Nvidia - påverkar tester av hårdvara- hur mycket har de påverkat sweclockers?

Permalänk
Medlem

Nvidia - påverkar tester av hårdvara- hur mycket har de påverkat sweclockers?

Gamer nexus påstår att nvidia har lagt sig i flera olika medier hur och vad som ska testat och mot vilka kort annars har man straffats.

Hur mycket har nvidia lagt sig i testerna på sweclockers?

Permalänk
Medlem

Det är hemlighetsstämplat!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Bra fråga! Låt mig citera mig själv:

Skrivet av Rosenvik:

Hej alla,

Innan frågan kommer upp kan jag säga att Nvidia:s nordiska gren aldrig har kontaktat mig med krav. Dock har jag bara varit här sedan februari. Jag meddelar aldrig någon tillverkare, innan recensionen blir klar, vad betyget är. Jag skulle dock kontakta en tillverkare själv om hårdvaran eller mjukvaran är uppenbart trasig.

Däremot har Nvidia, precis som andra tillverkare, kommit med review guides och framhävt unika funktioner med sina produkter. Just den biten är standardpraxis, för som tillverkare (vilket jag själv varit) vill man aldrig att en recensent ska missa eller missuppfatta ens produkter / funktioner. Det materialet läser jag igenom, men jag väljer själv om det är relevant för recensionen eller ej.

Utöver det så kan man se att från vårat allra första grafikkort testat i den nya testsviten, RTX 5090, fram till det senaste, RTX 5060 Ti, är testupplägget exakt detsamma. Samma spel, inställningar och upplösningar. Den enda skillnaden jag kan komma på är att med Intel Arc B570 kände jag för att lägga till en liten uppskalningsdel, eftersom den typen av enklare kort i praktiken ofta används med uppskalning. Detta har sedan utvecklats till en RTX 5060 Ti DLSS-guide. En likadan kommer för RTX 5060 samt RX 9060 XT, eftersom det inte är förankrat i verkligheten att enbart testa enklare kort med Ultra-inställningar upp till 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Gamer nexus påstår att nvidia har lagt sig i flera olika medier hur och vad som ska testat och mot vilka kort annars har man straffats.

Hur mycket har nvidia lagt sig i testerna på sweclockers?

Hur skulle det någonsin vara möjligt att få svar på den frågan?

Sweclockers, liksom annan media, lever på sina annonsörer. Hur attraktiv man är för annonsörer beror på olika saker, men bland annat naturligtvis på antalet människor som ser annonserna. Så sweclockers står i ett direkt beroendeförhållande till sina annonsörer, och ett indirekt beroendeförhållande till hårdvaruproducenterna, eftersom det finns en korrelation till hur tidigt en artikel/recension kommer ut, och hur många visningar den får (här är förmodligen inte sweclockers lika känsliga som engelskspråkig media, volymen blir begränsad, men i gengäld har man en ganska skyddad verkstad vad avser datorartiklar på svenska.)

Det som ger visst hopp om integritet är att sweclockers trots allt agerar på en marknad. Om testförfarande och kommentarer inte känns någorlunda neutrala har ju publiken ingen anledning att läsa artiklarna alls, om man är tillräckligt hemma på andra språk att kunna tolka grafer och diagram.

Som läsare måste vi helt enkelt förhålla oss kritiska till all rapportering. Money talks, och majoriteten av tech media existerar helt enkelt för att sälja prylar. Vi får leta upp de ställen som levererar de data vi behöver för att själva fatta vettiga beslut.

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att det är olika representanter de olika medierna har att göra med beroende på land o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Bra fråga! Låt mig citera mig själv:

Utöver det så kan man se att från vårat allra första grafikkort testat i den nya testsviten, RTX 5090, fram till det senaste, RTX 5060 Ti, är testupplägget exakt detsamma. Samma spel, inställningar och upplösningar. Den enda skillnaden jag kan komma på är att med Intel Arc B570 kände jag för att lägga till en liten uppskalningsdel, eftersom den typen av enklare kort i praktiken ofta används med uppskalning. Detta har sedan utvecklats till en RTX 5060 Ti DLSS-guide. En likadan kommer för RTX 5060 samt RX 9060 XT, eftersom det inte är förankrat i verkligheten att enbart testa enklare kort med Ultra-inställningar upp till 4K.

Tack för svar. Blir intressant för när man hör talats om detta blir man tveksam till alla tester

Skrivet av dlq84:

Man får tänka på att det är olika representanter de olika medierna har att göra med beroende på land o.s.v.

Nu påstår GN att det är worldwide inte bara lokalt

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag ska försöka vara så transparent som möjligt.
Sedan jag började under sommaren 2022 och inför lanseringen av Ada Lovelace, RDNA 3 och så vidare har jag aldrig mottagit någon form av påtryckning eller dolt "hot" från någon tillverkare.

Vad som är normalt och sker med alla tillverkare är ju givetvis att de vill att media visar just deras produkt från sin bästa sida. Oavsett om detta rör sig om vilken metodik som används för testet, vad det jämförs med eller hur man kan redovisa data i diagram. Detta brukar generellt för vår del vara uppenbart i hur recensions-guiden är utformad.

Låt mig dock vara EXTREMT tydlig här. Vi har aldrig fått en rekommendation eller hot att ändra saker i efterhand så länge jag har arbetat för SweC. Slutsatserna vi publicerar vad vi gör i testerna och hur de är uppbyggda är för att vi vill göra dem på det sättet. Väljer vi att totalt ignorera rekommendationer eller öneskmål är vi helt fria att göra det. Personligen skulle jag aldrig acceptera påtryckningar från en tillverkare i hur vi arbetar och jag skulle hellre sluta än att publicera innehåll jag inte kan stå bakom.

Sedan jag började har jag vid olika tillfällen fått kommentarer att vi skulle vara köpta av AMD, Nvidia, Intel, Asus, Gigabyte och typ alla andra märken. Så klart sög det från början och jag tog rätt illa vid mig varje gång det hände. Sedan dess har man dock fått lära sig att det är bara så det är helt enkelt. Ibland håller vi inte med varandra helt enkelt och det är fine, faktiskt bra till och med. Levande diskussion och olika perspektiv är det viktigaste för en levande community.

Gällande annonser så gör jag nästan en poäng av att jag håller mig aktivt ovetande om vilka som köper annonser hos oss. Lyckligtvis är vårat bolags struktur sådan att redaktionen är separerad från sälj. Jag vet inte vilka som köper annonser och jag recenserar de produkter jag vill recensera. Ibland sammanfaller det men de är oberoende. Jag har hört från olika håll och kanter att i många andra länder är det kytum att du köper en annons för att få en recension. Jag kan inte svara på huruvida detta är sant eller inte men så fungerar det inte med SweC. Jag har min kommunikation med tillverkare som är separat från andra avdelningar.

Nu blev det lite långdraget svar detta men jag har full förståelse för att frågan dyker upp nu när det blivit uppmärksamhet kring just detta. Jag tvivlar inte alls på att det som GN fått information om är sant. Men även om det skulle vara något som förekommer globalt betyder det inte per automatik att det sker i alla fall. Vår kommunkation med alla de stora tillverkarna sker professionellt och vi vet var någonstans vi har varandra.

Jag förstår att i efterdyningarna av alla som börjat uppdagas kan det så klart vara svårt att veta huruvida jag talar sanning eller ej och jag förstår om det finns tvivel. Det är klart att när verksamhetens integritet ifrågasätts så blir jag först irriterad, men lika snabbt får man ta ett steg tillbaka och fundera över att "ja men det är inte så konstigt att folk har frågor". Tyvärr är det enda beviset jag har mina egna ord men jag hoppas dom räcker lite i alla fall.

Är det mer saker ni funderar över är det bara att höra av sig så ska jag försöka vara så öppen som jag kan vara.