Skärm tappar anslutning mot datorn efter byte av grafikkort

Permalänk
Medlem

Skärm tappar anslutning mot datorn efter byte av grafikkort

Uppgraderade till ett RX 7800 XT under Inets förra megaklick. Vart jobb och mycket annat och därför blev det inte installerat förrän förra veckan. Har dock ett problem.Ibland så blir skärmen svart några sekunder för att sedan vakna till liv igen. Då visas skärmens displayport ikon så på nåt sätt tappar den kontakten mot grafikkortet. Vet inte vad felet beror på. Det händer bara helt plötsligt och på måfå som det känns. Kan hända när jag bara sitter och surfar, kollar twitch eller youtube men även när jag spelar. Det inträffar inte ofta men är rejält irriterande, särskilt om man spelar. Jag är redan tillräckligt kass i PUBG så behöver inte högre svårighetsgrad 😂 Felet är på min så att säga huvudskärm som är en Samsung Odyssey G5 27´, 1440p och 165hz. Detta fenomen blir inte på andraskärmen som är en äldre Benq TN panel på 60hz. Hade heller inga som helst problem med det gamla grafikkortet, ett RTX 2070.

Saker som jag testat:
Körde med Adrenaline 25.3.1 - Även installerat om denna flera gånger med DDU. Även testat en äldre version 25.2.1 med samma resultat.
När jag bytte grafikkort så avinstallerades det gamla även genom DDU.
Stänga av freesync, (läste på reddit tråd) denna var tydligen aktiverad automatiskt i Adrenaline, men har inte gjort nån skillnad sen jag stängde av den.
Testat två olika DP-kablar och även flera DP-portar på grafikkortet.
Ligger kvar och kör ännu Windows 10, 64-bitars. Övriga komponenter finns i signaturen. Just nu sitter jag fast...

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Har du provat med HDMI?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Prova om du kan mot en annan dator/källa.
En av mina samsungar beteer sig ungefär likadant och rätt säker på det är trasigt mainboard.

Permalänk
Medlem

Försök ställ in refresh till 60Hz och ej adaptive. Kör på det en stund, är problemet kvar?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du provat med HDMI?

Har ej testat då HDMI är begränsat till max 144hz

Skrivet av holo:

Prova om du kan mot en annan dator/källa.
En av mina samsungar beteer sig ungefär likadant och rätt säker på det är trasigt mainboard.

Blir knöligt testa grafikkortet i annat dator. Trasigt mainboard i vad ?

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

stror han menar styrkortet i skärmen.

men som sagt testa att ställa den till nått som inte kräver lika mycket bandbredd typ 120hz eller nått kan ju mycket väl vara att ingen av kablarna du testade med är ok för din upplösning i 165Hz

om det funkar så köp en ny certad kabel som har bandbredd nog och se om du kan komma tillbaka till 165hz

en DP80 kabel borde klara vad du än slänger på den i dagsläget och ska ha bandbredd nog för de flesta skärmar.
https://noerdic.se/products/nordic-certified-cables-1m-vesa-c...

annars är det troligt att skärmen helt enkelt inte gillar bildsignalen ditt 7800 kort skickar ut av okänd anledning ev pga något fel i skärmen eller någon annan anledning.

att skärmen blankar ingången är generellt ett tecken på att signalen skärmen inte får är i tillräckligt bra kvalite och orsakar bitfel i bildsignalen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Alltså testa skärmen på en annan dator och se om det är samma fel.
Mainboardet i skärmen.

Permalänk
Medlem

@Bläjd Såg denna tråd med liknande problem. Testa även du att sänka Hz bara som test. Kanske kabeln som medföljer, om du nu har använt den, är precis på gränsen.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1721998-samsung-odysse...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Gällande displayportkabeln så hade jag samma kabel innan som till RTX2070, utan några som helst problem. Det är bara grafikkortet som är ändrat. Men jag kanske får kolla på en ny kabel ändå.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

Gällande displayportkabeln så hade jag samma kabel innan som till RTX2070, utan några som helst problem. Det är bara grafikkortet som är ändrat. Men jag kanske får kolla på en ny kabel ändå.

Ildka larna är ganska känsliga kan räcka med att böja den för att skärmningen ska tappa effekt så kabeln tar upp för mycket störningar.

Och om det är något annat så har su ju iaf inte lagt flera tusen på en ny skärm iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Typexempel på att kablarna inte håller måttet och ja, de kan ha blivit sämre med åren och det kan vara skillnader mellan olika grafikkort som gör olika resultat på kablarna när de inte är helt välmående.

Ett sätt att stämma av om kabeln krånglar är att minska bandbredden. Fungerar det bättre i 60 Hz jämfört med 144/165 är det tecken på att kablarna inte orkar med. Kvarstår problemen även vid lägre bandbredd kan det vara annat. Kablarna kan felaktigt ha pinne20 kopplad och detta kan påverka i båda ändarna beroende på hur grafikkortet hanterar den situationen.

Därför certifierade kablar är lämpliga. En kabel med den gamla DP8K-certifieringen räcker och blir över för 1440p/165. Om den inte fungerar, då är problemet någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Är denna kabeln nåt att ha ? Noerdic

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du på HDR på? Om den är påslagen testa stäng av den,

Permalänk
Jubileumsmästare

Har ett liknande problem på min M23U. Svaren där kanske kan vara intressanta!