Permalänk

Dåligt sätt att ha nätverk på?

Nyligen börjat bekanta mig lite med nätverk och tänkte kolla med er som vet mer om nedan lösning har några nackdelar. Har inte upptäckt några problem själv men nu när jag bytt ut min router i byggnad 2 (där jag bor) till en Unifi så får jag ett felmeddelande under WAN IP Adress:WAN1 is behind NAT and not using a public IP address. The same port must be forwarded on the upstream router.

Allting fungerar dock bra och som sagt inte upptäckt några problem, men läst någonstans att man inte bör ha två routrar på samma nätverk, rätt eller fel vet jag inte. Det enda jag behöver komma åt från byggnad 2 är skrivaren och routern i byggnad 1.

Permalänk
Medlem

En switch hade räckt i byggnad två. Eller finns det anledning till en router där?

Sen finns risk för elektriska aktiviteter på kabeln (åsknedslag).

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du ha en router för att koppla in en skrivare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi undviker två routrar helt och hållet, den i andra huset kan du sätta fast ip på och koppla kabeln i en lanport istället

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vi undviker två routrar helt och hållet, den i andra huset kan du sätta fast ip på och koppla kabeln i en lanport istället

Vad är nackdelen att köra som det är nu? Förstår att det kanske är bättre/mer rätt att köpa en till Unifi Express 7 till byggnad 1 och sedan köra den andra Express 7 som AP i byggnad 2...

Skrivaren råkar bara vara i byggnad 1 och kopplad mot den routerns trådlösa nätverk. Har ingen plats för skrivaren här nere och är ganska skönt att kunna skriva ut saker från byggnad 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Potrovski:

Vad är nackdelen att köra som det är nu? Förstår att det kanske är bättre/mer rätt att köpa en till Unifi Express 7 till byggnad 1 och sedan köra den andra Express 7 som AP i byggnad 2...

Skrivaren råkar bara vara i byggnad 1 och kopplad mot den routerns trådlösa nätverk. Har ingen plats för skrivaren här nere och är ganska skönt att kunna skriva ut saker från byggnad 2

Du skapar 2 olika lan och får adresseringsfel om du har 2 routrar, om du tvingas använda wifi till skrivaren i stället för kabel är det en accesspunkt du behöver.
Du kan kolla om "skrivar-routern" går att konfa om till accesspunkt.
Nu är det kanske inte så stort problem om du enbart ska ansluta en skrivare men ska du ha ett vanligt lan eller kunna nå internet så blir det större problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det låter som att det inte borde fungera så bra. Men jag kommer åt internet från båda husen och dem har egna wifi nät båda två. Så vet inte riktigt hur det funkar, men funkar gör det. Det enda jag har trådanslutet är datorn i router 2's LAN port. Den har bara en LAN port så annars hade jag nog kopplat in routrarna LAN - LAN.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Potrovski:

mrqaffe har förklarat bra. Den karln är bra att lyssna på:)

Vad du kan göra är att konfa den som switch eller AP

Permalänk
Skrivet av tcntad:

mrqaffe har förklarat bra. Den karln är bra att lyssna på:)

Vad du kan göra är att konfa den som switch eller AP

Ska skaffa en till UniFi Express 7 och köra den som AP så blir allt rätt

Permalänk
Medlem

Åter igen, varför ska du ha en (dyr) router i byggnad 2?
Så vitt jag kan bedöma så räcker det med en switch.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Det låter som att det inte borde fungera så bra. Men jag kommer åt internet från båda husen och dem har egna wifi nät båda två. Så vet inte riktigt hur det funkar, men funkar gör det. Det enda jag har trådanslutet är datorn i router 2's LAN port. Den har bara en LAN port så annars hade jag nog kopplat in routrarna LAN - LAN.

Det är inte dubbla routrar som kan bli problem, det är dubbel IPv4 NAT och dubbla DHCPv4-servrar som KAN vara problematiskt, beroende på användningsfall och hur man kopplar ihop dem.

Det går utmärkt att sätta upp flera routrar, utan att använda NAT, om man vet vad man gör.

Din uppsättning med dubbel NAT och dubbla DHCP-servrar fungerar också finfint, för användningsfallet ”surf och mail”. Som du märker. För andra användningsfall kan det vara helt ofungerande. Man måste alltid ha olika IP-subnät på ömse sidor om en router.

Om man säger ”du ska aldrig ha mer än en router” så är man antingen okunnig eller för lat för att riskera att behöva förklara detaljerna (där det sistnämnda stämmer på mig).

Du behöver antagligen inte köpa nya prylar, det ser inte ut att göra någon skillnad för dig. Men du ska nog förklara vem som bor i vilket hus.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Potrovski:

Ska skaffa en till UniFi Express 7 och köra den som AP så blir allt rätt

Det verkar onödigt dyrt när du redan har en som fungerar.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det verkar onödigt dyrt när du redan har en som fungerar.

Den andra är en billigare Asus router och skulle vilja ha allt Unifi.. i så fall behöver jag både en switch och en accesspunkt för wifi i hus 2. Dem två prylarna är nästan samma pengar som en till Express 7. Så för enkelhetens skull kan jag köpa en till sån bara och mappa om WAN porten till LAN port. Det skulle gå enligt Ubiquiti supporten i varje fall.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för UniFi router idag? Går det inte byta plats på dom annars och ha din nuvarande UniFi i byggnad 1 och sätta Asus i AP läge i byggnad 2?

Annars finns det UniFi In-wall AP med inbyggd switch till exempel om du nu vill ha allt med Unifi

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB
Moderkort: Gigabyte 970A-DS3P
RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Den andra är en billigare Asus router och skulle vilja ha allt Unifi.. i så fall behöver jag både en switch och en accesspunkt för wifi i hus 2. Dem två prylarna är nästan samma pengar som en till Express 7. Så för enkelhetens skull kan jag köpa en till sån bara och mappa om WAN porten till LAN port. Det skulle gå enligt Ubiquiti supporten i varje fall.

Nästan alla ASUS routrar går att sätta i AP läge, så du kan börja med det.

Express 7 är billigare än AP + Switch om man vill ha en likvärdig AP.
U7 Pro och Express 7 har samma Wifi prestanda.
Express 7 : 223,75 €
U7 Pro + Flex Mini: 32,50 € + 200,00 €

Nu får man ju fler portar på en Flex Mini men det är bara 1Gbit/s vill man upp i 2,5 så är det Flex Mini 2.5G för 56,25 €.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W