Veckans fråga: Vad gör du med gamla komponenter?

Permalänk
Medlem

Sålde min förra burk till brorsan och den tuffar visst på bra än, med närmare 13 år på nacken. Bad honom inte slänga allt när den ger upp sen. Lite sugen på sätta upp moderkort m.m. på väggen då det var ett ganska snyggt bygge och med relativt exponerade kretsar (utan div. sköldar).

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

1. Server
2. Testburken
3. Förrådet, never to be seen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

Har oftast gått vidare inom familjen. Mina föräldrar använder min gamla dator och min nuvarande har jag lovat bort till min kusin när jag väl köper nytt. Någon har också använts som server/router ett tag innan.

Permalänk
Medlem

Brukar lagra det undan på förrådet. Sålt lite grann, men nu när jag fått retro-intresse så har det kommit väl till pass och i vissa fall är äldre hårdvara rentav bättre och stabilare än det nya.

T.ex, jag uppgraderade från min gamla i7-3770K till ett ett AM4 nybygge 2021. Har bara haft problem och elände med den nya datorn, samt min laptop som jag köpte 2020.

I fjol grävde jag fram de gamla delarna och byggde ihop min gamla trotjänare för att köra den som en "Ultimate Windows XP"-maskin. Eventuellt så ominstallerade jag Windows 10 igen, som dual-boot och nu sitter jag och kör den som primärdator igen.

Efter 14 år så tuffar den på, den "bara funkar" helt enkelt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Min matrisskrivare köpt från Lap Power 1996 använder jag fortfarande, men måste nu färga om skrivarbanden för de inte går att köpa. Min Motorola T180 köpt 2001 har jag använt tills nu, men måste snart kasseras pga 3G försvinner. Två gamla datorer 486 och P200 har jag kasserat. P200 kasserade jag pga CMOS-batteriet var inbyggt i ett chip och ej utbytbart. Nu tycker jag att man inte behöver köpa en ny dator för mail och surf utan jag tänker laga eller byta ut trasiga delar. Jag kan byta ut trasiga kondensatorer. Skärmarna köper jag på secondhand. Senast betalade jag 25 kr för HP L1908w. Jag kan också använda Linux Mint istället för Windows 11. Han använt Linux av och till i 20 år.

Permalänk
Medlem

Delarna från min huvuddator går till gästdatorn när jag uppgraderar.
Har jag fungerande delar över går dom till vänner och familj vid behov. Dom får ligga i låda ett tag.

Riktigt gamla delar går till elskroten på området.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Brukar lagra det undan på förrådet. Sålt lite grann, men nu när jag fått retro-intresse så har det kommit väl till pass och i vissa fall är äldre hårdvara rentav bättre och stabilare än det nya.

T.ex, jag uppgraderade från min gamla i7-3770K till ett ett AM4 nybygge 2021. Har bara haft problem och elände med den nya datorn, samt min laptop som jag köpte 2020.

I fjol grävde jag fram de gamla delarna och byggde ihop min gamla trotjänare för att köra den som en "Ultimate Windows XP"-maskin. Eventuellt så ominstallerade jag Windows 10 igen, som dual-boot och nu sitter jag och kör den som primärdator igen.

Efter 14 år så tuffar den på, den "bara funkar" helt enkelt.

Haha. Har en kompis som kör en I5 2500K.
Han har i många år sagt "ska uppgradera snart ändå" när jag har erbjudit bättre delar 😂
Typiskt Linux användare 😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lagrar.
Man vet aldrig när man behöver ett Soundblaster (8-Live!). Eller ett isa nätverkskort. Edo minnen, SD, DDR1-4? Voodoo 2, 1? AGP grafik? PCI grafik?
Det ligger på lagret!

Permalänk
Medlem

Mycket hamnar i hemlabbet men vissa saker skänks, andra sparas och några slängs.

Jag säljer inget för en får så jävla många potentiella köpare som inte kan bete sig. Då slänger jag hellre.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Brukar dumpa det i skogen. Skämt åsido. Säljer det som har nått värde eller så hamnar det väl i nån låda.

Permalänk
Medlem

Ger bort eller kastar. Har kastat rätt mycket som faktiskt går att sälja, men orkar aldrig sälja haha

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Har kvar allt på en hylla hemma

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Brukar sälja billigt till vänner, Eller här på forumet.
Förr lät jag tyvärr sakerna ligga i en låda tills dom var gamla nog För att kastas

Permalänk
Medlem

Borde sälja mer egentligen för jag köper ganska mycket nytt, men är för lat så de hamnar i braha-lådan.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Svarade "Annat" men menar egentligen att jag blandar flera alternativ;
- Dyrare grejer säljer jag, här eller på Tradera.
- Billigare grejer / saker mer mindre defekter skänker jag.
- Minnen, diskar och liknande sparar jag. Kan alltid komma till användning i framtiden.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Bygger sidobygge och skänker till småglinen i släkten. Blivit många budgetbyggen för Fortnite, Minecraft och sådant.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Klart grejerna ska göra nytta hos någon annan, istället för att ligga och samla damm.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag till skillnad från många här har just datorer (och inte bara det senaste och fräckaste) som hobby så använder jag komponenterna. Man kan faktiskt ha fler datorer än endast en och man kan kan också använda dem till skilda användningsområden. Varje gång ett nytt behov uppstår är jag mycket nöjd med att ha bevarat komponenter och inte förstört dem. Min hobby hade blivit extremt dyr om jag behövde köpa allt på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

P200 kasserade jag pga CMOS-batteriet var inbyggt i ett chip och ej utbytbart.

Dallas-chip är inga problem att hitta ersättare för varken som original eller nyproduktion med socklat batteri.
Dessutom kan den mindre estetiskt nogräknade med enkelhet ta bort lite plast på det existerande chipet och på så sätt frigöra ledarna för att ansluta t.ex. ett CR2032.

Så det var en dålig anledning att ha ihjäl en P200 för, du kunde ju ha frågat en datorentusiast först.

Permalänk
Medlem

Alla gamla komponenter och datorer ligger i garderoben. 😊

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Svarsalternativ "Ja".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Klart grejerna ska göra nytta hos någon annan, istället för att ligga och samla damm.

klart grabben ska ha gamla delar!

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Oftast skänker bort när sakerna de byts ut till nytt, om de inte gått sönder.
Det är sällan jag saknar det jag skänkt bort men mitt Silverstone Temjin TJ08-E saknar jag, samt min Asus Zenbook Prime, som jag i och för sig sålde men skulle varit trevligt att ha den kvar med någon linux dist.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Alla gamla komponenter och datorer ligger i garderoben. 😊

Jupp, samma här. Har en "gamla grejer"-garderob, med bla mängder av kablar från dom senaste 30 åren.

Permalänk

Går endel till en server just nu, annars går det till dottern eller syrrans grabb🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Skänker eller säljer", jag brukar skänka det mina vänner vill ha resten säljer jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forcie:

Dallas-chip är inga problem att hitta ersättare för varken som original eller nyproduktion med socklat batteri.
Dessutom kan den mindre estetiskt nogräknade med enkelhet ta bort lite plast på det existerande chipet och på så sätt frigöra ledarna för att ansluta t.ex. ett CR2032.

Så det var en dålig anledning att ha ihjäl en P200 för, du kunde ju ha frågat en datorentusiast först.

Det var ett ASUS moderkort med Dallaschip. Jag grävde ut chippet med en pennkniv och lödde fast ett nytt batteri, men datorn bootade väldigt oregelbundet efter det ingreppet, så jag kasserade den. Hade den fungerat bra hade jag fortsatt. Jag hade Slackware 8.1 på den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Haha. Har en kompis som kör en I5 2500K.
Han har i många år sagt "ska uppgradera snart ändå" när jag har erbjudit bättre delar 😂
Typiskt Linux användare 😊

Hade kanske fortfarande gjort det själv, under andra omständigheter.

Hade ett P67 Sabertooth moderkort och i5-2500k när jag byggde burken, ursprungligen. Men efter ett år smällde nätagget och tog moderkortet också, så jag fick ersätta det med ett Z77 istället. När det var utförsäljning på i7-3770k, så tänkte jag man kunde lika gärna knipa en och köra ett tag till, då.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Är ju lite av en hoarder så tyvärr sparar jag... Gjorde så även med kartonger när jag köpte nytt, i fall att jag skulle sälja det något år senare... men insåg tyvärr att jag säljer inte så mycket... visst kan jag ge bort dock. Men tyvärr hamnar det i en låda.

3DFX Voodoo (Righteous 3D Orchid) och Voodoo2 och till och med en AMD K5 (166 Mhz) ligger i någon låda... och i princip allt upp till nu Ah jo ett antal ATI "rage" kort innan Voodoo...

Går troligen som arv till min son som kommer lägga det i närmaste skrot...

Min C64 är kvar på vinden, min Amiga500 är kvar och min A1200 (dock i delar) är också kvar...

Kastar sällan... enbart när allt hopp om reparation (av mig själv) är borta... och det hoppet håller jag vid liv alldeles för ofta...

Permalänk
Medlem

Det brukar hamna i en låda i källaren. Om det går att få ihop en komplett dator av de gamla delarna så skänker jag den till någon närstående.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X