arctic liquid freezer 360. En eller delad kabel?

Permalänk
Medlem

arctic liquid freezer 360. En eller delad kabel?

Tjo. Har precis installerat en Arctic Liquid freezer 360 (ej pro). Till denna får man två kablar där den ena har en till pumpen och en till moderkortet. Den andra är delad så intern fläkt, fläktar på radiator och pumpen har varsin kontakt. Vilket skulle ni rekommendera att man kör? Har nu den med en kontakt till moderkortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du bör köra den med 3 kontakter så du kan styra allting rätt.

Pumpen ska du ha på 100%, om inte du har fått ett måndags-ex så ska den inte höras öht. Precis som min jag har här i min dator.

Utöver det så kommer fläktarna låta ganska mycket över 30-35% RPM. Jag kör mina vid idle på 26-27% & rampar upp vid belastning.

Du laddar ner Fan Control & skapar din profil, finkulerar lite med kurvorna osv.

https://ibb.co/Tq7rnW1J

I BIOS borde du sätta ner fläktarna rejält. Gissningsvis startar din dator med max RPM första sekunderna, det fixar du med kurvorna i BIOS.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Pumpen ska du ha på 100%, om inte du har fått ett måndags-ex så ska den inte höras öht. Precis som min jag har här i min dator.

Utöver det så kommer fläktarna låta ganska mycket över 30-35% RPM. Jag kör mina vid idle på 26-27% & rampar upp vid belastning.

Du laddar ner Fan Control & skapar din profil, finkulerar lite med kurvorna osv.

https://i.ibb.co/Tq7rnW1J/image.png

I BIOS borde du sätta ner fläktarna rejält. Gissningsvis startar din dator med max RPM första sekunderna, det fixar du med kurvorna i BIOS.

Ok. Då blir det att byta imorgon.
lig
Ja Fancontrol är nog det bästa programmet för att styra fläktar. Styr nu med en kurva där den ligger mellan 30-45% (är helt tyst då) upp till 80 grader. Därefter får det dra iväg men har hittills aldrig hänt trots att jag pressat datorn en del under eftermiddagen/kvällen. Så är helt klart nöjd med kylaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm. Testat nu med den splittade kablen men får inte upp kontroll för pump eller vrm-fläkt. Bara fläktar på radiator samt övriga fläktar i chassit. @gurkburk92 har kontroll över de andra också. Kan det vara något knas med min? För som det är nu är det ingen skillnad mellan kablarna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

https://i.ibb.co/Tq7rnW1J/image.png

Skrivet av Perrablerra:

Ok. Då blir det att byta imorgon.
lig
Ja Fancontrol är nog det bästa programmet för att styra fläktar. Styr nu med en kurva där den ligger mellan 30-45% (är helt tyst då) upp till 80 grader. Därefter får det dra iväg men har hittills aldrig hänt trots att jag pressat datorn en del under eftermiddagen/kvällen. Så är helt klart nöjd med kylaren.

Notera att fancontrol använder winring0 som har börjat taggas som säkerhetsrisk av windows defender så du kan behöva ha ett undantag i defender och leva med att ha ett säkerhetshål i ditt os.

Med det sagt så håller jag med om att fancontrol är typ det mest innovativa som hänt på den fronten sedan typ speedfan i början på 2000 eller nått.

Och hoppas de hittar en lösning på säkerhetsrisken snart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats så bör man helst köra pump på ett jämt varvtal för maximal livstid då det är upp/ned varvningen som sliter näst mest på pumpar (och fläktar men är ett mycket mindre problem på fläktar).
Av/på är det som sliter mest på pumpar/fläktar men igen inte lika stort problem på fläktar.

På tredje plats av vad som sliter mest så hamnar varvtalet dvs 80% sliter mindre än 100% och 70% sliter mindre än 80% osv.
Tills man kommer ned i en nivå där det börjar slita mer istället vilket skiljer på olika pumpar och kan även skilja sig beroende på hur mycket högre kylaren sitter vs pumpen.

Runt 70% är den pump hastighet jag har sett att mest folk som "optimerat" pump varvtalet har hamnat på med en rad olika AIO's.
Har själv en arctic Freezer III 420 och hamnade på 70%.
Körde en occt benchmark och lät cpu temp stabilisera sig sänkte 10% åt gången och väntade på att temp skulle stabilisera sig igen tog inte direkt många min.
Och fick nästan lika stor temperatur ökning (nån/några få grader om jag minns rätt) mellan 70-60% som mellan 90-70% så efter 70% så gör RPM ökningen inte så mycket med andra ord.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jo helst ska de ligga på samma varvtal. Men hur gör man för att få fram pumpen och vrm-kylaren. Just nu verkar bara fläktarna på radiatorn kunna styras. Eller om det är allt i ett. Var likadant när jag hade kabeln med en kontakt. Och tror inte det är moderkortet då jag inte bytt och när jag hade tornkylare (och massa andra fläktar) fick jag upp och kunde styra alla var för sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukade använda fancontrol.
Men jag hittade faktiskt ett bättre program för mig. Phantom Gaming tuning till mitt moderkort.
Förvånansvärt bra program.

Skriver detta då det kan vara värt att kolla om det finns liknande för dig/er.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.