Cat / Ethernet kablar til PoE kamror utomhus

Permalänk
Medlem

Cat / Ethernet kablar til PoE kamror utomhus

skal dra lite kablar under taket til några kamror och blir vilse på vad man ska välja. Jag behøver ju terminers kabeln med rj45 pluggar och alla utomhus klassade kablar verkar va installations kabel som jag inte kan terminera!?

några som kör PoE kamrar som kan gje lite tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

skal dra lite kablar under taket til några kamror och blir vilse på vad man ska välja.

Jag gillar UniFis utomhus patchkablar. Inte specifikt till kameror, men de funkar såklart till det med. Finns i lite olika längder om du inte vill terminera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag gillar UniFis utomhus patchkablar. Inte specifikt till kameror, men de funkar såklart till det med. Finns i lite olika längder om du inte vill terminera själv.

tanken er jo å terminere selv så läng blir korrekt.

Permalänk
Medlem

Jag drog egna kablar och lärde mig hur man kopplade de. Köpte både inomhuskabel och utomhuskabel cat6. Detta var i syfte till att dra till NAS och POE kamerorna. Jag körde med Reolink och tyckte att det var rätt så straight forward faktiskt och jag är långt ifrån tekniskt kunnig

Något du undrar över?

edit: Jag hyrde en nätverkstestare för att dubbelkolla så att allting såg bra ut. Krymptång måste du ha sådan som klipper med pass through för att kunna garantera att allting är ok. Det var av samma kille som jag hyrde allt. Bor du i Stockholm så kan du få hans nummer

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

tanken er jo å terminere selv så läng blir korrekt.

Ok, jag tyckte du skrev att du inte kunde terminera? Det finns gott om utomhuskablar (ett CAT 6-exempel) som man kan dra till önskad längd och terminera själv. Det är inget speciellt med PoE, alla ethernetkablar (vad jag vet) klarar det. Om du vill veta hur man terminerar så finns det gott om instruktioner på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ok, jag tyckte du skrev att du inte kunde terminera? Det finns gott om utomhuskablar

dom jag hittade var "installationskablar" och vad kan läsa fram er inte dom terminerbara? men ska matchas til kontakter, och sådana vil jag inte ha utomhus

men tack för tips på den kabeln ska titta på den.

egentligen vil jag borra genom veggen men dom nya unifi kamrorna har ju mega pluggar some r över 2cm breda,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

dom jag hittade var "installationskablar" och vad kan läsa fram er inte dom terminerbara? men ska matchas til kontakter, och sådana vil jag inte ha utomhus

Installationskabler betyr vel bare at de er solid core, du kan fint terminere de i RJ45.

https://ipcamtalk.com/threads/have-you-been-successfully-term...

installations kabel vs patch kabel

Permalänk
Livsnjutare 😎

Utomhuskablar är ofta svarta men framförallt så är de UV-resistenta, något som vanliga nätverkskablar inte är och då ”äts upp” utav solen över tid…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToP-HaiR:

Installationskabler betyr vel bare at de er solid core, du kan fint terminere de i RJ45.

https://ipcamtalk.com/threads/have-you-been-successfully-term...

installations kabel vs patch kabel
<Uppladdad bildlänk>

enligt kjells guide ska man inte anvenda dessa vid terminering med rj45 pluggar men

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är inget speciellt med PoE, alla ethernetkablar (vad jag vet) klarar det.

Beror lite på avstånd och hur mycket effekt man vill få fram...
Är viss skillnad på 24 AWG / 23 AWG t.ex.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av thesutex:

enligt kjells guide ska man inte anvenda dessa vid terminering med rj45 pluggar men

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Det går. Men inte att rekomendera. Väldigt stor risk att de blir för dålig kontakt.

Och tbh ska du ha rj45 plugg dra flerkardelig utomhus den biten och ha en patchpanel eller uttag där de kommer in genom väggen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows