Skrivet av fesoj:
Har varit medlem på Swec ett bra tag, sällan eller aldrig sett en tråd om mat. Men det här var intressant och berikande. Om man ska börja grilla, allvarligt nu, hur ska man göra då? Jag SUGER i köket, alltså tokdålig.
Hur mycket ska man lägga för en instegsgrill (gärna liten, liten, för har inte så mkt plats)? Kol? Vad ska man köpa för något att grilla, om man går till typ ica, citygross eller nåt? Hur började ni? Bästa tips? Jag är 100% noob. Men ska bli pappa och inser att jag snart måste ta mitt ansvar för att det ska ätas eldade, döda djur i familjen.
Gasolgrill är helt klart att föredra. Visst det blir lite bättre med kolgrill, men det är mycket jobb om man ska grilla på kol flera gånger i veckan. Så gasol med 3 eller 4 brännare (Rostfria brännare är viktigt! om du inte vill köpa ny grill vart 3-4e år). Köp dessutom en grill med övre galler/hylla där man kan rosta hamburgar/korvbröd eller lägga köttbitar på eftervärme medan resten blir klart. Glöm inte också att köpa ett överdrag som du sätter på efter varje grillning. Gallret rengör man omedelbart när grillen fortfarande är varm. Låt den inte kallna, då blir det jobbigare att rengöra. Då rekommenderar jag en stor tresig grillborste med långt hantag så går det riktigt snabbt.
Grillkorv: Chorizo & Bratwurst är mina favoriter. Bröden ska rostas på övre hyllan.
Hamburgare: Alltid gott, men vill man lyxa till det så kör dubbla smash för 4 grillytor. Cheddarn/osten ska på efter sista vändning, inte efter. Bröden ska oftast vara brioche och rostas på övre hyllan.
Kött: Bitar med mycket fett - fett sätter smak: Entrectote & T-bone, Högrevs skivor, fläskkarré (favorit!), viltsvin karré (bästa vilt på grillen), men även kycklingfilé, bear can chicken, chicken wings och lammstek tycker jag blir riktigt nice. | Ribs, racks, brisket ska du inte börja med som nybörjare. Det är gott, men mer komplicerat då det ska rökas, sprayas har rätt glaze, marinader och rubs etc. Glöm ryggbiffen, den är så överskattad!
Grönsaker/sallad: Jag gillar på grillen Paprika, Zucchini, Halloumi och ibland grillad tomat
Tillbehör: Allt behöver inte vara potatis (potatisgratäng, pommes, klyftor, potatissallad, ungsbakat, rostad etc). Sallad funkar riktigt bra med till grillat: Jag gillar en sallad med paprika, rödlök, chiili, tomat, fetaost, olivolja och krutonger till exempel eller en caprese med halloumi, tomat och basilika som bas. Allt behöver inte vara den tråkiga: Salladsblad, gurka, tomat.
Såser: Allt behöver inte vara bea. finns många goda BBQ såser, chimichurri, fräscha såser, rödvin/gröpeppar/whiskysås etc.
Glaze/Rub/Marinad - Experimentera: Passar bäst till karré, kyckling och ibland kan man pensla burgare.
Glöm inte att alla recept i grillning börjar alltid på samma sätt. När man startar grillen så öppnar man en kall öl av sin favoritsort! Om man inte vill ha starköl alla gånger, så 3.5% mariestad!
Sätt det som vana att grilla under sommartid! Det är godare än stekt och det är enklare med gasolgrill. Här hemma tas det sällan fram några stekpannor mellan Maj - September. Då ska det regna ordentligt.