Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag vet att alla proffs på detta forum förmodligen har full koll på detta och aldrig gör samma misstag, men varför heter det micro-ATX och mini-ITX?

Olika utvecklare, ATX är Intels påhitt och ITX är från VIA
Lyckligtvis (?) fick BTX och DTX inget momentum, annars hade vi kanske haft det ännu jobbigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har uppenbarligen undertexter för döva.

Nix, de brukar ha ett namn som indikerar att det är det men dessa har inget som tyder på det, endast filmnam.srt.

Skrivet av HugSeal:

Varför använda syntolkade undertexter istället för vanliga då?

Det är ju ett gubbgnäll i sig, att gnälla över folk som gnäller över underbetalda textförfattare och allt möjligt när det vekliga problemet är handhavandefel.

Ingenting som tyder på det, inga valmöjligheter, bara undertext eller inte. I så fall är handhavandefelet hos undertextförfattaren.

Skrivet av VinterSolen:

undertexter för hörselskadade bruhar ha något typ "SDH" eller "SHD", som har mer beskrivande texter.. T.ex. du kan som hörande höra att något suckar utanför kameran så det får en kontext till resten av filmen, en hörselskadad kan mest troligen inte höra detta och måste få det i skrift för att få samma kontext till filmen.

Köper argumentet men då borde det finnas mer än en undertext att välja på och det har jag inte hittat till de filmerna.

Inlägg sammanfogade, använd gärna [Redigera] eller [Citera flera]. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nix, de brukar ha ett namn som indikerar att det är det men dessa har inget som tyder på det, endast filmnam.srt.

Du verkar köra logiken från Repmånad där de målar på HELIKOPTER på lastbilen... Det torde vara uppenbart att dylika undertexter är avsedda för döva eller de som hör riktigt dåligt. Om det sedan saknas alternativ så får man finna sig i det om man nödvändigtvis vill ha engelsk text, alt gnälla hos tjänsteleverantören där sådan finnes. Framgången med det senare kan visa sig vara måttlig.

Permalänk
Medlem

Varför är det så jäkla dålig service överallt idag? Varför kan inte försäkringsbolag eller företag ha lite mänsklighet i sig och försöka bjuda på lite service då och då? Speciellt om du varit kund där i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Köper argumentet men då borde det finnas mer än en undertext att välja på och det har jag inte hittat till de filmerna.

Standard-USA-iter klarar inte av att läsa text samtidigt som de tittar på en film, det är därför de hatar utlänska filmer. Så för USA-iter så Textning -> bara för döva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ingenting som tyder på det, inga valmöjligheter, bara undertext eller inte. I så fall är handhavandefelet hos undertextförfattaren.

Nej? Den har rimligen levererat det som har beställts. Sedan är det förstås fritt att ogilla den beställningen, men att klaga på ordbajsande undertextare för att de enligt påståendet skulle ha betalt per ord/tecken tycker jag är lite samma logik som att lägga upp en hundlort på kassabandet på ICA för att världsmarknadspriset på kaffe har stigit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Du verkar ha text-filen tillgänglig, prova att köra filen genom Subtitle Edit. Den har en rätt bra funktion som tar bort alla spår av hörselskade-tilläggen. Jag använder den ofta.
Kör du Linux så funkar gååår det att köra progget genom Wine osså. Gränssnittet är inte riktigt gjort för Linux, men man lär sig knixandet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det problemet har jag inte i normala fallet, aldrig någon som skriver så pass sent och vilket jag tycker är underförstått, en jäkla svensk osynlig regel att man inte kontaktar folk för sent om det inte är akuta ärendet.
Kallas vanligt folkvett!

Givetvis men sen har du ju själv märkt hur "Folk" är eller hur. Har alltid ljudlöst läge efter 21:30 alla dagar i veckan förutom en filtrerad grupp kontakter som kommer förbi den spärren utifall nåt skit händer.

Lade ut en bilannons på blocket för två år sedan och det gör jag aldrig om. Dum som jag var så lade jag ut den rätt sent på kvällen, morgonen efteråt hade jag drygt +200 meddelanden på Blocket och 95% av dom eller mer svarade jag aldrig.

Skrev i annonsen vad priset var och att jag inte orkade deala med folk men uppenbarligen kan ju inte folk läsa eller förstå saker idag.

Första tjommen som dök upp (en bilförsäljare) dök upp och affären var klar på 5 minuter.

Man ska inte ha med folk i verkligheten att göra, så enkelt är det med det

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem

Jag vill klaga på att Thermalright och Thermaltake har för liknande namn och logotyp, ägnade just en tid att gå igenom Thermaltakes sida och deras 59 luftkylare efter min Phantom Spirit, hittade ingen och insåg att det är en Thermalrightprodukt jag har. De har för övrigt 160 modeller i sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Du verkar ha text-filen tillgänglig, prova att köra filen genom Subtitle Edit. Den har en rätt bra funktion som tar bort alla spår av hörselskade-tilläggen. Jag använder den ofta.
Kör du Linux så funkar gååår det att köra progget genom Wine osså. Gränssnittet är inte riktigt gjort för Linux, men man lär sig knixandet.

Fint! Tack! SubtitleEdit kunde köras via mono och fungerar utmärkt bra. Enkelt (och lite gammaldags) gränssnitt men, som sagt, funkar bra om man laddar ner den portabla versionen och kör via mono.
Och, ja, jag kör Linux.

@ztenlund, du verkar ha en ganska underlig (men smått roande) uppfattning om logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så här kanske då (^x = Control-X):

emacs <file.srt>
^x(^s[^b^<space>^s]^b^f^w^x)
^u9999^xe
^x^s

Dvs:
define keyboard macro:
sök [, backa ett tecken, markera start område, sök ], backa ett tecken, fram ett tecken,
radera område, slut definition keyboard macro.
exekvera keyboard macro 9999 gånger
spara filen.

Funkar om det inte finns fler hakparenteser i texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Så här kanske då (^x = Control-X):

emacs <file.srt>
^x(^s[^b^<space>^s]^b^f^w^x)
^u9999^xe
^x^s

Dvs:
define keyboard macro:
sök [, backa ett tecken, markera start område, sök ], backa ett tecken, fram ett tecken,
radera område, slut definition keyboard macro.
exekvera keyboard macro 9999 gånger
spara filen.

Funkar om det inte finns fler hakparenteser i texten.

Nja, i SubtitleEdit finns faktiskt (som @mrTLU skrev) ett kommando för att rensa bort alla hörselskade-kommentarer.

Så har jag lärt mig att hörselskadade och döva också kan avnjuta filmer med hjälp av de undertexterna. Tänker tillbaka på en kvinnlig bekant jag hade för länge sen. Hon var helt blind efter en sjukdom och hade alltså en gång varit fullt seende. Hon gillade att ta promenader med mig där jag berättade för henne vad jag såg, eller som hon sa "vi såg tillsammans". Hon ville veta allt om det som fanns kring oss, om deras färger och former. Det var fint och jag tänker ibland tillbaka på mina promenader med henne och just nu skäms jag lite över att inte ha insett att undertextfilerna hade ett större ändamål. Man lär så länge man lever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Varför är det så jäkla dålig service överallt idag? Varför kan inte försäkringsbolag eller företag ha lite mänsklighet i sig och försöka bjuda på lite service då och då? Speciellt om du varit kund där i många år.

För att mänsklighet och service kostar mer för företaget. Men det kan bita sig i svansen. Jag själv bytte t.ex. bort en bank som slutade erbjuda service, till en liten lokal sparbank, och bytte bort macken som la ner all personlig service, luftpump och tvätthall, och bara hade kvar bensinautomaten till en lokal fristående mack där man alltid får hjälp om man vill ha!

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Som sagt pengar. Sedan kan det gå och olika håll.
Jag tycker de flesta bolag borde krävas ha service när man som kund betalar extra för denna kostnad. Så viill man ha ett personligt möte med banken, så fixar de det, Man får sedan en faktura på det denna tid kostade. Viss enklare service behöver såklart inte kosta något.

Mitt gubbgnäll. Alla runt omkring mig dricker alkohol, jag undviker denna drog. Jag köpte då lite alkoholfri brännvin/snabbs och annat på Systembolaget för att dricka liknande dricka till maten och fasiken vad dåligt det var. Det var som man tar ett glas vatten häller i några kryddor och sedan dricker detta.
Nej, mer godare alkoholfri brännvin på Systembolaget borde de ha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som sagt pengar. Sedan kan det gå och olika håll.
Jag tycker de flesta bolag borde krävas ha service när man som kund betalar extra för denna kostnad. Så viill man ha ett personligt möte med banken, så fixar de det, Man får sedan en faktura på det denna tid kostade. Viss enklare service behöver såklart inte kosta något.

Mitt gubbgnäll. Alla runt omkring mig dricker alkohol, jag undviker denna drog. Jag köpte då lite alkoholfri brännvin/snabbs och annat på Systembolaget för att dricka liknande dricka till maten och fasiken vad dåligt det var. Det var som man tar ett glas vatten häller i några kryddor och sedan dricker detta.

Min känsla när jag läser ditt inlägg

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Människor som säger "och" istället för "att" i meningar.

"Jag gillar och åka till kolmården".

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Chockerande! Om man tar bort ~40 % av innehållet och bara har vatten och kryddor kvar så blir det vatten och kryddor. Du får väl dricka outspädd saft eller något, för alternativet är ju oftast att tippa i en massa socker istället... Att försöka imitera snaps känns som ett ganska dödfött projekt. Alkoholfri öl går åtminstone att få till någorlunda, även om det varierar väldigt mycket hur bra det lyckas.

Permalänk

Köpt ett nytt chassi och moderkort . Mitt moderkort har plats för 10 st distanser att fästa i . Chassit kom med 9 st distanser .

Permalänk
Medlem
Skrivet av EXAWOLT:

Människor som säger "och" istället för "att" i meningar.

"Jag gillar och åka till kolmården".

...

Jepp, en av dom språkfel som jag stör mig på också. Annars är jag ingen stor språkpolis alls.

Och för att lägga till ett par till som jag stör mig på, det är att det är så många som har engelska som första språk och inte verkar veta skillnaden på "your" och "you're" eller "then" och "than".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jepp, en av dom språkfel som jag stör mig på också. Annars är jag ingen stor språkpolis alls.

Och för att lägga till ett par till som jag stör mig på, det är att det är så många som har engelska som första språk och inte verkar veta skillnaden på "your" och "you're" eller "then" och "than".

Jag begriper att språket ständigt förändras men avskyr ändå
uttrycket "hatar på". PÅ vafasen menas, hur blev det så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Hating on...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

"gjort sönder" då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"gjort sönder" då?

aaaaa

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av VinterSolen:

"gjort sönder" då?

Göra sönder är dock inget nypåkommet utan en etablerad geografisk (västsverige) variant, precis som både ta (södra Sverige) och ha (östra/norra Sverige) sönder är.

"i uttr. ha sönder; äv. (numera blott i vissa trakter) göra sönder. Borg Luther 2: 858 (1753)."

https://svenska.se/saol/?id=3107825&pz=7

Ha/göra låter helt naturligt för mig, men ta sönder väldigt bakvänt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Göra sönder är dock inget nypåkommet utan en etablerad geografisk (västsverige) variant, precis som både ta (södra Sverige) och ha (östra/norra Sverige) sönder är.

"i uttr. ha sönder; äv. (numera blott i vissa trakter) göra sönder. Borg Luther 2: 858 (1753)."

https://svenska.se/saol/?id=3107825&pz=7

Ha/göra låter helt naturligt för mig, men ta sönder väldigt bakvänt.

Jag tycker alla tre låter helt normala. Ta sönder känns lite mer som att bryta isär eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Hating on, så det kommer ju från det engelska uttrycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"gjort sönder" då?

Ja, det tycker jag också låter lite konstigt. För mig låter det lite som nånting ett barn skulle säga. Men tydligen så är det så man säger i t.ex. Göteborgstrakten och andra delar av södra Sverige. Det är samma region som säger chex om kex och uttalar lakrits som "lackrits". Men varje region i Sverige har nog sina egna egenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hating on, så det kommer ju från det engelska uttrycket

Jo det förstår jag, men jag begriper inte varför. Eller jo, när jag tittar på Robinson
och hör deltagarna svänga sig med massvis engelska uttryck och meningar begriper jag nog
en desperation att vara "inne" och verka häftiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

en desperation att vara "inne" och verka häftiga.

Njae, det är nog mer att ord assimileras naturligt och att språk är i ständig förändring snarare än något desperat behov av att vara inne.

Jag ser ingen gnälla över vare sig overall, frukost eller garderob numera, men det fanns säkert ett gäng gubbar som gnällde på om dessa nymodigheter också 🙂

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag brukar bråka med folk i spelchatter med att felkorrigera i just detta, och det blir total hysteri! 😂

Exempel:
Han: "What are you doing!?"
Jag: "youre*"