Fundering kring kylning och ljudnivå

Permalänk
Medlem

Fundering kring kylning och ljudnivå

Jag sitter och klurar vilka delar jag ska ha i mitt första bygge.
Men har lite funderingar. Om ett moderkort inte har tillräckligt med kontakter för alla fläktar, kan jag ta en splitterkabel och koppla in och köra utan problem? Hur många fläktar kan jag använda i samma kontakt och vad skulle kunna hända om det blir för många?
Står ingenting vad moderkortet ger i kontakterna.

Eftersom jag går från en laptop som har en jetmotor vill jag bygga en tyst dator.

Hur räknar jag på rpm och flöde? Hittade tex en chassifläkt som heter pure wings 3 med 22db 1600rpm och en noctua 8db och 800 rpm, med ganska likt max flöde.
Vad är en bra db gräns?

Om jag köper fläktar med 4 pin pwm, kan jag köra fläktarna i ett program som automatiskt sköter fläktarna och håller koll på tempen, som det är i en laptop?

Cpu tdp är 170watt, om jag jämför en fläkt med 185w kylkapacitet och en med 200w. Får jag några fördelar med 200w som tex att den går tystare eller är det pengar i sjön?

Permalänk
Medlem

Ja, du kan köra flera (oftast 2-3st) fläktar från samma 4-pinnars kontakt MEN du måste veta hur många amper kontakten levererar. Jag hjälpte en annan person att installera 6st Corsair RGB fläktar i en datorlåda där det bara fanns två fläktar, i manualen ska du kunna hitta vad kontakterna levererar för ström. Jag hade sedan tidigare en bunt Noctua fläkt kontakt splitters, det är ett till två kablar där ena stiftet för PWM styrning är bortplockad därav bör man ha två identiska fläktar man kör från kontakten. En fläkt är master och den andra slave typ. Man kan använda olika fläktar så länge dessa två inte drar för mycket ström men om det är RGB misstänker jag att det kommer se knas ut då fläktarna snurrar med olika RPM.

Så egentligen ska man nog räkna med att man kan köra 3-4st fläktar max från varje kontakt på moderkortet, jag skulle dock hålla mig till 2st för att vara säker. De flesta fläktar med RGB drar ofta 0.1-0.3 amper och de flesta moderna moderkort har ofta 3-4st 4-pinnars kontakter för just chassie fläktar. Samt en dedikerad för CPU fläkt. Kontakten för vattenpump kanske också finns men den brukar man inte kunna styra utan det är enbart för just vattenpump, i alla fall vad jag har sett i de manualer jag har tittat i.

Jag hade tänkt använda corsair commander xt från början men valde bort den lösningen för jag tyckte den andra blev bättre där moderkortet själv styr ström och RPM till fläktarna utan inblandning av programvara i windows etc. Plus datorn används av en yngre förmåga som är duktig på att klanta till saker i windows. Däremot styrs RBG belysningen av Corsair 6-Port RGB LED-fläkthubb som jag följde med när jag köpte 3-pack Corsair RGB fläktar.

Har du äldre moderkort där inget är angivet kanske det är bäst att inte koppla flera fläktar dit. Sedan är det frågan om hur många fläktar du ska ha. De flesta vanligt förekommande lådor har inte mer än typ 6-7st platser för läktar. Beror lite på om man har på sidan av lådan också etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Ja, du kan köra flera (oftast 2-3st) fläktar från samma 4-pinnars kontakt MEN du måste veta hur många amper kontakten levererar. Jag hjälpte en annan person att installera 6st Corsair RGB fläktar i en datorlåda där det bara fanns två fläktar, i manualen ska du kunna hitta vad kontakterna levererar för ström. Jag hade sedan tidigare en bunt Noctua fläkt kontakt splitters, det är ett till två kablar där ena stiftet för PWM styrning är bortplockad därav bör man ha två identiska fläktar man kör från kontakten. En fläkt är master och den andra slave typ. Man kan använda olika fläktar så länge dessa två inte drar för mycket ström men om det är RGB misstänker jag att det kommer se knas ut då fläktarna snurrar med olika RPM.

Så egentligen ska man nog räkna med att man kan köra 3-4st fläktar max från varje kontakt på moderkortet, jag skulle dock hålla mig till 2st för att vara säker. De flesta fläktar med RGB drar ofta 0.1-0.3 amper och de flesta moderna moderkort har ofta 3-4st 4-pinnars kontakter för just chassie fläktar. Samt en dedikerad för CPU fläkt. Kontakten för vattenpump kanske också finns men den brukar man inte kunna styra utan det är enbart för just vattenpump, i alla fall vad jag har sett i de manualer jag har tittat i.

Jag hade tänkt använda corsair commander xt från början men valde bort den lösningen för jag tyckte den andra blev bättre där moderkortet själv styr ström och RPM till fläktarna utan inblandning av programvara i windows etc. Plus datorn används av en yngre förmåga som är duktig på att klanta till saker i windows. Däremot styrs RBG belysningen av Corsair 6-Port RGB LED-fläkthubb som jag följde med när jag köpte 3-pack Corsair RGB fläktar.

Har du äldre moderkort där inget är angivet kanske det är bäst att inte koppla flera fläktar dit. Sedan är det frågan om hur många fläktar du ska ha. De flesta vanligt förekommande lådor har inte mer än typ 6-7st platser för läktar. Beror lite på om man har på sidan av lådan också etc.

Tack för hjälpen, nu blev jag blev lite klokare.

Permalänk
Medlem

@acers trevligt, då vet du mer och kan bestämma hur du vill göra.

Jag tror att det här med modernare moderkort och att man anger hur många amper kontakterna levererar var något som kom när det blev populärt med lådor som har glaspanel och sedan RGB fläktar samt många fläktar i de flesta lådor. Innan var det ofta 2-3st fläktar som var det vanliga, numera vågar jag påstå det är 5-7st fläktar som är normalt.

Förmodligen pga maffiga grafikkort och att man då behöver bättre ventilation i lådan. Och även att många moderkort har en AIO_pump kontakt som ofta bara är icke styrbar 12v ström till en vattenpump.

Men det kanske finns folk som vet mer, det är den informationen jag har sedan jag höll på med fläktinstallationen för ett tag sedan. Då var det nytt för mig också.

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som ett litet moderkort om det bara har 2 fläktkontakter, atxkort brukar ha många fler.
Man kan även skaffa en fläktkontroller/fläkthub eller på annat sätt driva dem från nätdelen i stället för via moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@acers trevligt, då vet du mer och kan bestämma hur du vill göra.

Jag tror att det här med modernare moderkort och att man anger hur många amper kontakterna levererar var något som kom när det blev populärt med lådor som har glaspanel och sedan RGB fläktar samt många fläktar i de flesta lådor. Innan var det ofta 2-3st fläktar som var det vanliga, numera vågar jag påstå det är 5-7st fläktar som är normalt.

Förmodligen pga maffiga grafikkort och att man då behöver bättre ventilation i lådan. Och även att många moderkort har en AIO_pump kontakt som ofta bara är icke styrbar 12v ström till en vattenpump.

Men det kanske finns folk som vet mer, det är den informationen jag har sedan jag höll på med fläktinstallationen för ett tag sedan. Då var det nytt för mig också.

Sist jag hade en stationär dator hade grafikkortet en väldigt liten fläkt och en i chassit, så det har förändrats en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acers:

Sist jag hade en stationär dator hade grafikkortet en väldigt liten fläkt och en i chassit, så det har förändrats en hel del.

Ja idag har de flesta 2st 4-pin vid cpun, en är tänkt till pump till vattenkylning men fungerar lika bra som fläktkontakt.
Ljudnivå är individuellt men vid typ 1300rpm så blir en 120mm fläkt störig för mig sen har märkena olika motorljud, Noctua har ett ganska trevligt ljud men de kostar också. Gillar Arctic P Max fläktarna, du får ett 5-pack för ungefär samma pengar som en Be-quiet elle Noctua fläkt, tyvärr inte mer än chassiskruvar som kommer med, 98% av prestandan av premiumfläktarna.
Tror även P Max fläktarna kommer med hane och hona så de är lätta att seriekoppla.

Permalänk

Går inte direkt säga ett exakt varvtal där det blir jobbigt att lyssna på så många olika variabler att ända sättet är typ att prova sig fram.

Variablar
1. Chassival.
2. Fläktval
3. Hur man placerat datorn.
4. Persolig upplevelse.

Som ovan ger som exempel för han med olidligt med de fläktar han använder över 1300rpm

För mig ~2000rpm på mina arctic cooling p12 innan de börjar låta för mycket enligt mig men jag har datorn under skrivbordet och kör med hörlurar det som brukar höras mest för mig är när grafikkortet drar på för det tycker det är för svettigt sådär strax norr om 80°c ungefär på gpu.

Så är extremt idividuellt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Går inte direkt säga ett exakt varvtal där det blir jobbigt att lyssna på så många olika variabler att ända sättet är typ att prova sig fram.

Variablar
1. Chassival.
2. Fläktval
3. Hur man placerat datorn.
4. Persolig upplevelse.

Som ovan ger som exempel för han med olidligt med de fläktar han använder över 1300rpm

För mig ~2000rpm på mina arctic cooling p12 innan de börjar låta för mycket enligt mig men jag har datorn under skrivbordet och kör med hörlurar det som brukar höras mest för mig är när grafikkortet drar på för det tycker det är för svettigt sådär strax norr om 80°c ungefär på gpu.

Så är extremt idividuellt

Ja mitt grafikkort låter satan vid stock, kör underclockat RTX2080, drar typ 230w stock enligt hwinfo, 150w med min undervolt, tappar lite prestanda absolut men vill ha datorn tyst.
Egentligen spelar det ingen roll, sover inte med datorn igång, var vanligt förr när man behövde lämna skiten igång dygnet runt pga slött internet 😅