Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Okay, tänkte att typ alla som maxar ut på 2400W kommer bli ganska nära grillpanna. Fast kanske håller värmen bättre och klarar mer mängd mat

Skrivet av Narta:

Hade en Weber Q1400 när jag bodde i lägenhet och den gjorde jobbet. Blir het nog att antända eventuellt fett som droppar ner så grillsmak blir det.

Som Narta skriver, det det blir så varmt att det kan komma lite eld från droppande fett. Kanske inte det bästa för grillen men ändå!

Och värmen kan gå direkt från elementet -> köttet, inte bara element -> stål -> kött.

Det tycker jag kan göra rätt stor skillnad.

Skrivet av Anaii:

Sällan det är tillåtet med elgrill på balkong. Kan vara värt att kolla upp med hyresvärden/föreningen.

Elgrill brukar väl vara det sista som förbjuds på balkongen? Får man ha gasol så får man ha el, kan jag nästan lova.

Gasol är "förbjudet" på en inglasad balkong enligt MSB pga farligt med värmen för gasoltuben. Och det är tyvärr många föreningen som stoppar all gasol då pch skyller på oset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det fungerar bra alltså?

Ordentlig yta, lite smak, har lite kapacitet för att bränna genom några kilo kött?

Kan du jämföra med t.ex en weber kolgrill eller någon billigare gasolgrill?

Jo det funkar bra, dock enda nackdelen är att man känner sig som en beta male när man gillar med EL, skulle jag välja så är det gasol alla dagar i veckan, men EL Webergrillen gör sitt jobb bättre än förväntat.

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Finns det någon uppsalabo som är sugen på en pelletsgrill? Tittade in hos Elon i Gränbystaden, de bygger tydligen om och rear ut en massa grejer. Fanns en Traeger Ironwood 650 kvar med 40% rabatt. Ordinariepriset var 19990 kr.

Har en Traeger själv och är supernöjd, igår körde jag en färdigkokt "påskskinka" i 5-6 timmar på ca 90 grader. Resultatet? En grym påläggsskinka, saftig och med fin röksmak.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Har också en Traeger som jag köpte via blocket.. Funkar mycket bra! Jag råkade bara hittade denna MED WIFI för ett bra pris men jag är väldigt glad att jag har wifi (när man ska "grilla" i flera timmar)... Något att tänka på!

Permalänk

Har precis köpt en Weber kolgrill 57cm
Har ni tips på vad för tillbehör man bör köpa? Exempelvis rengöringsmedel?
Just nu på inköpslistan har jag Weber Non Stick Spray, Weber Emajlrengöring, Weber rengöringsmedel för rostfrittstål, Weber rengöringssvamp, Weber Skorstenständaren, Weber briketter 4kg och weber grillkol 5kg, ska även tillägga att jag kollat in Scrub daddy scour steel istället för stålborste, läst att borste har risk att tappa stålrester! Är listan overkill eller finns de andra märken jag kan ersätta dessa med? Billigare/bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Har precis köpt en Weber kolgrill 57cm
Har ni tips på vad för tillbehör man bör köpa? Exempelvis rengöringsmedel?
Just nu på inköpslistan har jag Weber Non Stick Spray, Weber Emajlrengöring, Weber rengöringsmedel för rostfrittstål, Weber rengöringssvamp, Weber Skorstenständaren, Weber briketter 4kg och weber grillkol 5kg, ska även tillägga att jag kollat in Scrub daddy scour steel istället för stålborste, läst att borste har risk att tappa stålrester! Är listan overkill eller finns de andra märken jag kan ersätta dessa med? Billigare/bättre?

Onödigt i mitt tycke är, Non stick spray för du kan lika gärna pensla på ett tunt lager av någon raps, olivolja eller annan olja men sen innehåller alla marinader olja så länge man inte kör dry rub, emaljrengörning är lite onödig också för det räcker med en microfiberduk samt ljummet vatten med diskmedel i för att göra rent utsidan och sen torka av med en torr microfiberduk. Köp ett överdrag för grillen, håller mycket smuts borta

Rengöring för gallret är alltid bra Inte testat Scrub Daddys grillrengörare, bara kört med Webers stålborstar och aldrig haft problem men Scrub Daddys ser helt klart intressant ut!

Skorsten ska du absolut ha, helt klart ett av de bästa sättet att starta grillen på. Glöm inte braständare!

Webers briketter är väldigt bra, haft lite halv dålig upplevelse av deras kol då det har varit väldigt små bitar i deras påsar när jag har köpt dom. Så har gått över till Kamado Joes kol, Holy Smoke and BBQs kol, Norrlandskol krögarkol och granngårdens kol. Använder olika kol/briketter för olika saker som ska hamna på grillen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Onödigt i mitt tycke är, Non stick spray för du kan lika gärna pensla på ett tunt lager av någon raps, olivolja eller annan olja men sen innehåller alla marinader olja så länge man inte kör dry rub, emaljrengörning är lite onödig också för det räcker med en microfiberduk samt ljummet vatten med diskmedel i för att göra rent utsidan och sen torka av med en torr microfiberduk. Köp ett överdrag för grillen, håller mycket smuts borta

Rengöring för gallret är alltid bra Inte testat Scrub Daddys grillrengörare, bara kört med Webers stålborstar och aldrig haft problem men Scrub Daddys ser helt klart intressant ut!

Skorsten ska du absolut ha, helt klart ett av de bästa sättet att starta grillen på. Glöm inte braständare!

Webers briketter är väldigt bra, haft lite halv dålig upplevelse av deras kol då det har varit väldigt små bitar i deras påsar när jag har köpt dom. Så har gått över till Kamado Joes kol, Holy Smoke and BBQs kol, Norrlandskol krögarkol och granngårdens kol. Använder olika kol/briketter för olika saker som ska hamna på grillen

Okey men då skippar jag nonstick spray, läste också att många använder matolja/olivolja som de penslar på gallret.

Jag har överdrag till grillen som skyddar!
Då får de blir skorstenen och både briketter och grillkolen för och testa mig fram!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Inför grillsäsongen hade jag tänkt införskaffa en trådlös termometer! Jag minns att när de kom var de hutlöst dyra, men nu för tiden kanske det finns rimliga Temu-alternativ för några hundralappar? Tar gärna en rekommendation på ett vettigt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Inför grillsäsongen hade jag tänkt införskaffa en trådlös termometer! Jag minns att när de kom var de hutlöst dyra, men nu för tiden kanske det finns rimliga Temu-alternativ för några hundralappar? Tar gärna en rekommendation på ett vettigt alternativ

Kan bara rekommendera Meater+ (jag har första versionen). Har använt sen 2019 och har aldrig haft problem. Går in fint i Home Assistant också om man är intresserad av sånt 😁

Idag finns det säkert kloner på Temu eller AliExpress men då köper du nog lite grisen i säcken.

Permalänk

Måste vara tillverkningsfel på min Weber då den nu rostat sönder efter 22 år utomhus utan täcke på vintern.

Jag köpte en billig gasolgrill på K-Rauta av något skräpmärke för fyra år sedan och den är på väg till metallåtervinningen då jag aldrig varit med om sämre kvalitet och brist på reservdelar.

Funderar därför på nya grillar. En Weber klotgrill är en given all-round men sedan har jag också behov av något mer.

• Har någon erfarenhet av pelletsgrillar

• Är Traeger överprissatta kontra vad man får?

• Hur är exempelvis Pitboss?

Blir inte klok på recensionerna jag hittar. Vissa tycker vissa märken är bra och sedan läser man omdömen och folks grillar har rostat. Skall man bara skita i att leta och köpa Weber SmokeFire EPX6? Netonet kör den för 10 papp just nu eller hosta 16 för den nya Searwood?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Har varit medlem på Swec ett bra tag, sällan eller aldrig sett en tråd om mat. Men det här var intressant och berikande. Om man ska börja grilla, allvarligt nu, hur ska man göra då? Jag SUGER i köket, alltså tokdålig.

Hur mycket ska man lägga för en instegsgrill (gärna liten, liten, för har inte så mkt plats)? Kol? Vad ska man köpa för något att grilla, om man går till typ ica, citygross eller nåt? Hur började ni? Bästa tips? Jag är 100% noob. Men ska bli pappa och inser att jag snart måste ta mitt ansvar för att det ska ätas eldade, döda djur i familjen.

Gasolgrill är helt klart att föredra. Visst det blir lite bättre med kolgrill, men det är mycket jobb om man ska grilla på kol flera gånger i veckan. Så gasol med 3 eller 4 brännare (Rostfria brännare är viktigt! om du inte vill köpa ny grill vart 3-4e år). Köp dessutom en grill med övre galler/hylla där man kan rosta hamburgar/korvbröd eller lägga köttbitar på eftervärme medan resten blir klart. Glöm inte också att köpa ett överdrag som du sätter på efter varje grillning. Gallret rengör man omedelbart när grillen fortfarande är varm. Låt den inte kallna, då blir det jobbigare att rengöra. Då rekommenderar jag en stor tresig grillborste med långt hantag så går det riktigt snabbt.

Grillkorv: Chorizo & Bratwurst är mina favoriter. Bröden ska rostas på övre hyllan.
Hamburgare: Alltid gott, men vill man lyxa till det så kör dubbla smash för 4 grillytor. Cheddarn/osten ska på efter sista vändning, inte efter. Bröden ska oftast vara brioche och rostas på övre hyllan.
Kött: Bitar med mycket fett - fett sätter smak: Entrectote & T-bone, Högrevs skivor, fläskkarré (favorit!), viltsvin karré (bästa vilt på grillen), men även kycklingfilé, bear can chicken, chicken wings och lammstek tycker jag blir riktigt nice. | Ribs, racks, brisket ska du inte börja med som nybörjare. Det är gott, men mer komplicerat då det ska rökas, sprayas har rätt glaze, marinader och rubs etc. Glöm ryggbiffen, den är så överskattad!
Grönsaker/sallad: Jag gillar på grillen Paprika, Zucchini, Halloumi och ibland grillad tomat

Tillbehör: Allt behöver inte vara potatis (potatisgratäng, pommes, klyftor, potatissallad, ungsbakat, rostad etc). Sallad funkar riktigt bra med till grillat: Jag gillar en sallad med paprika, rödlök, chiili, tomat, fetaost, olivolja och krutonger till exempel eller en caprese med halloumi, tomat och basilika som bas. Allt behöver inte vara den tråkiga: Salladsblad, gurka, tomat.

Såser: Allt behöver inte vara bea. finns många goda BBQ såser, chimichurri, fräscha såser, rödvin/gröpeppar/whiskysås etc.

Glaze/Rub/Marinad - Experimentera: Passar bäst till karré, kyckling och ibland kan man pensla burgare.

Glöm inte att alla recept i grillning börjar alltid på samma sätt. När man startar grillen så öppnar man en kall öl av sin favoritsort! Om man inte vill ha starköl alla gånger, så 3.5% mariestad!

Sätt det som vana att grilla under sommartid! Det är godare än stekt och det är enklare med gasolgrill. Här hemma tas det sällan fram några stekpannor mellan Maj - September. Då ska det regna ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

....
Glöm inte att alla recept i grillning börjar alltid på samma sätt. När man startar grillen så öppnar man en kall öl av sin favoritsort! Om man inte vill ha starköl alla gånger, så 3.5% mariestad!
....

Grillölen är mycket viktig. Det blir ju felgrillat utan den.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Helt klart! 🍻

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Rockybruz:

Kan bara rekommendera Meater+ (jag har första versionen). Har använt sen 2019 och har aldrig haft problem. Går in fint i Home Assistant också om man är intresserad av sånt 😁

Idag finns det säkert kloner på Temu eller AliExpress men då köper du nog lite grisen i säcken.

Jag hade hoppats på att den skulle ha gått ned i pris vid det här laget, men grillningens Maybach kanske förtjänar sitt pris

Skrivet av Baalex:

Grill-GT med gurka! Men om det kniper är grillölen ett fullgott alternativ. Det är skönt att stå med två upptagna händer, grilltänger och GT, då känner jag att omgivningen förstår att nu är det på allvar. Kom inte med folieförpackningen och ett gäng grönsaker jag skall slå in åt familjen. Jag är upptagen med att vara eldvakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Kjelle hade för några år sedan en dubbel trådlös för en högst rimlig summa, typ 200:-. Jag har en sån och är fruktansvärt nöjd för priset. Visste den inte appstyrd och annat, men för priset är den asgrymt. Vet inte om den finns kvar där, men var nåt av deras "egna märken.

EDIT:
Den här har jag, fast som dubbel: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hyg...

Denna är nog inte heller fel, om det är just dubbel man är ute efter - vilket jag högt uppskattar själv. En probe i köttet och en i grillgallret gör grilltemp. https://www.kjell.com/globalassets/productimages/882458_49226...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather