Vinn nätagg från Seasonic

Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Hmm... Undrar hur man skall tolka statusuppdateringarna under dagen. Först gul och bekräftad. Sedan såg jag även att det uppdaterats till att ha ett kort "reserverat" och fortfarande gul men nu senast har den lämnats som "öppen" med blå färg.

EDIT: Ett bra tecken borde väl vara iaf att det verkar finnas ett lagersaldo kopplat till beställningarna och att de först nu är "slut".

Min högst o-kvalificerade gissning är att de manuellt granskar och makulerar alla ordrar.

De hade många i lager, någon i tråden borde ha fått ett besked om leverans vid det här laget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Rullponken:

Inet, Komplett, Proshop, Computersalg och webhallen är bland några hemsidor jag satt och höll koll på vid launch av 5080/5090 släpper och alla sidor hade såna texter i sina avtal.

Jo jo det förvånar mig inte att olika handlare har med det, men det jag säger är att det aldrig skulle hålla i en juridisk prövning. Många konsumenter skulle resonera som du, dvs. "det står så i deras villkor därför är det det som gäller", och det är just denna okunskap de räknar med när de skriver ut det.

Det de handlarna däremot såklart kan göra är att ändra priset INNAN ett bindande avtal har kommit till stånd, t.ex. när de lägger ut en ny batch av kort till försäljning, men det är inte relevant för den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

5. Pris och betalning
5.1 På Komplett hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt Komplett gällande prislista på leveransdagen. Komplett.se levererar endast inom Sverige och samtliga produkter säljs med 25% moms.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

5.3 Vid beställning från Kompletts hemsida finns möjlighet till betalning med VISA- och Master Card-kort och Swish. Efter särskild kreditprövning kan betalning även ske mot faktura, eller avbetalning, via vår betalningspartner "Walley/Collector Bank" eller med Komplett FLEX och vår partner "Resurs Bank". Fakturor utfärdas på leveransdagen.

5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Så här ser nästan alla E-handelsvillkor ut, det betyder dock inte att de är giltiga.
Allt beror nämligen på om ett avtal anses ha ingåtts eller inte, vilket har stötts och blötts lite i tråden. Nu har inte jag sett själva "beställningsbekräftelsen", så jag kan inte uttala mig om vad den säger. Men enligt tidigare avgöranden från ARN vill jag mena att det väldigt tydligt behöver framgå i den bekräftelsen man erhållit att det endast är en bekräftelse på att man mottagit din beställning, inte accepterar den. Om det inte tydligt framgår, och alla andra kriterier är uppnådda (den innehåller information om vara, pris, leveransadress, etc.) så ska annars ett avtal anses ha ingåtts. Baserat på vad @glemmy fiskade upp från försäljningsvillkoren verkar just denna beställningsbekräftelse vara en bekräftelse på att ett bindande avtal har ingåtts.

När väl ett avtal är ingått så gäller KKL, och avtalsvillkor som strider mot KKL till det sämre för konsumenten är inte giltiga. Så alla klausuler om tryckfel och reservationen för slutförsäljningar etc. är alltså inte vatten värda. Det är KKL som dikterar minimikraven för vad som gäller i sådana situationer. E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så här ser nästan alla E-handelsvillkor ut, det betyder dock inte att de är giltiga.
Allt beror nämligen på om ett avtal anses ha ingåtts eller inte, vilket har stötts och blötts lite i tråden. Nu har inte jag sett själva "beställningsbekräftelsen", så jag kan inte uttala mig om vad den säger. Men enligt tidigare avgöranden från ARN vill jag mena att det väldigt tydligt behöver framgå i den bekräftelsen man erhållit att det endast är en bekräftelse på att man mottagit din beställning, inte accepterar den. Om det inte tydligt framgår, och alla andra kriterier är uppnådda (den innehåller information om vara, pris, leveransadress, etc.) så ska annars ett avtal anses ha ingåtts. Baserat på vad @glemmy fiskade upp från försäljningsvillkoren verkar just denna beställningsbekräftelse vara en bekräftelse på att ett bindande avtal har ingåtts.

När väl ett avtal är ingått så gäller KKL, och avtalsvillkor som strider mot KKL till det sämre för konsumenten är inte giltiga. Så alla klausuler om tryckfel och reservationen för slutförsäljningar etc. är alltså inte vatten värda. Det är KKL som dikterar minimikraven för vad som gäller i sådana situationer. E

Permalänk
Medlem

Underbart att se, även om jag själv inte beställde nåt kort. Ett stort positivt steg för oss gamers emot dessa ockerpriser inom GPU:s. Kommer sannolikt snegla mer än en gång extra på kompletts sida innan jsg beställer nåt i framtiden. Sånt här skall creddas reellt 😀

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Underbart att se, även om jag själv inte beställde nåt kort. Ett stort positivt steg för oss gamers emot dessa ockerpriser inom GPU:s. Kommer sannolikt snegla mer än en gång extra på kompletts sida innan jsg beställer nåt i framtiden. Sånt här skall creddas reellt 😀

Tror inte någon fått det skickat än eller fått bekräftat om man får. Om jag inte missat något

Permalänk
Medlem

fick swish tillbaka haha.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Min står som avbeställd nu på mina sidor, inget mail har gått ut till mig..

Permalänk
Medlem

Beställde tre för att se om det gick, två togs precis bort.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Där fick jag tillbaka pengarna från Komplett, synd! Men värt ett försök.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Och där fick jag en Swishåterbetalning från komplett lol.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

På komplett ... Leverans Avbeställda orderlinjer

Permalänk
Medlem

"Avbeställd"

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk

Hur ska folk göra nu? Bestrida eller bara böja sig?

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem

Kunde de inte släppt igenom ett kort per kund ändå... De kanske läser tråden och märkte att personer här var för resignerade.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Kul att de väntade precis efter kundservice stängt haha. Lycka till alla som orkar strida

Skrivet av Vispsleven:

Kunde de inte släppt igenom ett kort per kund ändå... De kanske läser tråden och märkte att personer här var för resignerade.

Kan ju varit flera hundra sålda... Får se om de som beställde tidigt får behålla. Någon som beställde direkt efter midnatt som blivit av med sin?

Permalänk
Medlem

Ett sätt att försöka friskriva sig från ansvar att fullfölja affären skulle kunna vara motivering att de överallt såpass att de omöjligen kan leverera alla beställningar. Men personligen la jag min beställning strax efter midnatt så jag kommer inte godta en sådan förklaring. Köper heller inte en bortförklaring om "uppenbart prisfel".

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

De hade nog förlorat miljoner om de lät detta gå igenom, så man förstår ju Komplett. Kul om någon lyckas bestrida det!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

<Uppladdad bildlänk>

På den förklaringen låter det som de som var snabba på det får behålla ordern. Får se om någon här får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Tror dom drar till med något om att det var fel i systemet och produkten är slut

Man var ju ändå ganska nära

Permalänk
Medlem

Så det var ingen felaktig prissättning och komplett påstår att dom har skickat 50+ lagret men inte allla får sin beställning. Är det någon som kan bekräfta att dom fått sin order skickad nu då eller ljuger komplett?

Permalänk
Moderator
Moderator

Tråden om 9070 XT har nu fler inlägg än hela den tidigare samlingstråden hade, men eftersom det är bra vid framtida diskussioner att ha allt samlat i en tråd har jag sammanfogat de två.
Kom ihåg att vara hyggliga mot varandra i diskussionen även om det nu kan kännas lite surt.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Så det var ingen felaktig prissättning och komplett påstår att dom har skickat 50+ lagret men inte allla får sin beställning. Är det någon som kan bekräfta att dom fått sin order skickad nu då eller ljuger komplett?

Står att felet påverkade lagersaldot så är det säkert det stämde att det fanns 50+ stycken i lager?

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inget 9070 XT då ingen butik hade löst antagligen tusentals beställningar med enorm förlust.
Men det hade ju varit kul såklart när man har dåligt med pengar själv och sitter på ett 1070 som är köpt på komplett
Anyway, time to move on I guess.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Man kan ju låta den ligga öppen i syfte att översälja till absurdum och sen skylla på det. Jag måste varit en av de första som beställde och jag utgår från att de behandlar ordrar i turordning. Typ 3 st hade gillat tipset i tipstråden när jag väl genomförde min beställning.

Visa signatur

Permalänk

Nu fick jag avbrutet köp i min Mastercard-app på telefonen på en order från komplett på ett grafikkort för 5390:-. Jaja.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Som sagt. Man kan ju låta den ligga öppen i syfte att översälja till absurdum och sen skylla på det. Jag måste varit en av de första som beställde och jag utgår från att de behandlar ordrar i turordning. Typ 3 st hade gillat tipset i tipstråden när jag väl genomförde min beställning.

Vilken tid beställde du?

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tänker vara skitjobbigt tills dess att jag/vi får rätt?
Jag tycker ÅF har alldeles för stora rättigheter utan skyldigheter idag. Samtidigt får man upp banners här på sweclockers från komplett med lika stora reor rent procentuellt. Inte sällan fejkreor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplett makulerade RX 9070 XT-ordrarna...:(