Rykte: Spotify höjer priserna i veckan

Permalänk

Google premium är så mycket mer prisvärd. Man får ju Streaming av spel, musik, poddar, och reklamfria videos.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Hej!

Uppriktigt sagt så förstår jag inte över upprördheten som många verkar uppvisa här.
Varför gör man det? Jag måste väl kanske ha missat något, men faktum kvarstår....att jag inte begriper.

Är det månadskostnaden som stör, eller vad? Summan är ju bara en droppe i havet och Spotify är inte påtvingat. Men jag är väl för korkad att fatta och att få ihop det!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Då blir det youtube premium istället skönt att slippa reklam på mobilen och tvn och tycker yt music är bra tar lite tid o vänja sig bara

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Beror väl på vad man jämför med. Ja, det är billigare än det var förr, när man var tvungen att köpa en CD för 99 för att kunna lyssna på 10 ish låtar.

En cd för 99kr?
Dom kosta ju fan 249kr oftast.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

För att man inte lyssnar 24/7? För att man ganska snabbt hade kunnat köpa all musik man lyssnar på, om man hade lagt pengarna på det istället?

ni som förespråkar förslag som det här, gör ni det eller betalar ni fortfarande för en streaming tjänst? eller hycklar ni?
Ni måste hitta ett annat argument än dyrt iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är inte lön, siffran 350m var från ökat aktievärde och dylikt.

Dvs det kostar inte Spotify någonting alls.

Är det inte troligare att dom sålt en del av sitt innehav i aktier? Oavsett stämmer det du säger att det inte kostar Spotify något, men blir bra rubriker i Aftonbladet som upprör...

Permalänk
Medlem

Citat:
"Det (är) osäkert huruvida detta undantag gäller om du vill kringgå ett DRM för att sedan kopiera det för privat bruk, men det är sannolikt också tillåtet."

Så antagligen är DRM tillåtet att kringgå för privatkopiering.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Njee där gick droppen. Nyss sagt upp skräpet. Haft kvar Spotify mestadels för är att Tidals mobilapp är jämförelsevis en jäkla röra men nu är Tidal billigare, har bättre algoritmer, betalar artister mer och bättre ljudkvalité. Betyder inte nödvändigtvis att Spotify är "dåligt för alla" men för mig (som endast använder det till musik) går det inte ihop. Bekvämligheten kanske är värd det? Får se hur mycket det kommer saknas.

Ljudböcker löser jag från andra håll och den enda podden jag följer är på en annan plattform.

Lägger hellre pengarna på något i stil med Nebula.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att köpa musiken direkt från www.bandcamp.com t.ex. Artisterna får en mycket större del av kakan och Bandcamp kör då och då Bandcamp Friday då de inte tar ut någon kostnad mot artisterna.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är det inte troligare att dom sålt en del av sitt innehav i aktier? Oavsett stämmer det du säger att det inte kostar Spotify något, men blir bra rubriker i Aftonbladet som upprör...

"För femte gången i rad redovisar Spotify sin högsta vinst någonsin i tisdagen kvartalsrapport. Siffran blev 509 miljoner euro, motsvarande 5,5 miljarder kronor.

Det var dock sämre än den egna prognosen på 548 miljoner euro. Men anledningen är angenäm för den svenska musikjätten: att aktien har gått starkt. Spotify har nämligen olika typer av ersättning till personalen kopplade till hur aktien går, vilket påverkar kvartalets resultat negativt med 58 miljoner euro jämfört med prognosen. Aktien har stigit med 31 procent sedan årsskiftet."
Svd idag 12:01

Sammanfattningsvis: Aktien har gått för bra så 58 miljoner euro har gått ut som bonus till anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Håller med om rubrikproblemet, jag tycker faktiskt det gått för långt. Finns massor med personer som på allvar är sura och förbannade för att de tror miljardärer har "tagit" pengar från samhället när aktievärdet stiger.

Hade media formulerat sig mer korrekt hade det inte varit något att sura över. Sanningen är ju att miljardärernas pengar mestadels är i samhällets fickor redan.

Permalänk
Medlem

Nais, håper vi får litt bedre betalt for streams da?? Nå får man ca 30 kroner for 1 000 streams. Ikke noe å slutte i jobben med!

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Dyrt, kör Deezer, köper 12 månaders koder för en 5hunka, high fidelity ljud ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

ni som förespråkar förslag som det här, gör ni det eller betalar ni fortfarande för en streaming tjänst? eller hycklar ni?
Ni måste hitta ett annat argument än dyrt iallafall

Nej, jag prenumererar tyvärr av bekvämlighetsskäl - annars hade jag väl inte brytt mig om priset? Däremot överväger jag att byta till t ex YT när min nuvarande studentrabatt löper ut.

Ju mer pengar man har lagt på något desto svårare blir det psykologiskt att backa (”sunk cost fallacy”).

Som många nämnt hade en renodlad musiktjänst varit att föredra, utan poddar och annat larv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Nä det är inget undantag, Spotify lägger miljader på poddar. Bara googla, men här ett ett ex: https://www.wsj.com/podcasts/the-journal/spotify-1-billion-be...

Det borde finnas olika abonnemang för Musik och Poddar.

Ja. Otroligt märkliga beslut. Man kan ju undra om det är verkligen är det publika intresset eller marknadskrafternas rädsla som styrde de besluten.

Sen har vi hela low effort grejen med "somna till inspelning av akvariefiskar" också. Ai lär bli nästa grej att späda ut soppan, om den inte redan är vattnig nog nu.

Skitifiering funkar i princip överallt i alla sammanhang. : /

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kanske dags att avsluta abonnemanget nu. Jag är rätt missnöjd med deras ofog att pracka på användarna en massa bloat som man inte kan stänga av. Jag fullkomligt avskyr den automatiska videouppspelningen som inte går att stänga av och numera får jag ofta frågor om att tillåta cookies i Androidappen, wtf liksom?!?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Jubileumsmästare

Avslutade abonnemanget igår och ska testa Tidal. Droppen blev all reklam som spelas upp med ojämna mellanrum, trots att jag är premiumkund sedan länge.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att det i princip inte finns någon möjlighet att köpa digital musik och ha lokalt längre (flac/mp3).
Och skivor blir svårare och svårare att få tag på och priserna går snarare upp än ner över tid.

Som ett stickprov, säg att man vill köpa Melissa Horns album.
Giza har 5 stycken släppta 2011-2024, alla kostar 179kr st. 3 är beställningsvara och 2 är få i lager.

Att kunna äga media är snart ett minne blott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Väldigt tråkigt att det i princip inte finns någon möjlighet att köpa digital musik och ha lokalt längre (flac/mp3).
Och skivor blir svårare och svårare att få tag på och priserna går snarare upp än ner över tid.

Som ett stickprov, säg att man vill köpa Melissa Horns album.
Giza har 5 stycken släppta 2011-2024, alla kostar 179kr st. 3 är beställningsvara och 2 är få i lager.

Att kunna äga media är snart ett minne blott.

Mycket finns att köpa om man vill.
Det mesta som är mainstream (och mycket annat) går att köpa i riktigt bra kvalitet på Qobuz.
Till exempel Melissa Horn:
https://www.qobuz.com/se-en/album/den-jag-kunde-blivit-den-ja...

Priset känns rätt överkomligt då de flesta album jag kan hitta i en 15 år gammal ginzakatalog ligger på 149-159. Kanske är det så att mindre volymer get ett mindre överflöd av äldre släpp nytt i butik i CD-format?

Har man turen att lyssna på artister som släpper musik på t.ex. Bandcamp går det ofta att hitta digitala släpp i FLAC-format ganska billigt, alternativt brukar de ingå när man köper CD/vinyl.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Mycket finns att köpa om man vill.
Det mesta som är mainstream (och mycket annat) går att köpa i riktigt bra kvalitet på Qobuz.
Till exempel Melissa Horn:
https://www.qobuz.com/se-en/album/den-jag-kunde-blivit-den-ja...

Priset känns rätt överkomligt då de flesta album jag kan hitta i en 15 år gammal ginzakatalog ligger på 149-159. Kanske är det så att mindre volymer get ett mindre överflöd av äldre släpp nytt i butik i CD-format?

Har man turen att lyssna på artister som släpper musik på t.ex. Bandcamp går det ofta att hitta digitala släpp i FLAC-format ganska billigt, alternativt brukar de ingå när man köper CD/vinyl.

Ah den sidan har jag missat, får kolla runt lite där.