Sämre prestanda en kompisen som har ett sämre gpu

Permalänk
Medlem

Har du kollat om Resizable BAR är igång på ditt moderkort? Googla det. Kan ge 10-15% bättre prestanda i spel.

Kan ni köra benchmark i något spel där siffrorna sparas, t.ex Cyberpunk, och jämföra resultat där?

Enklaste svaret är fortfarande att din kompis helt enkelt kör andra settings, eller rapporterar sin fps fel.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det känns ju inte helt logiskt, men kan som sagt bero på begränsningar som Lenovo satt på komponenterna i din dator (t.ex. begränsad strömbudget eller sämre kylning).

Det kan även bero på skillnader i era operativsystem, dvs vad ni har för inställningar och vilka/hur många program ni installerat och processer som körs i bakgrunden.

Eller att en av er kör med V-sync/G-sync/Adaptive-sync och den andra inte gör det.

Eller att en av er har installerat nvidia app och den andre inte.

Eller att ni missat att någon inställning i spelet inte är inställt på exakt samma som den andre har.

Ja det är svårt att säga vad det kan vara .
Det enda jag vet är att datorns kylning är dålig.
Har tre presets att välja på tyst, balanserad och prestanda .
Spelar ingen roll vilken jag väljer den verkar gå på tysta läget.Tror det är någon bugg i programvaran

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag orkar inte läsa igenom alla sanslöst röriga trådsvaren, men du skriver att "datorns kylning är dålig".

Dessvärre är jag en nästintill obeskrivligt trögfattad person och jag har därför inte fattat att "dator" är en specifik enskild datorkomponent! Det i sin tur gör att jag inte heller förstår vad det är som har en "dålig kylning". 🙉

Har du provat att ominstallera operativsystemet och alla program nyligen? Jag skulle ha testat detta om det inte nyligen är gjort. Och då hade jag även passat på att byta kylpastan på processorn också. Men som sagt: jag har inte följt tråden så noga och kommer inte göra det heller.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag orkar inte läsa igenom alla sanslöst röriga trådsvaren, men du skriver att "datorns kylning är dålig".

Dessvärre är jag en nästintill obeskrivligt trögfattad person och jag har därför inte fattat att "dator" är en specifik enskild datorkomponent! Det i sin tur gör att jag inte heller förstår vad det är som har en "dålig kylning". 🙉

Har du provat att ominstallera operativsystemet och alla program nyligen? Jag skulle ha testat detta om det inte nyligen är gjort. Och då hade jag även passat på att byta kylpastan på processorn också. Men som sagt: jag har inte följt tråden så noga och kommer inte göra det heller.

Datorns fläktar verkar gå på låga varv oavsett vilket av fläktlägena som jag väljer.
Det finns Queit mode,balanserat samt prestandaläge.
Har provat att välja mellan lägena men det verkar inte påverka fläktarna alls ,de fortsätter att tuffa på i alldeles för låga varv enligt mig då ,jag hör dem inte ens

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Har du kollat om Resizable BAR är igång på ditt moderkort? Googla det. Kan ge 10-15% bättre prestanda i spel.

Kan ni köra benchmark i något spel där siffrorna sparas, t.ex Cyberpunk, och jämföra resultat där?

Enklaste svaret är fortfarande att din kompis helt enkelt kör andra settings, eller rapporterar sin fps fel.

nej det har jag inte hört talas om ,får kika på det! tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Datorns fläktar verkar gå på låga varv oavsett vilket av fläktlägena som jag väljer.
Det finns Queit mode,balanserat samt prestandaläge.
Har provat att välja mellan lägena men det verkar inte påverka fläktarna alls ,de fortsätter att tuffa på i alldeles för låga varv enligt mig då ,jag hör dem inte ens

Okej, chassifläktarna tolkar jag som att du menar då.
Är du helt 100 % säker på att fläktarna är inkopplade rätt på moderkortet och att ingen kabel sitter lös eller har lossnat?

Det är uppenbarligen så att du måste använda den långa och jobbiga uteslutningsmetoden för att lösa problemet. Testa alla tips och förslag du får här, för många gånger finns lösningen där man minst anar det!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Är du helt 100 % säker på att fläktarna är inkopplade rätt på moderkortet och att ingen kabel sitter lös eller har lossnat?

Det är uppenbarligen så att du måste använda den långa och jobbiga uteslutningsmetoden för att lösa problemet. Testa alla tips och förslag du får här, för många gånger finns lösningen där man minst anar det!

Tack ska kika på det!

Permalänk

Tack ska kika på det!

Alla fläktar snurrar men de går på tomgång väldigt låga varv

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Chassifläktarna sitter som de ska ,de fungerar ju men de går inte över till performance mode som de skall göra när jag slår på ett spel
ska försöka uploada en bild

Permalänk

verkar som att även perfromance läget ska göra så att datorn går på högre frekvenser då med så skulle ju vara bra om man fick programet att fungera som det skall.

Permalänk
Medlem

verkar som att även perfromance läget ska göra så att datorn går på högre frekvenser då med så skulle ju vara bra om man fick programet att fungera som det skall.

Skit i sånt, kolla hur det ser ut i bios

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Skit i sånt, kolla hur det ser ut i bios

Har på performance läget där med

Permalänk
Medlem

Har på performance läget där med

Fast strunta i såna övergripande saker;
hur ser fläktkurvorna ut?
Vad boostar din cpu till under olika scenarier?
Vad drar din cpu, och hur varm blir den vid tex P95?
Om ni kollar i andra spel, är det samma där att du får sämre fps?
Om ni båda kör superposition och heaven med samma inställningar hur blir det då?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Om du bara för en kort liten stund skulle låta bli att jämföra din dators prestanda med din kompis prestanda....är du då nöjd med hur din dator presterar?

Om du är missnöjd...vad är det som inte är bra tycker du?
(Utan att jämföra med din kompis dator alltså.)

Visa signatur

Permalänk

nu är jag inte säker men generellt brukar lenovo handikappa sina datorer med en snål strömbudget för att kunna montera billigare kylning så kan vara det.

Eller så har helt enkelt 5600x så pass mycket bättre single core prestanda att den går om dina fler kärnor för att COD är relativt fåtrådat och beroende på vilket inte äns säkert att det använder mer än 4-6 kärnor vilket gör prestandan per kärna än mer avgörande.

och TBH så känns 10-15 FPS som typ inom felmarginalerna speciellt om det inte mäts i ett benchmark där bägge kör exakt samma scriptade testslinga utan på någon server live medans man spelar då olika ställen på kartorna även innom synhåll från varandra kan vara olika tungdrivna och lätt skilja en 10-15 fps från ställe 1 till ställe 2.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vi beställde en Dell dator på jobbet häromdagen. Jag var lite chockerad att de bara hade 180W nätaggregat i dem. Detta var en Intel 14500-burk men de verkade ha samma nätdel i 14700-modellerna med. Det måste ju rimligtvis strypa prestandan ordentligt, är det möjligtvis något liknande i din Lenovodator?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Fast strunta i såna övergripande saker;
hur ser fläktkurvorna ut?
Vad boostar din cpu till under olika scenarier?
Vad drar din cpu, och hur varm blir den vid tex P95?
Om ni kollar i andra spel, är det samma där att du får sämre fps?
Om ni båda kör superposition och heaven med samma inställningar hur blir det då?

Ska kika på det

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Om du bara för en kort liten stund skulle låta bli att jämföra din dators prestanda med din kompis prestanda....är du då nöjd med hur din dator presterar?

Om du är missnöjd...vad är det som inte är bra tycker du?
(Utan att jämföra med din kompis dator alltså.)

Tycker den går för varmt sen har Batman arkham orgiins frusit och likaså overwatch .Annars är jag jättenöjd

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Vi beställde en Dell dator på jobbet häromdagen. Jag var lite chockerad att de bara hade 180W nätaggregat i dem. Detta var en Intel 14500-burk men de verkade ha samma nätdel i 14700-modellerna med. Det måste ju rimligtvis strypa prestandan ordentligt, är det möjligtvis något liknande i din Lenovodator?

Jag har skrivit fel jag har en i7 11700kf

Permalänk
Medlem

Tycker den går för varmt sen har Batman arkham orgiins frusit och likaså overwatch .Annars är jag jättenöjd

Okej, bra att veta, för då kan man utesluta att du bara är missnöjd jämtemot din kompis prestanda.
Att du alltså har ett problem på riktigt och inte bara ett upplevt sådant.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Okej, bra att veta, för då kan man utesluta att du bara är missnöjd jämtemot din kompis prestanda.
Att du alltså har ett problem på riktigt och inte bara ett upplevt sådant.

👍

Permalänk

Vet inte vad jag ska prova mer ,har nu testat och gjort en återställning med USBsticka .
Samma problem kvarstår dock ,fläktarna går på lågvarv .😢

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska prova mer ,har nu testat och gjort en återställning med USBsticka .

Vilka fläktar? Det kanske inte är PWM-fläktar och då går dom alltid i en och samma hastighet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vilka fläktar? Det kanske inte är PWM-fläktar och då går dom alltid i en och samma hastighet.

Eh, nej, innan PWM hade du spännings-styrning på fläktarna (3-pin)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Dc styrning för 3pin fläktar har typ varit standard sen iaf typ tidigt 2000... du får gå tillbaka till typ 90tal för att dc styrning inte ska va en inbyggd grej på moderkorten.

Så oavsett så ska fläktarna gå att styra men inte omöjligt att det är ställt till pwm styrning eller dc styrning inte går att välja i bios och då kommer fläktarna som du säger gå på fullt ös.

Men på ts låter det ju snarare som att fläktarna inte vill varva upp snarare ån att gå på max hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kollat i BIOS på specifikt fläktkurvor och liknande?
Vi kan inte hjälpa dig om vi inte får veta vad du kollat på, eller om du inte kollar de saker vi ber dig kolla.
Vissa saker kommer att vara låsta från BIOS, och om du inte kollar/ändrar dem så kommer det inte hjälpa att installera om eller försöka ändra saker inne i OS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Eh, nej, innan PWM hade du spännings-styrning på fläktarna (3-pin)

Skrivet av Rouge of Darkness:

Dc styrning för 3pin fläktar har typ varit standard sen iaf typ tidigt 2000... du får gå tillbaka till typ 90tal för att dc styrning inte ska va en inbyggd grej på moderkorten.

Så oavsett så ska fläktarna gå att styra men inte omöjligt att det är ställt till pwm styrning eller dc styrning inte går att välja i bios och då kommer fläktarna som du säger gå på fullt ös.

Men på ts låter det ju snarare som att fläktarna inte vill varva upp snarare ån att gå på max hela tiden.

Jaså, det var värst vad jag måste ha missförstått hur det fungerade redan från början och har gått med fel information hela livet.

Enda erfarenheten jag har är med mina Noctua NF-S12A FLX och NF-S12A ULN och där har jag varit tvungen (kanske inte ändå?) att använda en Ultra Low Noise-adapter för att sänka hastigheten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jaså, det var värst vad jag måste ha missförstått hur det fungerade redan från början och har gått med fel information hela livet.

Enda erfarenheten jag har är med mina Noctua NF-S12A FLX och NF-S12A ULN och där har jag varit tvungen (kanske inte ändå?) att använda en Ultra Low Noise-adapter för att sänka hastigheten.

Troligen kan du ställa porten de sitter på till dc styrning i bios

Du kommer dock inte kunna ha low noice adaptern påkopplad då den är en resistor som sänker spänningen till ~6V. Så sänker du ovanpå det kommer troligen inte fläkten vilja snurra alls.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Har du kollat i BIOS på specifikt fläktkurvor och liknande?
Vi kan inte hjälpa dig om vi inte får veta vad du kollat på, eller om du inte kollar de saker vi ber dig kolla.
Vissa saker kommer att vara låsta från BIOS, och om du inte kollar/ändrar dem så kommer det inte hjälpa att installera om eller försöka ändra saker inne i OS

Finns bara quiet mode ,balanced och performance i bios med

Permalänk
Medlem

Finns bara quiet mode ,balanced och performance i bios med

Lycka till

Visa signatur