Europeiska alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Om man inte vill använda sin ISP emailadress man får tilldelad vilken annan email ska man ha då som inte är amerikanskt?
Har både hotmail och gmail nu...

Tuta mail
Proton Mail
Posteo
Runbox
bara för att nämna några få.
Kolla här
https://european-alternatives.eu/category/email-providers

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tuta mail
Proton Mail
Posteo
Runbox
bara för att nämna några få.
Kolla här
https://european-alternatives.eu/category/email-providers

Okej tackar !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Om man inte vill använda sin ISP emailadress man får tilldelad vilken annan email ska man ha då som inte är amerikanskt?
Har både hotmail och gmail nu...

Jag har min egen domän på https://migadu.com/

Permalänk

Vad rekommenderar ni för social media, mail och moln för filer? Kollade här och såg ProtonMail, har aldrig hört om det förut men när jag tittar in på det så ser det spännande och säkert ut. Läste lite artiklar också och det verkar som att de är stabila. Tittade också in på mastondssweden och verkar bara rikta sig mot svenskar. Letar efter något som är i EU och är för folk som bor i EU? Ska vi kanske skapa en ny social media tillsammans för EU ? Typ EuGram eller något

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Många bra tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är nog bara att glömma tyvärr, dom två vettiga alternativen till Google search är brave och duckduckgo men båda från staterna.

Google maps och Youtube finns det helt enkelt inga alternativ till som är ens i närheten av dom, och skulle våga påstå att Facebook, instagram, X osv så är det samma sak där också.

Ska du ha alternativ som inte kommer från staterna så räkna med så pass dålig upplevelse att det är nog bättre att va utan tjänsterna.

Vilka är dom då?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Kasken:

Det är ren o skär lättja och bekvämlighet alltså? All information den visar går att få tag i på annat sätt, men det kräver lite mer...
Absolut något man kan välja att leva utan i min värld.

Ja, och Google har kommit längst helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Att enskilda utvecklare är från ett visst land eller det innehåller bitar med bas däri blir nog en omöjlighet för öppen mjukvara att sorteras efter. Huvudsaken är oberoendet av politiska krav. Vilket iof ändå kan medges inom vissa livenser yex.

Det är åas även många icke kinesiska bolag som tillhandahåller upplåsare, om inte för alla så åtminstone vissa modeller. Att ha en olåst lur redan från början är inte särskilt bra.

Men ja, problemet för eftermarknadsutvecklare är oftast just helt eller delvis frånvaro av öppenhet för både hård och mjukvara.

Har för mig Apple köpte det för att säkerställa att ha ett alternativ för bildbehandling. Men de skulle tydligen fortsätta som oberoende. Som det iof ofta heter innan det inte är så längre. Vilket är risken med allt som inte är helt öppet. Det finns inget utrymme ens för fortsatt oberoende verksamhet även om delar av de ursprungliga utvecklarna vill ta det dit. Och då blir såklart en ensidig tekniköverföring ett faktum.

Nästan allt utom OS.

Blir som att bojkotta jordnötterna på ICA för att sen häva upp resten av maten på flaket till GMC-pickupen som tar två P-rutor.

Finns ju openSUSE om som är från Tyskland, om man vill använda Linux.

Dock är ju Novell i från USA.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Ja, och Google har kommit längst helt enkelt.

Mycket möjligt att just deras tjänst "kommit längst" och "är bäst".

Det man då måste fråga sig är om fördelarna det innebär att nyttja just deras tjänst är värt prisskillnaden... Svaret kan bara du svara på när det gäller dig. Det enda jag kan vädja till dig är att du sätter dig in i vad den faktiska kostnaden är.

Jag har personligen genom mycket medvetna val undvikit att nyttja tjänster och produkter från "big tech" i ganska många år nu, det är helt ärligt inget som får mig att sakna något. Det krävs en hel del mer engagemang och tid dock.

Sen måste man ta snacket med sig själv och reda ut på djupet skillnaden på "vill ha" och "måste ha".

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Det är dock en av svenska EQT:s fonder som äger Suse för närvarande.

https://eqtgroup.com/about/current-portfolio/suse

Permalänk
Medlem

Någon som testat Jottacloud? Kul med en norsk molnlagring tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Testade bara gratisversioen i förrgår. Läst på mycket om Jottacloud och de får både ris och ros. Vill byta till den men nackdelarna som jag skriver om gör att jag inte gör det än.
Finns en del nackdelar och fördelar:

• Kan bara göra backup från kamera-mappen på telefon (inte från andra mappar)

• Bilderna läggs inte som en mapp där alla andra filer är och kan inte nås alls från desktop på en dator utan bara genom telefonen eller webben. (det är på gång sa en kille i supportchatten)

• Desktop-appen verkar rätt vettig i CPU-tid och sådant.

• Norgeföretag och bra priser.

• EDIT: Filerna läggs som mappar per år och månad utan att du själv får bestämma något annat. Så denna månad får 2025/04/bildfil.jpg och nästa månad blir det 2025/05/bildfil.jpg

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Bra tråd som ger information om alternativ till olika program och tjänster att använda.

Men beakta att även om det är ett europeiskt alternativ så samarbetar många europeiska länder med Five Eyes att dela information.

Five Eyes...

• Australien

• Canada

• Nya Zealand

• Storbritannien

• USA

Nine Eyes...

• 5 Eyes länder +

• Danmark

• Frankrike

• Nederländerna

• Norge

Fourteen Eyes...

• 9 Eyes länder +

• Tyskland

• Belgien

• Italien

• Sverige

• Spanien

Och på det är det många andra länder kopplade till det här samarbetet i olika grad.

What countries are in the 5 Eyes, 9 Eyes, and 14 Eyes agreements?

Five Eyes, Nine Eyes, 14 Eyes (What to Avoid in 2025)

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag använder Jottacloud sen kanske 2 månader sen Tycker det är toppen. 119 kr för oändligt med lagringsutrymme. Tyvärr ingen helvägskryptering (bara at-restkryptering, vilket är dåligt), men det går att använda Cryptomator till det.

Oavsett rekommenderar jag Jottacloud, främst för att det är norskt.

Skrivet av BergstromJ:

Vad rekommenderar ni för social media, mail och moln för filer?

Mastodon (skapad av en tysk, kan vara svenskt, engelskt, japanskt, tyskt, amerikanskt, italienskt, eller vilken instans man nu vill använda från något land (min egna instans är baserad i Stockholm (min VPS))), Posteo eller Tuta (båda tyska tjänster), och Jottacloud (norsk tjänst).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det kanske redan nämnts i tråden, men finns det någon motsvarighet till Youtube? Har lite svårt att hitta något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Vet inte om det kanske redan nämnts i tråden, men finns det någon motsvarighet till Youtube? Har lite svårt att hitta något

Piped eller Invidious. Hittade dock ingen instans som funkade klockrent, så installerade Piped på min egna VPS.

Eller menade du ersättare till YouTube? PeerTube, som jag också har installerat på min VPS

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Piped eller Invidious. Hittade dock ingen instans som funkade klockrent, så installerade Piped på min egna VPS.

Eller menade du ersättare till YouTube? PeerTube, som jag också har installerat på min VPS

Menade nog mer ersättare Men alrighty, får ta en titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Menade nog mer ersättare Men alrighty, får ta en titt.

Ja, då är det PeerTube som gäller. Man kan även följa användare på PeerTube från främst Mastodon, samt gilla videoklipp och kommentera.

Visa signatur

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Kasken:

Mycket möjligt att just deras tjänst "kommit längst" och "är bäst".

Det man då måste fråga sig är om fördelarna det innebär att nyttja just deras tjänst är värt prisskillnaden... Svaret kan bara du svara på när det gäller dig. Det enda jag kan vädja till dig är att du sätter dig in i vad den faktiska kostnaden är.

Jag har personligen genom mycket medvetna val undvikit att nyttja tjänster och produkter från "big tech" i ganska många år nu, det är helt ärligt inget som får mig att sakna något. Det krävs en hel del mer engagemang och tid dock.

Sen måste man ta snacket med sig själv och reda ut på djupet skillnaden på "vill ha" och "måste ha".

Så är det ju, och därav sitter vi alla i den här tråden.
Jag argumenterar inte för att använda tjänsten, utan förklarade bara varför den är så populär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Lite besserwisser här.
Både Pine64s Pinephone och Purisms Librem är amerikanska telefoner och det här är en tråd om europeiska alternativ.

Även om jag håller tummarna för att det går bra för både Pine64 och Purism, är de europeiska alternativen som jag känner till: nederländska Fairphone, tyska Volla och finländska Jolla.

Fairphone:
https://forum.fairphone.com/t/operating-systems-for-fairphone...
TL;DR: Sailfish OS, Ubuntu Touch, Postmarket OS, Mobian/Droidan
(Fairphone finns i flera olika modeller, olika modeller klarar olika OS)

Volla kan köra Sailfish OS, Ubuntu Touch, Postmarket OS, Mobian/Droidan
(Volla har flera olika modeller, olika modeller klarar olika OS)

Jollas senaste telefon C2 kan i dagsläget bara köra Jollas egna Sailfish OS.

Då får jag vara lite besserwisser tillbaka och påpeka att PinePhone är kinesisk, om jag minns rätt designad i Hong Kong och tillverkad i Shenzhen.

Men på ämnet europesiska telefoner har du missat tyska SHIFT. Deras SHIFT6mq har stöd i både pmOS och Mobian, dessutom med U-Boot istället för Fastboot så man slipper förhålla sig till Androids halvproprietära partitionstabeller (källkoden är öppen i AOSP men vad jag vet finns ingen öppen detaljerad spec).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Mail kör jag sedan några år Runbox (norsk leverantör) för en mindre årlig kostnad och egen domän. Sök Startpage. Dock tycker jag alla sökmotorer har blivit mer eller mindre värdelösa på senare år. Navigering kör jag OSMand och/eller organic maps som båda använder data från OpenStreetMap. Därtill kör jag self hosting av NAS, home-assistant och Nextcloud.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag kör Jottacloud sedan ett par månader. Köpte 1 år för 1190:- (något billigare, 99:-, per månad än betala-per-månad 119:-). Kör med rclone från linux cli, rclone för att lägga på ett krypteringslager.

Extremt bra bandbredd (maxade nästan 1Gbit) upp till 5TB lagrat, efter det långsammare. Nu med 7,6TB lagrat verkar det ligga runt 50Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Jovisst, det finns flera.

Menade bara att det var lite märkligt att sidan över alternativa europeiska appar helt verkar sakna alternativ för europeiska system att köra alla dessa appar på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Menade bara att det var lite märkligt att sidan över alternativa europeiska appar helt verkar sakna alternativ för europeiska system att köra alla dessa appar på.

Vad är det för märkligt i det?
Du skriver ju själv att det är en sajt om europeiska appar/tjänster.
Varför skulle den då innehålla något annat än just europeiska appar/tjänster?

Om du ser en recension över påskgodis i någon tidning förväntar du dig inte att det ska stå var man köper godiset - för läsaren förväntas veta hur man går till närmaste ica, coop, hemköp, whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Vad är det för märkligt i det?
Du skriver ju själv att det är en sajt om europeiska appar/tjänster.
Varför skulle den då innehålla något annat än just europeiska appar/tjänster?

Om du ser en recension över påskgodis i någon tidning förväntar du dig inte att det ska stå var man köper godiset - för läsaren förväntas veta hur man går till närmaste ica, coop, hemköp, whatever.

Kandiderar du möjligen till SM i ordmärkeri?

"European Alternatives is a project which collects and analyzes European alternatives to digital services and products, such as cloud services and SaaS products."

Nä. Man kan nog förvänta sig att vissa varor länkas idag då det ändå görs med samarbetspartners som prisjämförelsesajter eller leverantörer. Och nu länkar ju faktiskt sajten ifråga direkt till whatever i samtliga förslag på alternativ det är möjligt. Så rejält oklart vad du försöker förmedla i den analogin..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jo, tack du! Det där känner jag igen otroligt väl för den kommun jag bor i.

Jag har försökt att få tag på de på IT-avdelningen, även via min "chef" i kommunen, men de totalt blånekar att träffa mig. Enligt typ alla jag har pratat med inom kommunen, krävs det att man måste ha licenser för precis allt. Detta anser jag är fel! Men jag har inte gett upp! Jag SKA få kontakt med IT-avdelningen på ett eller annat sätt!

Riksdagen borde införa ett skattetak hur mycket en kommun får ta ut i skatt, därav begränsa man budgeten för kommuner och andra kan bränna på idiot projekt. Har man mindre pengar så bli också mer uppfinnings rik.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt, ett gigantiskt tack för det tipset!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Sökmotorn är numera Qwant och konto hos Proton är skapat.

Det dryga är nog att vänja sig vid annorlunda sökresultat och att ändra all kontoinformation på webben med ny epostadress.

Steg två är att avvänja sig den flesta av Googles tjänster men man tackar ju för european-alternatives länken.

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Sökmotorn är numera Qwant och konto hos Proton är skapat.

Det dryga är nog att vänja sig vid annorlunda sökresultat och att ändra all kontoinformation på webben med ny epostadress.

Steg två är att avvänja sig denflestanav Googles tjänster men man tackar ju för european-alternatives länken.

Kagi ser ut och är som google brukade vara innan skiten de är idag och varit senaste typ 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Håller inte med. Bytte nyligen från Google till franska Qwant och tycker övergången fungerat bra.

Fuck Google

Vad blev bättre av att byta till franskt alternativ?