Permalänk
Medlem

Dubbla pinkoder

Jag har letat men i inställningarna för Win10, men inte hittat det jag söker. Emellanåt lånar jag ut min dator till föredragshållare för exempelvis PowerPoint. Jag är själv på plats och är inte orolig för "felaktig användning" av min dator. Däremot vill jag inte lämna ut min pinkod. Jag vill ha en extra pinkod, som jag tar bort efteråt. Eller ännu hellre en funktion där koden är tidsbegränsad. Trist om ända sättet är att skapa ett nytt användarkonto.

Permalänk
Skrivet av Stingvar:

Trist om ända sättet är att skapa ett nytt användarkonto.

Trist eller inte, men det är exakt detta som är ”rätt” svar på din problemställning.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Kan man använda sig av samma officekonto med samma mejl i den nya användaren? För att det ska funka, så behöver jag tillgång till alla programmen i datorn. Jag har det enklaste abonnemanget av Office 365.

Permalänk
Skrivet av Stingvar:

Tack för svar. Kan man använda sig av samma officekonto med samma mejl i den nya användaren? För att det ska funka, så behöver jag tillgång till alla programmen i datorn. Jag har det enklaste abonnemanget av Office 365.

Jag har dålig koll på Windows - har inte använt det på klientsidan på väldigt länge - men ser ingen orsak att det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid sätta upp ett gästkonto som raderar all information så fort de loggar ut. Det kanske är den lättaste lösningen?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Byt PIN-kod innan du lånar ut den och byt tillbaka när du har den?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Gästlösenord finns till routrar. Borde finnas till Windows också, men det hjälper föga att reta upp sig på detta. Jag får göra som Skooghis föreslår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stingvar:

Tack för era svar. Gästlösenord finns till routrar. Borde finnas till Windows också, men det hjälper föga att reta upp sig på detta. Jag får göra som Skooghis föreslår.

Och det är väl ekvivalent med gästkonto i windows, eller?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Stingvar:

Ironiskt nog är ju ”gäst-wifi” tänkt att fylla exakt samma funktion som multipla konton på en dator: separation av rättigheter och tillgångar.

Permalänk
Medlem

Kioskläge?
https://blog.scalefusion.com/sv/lockdown-windows-10-devices-in-multi-app-kiosk-mode/
Ser att det står Win10 i länken, men det står Win11 på sidan...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället