxwell-based CUDA cores
Docked: 768 MHz, 393 GFLOPS
Undocked: 307 MHz, 236 GFLOPS

Om man jämför med Wii U
Graphics 550 MHz AMD Radeon-based "Latte", 352 GFLOPS

Då ska alltså Switch i bärbart läge ha sämre GPU prestanda än Wii U och i dockat läge bättre, men inte så mycket bättre, runt 12% bättre.
Wii U släpptes Q4 2012.

Så ur det perspektivet känns det inte helt chockerande att Nintendo 2025 kan erbjuda bättre än vad de hade för ~ 12 och ett halvt år sedan.

Permalänk
Medlem

Mer än PS5? Nu får de skärpa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De säger inte att perf/W ska vara x10, de säger att absolut (GPU)-prestanda ska vara ~x10. En del pekar ju på att Switch 2 kommer ha högre peak-effekt, framförallt vid dockat läge.

Så är det, men tänkte ändå att det var en liknande formfaktor så bör vara ganska lik, iaf i handhållet, men som sagt nya dockan med aktiv fläkt kanske drar upp det rätt mycket mot förra.

Men faktum kvarstår att FP32 ökningen för Ampere inte var representativ för den faktiska ökningen i "grafikprestanda" när man ställer det mot tidigare generationer. 3080 dubblade antal CUDA-kärnor mot 2080Ti t ex, för under 50% ökning i faktisk "grafikprestanda", så det är en vädligt trubbig måttstock om det nu är baserat på det (vilket känns relativt troligt eller?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dags att bättra på min japanska nu. Inte en chans att jag köper en Switch 2 i Sverige.

Illa nog med kravet på SD Express för extra lagring, då mitt gamla 256GB-kort är obrukbart i Switch 2 för spel och sparfiler.

Smått äckligt med 4x så dyra kort utan hårdvara som drar nytta av det. Mitt nuvarande kort klarar redan 100MB/s.

För PC spel så finns det spel idag som har SSD som systemkrav.
Även om det på PC ibland kan gå att spela spel på en dator som inte fullt uppfyller alla systemkrav.

På PS5, om man ska uppgradera med en intern M.2 SSD så har den krav på att SSD man sätter in inte är för långsam.

Så generellt verkar vi röra oss mot att kraven på lagring inte enbart är att de ska lagra/läsa/skriva data, utan att de även ska ha en viss prestanda.

Skillnaden är väl att det finns bättre utbud och priser när man köper en SSD.

Skrivet av walkir:

Samtidigt finns det även betydligt långsammare SD Express på enbart 150MB/s, så frågan är vad som egentligen krävs?

På "gamla" Switch har jag flyttat vissa spel till det interna minnet för bättre prestanda, men långt ifrån alla spel som krävde det.

Ja om de ska ställa krav på en nyare typ av minneskort så borde de rimligtvis finnas någon form av krav på minimum prestanda också om det finns så långsamma kort.
100-200MB/s är ju motsvarande vad många mekaniska hårddiskar klarar i sekventiell läsning/skrivning.

Säg exempelvis om det hade funnits ett krav på 500MB/s så hade det varit liknande nivå som SATA SSD.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jefff:

Så är det, men tänkte ändå att det var en liknande formfaktor så bör vara ganska lik, iaf i handhållet, men som sagt nya dockan med aktiv fläkt kanske drar upp det rätt mycket mot förra.

Men faktum kvarstår att FP32 ökningen för Ampere inte var representativ för den faktiska ökningen i "grafikprestanda" när man ställer det mot tidigare generationer. 3080 dubblade antal CUDA-kärnor mot 2080Ti t ex, för under 50% ökning i faktisk "grafikprestanda", så det är en vädligt trubbig måttstock om det nu är baserat på det (vilket känns relativt troligt eller?).

Visst var det så att sättet man räknar "CUDA-kärnor" (vilket matchar hur alla GPU-tillverkare räknar "kärnor"), d.v.s. antalet FMA-operationer per cykel, dubblades i Ampere utan att "generell spelprestanda" ökade i motsvarande grad.

Men ställt mot Switch Maxwell har Switch 2 Ampere dels nästan x10 högre teoretisk FP32-kapacitet. Utöver det har ju Ampere också RT-kärnor samt Tensor-kärnor, där de senare används av DLSS.

För att sätta x10 i relation till vad man kan förvänta sig: PS1->PS2->PS3 hade alla ungefär en x10 ökning i prestanda per generation. Stegen mellan PS3->PS4->PS5 är väsentligt mindre. Så är en PS1->PS2 och PS2->PS3 nivå man nog kan förvänta sig.

Sen har inte Nintendo pushat prestanda sedan möjligen Game Cube, ställt mot samtida konkurrenter. Det kommer ändå hänga på spelen! Givet hur mycket vi kört Mario Kart på Game Cube, Wi U och Switch här hemma är nästan bara det spelet värt ett köp av Switch 2

Visa signatur