Vill uppgradera min CPU och ram men vet inte om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera min CPU och ram men vet inte om det är värt det.

Hej!

Jag spelar rätt mycket CS2 (även andra spel men det är främst CS2 där jag kan märka att FPSen är sisådär) och har funderat på att uppgradera min dator.
I nuläget har jag en dator med följande komponenter:

Moderkort: Gigabyte B450 AORUS ELITE
CPU: AMD Ryzen 9 3900X
Grafikkort: AMD Radeon RX 5700 XT
Ramminne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz
Kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4

Jag skulle vilja uppgradera och har funderat på att byta processor till en annan AM4, antingen 5900XT eller, som jag förstår det är 5800X bra för gaming och det är en marginell skillnad på den och 5900XT.
https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...
https://www.inet.se/produkt/5306866/amd-ryzen-9-5900xt-3-3-gh...

Jag har även tänkt uppgradera internminnet till det 32gb och tittade på det här.
https://www.inet.se/produkt/5306575/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Det här är ju inte en jättestor investering och jag undrar om ni tycker att det är värt att uppgradera?
Jag undviker helst att gå på en AM5 då det är så pass stor prisskillnad både pga priserna på CPU och att jag då skulle behöva köpa ett nytt moderkort.

Jag tar tacksamt emot tankar och förslag på alternativa lösningar.

Permalänk
Medlem

Känns väl rätt onödigt att uppgradera din nuvarande AM4 setup när AM5 är ute.
Jag hade nog personligen sålt nuvarande setup och satsat på en 9800x3d m.m.

Vet inte riktigt vilken prislapp du landar på om du skulle uppgradera din nuvarande setup än mindre vad du skulle få för den om du sålde den.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreanen:

Hej!

Jag spelar rätt mycket CS2 (även andra spel men det är främst CS2 där jag kan märka att FPSen är sisådär) och har funderat på att uppgradera min dator.
I nuläget har jag en dator med följande komponenter:

Moderkort: Gigabyte B450 AORUS ELITE
CPU: AMD Ryzen 9 3900X
Grafikkort: AMD Radeon RX 5700 XT
Ramminne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz
Kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4

Jag skulle vilja uppgradera och har funderat på att byta processor till en annan AM4, antingen 5900XT eller, som jag förstår det är 5800X bra för gaming och det är en marginell skillnad på den och 5900XT.
https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...
https://www.inet.se/produkt/5306866/amd-ryzen-9-5900xt-3-3-gh...

Jag har även tänkt uppgradera internminnet till det 32gb och tittade på det här.
https://www.inet.se/produkt/5306575/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Det här är ju inte en jättestor investering och jag undrar om ni tycker att det är värt att uppgradera?
Jag undviker helst att gå på en AM5 då det är så pass stor prisskillnad både pga priserna på CPU och att jag då skulle behöva köpa ett nytt moderkort.

Jag tar tacksamt emot tankar och förslag på alternativa lösningar.

Har du nån nytta av extra kärnorna i 9-an? Dvs, kör du tung video-behandling, programmering osv?
Om inte, så kanske det inte är värt pengarna...

Dina spel kanske dessutom är optimerade för singel eller möjligen få-trådar, vilket gör att du har ännu mindre nytta av en Ryzen 9...

Misstänker att nån kommer att rekommendera en x3d-processor till dig.

Å andra sidan............. Om en tusing inte spelar nån roll? Why not köpa Ryzen 9?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera en Ryzen 7 5700X3D då den i vissa spel är likvärdig med 9 5900XT och i andra springer förbi...

AMD's XT varianter ger uppriktigt inte så mycket mer om något.
Byggde ett system till min grabb med Ryzen 5 3600XT vilket i princip var utslängda pengar, hade varit lika bra med den tidens 3600x eller till och med en ren 3600.
Han har även samma GPU, ett XFX RX 5700 XT THICC.

Det systemet blev nyligen uppgraderat med en Ryzen 7 5700X3D där det som märktes (enligt grabben) var högre FPS och som jag själv konstaterade en svalare CPU.

Okej, det vi hade var en tidigare generation av XT, men oavsett så är det våran erfarenhet. Vilket är en erfarenhet även många andra verkar ha. X3D modellerna är helt klart en spel CPU och XT modellen mer en applikations CPU.

Lite synd att AMD slutade med 5800X3D då den var den absolut bästa spel CPU'n för AM4, även om 5700X3D kommer hack i häl.

Skall du uppgradera minnet så gå på ett minne med 3600MHz och två minnesmoduler, vilket verkar vara det mest optimala på AM4 om man inte vill sitta och finjustera alla minnestider. Vilket visserligen går även om det tar tid, efterforskning och testande. Samt även att man bör veta vad man gör, det är lätt att man hänger systemet. Har den erfarenheten då jag själv har varit där, kör med 4000MHz idag på minne jag fick tag på billigt, med ett krux, det var specifikt för Intel, hmm...

Glöm inte att [https://www.gigabyte.com/Motherboard/B450-AORUS-ELITE-rev-1x/...]verifiera att minnet fungerar bra på ditt moderkort/CPU[/url] Ryzen 5000 serien kallas Vermeer.

Du kan själv avgöra vilket du vill göra, men rekommenderar en titt på lite tester. Som denna:

Edit: Höll på att glömma
Swec har testat Ryzen 7 5700X3D

Edit: Höll på att glömma :-(
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Skulle nog rekommendera en Ryzen 7 5700X3D då den i vissa spel är likvärdig med 9 5900XT och i andra springer förbi...

AMD's XT varianter ger uppriktigt inte så mycket mer om något.
Byggde ett system till min grabb med Ryzen 5 3600XT vilket i princip var utslängda pengar, hade varit lika bra med den tidens 3600x eller till och med en ren 3600.
Han har även samma GPU, ett XFX RX 5700 XT THICC.

Det systemet blev nyligen uppgraderat med en Ryzen 7 5700X3D där det som märktes (enligt grabben) var högre FPS och som jag själv konstaterade en svalare CPU.

Okej, det vi hade var en tidigare generation av XT, men oavsett så är det våran erfarenhet. Vilket är en erfarenhet även många andra verkar ha. X3D modellerna är helt klart en spel CPU och XT modellen mer en applikations CPU.

Lite synd att AMD slutade med 5800X3D då den var den absolut bästa spel CPU'n för AM4, även om 5700X3D kommer hack i häl.

Skall du uppgradera minnet så gå på ett minne med 3600MHz och två minnesmoduler, vilket verkar vara det mest optimala på AM4 om man inte vill sitta och finjustera alla minnestider. Vilket visserligen går även om det tar tid, efterforskning och testande. Samt även att man bör veta vad man gör, det är lätt att man hänger systemet. Har den erfarenheten då jag själv har varit där, kör med 4000MHz idag på minne jag fick tag på billigt, med ett krux, det var specifikt för Intel, hmm...

Glöm inte att [https://www.gigabyte.com/Motherboard/B450-AORUS-ELITE-rev-1x/...]verifiera att minnet fungerar bra på ditt moderkort/CPU[/url] Ryzen 5000 serien kallas Vermeer.

Du kan själv avgöra vilket du vill göra, men rekommenderar en titt på lite tester. Som denna:
https://www.youtube.com/watch?v=-kMLabX8XMg

Edit: Höll på att glömma
Swec har testat Ryzen 7 5700X3D

Tack! För min del handlar det ju bara om att förbättra min spelupplevelse, främst i spel som är CPUbaserade så jag ska ta en titt på 5700X3D.
Tror du min kylare funkar för den med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreanen:

Tack! För min del handlar det ju bara om att förbättra min spelupplevelse, främst i spel som är CPUbaserade så jag ska ta en titt på 5700X3D.

Det bör den göra!

be quiet! Dark Rock 4 Pro är en rätt massiv kylare, så det tror jag inte är några problem

Tog en snabb titt på en test, just för att vara säker, så svar JA!
Däremot så läste jag att en av fläktarna kunde vara i vägen om man ville komma åt ram modulerna (åtminstone på testarens system).

Så det kanske vore en ide att byta RAM samtidigt, så man slipper det besväret senare. Bara en tanke...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreanen:

Enligt TechPowerUps test så drar 5700X3D för det mesta mindre ström än 3900X, det var bara i stresstestet som 5700X3D gick om med några watt. Så om din kylare fungerar bra med din 3900X så bör den med andra ord fungera bra med en 5700X3D också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreanen:

Kylaren passar utan problem. Dark Rock Pro är suverän.
Jag skulle också rekommendera att uppgradera till 5700X3D så sparar du några tusen och behöver inte plocka isär hela datorn. Det kommer göra stor skillnad för specifikt CS2.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

CS är processorkrävande så 5600 om du vill upp ett steg den med x gör ingen skillnad. Ett steg till är 5700X3D den är som det sista man vill uppgradera till på den plattformen just nu tills dom släpper nått nytt om dom gör det.

Efter det så är det vad som helst på Am5 som gäller.

Du skulle kunna byta ut dina minnen och sälja dom två du har. DDR4 3200MHz och lägre timings cl16

ungefär så här---https://www.amazon.se/dp/B07YV61K16/?tag=komponentko03-21&creative=380333&creativeASIN=B07YV61K16&linkCode=asn 320 SEK

5600 finns på samma ställe 1200 SEK

En uppdatering för 1500 spänn är väl inte illa)

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag hade amd 3900x med ett 6800xt och spelar i 1440p. När ja uppgradera processorn till 9800x3d så fick jag väldig skillnad i cs2. Ökade inte fps:en nå märkbart. Men de flöt på så mycket bättre! Vart nästan äckligt för de var så ovant. Vet ej om de var nå fel på mina gamla saker men det är min upplevelse iaf när jag byte :). Folk prata på kylare. Kör min med peerless assassin 120 luft kylare utan problem aldrig över 70 grader (Stock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det bör den göra!

be quiet! Dark Rock 4 Pro är en rätt massiv kylare, så det tror jag inte är några problem

Tog en snabb titt på en test, just för att vara säker, så svar JA!
Däremot så läste jag att en av fläktarna kunde vara i vägen om man ville komma åt ram modulerna (åtminstone på testarens system).

Så det kanske vore en ide att byta RAM samtidigt, så man slipper det besväret senare. Bara en tanke...

Ah men tanken är ju att även uppgradera RAM till 32gb när jag ändå är igång.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kylaren passar utan problem. Dark Rock Pro är suverän.
Jag skulle också rekommendera att uppgradera till 5700X3D så sparar du några tusen och behöver inte plocka isär hela datorn. Det kommer göra stor skillnad för specifikt CS2.

Grymt, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreanen:

Grymt, tack!

Varsågod.
Glöm bara inte att ha minst BIOS F62 på moderkortet innan du installerar det för att veta att det fungerar med nyare processor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.