Kommer ej ut på nätet

Permalänk
Medlem

Kommer ej ut på nätet

Hej !
Idag gick jag in på datorn och kom inte in på internet så jag körde i felsökaren och detta kom upp "Kortet Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller har drivrutins eller maskinvarurelateran problem"

Men har ingen aning om hur detta har hänt då jag andvänt datorn dan innan och då inte gorde någon uppdatering, såvida det inte var en automatisk.

Någon som haft liknande problem? Eller tips på hur man löser det? Eller är det bara att fabriksåterställa hella burken?

MVH//Marcus

Permalänk
Medlem

@Songfei Ibland händer det att Windows får för sig att det finns senare drivrutiner i dess egna drivrutinspool och helt sonika skriver över den befintliga.

Du kan nu behöva ladda ner drivrutinen från moderkortets supportsida på en annan dator och flytta över installationsfilen på USB-minne.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Songfei Ibland händer det att Windows får för sig att det finns senare drivrutiner i dess egna drivrutinspool och helt sonika skriver över den befintliga.

Du kan nu behöva ladda ner drivrutinen från moderkortets supportsida på en annan dator och flytta över installationsfilen på USB-minne.

Aaa så du menar Biosen?
Det skulle jag kunna testa. Men jag trode Biosen inte kunde uppdatera automatiskt
Testar det nu

Permalänk
Medlem

Har du provat att i enhetshanteraren på ditt nätverkskort gå in på drivrutin & välj uppdatera drivrutin sen väljer du drivrutin på min dator där tar du visa tillgängliga på min dator?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag vet inte om detta hjälper dig, men när jag skrev in Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller i Google Sök, så fick jag som första träff, en sida som går till just Realtek's hemsida. Där kan du ladda hem den på nytt och hoppas att det blir bra efter detta. Men jag lovar inget!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag vet inte om detta hjälper dig, men när jag skrev in Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller i Google Sök, så fick jag som första träff, en sida som går till just Realtek's hemsida. Där kan du ladda hem den på nytt och hoppas att det blir bra efter detta. Men jag lovar inget!

Problemet är att jag inte kan lade ner den då jag inte kommer ut på internet (jag har kabel inte wife) mitt moderkort har inte wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Aaa så du menar Biosen?
Det skulle jag kunna testa. Men jag trode Biosen inte kunde uppdatera automatiskt
Testar det nu

Nej, moderkortet brukar ha en supportsida med nedladdningsbara drivrutiner till dess olika funktioner som Chipset, LAN, WLAN, Bluetooth osv.

Om du har en färdigbyggd dator från HP, Lenovo eller DELL eller dylikt så kan det fungera lite annorlunda. Då kan man ibland få söka på ett serienummer som står på datorn för att komma till tillverkarens supportsida.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Problemet är att jag inte kan lade ner den då jag inte kommer ut på internet (jag har kabel inte wife) mitt moderkort har inte wifi

Verkar ju som att du har i alla fall en enhet du kommer ut med som du använder för att skriva här på forumet. Med den borde du kunna ladda ner på enheten, koppla in en enheten i datorn och sedan överföra från enheten till datorn.

Alternativt be någon kompis/granne eller annan lämplig person med dator att föra över drivarna till ett USB-minne åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Kan du inte ladda hem den på en USB-sticka från en annan dator och sedan lägga över filen i din dator?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Ööö nu kom jag tydligen in på internet.
Jag gick till farsans dator för att lada ner ny bios på usb när jag kom tillbaka så komm jag in på internet.
Fattar inget men klagar inte. Vill tacka alla för snabba svar och hjälpen

MVH// Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Jag gick till farsans dator för att lada ner ny bios på usb när jag kom tillbaka så komm jag in på internet.

MVH// Marcus

I dina kläder hade jag nog uppgraderat/ominstallerat Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller. För säkerhets skull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

I dina kläder hade jag nog uppgraderat/ominstallerat Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller. För säkerhets skull.

Låter smart, ska gör det
MVH // Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

MVH// Marcus

Bra att det fungerar igen, lite sporadiskt a la Windows mystiska kod-vägar.. Men vill återigen trycka på det "Joppis" skriver till svar ovan: Det är INTE BIOS du är ute efter i detta fallet. På moderkortets (eller dator-tillverkarnas) hemsidor finns det olika flikar för BIOS respektive drivrutiner. Det är de senare du är ute efter om du har problem liknande de du har beskrivit.