Permalänk
Medlem

Gaming Dator För varm

Behöver lite råd angående min dator som verkar ha värmeproblem.Den blev nyligen upp mot 100°C en i7-14700KF, och efter det vägrade den starta och fick fram någon lustig bild på datorn som nån fel meddelande. Nu fungerar den igen, men när jag spelar ligger temperaturen ofta runt 85°C. Det känns lite för högt eller?

Jag har ställt in egna fläktkurvor både för CPU och GPU, vilket hjälpt lite, men temperaturen är fortfarande hög vid belastning.

Samtidigt märker jag att grafikkortet RTX 4080 Super ibland låter som att fläkten går emot något. Det händer inte hela tiden, men då och då under gaming – ett skrapande ljud.

Datorn är köpt färdigbyggd från Webhallen den 22 juli 2024, så den borde fortfarande vara inom garanti.
Vad tycker ni jag borde börja med? Rengöring? Ny kylpasta? Kolla GPU-fläkten?
Och hur illa är 85°C egentligen?
Priset var 34tusen för datorn så har man rätt och klaga då?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Börja med att lista komponenter, speciellt kylare, chassi och antal fläktar i övrigt.
Temps idle? Snurrar alla fläktar?

85 grader under spel är relativt normalt, men 85 i vila och 100 under belastning är märkligt även om I7orna har värmeproblem, uppdatera UEFI och pröva igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Börja med att lista komponenter, speciellt kylare, chassi och antal fläktar i övrigt.
Temps idle? Snurrar alla fläktar?

85 grader under spel är relativt normalt, men 85 i vila och 100 under belastning är märkligt även om I7orna har värmeproblem, uppdatera UEFI och pröva igen.

Specs:
Cpu:i7-14700kf
Gpu:4080 super ventus 3x oc
Ram:kingston fury 32gb ddr5 5600mhz
Moderkort:Asus prime z790-p wifi
ssd:kingston fury renegade 2tb
kylning:Corsair icue H150 rgb elite 360mm
chassi:corsair 4000d rgb airflow
psu: Corsair rm850e 80+ gold

Är inte bra på dator grejer så detta är helt nytt för mig vet bara hur man spelar därför ja köpte en dyrare för och slippa problem

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RicKyTv:

Specs:
Cpu:i7-14700kf
Gpu:4080 super ventus 3x oc
Ram:kingston fury 32gb ddr5 5600mhz
Moderkort:Asus prime z790-p wifi
ssd:kingston fury renegade 2tb
kylning:Corsair icue H150 rgb elite 360mm
chassi:corsair 4000d rgb airflow
psu: Corsair rm850e 80+ gold

Är inte bra på dator grejer så detta är helt nytt för mig vet bara hur man spelar därför ja köpte en dyrare för och slippa problem

Fläktarna till kylaren ser ut att står stilla, en anledning till höga temps.
Öppna upp och se om du hittar löst hängande/icke anslutna kablar nånstans i datorn, men i första bilden ser bakfläkten ut att snurra iaf.

Som svar till en fråga i första inlägget så spelar ju priset ingen roll huruvida du har "rätt att klaga" eller ej, om en produkt inte fungerar som tänkt ska man klaga.

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova lägga datorn på sidan eller rent av ställa den uppåner för att se om det gör någon skillnad på CPU-temperaturen.
Om det gör skillnad så talar det för att det finns så mycket luft i lopen så det stör cirkulationen.

Gör det ingen skillnad så får du försöka kontrollera om pumpen faktiskt jobbar så det inte är så att den gett upp.

edit: Blir radiatorn varm? Om radiatorn inte är brännhet såsom bortåt 100°C så har du ingen/mycket dålig cirkulation.

@tcntad misstänker att du tolkat bilden felaktigt på samma sätt som jag först gjorde.
Fläktarna som står still är fläktarna på grafikkortet och det är vid tillfället under 50°, ingen aning vid vilken temperatur de börjar snurra.

Permalänk
Medlem

Ska testa vända på datorn och se om det gör skilland, alla fläktar snurrar sen kan ja tillägga att ja försökt prata med webhallen men får inga svar från dom väntat 3 veckor

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Viita:

@tcntad misstänker att du tolkat bilden felaktigt på samma sätt som jag först gjorde.
Fläktarna som står still är fläktarna på grafikkortet och det är vid tillfället under 50°, ingen aning vid vilken temperatur de börjar snurra.

Ser vi samma bild? För mig är grafikkortet i nederkant av bild och toppfläktarna i just toppen
Att GPU-fläktarna står still räknar jag med:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ser vi samma bild? För mig är grafikkortet i nederkant av bild och toppfläktarna i just toppen
Att GPU-fläktarna står still räknar jag med:)

Jag utgick ifrån att du utgick ifrån HWMonitor-bilden och inte bilden på datorn.
Tittar man på de diffusa gröna ljusreflektionerna så ser man att fläktarna snurrar även om hälften av fläktbladen ser ut att stå stilla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

Ska testa vända på datorn och se om det gör skilland, alla fläktar snurrar sen kan ja tillägga att ja försökt prata med webhallen men får inga svar från dom väntat 3 veckor

Med tanke på endel av kommentarerna i följande tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724528-aldrig-mer-web... så finns det endel som talar för att det kan vara problem att komma i kontakt med dem...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Viita:

Jag utgick ifrån att du utgick ifrån HWMonitor-bilden och inte bilden på datorn.
Tittar man på de diffusa gröna ljusreflektionerna så ser man att fläktarna snurrar även om hälften av fläktbladen ser ut att stå stilla..

hade det i huvudet;) Ser mer temp-sidan av hwinfo ochj mindre av det andra.

Ah, problematiskt att få tag på kundservice gör att TS får labba mer själv och vi guidar såklart.

Permalänk
Medlem

Du kan installera 2 st 120mm mot botten av chassit.

Uppdatera bios då gamla bios har för hög voltmatning.

Asus MCE : kan du stänga av i bios för den boostar processorn.

Du kan undervolta både cpu och grafikkortet för att få ner värmen och oftast bibehållen prestanda.

Din cpu kan typ gå upp i 370W och du kan få ner den några watt så den blir lite mer hanterbar.

Har för mig att du kan basera radiatorfläktarna på cputempen och även chassifläktarna.

Du kan justera grafikkortets fläktkurva så den inte varvar så hårt och/eller öka chassi/radiator-fläktarnas minimumhastighet.

Det viktigaste är egentligen chassifläktarna då cpuns 300W värme trycks in i chassit och grafikkortets 250W så man vill få ut den enorma mängden värme. Så chassifläktar som varvar upp beroende på cpuvärme är nog ett första steg.

Du kan testa maximera alla chassi och radiator-fläktar så att datorn låter som en dammsugare och kolla om det gör skillnad på temperaturen.

Permalänk
Medlem

Hade också lite värmeproblem om än inte lika grova. Med ett 13600k och Asus Prime moderkort.
I mitt fall stod dock inte fläktarna helt still. Det är givetvis inte bra om så är fallet..
Men jag kunde få toppar på 100c och låg stadigt på över 80-90c i spel innan jag lyckades ordna det i mitt fall som du ser längre ner. Efter det ligger jag i spel mellan 60-80c som mest kanske någon topp på någon kärna på uppemot 82c.

1) kolla upp som tcntad skrev ovan, så att kablarna till cpufläktarna inte åkt ur eller liknande.

2) Uppdatera bios. Det var en del problem med både värmeutveckling och att moderkortet skjutsade "för mycket" ström till cpun osv. Din borde redan ha de uppdateringarna om du köpte datorn i juli 2024 kan jag tycka. Men man vet aldrig.
Det var uppdatering av BIOS och att jag ändrade (tror jag) cpu power settings från asus egna till intels rekommenderade, då asus moderkorten ville ge för mycket kräm till cpun i onödan, vilket leder till ökad värme utan prestandavinst. Tror det åtgärdats dock i uppdaterade bios. Kommer inte ihåg riktigt.

3) Ingen lösning men kan alltid vara värt att trixa lite med en manuell fläktkurva också.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Några år bakåt hade jag liknande problem, och det visade sig vara vattenkylningen. Ett blad hade brutits av så vattnet kunde inte cirkulera ordentligt.

Känn på slangarna om de känns jämnt fördelat lika varma eller till och med tveksamt för varma. Du kan även sätta ett finger på utsidan av kylaren på Corsair loggan och se om du känner kraftiga vibrationer eller som att något är fel inuti.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Så fort ja går in på tex cod så går fläktarna på högvarv och temp stiger till 90 grader, bifogar bilder på mina fläkt kurvor ökar ja alla fläktar till max så den är som en höfläkt får ja ner den till 83-85 cirka men grafikkortet är 70 grader och tar ja på sidan datorn/glaset är det varmt

hur ser ja om jag har rätt bios ?

Vet ej hur man ändrar volt och sånt så det är trollkonst för mig

Permalänk
Medlem

Hoppas att någon expert kan hoppa in och fylla i. Kommer inte ihåg alla detaljer i huvudet om hur det ser ut inne i BIOS.
Men det som hjälpte mig var att uppdatera bios, via Armoury Crate har jag för mig. Eller om jag gjorde det med usb-minne, minns inte faktiskt. Det sistnämnda är inte så svårt som man tror. Går att googla hur du ska göra för att uppdatera bios med usbminne för att få en tydligare step by step guide än jag kan skriva här.
Angående armoury crate så rekommenderar jag oavsett att du startar det och uppdaterar drivrutiner för moderkort, intel chipset och dylikt. Det skadar definitivt inte.

Men det jag ändrade som hjälpte tror jag var att leta upp CPU power setting i bios (du behöver gå in i advanced mode) och ändra från asus inställningar till intels rekommenderade på cpu power settings.

Hinner inte starta om datorn för att hoppa in i bios och kika dessvärre. Men rätt säker det var så det låg till.

Den cpu du har såväl som föregångaren 13700k går dock ganska varmt i regel så du vet. Inte helt ovanligt med toppar på uppemot 90c som jag tolkat det.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Hej, du sitter på en gammal bios, från 2024/05/31 innan microcode fix. Se till att uppgradera den så kommer det bli bättre temps. Du vill ha bios Version 1820

Har du haft värmeproblem sedan start eller något som dykt upp långt efter?
Har du haft problem sedan start så kan kylaren vara felmonterad, tex fel applicerad kylpasta.

Har du flyttat på datorn kan luftbubblor i vatten kylaren flyttat sig så att du inte får optimal kylning.
Har råkat ut för detta själv innan och botemedlet var att rotera datorn fram o tillbaks med lätt skakande.

Permalänk
Medlem

Ska testa uppdatera bios, har lagt datorn på sidan och tempen stiger till direkt och låter som en dammsugare oavsett inställningar
sen samt att gpu fläkten låter som den skrapar emot något stannar ja ena fläkten försvinner ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

Ska testa uppdatera bios, har lagt datorn på sidan och tempen stiger till direkt och låter som en dammsugare oavsett inställningar
sen samt att gpu fläkten låter som den skrapar emot något stannar ja ena fläkten försvinner ljudet

Den kan helt enkelt ha tryckts till vid installation så den snurrar i en vinkel och skrapar i kylflänsarna lite.

Du kan ju alltid testa om den verkar vinklad jämfört med den andra genom att kolla från kortsidan på kortet och snurra båda manuellt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

har nu uppdatera bios, cpun blir 90 grader och används 30% vid spelande men datorn låter som en dammsugare är det något strul med cpu kylaren eller är chassit för litet

Permalänk

Jag skulle gissa att CPU-kylaren spökar. Har du känt på slangarna som de andra påpekade här? Blåser CPU-kylarens radiator ut varm luft?

Om jag var du skulle jag kanske testa skruva bort kylaren och skaka runt och böja lite på slangarna. Om det är chassit som blir för varmt borde du ha haft problem från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

har nu uppdatera bios, cpun blir 90 grader och används 30% vid spelande men datorn låter som en dammsugare är det något strul med cpu kylaren eller är chassit för litet

låter som att pumpen till CPU kylaren kan ha gått sönder

Permalänk

Förresten så är CPU-kylaren inte optimalt placerad. Radiatorn bör vändas så slangarna är i botten av chassit. Risken att pumpen dör ökar när du har slangarna uppåt.

Se den här videon för mer info: https://youtu.be/BbGomv195sk?si=qURZ1pz89R5fJwJa&t=1076

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamalamanson:

Förresten så är CPU-kylaren inte optimalt placerad. Radiatorn bör vändas så slangarna är i botten av chassit. Risken att pumpen dör ökar när du har slangarna uppåt.

Se den här videon för mer info: https://youtu.be/BbGomv195sk?si=qURZ1pz89R5fJwJa&t=1076

Nu är det ju inte riktigt möjligt att montera en 360 Rad på annat sätt i det där chassit.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Nu är det ju inte riktigt möjligt att montera en 360 Rad på annat sätt i det där chassit.

Det är sant men poängen kvarstår, kan ha varit bidragande till att pumpen kanske dött. Men OP får skaka runt AIO:n lite och se om det frigör luftbubblor och skit och se om det löser det.

Permalänk
Medlem

ska kika på det ni säger, ja datorn var varm från första dagen ja fick den tycker ja

Permalänk
Medlem

Hur snabbt snurrar fläktarna när cpun är 90?

Permalänk
Medlem

Köp en luftkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Köp en luftkylare

Det är vad lösningen i slutet blir, men inte vad OP ska göra.

Då det är en färdigbyggd dator från Webhallen som uppenbarligen är felbyggd för AIO så är det Webhallens problem att lösa. Att ens webhallen monterar en AIO på detta sättet är rätt så pinsamt. Köper man en färdigbyggd så borde butiken veta hur komponenter ska monteras, eller om det passar till ett chassi (då det i dettafall inte riktigt går att montera rätt i chassit).

Och webhallen har inte ens gett ett svar på 3 veckor? Är ju inte direkt bästa PR för en butik...

@Webhallen vad händer hos er? Skippar ni att svara kunderna för att vänta ut att garantiperioden ska gå ut eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

Så fort ja går in på tex cod så går fläktarna på högvarv och temp stiger till 90 grader, bifogar bilder på mina fläkt kurvor ökar ja alla fläktar till max så den är som en höfläkt får ja ner den till 83-85 cirka men grafikkortet är 70 grader och tar ja på sidan datorn/glaset är det varmt <Uppladdad bildlänk> hur ser ja om jag har rätt bios ?<Uppladdad bildlänk>
Vet ej hur man ändrar volt och sånt så det är trollkonst för mig

En gissning är att problemet är relaterat till främst tre saker.

1. Spännet som klämmer fast CPU:n i sockeln klämmer fast CPU:n så hårt att den blir lätt bågnad vilket försämrar kontakten mellan CPU och CPU-kylare, detta går oftast att lösa med tex en "contact frame".

2. BIOS fläskar på med volt till CPU:n som gör att den går varmare än den behöver, tyvärr är jag dåligt insatt i vad som ska ändras och vad som är lämpliga värden.

3. Felaktigt monterad AIO eller funktions/konfigurations-problem..

Något du skulle kunna prova är att justera fläktkurvan för de tre utblåsfläktarna så att de antingen snurrar 10% fortare eller långsammare än fläktarna på radiatorn.
Detta kommer göra att du får ett mer ojämnt luftflöde vilket jag kan tänka mig ger följande scenarior.
Ökad hastighet: Mer luft sugs ut än trycks in vilket bör medföra att mer luft dras genom öppningar i chassit och eventuellt förbättrar cirkulationen vid grafikkortet.
Sänkt hastighet: Mer luft trycks ut genom öppningar i chassit, tex genom täckplåtarna vid grafikkortet, även detta bör kunna bidra till bättre luftcirkulation vid grafikkortet.

Såg även en sak till, på bilden syns det att det är "Custom" fläktkurva på fläktarna medans det står "balanced" på pumpen.
Kanske värt att prova ändra denna och skapa en egen kurva.
Jag förutsätter att denna fungerar på samma sätt som för fläktkurvorna men se till att använda sensorn för CPU-temperaturen istället.

När det kommer till att sidopanelen på datorlådan känns varm så är det inte speciellt konstigt.
Du drar in sval luft i fronten, som direkt värms upp när den passerar radiatorn.
Med tiden värms luften i datorlådan upp av både CPU-kylaren och grafikkortet.
Luftcirkulationen i utrymmet mellan grafikkortet och den nedre plåten är sämre då endel av luften återcirkulerar i samma område. Hade PSU:n varit vänd åt andra hållet så hade endel av luften i detta område sugits ut av fläkten i PSU:n vilket kan vara fördelaktigt om luftcirkulationen i området mellan GPU och PSU är väldigt dålig.
Etiketten på PSU:n skvallrar om att denna är monterad med fläkten nedåt och drar luft underifrån vilket är fördelaktigt för PSU:n då svalare luft passerar genom denna.

För övrigt.
Använd Skärmklippverktyget (Snipping Tool) istället för att ta en bild med kameran.
Det blir en tydligare bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det är vad lösningen i slutet blir, men inte vad OP ska göra.

Då det är en färdigbyggd dator från Webhallen som uppenbarligen är felbyggd för AIO så är det Webhallens problem att lösa. Att ens webhallen monterar en AIO på detta sättet är rätt så pinsamt. Köper man en färdigbyggd så borde butiken veta hur komponenter ska monteras, eller om det passar till ett chassi (då det i dettafall inte riktigt går att montera rätt i chassit).

Och webhallen har inte ens gett ett svar på 3 veckor? Är ju inte direkt bästa PR för en butik...

@Webhallen vad händer hos er? Skippar ni att svara kunderna för att vänta ut att garantiperioden ska gå ut eller?

Jag personligen är inte förvånad.
Det är web-ballen vi pratar om…