Permalänk
Skrivet av Richfs:

Har fastnat en hel del, mitt första bygge.
Spelar det någon roll om jag använder 12vhpwr kabeln med 3 kablar in i psun, den som kom med psun eller om jag kör pcie kablar in i adaptern som kom med GPUn? Verkar finnas blandade meningar..

Jag körde den som tillhörde PSUn (3 kablar in i PSU) och rullar nu på bra men vet inte vad som anses bäst, sitter och jobbar med undervoltning och benchmarking etc nu!

Permalänk

Hur låter pumpen från cpu-kylaren för er andra? Min har ett alldeles för högt vibrerande ljud som är otroligt irriterande, inte lyckats hitta någon lösning ännu och kommer va tvungen att byta kylare om det fortsätter :/

Som det är nu känns det liksom skönare när fläktarna går på 100% och lyckas dölja ljudet.. känns inte helt rätt

Permalänk
Medlem

Någon som kan tala om för mig vad denna kabeln på AIO fläkten ska kopplas till? Väldigt kort kabel.. de tar inte upp den i manualen för AIOn.

Permalänk
Skrivet av Richfs:

Någon som kan tala om för mig vad denna kabeln på AIO fläkten ska kopplas till? Väldigt kort kabel.. de tar inte upp den i manualen för AIOn.

<Uppladdad bildlänk>

Tror den är för styrning av rgb, hittade dock ingenstans att koppla in den så min hänger löst som din!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Tror den är för styrning av rgb, hittade dock ingenstans att koppla in den så min hänger löst som din!

Härligt, tack för svaret och för tidigare 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

En fråga till, detta är kablarna från chassi fläktarna ska denna fyra pin kabeln in i cha_fan och den med tre runda hål in i add-gen 2?
Så hänger den tredje kabeln med 3 pin löst?

Permalänk
Medlem

På min är alla kablar inkopplade. En kabel från pumphuset över CPUn kopplas ihop med kabel från cpufläkten. Tror det är rgb till rgb som drar ström från samma add_gen. Så det går att få ihop det utan att ha kablar lösa. Tror jag fick ihop det med en medkommande kabel i kylarförpackningen.

Permalänk
Medlem

Tack för info. Har strul med gpun nu .. super svårt att få den helt låst. Hur var det för er? Klickade latchen och sedan satt den fast? Känns som en av chippet fortfarande sticker ut en del

Hur i hela friden går det mer?

Permalänk
Medlem

Tryckte nedåt på ett mycket otäckt sätt och sen sa det klick! Var otäckt och var som du osäker på att den satt korrekt. Kärde benchmark som visar 100% performance så nu känner jag mig lugn. Tillse bara att du tagit bort rätt saker i chassit så du med enkelhet får plats att sätta ner grafikkortet. Fick själv göra om flera gånger innan jag förde det på plats.

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Var du tvungen att ta bort det fästet i chassit som det står "NZXT" på?
Eller kylaren för m2 eller det som täcker de andra pcie slottsen?

Permalänk
Medlem

Jag tog bort två luckor i chassit och någon plåt, har det inte framför mig nu så kan inte svara exakt. Jag tog inte bort något på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag tog bort så mycket att jag kände i chassit att inget i chassit tog emot mot grafikkortet så stiften gick rakt in utan motstånd från något annat. Sen var det visst motstånd vid själva monteringen av grafikkortet i sin slot. Sen fick jag återmontera lite grann och sen satte jag upp grafikkortshållaren. Jag gjorde det såklart när datorn låg ner på sidan så var det lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

En fråga till, detta är kablarna från chassi fläktarna ska denna fyra pin kabeln in i cha_fan och den med tre runda hål in i add-gen 2?
Så hänger den tredje kabeln med 3 pin löst?

<Uppladdad bildlänk>

Det där är RGB bling styrning. Finns sådana portar på ditt moderkort, kika på den lilla manualen som kom med moderkortet.

Visa signatur

5800x3D | G.skill TridentZ 2x16 cl16 (3600) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

Ok, tack! Var du tvungen att ta bort det fästet i chassit som det står "NZXT" på?
Eller kylaren för m2 eller det som täcker de andra pcie slottsen?

Tag bort plåt på chassit, öppna latchen, tryck bestämt men inte hårt. Att få dit en gpu skall inte behövas tag i på.
Klickar när den är i

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Har ni nå tips för bra saker att göra i BIOS utan att förstöra garantin om det ens är möjligt:)

Hittar ni på EXPO? Eller heter det nåt annat här .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tag bort plåt på chassit, öppna latchen, tryck bestämt men inte hårt. Att få dit en gpu skall inte behövas tag i på.
Klickar när den är i

Jag tryckte ner plåten i chassit lite så gick det.
Själva slotten klickade, men latchen åkte inte riktigt hela vägen upp.. har igång allt nu och verkar funka som det ska. Men kanske är farligt om inte själva latchen kom hela vägen upp? Ska jag ta ut grafikkortet och fortsätta försöka?

Ser ut så här just nu, vad kan jag se är chippet inne över hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therok:

Det där är RGB bling styrning. Finns sådana portar på ditt moderkort, kika på den lilla manualen som kom med moderkortet.

Ja, den med tre pin vet jag skulle in i cha_fan, den med 3 runda ingångar med ett mellanrum gick till 5v rgb. Men så fanns det en till med 4 slots precis bredvid rgb kabeln som då inte görs något med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

Ja, den med tre pin vet jag skulle in i cha_fan, den med 3 runda ingångar med ett mellanrum gick till 5v rgb. Men så fanns det en till med 4 slots precis bredvid rgb kabeln som då inte görs något med?

Kan vara litet tröttmössa, men är det inte PWMstyrd fläkt då? 3 pinnar är väl då med endast DC-styrning av fläkten.

Visa signatur

5800x3D | G.skill TridentZ 2x16 cl16 (3600) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

Jag tryckte ner plåten i chassit lite så gick det.
Själva slotten klickade, men latchen åkte inte riktigt hela vägen upp.. har igång allt nu och verkar funka som det ska. Men kanske är farligt om inte själva latchen kom hela vägen upp? Ska jag ta ut grafikkortet och fortsätta försöka?

Ser ut så här just nu, vad kan jag se är chippet inne över hela.
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Du kan tag din hand och jucka försiktigt ned den annars om du är orolig den sitter ju med skruv i chassit ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan tag din hand och jucka försiktigt ned den annars om du är orolig den sitter ju med skruv i chassit ändå

Ok, ska försöka, men tycker du baserat på bilderna att den sitter i som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therok:

Kan vara litet tröttmössa, men är det inte PWMstyrd fläkt då? 3 pinnar är väl då med endast DC-styrning av fläkten.

Hm, den 4 pin är för pwm då?
Kan inte detta så bra. Detta var första bygget.

Men med tre pin in i cha_fan och rgb i 5v så lyser de och snurrar.. så pwm är för att styra det mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

Hm, den 4 pin är för pwm då?
Kan inte detta så bra. Detta var första bygget.

Men med tre pin in i cha_fan och rgb i 5v så lyser de och snurrar.. så pwm är för att styra det mer?

Se det som en bonus. Har du 4 pins kontakter för chassifläkten på ditt moderkort kan du styra mha PWM som i teorin är något mer granulär i sin styrning av fläkten och kunde historiskt sänka farten på fläktarna bättre än DC-styrning. Numera vete 17 om det är så olika med modernare fläktar och moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therok:

Se det som en bonus. Har du 4 pins kontakter för chassifläkten på ditt moderkort kan du styra mha PWM som i teorin är något mer granulär i sin styrning av fläkten och kunde historiskt sänka farten på fläktarna bättre än DC-styrning. Numera vete 17 om det är så olika med modernare fläktar och moderkort.

Aha, tack! Grejen var att jag pluggade i 4 pin först, men då spann inte fläktarna alls, så trodde det var fel. Men är det för att jag själv måste sätta på dem någonstans då?

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Kin_80:

Kul för dig! Min blev precis försenad ännu en gång till 10 juni. @Elgiganten vad händer?

Skrivet av Scrollhjul:

Min är också försenad till den 13e eftersom jag tog snålfrakt. @Elgiganten det börjar brinna i knutarna för att hinna lösa in spelerbjudandet, eftersom man måste göra det från datorn med grafikkortet från kampanjen i.

Vi är medvetna om att det har blivit en del förseningar, samma med att vissa har fått varan dagen efter trots förseningssms och det är något vi jobbar på!
De flesta ska ha fått sina datorer förra veckan och för de som inte har fått de så ska de skickas ut denna vecka, kan tyvärr inte bekräfta att ni kommer att få ett bekräftelsesms ifrån Elgiganten om det men Bring skickar när den är på väg 😊
// Frida

Skrivet av Richfs:

Har fastnat en hel del, mitt första bygge.
Spelar det någon roll om jag använder 12vhpwr kabeln med 3 kablar in i psun, den som kom med psun eller om jag kör pcie kablar in i adaptern som kom med GPUn? Verkar finnas blandade meningar..

Kul med ditt första bygge!
Vi rekommenderar att man använder de kablar som följer med PSUn! Adaptern följer oftast med om du skulle haft en äldre PSU 😊
// Frida

Visa signatur
Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Richfs:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av mackan_93:

Det är om man vill seriekoppla fler fläktar så att allt styrs från samma kontakt//header på moderkortet 😊
// Frida

Visa signatur
Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Richfs:

Aha, tack! Grejen var att jag pluggade i 4 pin först, men då spann inte fläktarna alls, så trodde det var fel. Men är det för att jag själv måste sätta på dem någonstans då?

Har du seriekopplat fläktarna eller sitter dom i en och en?
Har du möjlighet skicka en bild så kan vi försöka hjälpa, fläktarna är inget man sätter på själv så borde börja snurra direkt när dator är på 😊
// Frida

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Har du seriekopplat fläktarna eller sitter dom i en och en?
Har du möjlighet skicka en bild så kan vi försöka hjälpa, fläktarna är inget man sätter på själv så borde börja snurra direkt när dator är på 😊
// Frida

De sitter i en och en. Den bakre chassi fläkten sitter i en cha_fan i moderkortet och de tre främre fläktarna sitter nu i med 3 pin i cha_fan samt rgb kontakten.

Kontakterna för de främre är bilden nedan (dock visas inte tre pin kontakten som nu sitter i moderkortet)

Men det är den som har fyra pin nedan som jag undrar vad den är till för.

Så fläktarna funkar nu, både rgb och med tre pin kontakten som sitter i chassit, bara 4 pin nedan är lös.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Richfs:

De sitter i en och en. Den bakre chassi fläkten sitter i en cha_fan i moderkortet och de tre främre fläktarna sitter nu i med 3 pin i cha_fan samt rgb kontakten.

Kontakterna för de främre är bilden nedan (dock visas inte tre pin kontakten som nu sitter i moderkortet)

Men det är den som har fyra pin nedan som jag undrar vad den är till för.

Så fläktarna funkar nu, både rgb och med tre pin kontakten som sitter i chassit, bara 4 pin nedan är lös.

Tack för hjälpen!

<Uppladdad bildlänk>

Vart leder den 4 pin kabeln till? 😊

// Frida

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Vart leder den 4 pin kabeln till? 😊

// Frida

Den leder till chassifläktarna.

Som jag har förstått det nu kan den kopplas till en radiator om det hade behövts. Kan det stämma?

Vet inte om ni såg min andra fråga om GPUn, att den verkligen sitter helt i här. I mina ögon sitter den i, den klickade när den sattes in, dock åkte plastlatchen på moderkortet inte helt upp.

Tack för hjälpen 😊

Permalänk
Medlem

Vilket är rätt fäste för AIO-kylaren och vilka skruvar finns?

Kommer det att finnas en installationsvideo för den här modellen?