CDON: Felmärkt elcykel - bedrägeri eller "bara" oseriös säljare?

Permalänk
Medlem

CDON: Felmärkt elcykel - bedrägeri eller "bara" oseriös säljare?

Min sambo köpte nyligen denna elcykel via försäljaren "Shengmilo Official Distribution Ebike" på CDON.

Direkt när cykeln packades upp märke jag att all märkning, både på cykeln i sig, och i dokumentation från tillverkare, angav motoreffekten som 250W. Vid kontakt med säljaren hävdar kontaktpersonen att elmotorn visst har effekten 350W, men är märkt som 250W för att kringgå EU-direktiv som klassificerar elcyklar med högre effekt än 250W som mopeder. Som en passus kan nämnas att cykeln även bara har 6 växlar, trots att annonsen indikerar 7.

Två reflektioner kring detta:
- Säljaren är bara en distributör, det är tillverkaren som märkt cykeln med 250W. Det vore märkligt om säljare och distributör är i någon slags maskopi för att kringgå fordonsregler.
- Om det faktiskt stämmer, känns det spontant som ett slags bedrägeri som bör bara straffbart?

Under säljaren "Shengmilo Official Distribution Ebike"'s information på CDON är även kontaktinformation riktad till "TELLIS TECHNOLOGY CO.LTD.", vilket vidare spär på känslan att det är en oseriös försäljare. Spontant känns det som att kontaktpersonen vet att de farit med osanning i annonsen och försöker vifta bort det, men kan det finnas en chans att det stämmer att cykeln har en 350W-motor, och vilka konsekvenser kan det få om man använder den i tron att det är en vanlig elcykel som inte kräver registrering/försäkring etc?

(Vi har medvetna om kraven på elcyklar med motoreffekt >250W innan köpet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

[...]
och vilka konsekvenser kan det få om man använder den i tron att det är en vanlig elcykel som inte kräver registrering/försäkring etc?

Eftersom det är upp till den som kör att kontrollera fordonet, så det är väl inge annat än olovlig körning (Oklart om någon "god tro" kan användas här.)
Transportstyrelsen är rätt tydliga med just den biten;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Citat:

Om elsparkcykeln inte uppfyller kraven på en cykel
Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Varken cykel eller moped
Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.

Kontroll av hastighet och motorstyrka
Det är alltid du som förare som ansvarar för att fordonet du kör uppfyller ställda krav. Skulle du köra en elsparkcykel med högre hastighet eller starkare motor så klassas elsparkcykeln inte längre som cykel utan troligen något annat fordon och då kan det räknas som olovlig körning om man inte har rätt behörighet för fordonet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom det är upp till den som kör att kontrollera fordonet, så det är väl inge annat än olovlig körning (Oklart om någon "god tro" kan användas här.)
Transportstyrelsen är rätt tydliga med just den biten;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Om vi leker med tanken att vi köpt cykeln direkt från tillverkare, eller från denna säljare som har uppgifter som stämmer mot tillverkarens (effekt och antalet växlar), förväntas man sätta sin elcykel i bromsbänk för att säkerställa att den uppfyller EU-krav?

Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat tillbaka elcykeln med hänvisning till att fordonet faktiskt är olagligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Om vi leker med tanken att vi köpt cykeln direkt från tillverkare, eller från denna säljare som har uppgifter som stämmer mot tillverkarens (effekt och antalet växlar), förväntas man sätta sin elcykel i bromsbänk för att säkerställa att den uppfyller EU-krav?

Missade faktiskt att det handlade om en elcykel och inte elsparkcykel, men det är snarlika regler som gäller även där.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Citat:

Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Sen hur du som privatperson ska kontrollera det har jag ingen aning om

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag hade lämnat tillbaka elcykeln med hänvisning till att fordonet faktiskt är olagligt.

På vilket sätt är cykeln olaglig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Missade faktiskt att det handlade om en elcykel och inte elsparkcykel, men det är snarlika regler som gäller även där.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...
Sen hur du som privatperson ska kontrollera det har jag ingen aning om

Nej det är en märklig situation. Tack för dina svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

På vilket sätt är cykeln olaglig?

Är motorn för hög watt så är den mopedklassad och får i så fall inte säljas som cykel.
Kanske inte olagligt men definitivt falsk marknadsföring och ett skäl till att häva köpet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

På vilket sätt är cykeln olaglig?

Den är olaglig att bruka utanför inhägnat område då den inte uppfyller de krav en Moped måste ha. Finns en hel uppsjö med krav, kikade på det när jag kollade runt efter en elsparkcykel med sits och 250w kändes spontant lite svagt.

Eventuella straff/böter kan jag inte sia om då jag inte sett någon som tagit liknande till domstol där något speccas till de regler vi har i Sverige, men är "felmärkta" för att säljarna skall kunna kringgå våra lagkrav.

Edit:
Helt klart är det ju bedrägeri, man säljer en vara men utger den för att vara något annat. Att man som privatperson inte kan lita på det gör det hela värre, för jag har en vag känsla av att "lagens långa arm" inte riktigt bryr sig. Än värre skulle det ju vara om man var inblandad i en olycka och försäkringar inte gäller då man använder ett "otillåtet fordon".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Baserat på vad man ser på bilderna saknar cykel lite grejer för att få köra i mörker med. Vad jag kan se har den ingen vit reflex fram och oklart om bromslampan kan ställas så den lyser hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom det är upp till den som kör att kontrollera fordonet, så det är väl inge annat än olovlig körning (Oklart om någon "god tro" kan användas här.)
Transportstyrelsen är rätt tydliga med just den biten;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Olovlig körning som oregistrerat fordon, blir mer eller mindre som att köra en trimmad moppe.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

På vilket sätt är cykeln olaglig?

Skrivet av Sarato:

Är motorn för hög watt så är den mopedklassad och får i så fall inte säljas som cykel.
Kanske inte olagligt men definitivt falsk marknadsföring och ett skäl till att häva köpet.

Skrivet av Necrophor:

Den är olaglig att bruka utanför inhägnat område då den inte uppfyller de krav en Moped måste ha. Finns en hel uppsjö med krav, kikade på det när jag kollade runt efter en elsparkcykel med sits och 250w kändes spontant lite svagt.

Eventuella straff/böter kan jag inte sia om då jag inte sett någon som tagit liknande till domstol där något speccas till de regler vi har i Sverige, men är "felmärkta" för att säljarna skall kunna kringgå våra lagkrav.

Edit:
Helt klart är det ju bedrägeri, man säljer en vara men utger den för att vara något annat. Att man som privatperson inte kan lita på det gör det hela värre, för jag har en vag känsla av att "lagens långa arm" inte riktigt bryr sig. Än värre skulle det ju vara om man var inblandad i en olycka och försäkringar inte gäller då man använder ett "otillåtet fordon".

Ja alltså, det är ju flera problem som sammanfaller för en felaktig elcykel:

Antingen är den korrekt och är räknas helt enkelt som en cykel (under 250W, max 20km/h), och då gäller i övrigt samma förenklade regelverk som för vilken cykel som helst.

Annars är fordonet *något annat*, kanske då mest likt en moped klass 2 (eller t.o.m. klass 1 i extremfall).
MEN en moped klass 2 behöver vara typgodkänd som just "moped klass 2" (eller antar jag, att man kan dra just sitt exemplar genom processen att få den godkänd som en moped klass 2). Det är ju nästan garanterat inte din felaktigt märkta elcykel.
Och om det är en moped klass 2 ska du ju även ha trafikförsäkring, det kan du förmodligen inte ens teckna om du inte har ett typgodkänt fordon. Du ska även ha hjälm, osv. Körkort/förarbevis krävs.
Om det skulle vara klass 1 så ska du ha körkort, registeringsskylt, osv. (och får ej köra på cykelbana)

Om ditt specifikationsmässigt "mopedliknande" fordon inte är typgodkänt som då t.ex. moped klass 2 och dessutom då uppfyller alla andra krav som gäller för en moped av den typen (se några ovan) så får du inte köra fordonet i trafiken oavsett. Isf får den bara användas på inhängnat område.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja alltså, det är ju flera problem som sammanfaller för en felaktig elcykel:

Antingen är den korrekt och är räknas helt enkelt som en cykel (under 250W, max 20km/h), och då gäller i övrigt samma förenklade regelverk som för vilken cykel som helst.

Annars är fordonet *något annat*, kanske då mest likt en moped klass 2 (eller t.o.m. klass 1 i extremfall).
MEN en moped klass 2 behöver vara typgodkänd som just "moped klass 2" (eller antar jag, att man kan dra just sitt exemplar genom processen att få den godkänd som en moped klass 2). Det är ju nästan garanterat inte din felaktigt märkta elcykel.
Och om det är en moped klass 2 ska du ju även ha trafikförsäkring, det kan du förmodligen inte ens teckna om du inte har ett typgodkänt fordon. Du ska även ha hjälm, osv. Körkort/förarbevis krävs.
Om det skulle vara klass 1 så ska du ha körkort, registeringsskylt, osv. (och får ej köra på cykelbana)

Om ditt specifikationsmässigt "mopedliknande" fordon inte är typgodkänt som då t.ex. moped klass 2 och dessutom då uppfyller alla andra krav som gäller för en moped av den typen (se några ovan) så får du inte köra fordonet i trafiken oavsett. Isf får den bara användas på inhängnat område.

TL;DR
Antingen ska elcyckeln faktiskt följa reglerna för en elcykel, eller så ska den vara typgodkänd som moped klass 2 och att du följer reglerna för mopeder vid användandet.

Annars sitter du genast i skiten vad gäller trafikreglerna.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Att mäta motoreffekten är "komplicerat" och en så liten avvikelse betyder inget utan den verkliga frågan är om hastighetsregleringen fungerar eller inte och om det krävs att man trampar eller om motorn kan dra ändå tex om det finns gasreglage.
Slutar motorn dra vid 25 km/h och måste man trampa för att den ska dra ?

Antal växlar anges både till 6 och 7 och de pratar även om "cäxellåda" vilket jag tror är för att medvetet luras för att man ska tro att det handlar om en cykel med ett internt 7 växlat Shimano Nexus nav snarare än utanpåliggande växlar. Bilderna på cykeln visar dock 6 utanpåliggande växlar och det står även i texten vid bilderna.
Typisk kinesaffär, medvetet hemsk text.

Om cykeln är en cykel och funkar ok är det nog mest en fråga om den går att få tag i reservdelar till drivningen till eller inte, övriga delar lär gå att serva men drivningen kanske är omöjlig att köps delar till och måste bytas ut i helhet om nått går sönder.
Typisk kinacykel från typisk kinasäljare, billig av en anledninig men inte nödvändigtvis annat än en cykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Slutar motorn dra vid 25 km/h och måste man trampa för att den ska dra ?

Enligt spec ska motorn sluta dra vid 25km/h, men har inte kunnat testa än, då en ekernippel var avbruten, så väntar på att det ärendet klaras upp.

Permalänk
Medlem

Eftersom ts medvetet köpt en elcykel på 350W så är väl diskussionen kring regler och straff oväsentligt? Den ursprungliga tanken var ju att köpa en cykel med 350W och ev köra olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är motorn för hög watt så är den mopedklassad och får i så fall inte säljas som cykel.
Kanske inte olagligt men definitivt falsk marknadsföring och ett skäl till att häva köpet.

Olaglig på allmänna vägar är den väl, men det handlar kanske om en kvinna som bara vill köra cykeln på egna tomten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Olaglig på allmänna vägar är den väl, men det handlar kanske om en kvinna som bara vill köra cykeln på egna tomten.

Känns extremt osannolikt att man skaffar en elcykel för att glida runt på ens egna tomt.
Förvisso kanske det rör sig om någon som äger ett gods och vill glida runt på sina 10 hektar tomt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Eftersom ts medvetet köpt en elcykel på 350W så är väl diskussionen kring regler och straff oväsentligt? Den ursprungliga tanken var ju att köpa en cykel med 350W och ev köra olagligt.

Fast det är inte olagligt om den är registrerad hos transportstyrelsen och trafikförsäkrad. Vilket var tanken.

Diskussioner om regler och straff är relevant med avseende på att den plötsligt var angiven som 250W, och vi kunde därmed slippa hela arbetetet och kostnaden med registrering och försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Olaglig på allmänna vägar är den väl, men det handlar kanske om en kvinna som bara vill köra cykeln på egna tomten.

Bara olagligt om den inte är registrerad och trafikförsäkrad.

Permalänk

TS, du svarar en del på detta med lagligheten men jag uppfattade din ursprungliga fråga som att du ville ha hjälp med hur du ska gå vidare med att du köpt en cykel du trodde hade 350W men det visar sig att den har 250W?
Huruvida den är olaglig att köra eller inte spelar ju ingen roll för den frågeställningen.
Kan du klargöra vad det är du vill diskutera?

Permalänk
Medlem

Regleringen på motoreffekt är idiotisk imo. Så länge den är låst till rätt hastighet borde inte effekten spela roll alls. En tyngre person kommer kanske inte upp för kullen för att motoreffekten är så låg. En traktor har lika hög motoreffekt som vissa sportbilar men kommer ändå bara upp i 45 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Regleringen på motoreffekt är idiotisk imo. Så länge den är låst till rätt hastighet borde inte effekten spela roll alls. En tyngre person kommer kanske inte upp för kullen för att motoreffekten är så låg. En traktor har lika hög motoreffekt som vissa sportbilar men kommer ändå bara upp i 45 km/h.

Njaa inte direkt, är ganska smart snarare!

Har du en begränsad effekt på 250 watt och 20km/h så går det förmodligen inte enkelt via mjukvara att låsa upp så den gör 40km/h då den helt enkelt inte kommer orka, medans om det inte va någon begränsning på effekt och den hade en motor på 1000 watt så skulle man förmodligen enkelt kunna låsa upp mjukvaran och få den att gå 40km/h om inte fortare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Finkelzvin:

Fast det är inte olagligt om den är registrerad hos transportstyrelsen och trafikförsäkrad. Vilket var tanken.

Diskussioner om regler och straff är relevant med avseende på att den plötsligt var angiven som 250W, och vi kunde därmed slippa hela arbetetet och kostnaden med registrering och försäkring.

Skrivet av Finkelzvin:

Bara olagligt om den inte är registrerad och trafikförsäkrad.

Uppfyller den inte kraven får den inte användas på allmän väg. Huruvida den är registrerad och/eller trafikförsäkrad förändrar inte den saken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

TS, du svarar en del på detta med lagligheten men jag uppfattade din ursprungliga fråga som att du ville ha hjälp med hur du ska gå vidare med att du köpt en cykel du trodde hade 350W men det visar sig att den har 250W?
Huruvida den är olaglig att köra eller inte spelar ju ingen roll för den frågeställningen.
Kan du klargöra vad det är du vill diskutera?

Både ock. Dels hur man kan hantera tveksamma säljare på CDON, samt hur vi ska navigera situationen vi hamnat i, med Shcrödingers elcykel.

Skrivet av twit:

Uppfyller den inte kraven får den inte användas på allmän väg. Huruvida den är registrerad och/eller trafikförsäkrad förändrar inte den saken.

Vilka krav?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Finkelzvin:

Vilka krav?

@Pamudas klistrade in länken till Transportsyrelsen tidigare i tråden, där de listar precis vilka krav som ställs:

  • Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.

  • Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim

  • Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.

Samt även då de krav som ställs på en ordinär cykel.

Uppfyller elcykeln inte det måste den upppfylla kraven för moped (ytterst osannolikt), annars får den inte användas i trafik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@Pamudas klistrade in länken till Transportsyrelsen tidigare i tråden, där de listar precis vilka krav som ställs:

  • Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.

  • Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim

  • Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.

Samt även då de krav som ställs på en ordinär cykel.

Uppfyller elcykeln inte det måste den upppfylla kraven för moped (ytterst osannolikt), annars får den inte användas i trafik.

Enligt https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons... :

Citat:

Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en.

Jag tolkar det som att en elcykel med högre effekt än 250W klassas som moped klass II, utan att behöva uppfylla övriga krav på en moped?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Finkelzvin:

Enligt https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons... :
Jag tolkar det som att en elcykel med högre effekt än 250W klassas som moped klass II, utan att behöva uppfylla övriga krav på en moped?

Hmm, jag det verkar som jag folkat fel där. Den lagliga definitionen är:

En moped som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt och

  1. är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen, eller

  2. är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen.

och därtill enligt Transporstyrelsen

  • En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.

  • En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Hmm, jag det verkar som jag folkat fel där. Den lagliga definitionen är:

En moped som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt och

  1. är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen, eller

  2. är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen.

och därtill enligt Transporstyrelsen

  • En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.

  • En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet.

aka ska den köras som en moped klass 2 ska den också vara certad och godkänd för bruk som en moped redan vid inköpet med intyg för det.

med krav på tillräckliga bromsar, lampor, osv som det medför för att få den godkänd att säljas som moped klass 2.

så altså låter ju som inget man kan göra själv i efterhand.

så tror helt enkelt TS köpt fel produkt om han hade tänkt köra den lagligt som en moped då han bara köpt en vanlig elcyckel med "trimmad" motor. (om den nu är det skulle tippa att den nog snarare är en 250W kinesiummotor med av säljaren saltade specar)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så tror helt enkelt TS köpt fel produkt om han hade tänkt köra den lagligt som en moped då han bara köpt en vanlig elcyckel med "trimmad" motor. (om den nu är det skulle tippa att den nog snarare är en 250W kinesiummotor med av säljaren saltade specar)

Allt pekar mot att motorn är på 250W och att säljaren bluffar.