Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Tack för svaret! Vad får man utav av Amex Blue?

1,25% cashback.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

1,25% cashback på allt, kostar 420kr/år tror jag

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Kör också Amex Blue. Med den spenden och inköpsställena så borde det löna sig. Se till att bli inbjuden av befintlig kortinnehavare så får du 420:- bonus.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Precis när jag skaffat SAS Amex Classic så ska de såklart förändra villkoren på det kortet också..störande

Förmånen innebär 50 % poängrabatt för upp till två personer på en valfri bonusresa inom
Europa med SAS.*

* Fr.o.m. 1 juli 2025: Förmånen innebär 50% poängrabatt för upp till två personer på en valfri bonusresa
inom Europa i reseklasserna SAS Go/Economy och SAS Plus/Premium Economy.

Så om jag förstår det rätt kunde man tidigare åka business inom europa men nu kan man bara åka SAS plus? Vilket typ är lite större benutrymme men that's it.

På mitt förra kort(sas amex premium) står det även att det gäller resor med SAS eller SkyTeam. Men med Amex classic kan man inte resa med SkyTeam?(för stårbara SAS ovan) Men vad är skillnaden i antalet resor där, har ni någon uppfattning om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Precis när jag skaffat SAS Amex Classic så ska de såklart förändra villkoren på det kortet också..störande

Förmånen innebär 50 % poängrabatt för upp till två personer på en valfri bonusresa inom
Europa med SAS.*

* Fr.o.m. 1 juli 2025: Förmånen innebär 50% poängrabatt för upp till två personer på en valfri bonusresa
inom Europa i reseklasserna SAS Go/Economy och SAS Plus/Premium Economy.

Så om jag förstår det rätt kunde man tidigare åka business inom europa men nu kan man bara åka SAS plus? Vilket typ är lite större benutrymme men that's it.

På mitt förra kort(sas amex premium) står det även att det gäller resor med SAS eller SkyTeam. Men med Amex classic kan man inte resa med SkyTeam?(för stårbara SAS ovan) Men vad är skillnaden i antalet resor där, har ni någon uppfattning om det?

Amex Classic gäller bara för SAS i Europa och det har inte funnits Business tidigare heller, utan bara SAS Plus (premium economy).

När nu SAS inför Business i Europa så gäller vouchern inte på de flygningarna vilket är anledningen till skrivelsen.

Detsamma för SAS Amex Premium som inte heller gäller Business.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Fick idag en faktura från re:member trots att jag sa upp allt vid årsskiftet i samband med att everyday höll på att nå sitt slut. Om någon mer får det sa kundservice till mig att jag kunde skita i den, och nästa månad får jag en faktura på 0:- som visar att det är nollställt..? (Transaktionsdatum 2025-04-22 på årsavgiften de vill ha betalt för...)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tänkte försöka hoppa på AMEX blue cashback men vetefan om jag känner någon med just blue cashback för invite.
Om någon har annan AMEX kan de bjuda in eller är det bara innehavare av Blue cashback som ger fritt första år?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tänkte försöka hoppa på AMEX blue cashback men vetefan om jag känner någon med just blue cashback för invite.
Om någon har annan AMEX kan de bjuda in eller är det bara innehavare av Blue cashback som ger fritt första år?

Du kan få ett PM. Har blue, men tror det funkar med vilket som.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

En sak med AMEX Blue Cashback som inte framgår sådär jättetydligt är att cashbacken bara betalas ut en gång om året (12mån efter kortet "startades"). Kan också bjuda in om ngn vill ha inbjudningslänk.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aphex:

Du kan få ett PM. Har blue, men tror det funkar med vilket som.

Skrivet av thadizzy:

En sak med AMEX Blue Cashback som inte framgår sådär jättetydligt är att cashbacken bara betalas ut en gång om året (12mån efter kortet "startades"). Kan också bjuda in om ngn vill ha inbjudningslänk.

Jo, att cashbacken kommer en gång om året är väl så där lagom snyggt undangömt men mitt tidigare förstahandsval (Everyday) hade ju två gånger om året. Så kan man leva med det så kan man nog leva med en gång om året.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Helvete vad AMEX tycker man ska ha i kreditutrymme! Helt sjukt ju!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det ska täcka köp under två månader men går utmärkt att sänka om du vill. Däremot är det aldrig bra att maxa sin kredit

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

tänk besvikelsen när jag insåg att bilhandlarna inte tog emot kort/amex så vi inte kunde köpa senaste (begagnade) bilen för massor SAS poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Min reaktion också. Men det är bara att kontakta kundtjänst och be dem sänka till valfritt belopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

tänk besvikelsen när jag insåg att bilhandlarna inte tog emot kort/amex så vi inte kunde köpa senaste (begagnade) bilen för massor SAS poäng

Vad jag har läst så verkar flera personer ha lyckats förhandla med bilhandlaren att accepterar det. Kan vara värt nästa gång?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag ansökte om 50 000 men fick 150 000 😂.

Inte för att jag bryr mig nämnvärt, köper inte mera bara för att jag har högre kredit.

Dock så har jag inte lyckats få till e-faktura på mitt Amex. Helt sjukt. Ingen svensk support får jag tag i heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Inte för att jag bryr mig nämnvärt, köper inte mera bara för att jag har högre kredit.

Dock så har jag inte lyckats få till e-faktura på mitt Amex. Helt sjukt. Ingen svensk support får jag tag i heller.

Verkar vara väldigt många som har problem att få till e-faktura på sitt Amex.
Tipsen brukar vara att Fylla i namnet precis som det står på kortet, oavsett om du har fler namn eller inte.
Alternativt att du fyller i namnet som det står på ditt pass utan svenska bokstäver.

Men den engelska chatten brukar kunna lösa ett svar väldigt smidigt annars. Alltid den jag går via och de svarar snabbt och har bra förklaringar på mina konstiga frågor

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Huh, jag anmälde i banken som vanligt. Det som är lite speciale är att du måste välja rätt entitet baserat på vilka siffror ditt kortnummer börjar med, de här valen ser jag:

AMERICAN EXPRESS 3757 Anmäl till e-faktura
AMERICAN EXPRESS 3776 Anmäl till e-faktura
AMERICAN EXPRESS 3793/3400 Anmäl till e-faktura

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Har det hänt något med Amex Blue och google/samsung pay ännu?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tipsen brukar vara att Fylla i namnet precis som det står på kortet, oavsett om du har fler namn eller inte.
Alternativt att du fyller i namnet som det står på ditt pass utan svenska bokstäver.

Men den engelska chatten brukar kunna lösa ett svar väldigt smidigt annars. Alltid den jag går via och de svarar snabbt och har bra förklaringar på mina konstiga frågor

Min uppfattning är att de visserligen själva hävdar i instruktionerna för Efaktura att man ska skriva namnet som det står på kortet, men att detta INTE är vad de faktiskt vill ha. De vill ha namnet så som det står på fakturan.

Det *kan* förstås råka vara samma sak som står på båda ställena, men de är ju rätt pigga på att korta ned det som ska tryckas på kortet, så ofta är det olika och de verkar neka ansökan om man följer instuktionerna och skriver det som faktiskt står på kortet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ring in till Amex. Det du ska skriva som namn kan vara något helt annat än vad som står på kortet/fakturan. Så var det i mitt fall, hade aldrig löst det själv.

Jag ringde igår och fick prata med en svensk tjej.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Skrivet av Aphex:

Huh, jag anmälde i banken som vanligt. Det som är lite speciale är att du måste välja rätt entitet baserat på vilka siffror ditt kortnummer börjar med, de här valen ser jag:

AMERICAN EXPRESS 3757 Anmäl till e-faktura
AMERICAN EXPRESS 3793/3400 Anmäl till e-faktura

Skrivet av Waliant:

Ring in till Amex. Det du ska skriva som namn kan vara något helt annat än vad som står på kortet/fakturan. Så var det i mitt fall, hade aldrig löst det själv.

Jag ringde igår och fick prata med en svensk tjej.

Jag chattade med dem idag (har chattat en gång innan) och bad dem att skriva EXAKT vilket namn de ville jag skulle skriva.

På mitt kort står det X X XXXXX, dvs initialerna i mitt förnamn och mellannamn sen efternamn utskrivet.

Det visade sig att de vill endast ha X XXXXX, dvs initialen för mitt mellannamn skulle inte vara med TROTS att den är printad på kortet. Enligt supporten var den inte printad på kortet, men det kan jag lova att den är. Verkligen underligt.

Ska anmäla nu och *peppar peppar* hoppas det funkar.

Permalänk
Medlem

Det enda som fungerade för mig var att skriva in namnet så som det stod längst upp till vänster på fakturan. Namnet så som de skrivit det på kortet funkade inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frong:

Har det hänt något med Amex Blue och google/samsung pay ännu?

Var helt hundra på att jag läst att detta funkade men enligt AMEX själva så är det endast Apple pay som gäller:
https://www.americanexpress.com/sv-se/formaner/betalningssatt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Var helt hundra på att jag läst att detta funkade men enligt AMEX själva så är det endast Apple pay som gäller:
https://www.americanexpress.com/sv-se/formaner/betalningssatt...

Om jag minns rätt funkar det i vissa andra länder men inte här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."