Permalänk
Medlem

Datorn startar, men ingen bild

Efter mycket svärande och allmän vemodighet så tänkte jag att jag kunde vända mig hit för hjälp.
Det är nämligen så att jag har fått problem med att få bild på min stationära dator. Jag är helt förvirrad över hur det kan ha skett - vid en städning så tänkte jag att jag skulle flytta på mitt skrivbord och datorn, så jag stängde av den, kopplade ur allt ur den och flyttade den knappt 2 meter från där den stod förut. Sen dess har jag inte fått någon bild.
Jag har testat tre olika skärmar, med 2 st HDMI-kablar, en DVI-HDMI och DP. Alla skärmar och alla kablar funkar med min gamla laptop, men inte med PCn.
Har även skickat in den till stället där jag köpte den, men enligt dem så fick de bild och datorn funkade som den skulle.
Jag har testat med en ny skärm nu, med DP, och det intressanta är att den verkar ändå ha någon sorts kontakt med datorn - I standbyläge lyser lampan vid ON-knappen gult, men den lyser grönt om jag kopplar in den i datorn. Om jag kopplar ur skärmen så står det direkt "No connection" innan den går i standby, men inte om den är inkopplad, då är den bara svart innan det står "Entering Power Saving Mode".

Vad är det som pågår????

Permalänk
Medlem

Ett vanligt misstag är att man kopplar kablarna i moderkortet istället för i grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sansammy:

Efter mycket svärande och allmän vemodighet så tänkte jag att jag kunde vända mig hit för hjälp.
Det är nämligen så att jag har fått problem med att få bild på min stationära dator. Jag är helt förvirrad över hur det kan ha skett - vid en städning så tänkte jag att jag skulle flytta på mitt skrivbord och datorn, så jag stängde av den, kopplade ur allt ur den och flyttade den knappt 2 meter från där den stod förut. Sen dess har jag inte fått någon bild.
Jag har testat tre olika skärmar, med 2 st HDMI-kablar, en DVI-HDMI och DP. Alla skärmar och alla kablar funkar med min gamla laptop, men inte med PCn.
Har även skickat in den till stället där jag köpte den, men enligt dem så fick de bild och datorn funkade som den skulle.
Jag har testat med en ny skärm nu, med DP, och det intressanta är att den verkar ändå ha någon sorts kontakt med datorn - I standbyläge lyser lampan vid ON-knappen gult, men den lyser grönt om jag kopplar in den i datorn. Om jag kopplar ur skärmen så står det direkt "No connection" innan den går i standby, men inte om den är inkopplad, då är den bara svart innan det står "Entering Power Saving Mode".

Vad är det som pågår????

De klassiska är att man inte kopplat strömkablen till grafik kortet, händer mig varje gång känns de som. Oh shit känslan efter nytt bygge.
Dubbelkolla de, annars har jag inga andra idéer.

Edit: Inser nu att du inte ens öppnat själva burken. Kan kabeln vara skadad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ett vanligt misstag är att man kopplar kablarna i moderkortet istället för i grafikkortet.

Man skulle kunna tänka sig det, ja, men de är inkopplade i grafikkortet. Tro mig, jag har kollat ungefär 20 gånger för att försäkra mig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

De klassiska är att man inte kopplat strömkablen till grafik kortet, händer mig varje gång känns de som. Oh shit känslan efter nytt bygge.
Dubbelkolla de, annars har jag inga andra idéer.

Edit: Inser nu att du inte ens öppnat själva burken. Kan kabeln vara skadad?

Kablarna är inkopplade till grafikkortet, jag har också gjort det felet förut så jag har kollat det EXTRA noga.
Jag har öppnat upp och kikat lite, men allt ser ok ut. Min första tanke var att det kunde vara någon kortslutning av något slag, men verkar inte som det. Jag kan inte se några uppenbara skador, och iochmed att de fick bild när de testade den (hävdar de iallafall, finns ju inget som utesluter att de ljuger för mig) så verkar det ju inte vara något fel på kortet.

Permalänk
Medlem

Har du också ändrat så att du använder ett annat eluttag i väggen nu? Det är ju långsökt. Men titt som tätt dyker det upp trådar med konstiga fel, som verkar lösa sig när just en viss eluttagskonstellation används.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Har du också ändrat så att du använder ett annat eluttag i väggen nu? Det är ju långsökt. Men titt som tätt dyker det upp trådar med konstiga fel, som verkar lösa sig när just en viss eluttagskonstellation används.

Har faktiskt testat det också! Den var först inkopplad i väggen, och när jag flyttade på den så kopplade jag in den i ett grenuttag. Jag tyckte att det verkade jättelångsökt när problemet först uppstod, men jag testade att använda vägguttaget igen ändå, men det gjorde ingen skillnad...

Kan ju testa igen - vill bara att min dator ska funka :'(

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade Windows. Efter det svart skärm på laptop, löses med hdmi till extern skärm. Fick då bild. Inte orkat kolla vad felet är.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kan byta bildkälla via skärmens menyer och har låst den till någon källa du inte längre använder. typ att du är ansluten med DP men skärmen är låst till att visa HDMI-källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är inte så att du kan byta bildkälla via skärmens menyer och har låst den till någon källa du inte längre använder. typ att du är ansluten med DP men skärmen är låst till att visa HDMI-källa?

Det skulle kunna vara så - upptäckte nyss att jag inte kan välja "DP Select" i skärmmenyn. Det skulle inte förklara varför den första skärmen slutade svara eftersom den är lite äldre och bara har HDMI, men om jag kan aktivera DP-porten i skärmen jag använder nu så kanske det kan vara en lösning.