Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag beställde 9070XT kortet inom första timmen men har inte fått något mejl om erbjudande...
Det beror väl antagligen på att jag inte har kontaktat komplett alls än så länge?

För egen del tycker jag 7299kr är ett rätt OK pris för ett kort som går rätt jämnt med 5070ti för 10k, så jag ÄR lite sugen.
Rabatten mot ordinarie pris är väl inte enorm dock, men sett på helheten så tycker jag erbjudandet inte är så dumt. Gissar att komplett inte tjänar nått alls på de här korten.

För mig personligen är det dock ändå tveksamt om det är värt det:
- Jag har en äldre skärm som har gsynchippet och inte stödjer freesync, så ska jag använda variabel refreshrate så behöver jag byta skärm också, och då kostar det mer än vad jag tjänar på grafikkortet...
- VR support och prestanda är viktigt för mig och vad jag hört ligger AMD fortfarande efter där? (och stöds inte av vissa headsets)
- Inte riktigt tillräckligt stort prestandahopp jämfört med mitt 3080?

Om det är tveksamt, med de orsakerna, varför beställde du då ett inledningsvis?

Permalänk
Medlem

Uppskattar åsikterna!

Skrivet av Clasito:

Jag hade personligen inte bytt från 3080 sålänge inte VRAM är en stor flaskhals för dina behov. ~40% bättre prestanda är märkbart men samtidigt inget som verkligen får ens spelupplevelse att lyfta till en helt annan nivå. Sen kan det ju bli problem med skärmen som du tog upp.

40% är kanske till och med i överkant sett på helheten? Håller med det är gränsfall det lyfter spelupplevelsen signifikativt.
Kan ju öppna för att fixa en mer högupplöst skärm möjligen

Skrivet av Swedishchef_90:

Prestandahoppet är nog värt det beroende på spel,men om vr är viktigt så kan det bli struligt
Nu skiljer det enbart 2k mot billigaste 5070ti och detta erbjudande på 9700xt.
Måste du byta skärm så dorsvinn menifnrn med 9070xt speciellt då 5070ti klockar sjukt bra

Gissar "dorsvinn menifnrn" betyder "försvinner meningen"?
Drygt 2200 spänn tycker jag ändå är meningsfull prisskillnad för i stort samma prestanda om man inte fokar på raytracing. (utan att ta hänsyn till klockning då)

Skrivet av Otori:

Om det är tveksamt, med de orsakerna, varför beställde du då ett inledningsvis?

För att priset gör skillnad: för drygt 5000 så hade det nog varit ett prestandahopp som man (med lite "man math") kunde räknat hem - och kanske till och med värt att fixa en ny skärm. (Och för att när det dyker upp en sån här deal får man normalt inte tänka för länge om man ska ha en chans på en bra deal Går ju att returnera om man inser det inte är värt det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

NetOnNet tar 8719 för detta kort inte 7690... Kanske borde kolla innan du skriver dina påståenden? Du kollar på 9070 och inte 9070xt
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Det har du rätt i fel och klantigt av mig! Det erbjudandet låter ju rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Uppskattar åsikterna!
40% är kanske till och med i överkant sett på helheten? Håller med det är gränsfall det lyfter spelupplevelsen signifikativt.
Kan ju öppna för att fixa en mer högupplöst skärm möjligen
Gissar "dorsvinn menifnrn" betyder "försvinner meningen"?
Drygt 2200 spänn tycker jag ändå är meningsfull prisskillnad för i stort samma prestanda om man inte fokar på raytracing. (utan att ta hänsyn till klockning då)

För att priset gör skillnad: för drygt 5000 så hade det nog varit ett prestandahopp som man (med lite "man math") kunde räknat hem - och kanske till och med värt att fixa en ny skärm. (Och för att när det dyker upp en sån här deal får man normalt inte tänka för länge om man ska ha en chans på en bra deal Går ju att returnera om man inser det inte är värt det)

Exakt! Trött Auto correct 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men du visste att priset var för bra för att vara sant när du tryckte på köp.
Och det behövs ingen ”man math” att inse att de inte skulle sänka ett likvärdigt kort med 40%.

Permalänk
Medlem

Det har gått så långt att rimlig prissättning är 'orimlig' prissättning.

Jag köpte nyligen ett nytt RX 6800 XT kort för 4300 kr. Innan jag hittade det kortet så låg priserna på över 6000 kr, och det för ett kort som nu är FEM år gammalt. Det jag betalade var ett rimligt pris, över 6000 kr absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det har gått så långt att rimlig prissättning är 'orimlig' prissättning.

Jag köpte nyligen ett nytt RX 6800 XT kort för 4300 kr. Innan jag hittade det kortet så låg priserna på över 6000 kr, och det för ett kort som nu är FEM år gammalt. Det jag betalade var ett rimligt pris, över 6000 kr absolut inte.

Kan inte mer än instämma, känns som folk tappat det helt sedan chockhöjningen på GPU:er. 25-30 lök för ett gamingkort, entusiastnivå eller inte är helt sanslöst egentligen.

Permalänk
Medlem

Konspiration:
De kör ett "haveri" där man skickar ett fåtal kort med förlust... MEN sedan skickar man ut ett erbjudande (en liten rea i stort sett) till alla andra och hoppas tillräckligt många nappar på det och räknar in en fin vinst i slutändan ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Konspiration:
De kör ett "haveri" där man skickar ett fåtal kort med förlust... MEN sedan skickar man ut ett erbjudande (en liten rea i stort sett) till alla andra och hoppas tillräckligt många nappar på det och räknar in en fin vinst i slutändan ^^

Du tror seriöst att dom kommer göra en enda krona på dom korten dom skickar ut nu med 19% avdrag?
Hur mycket vinst tror du egentligen återförsäljare har på såna här saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Du tror seriöst att dom kommer göra en enda krona på dom korten dom skickar ut nu med 19% avdrag?
Hur mycket vinst tror du egentligen återförsäljare har på såna här saker?

De lär knappast gå med förlust för samtliga ordar de makulerade De skulle garanterat aldrig skicka ut ett erbjudande... (hur många var det fick sina ordrar makulerade?) och gå med förlust på det antalet.

Sedan att det SKULLE vara medvetet; ordet konspiration och tecken ^^ i slutet av meningen torde åtminstone kunna ge en liten ledtråd att det var sagt med "glimten i ögat".

Men för att besvara din fråga, ja, de kommer "göra kronor" på de erbjudanden.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men du visste att priset var för bra för att vara sant när du tryckte på köp.
Och det behövs ingen ”man math” att inse att de inte skulle sänka ett likvärdigt kort med 40%.

Den "moraliska biten" kring beställningen har jag försökt summera i ett annat inlägg i andra tråden, här:
Den "ekonomiska biten" svarade jag på här ovan.
Min grundpoäng egentligen var mest att få fram att jag tycker 7299kr är en hyfsat bra deal!
... men ville även förklara varför jag personligen nog inte tar den dealen.
Något annat oklart?

Skrivet av Necrophor:

Konspiration:

Jag tror som slusk att Komplett troligen inte gör någon (meningsfull) vinst med den här 7299kr dealen och de har fått sjukt mycket badwill för hela hanteringen.
Dvs knappast en "win" sett på helheten, så vore galenskap om det var planerat!

Skrivet av Necrophor:

De lär knappast gå med förlust för samtliga ordar de makulerade De skulle garanterat aldrig skicka ut ett erbjudande... (hur många var det fick sina ordrar makulerade?) och gå med förlust på det antalet.

Fast de verkar inte skicka erbjudandet till alla som makulerades heller. Bara de som hör av sig.
(jag har tex inte fått något erbjudande)
Tror inte det finns några pengar i det...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Den "moraliska biten" kring beställningen har jag försökt summera i ett annat inlägg i andra tråden, här:
Min grundpoäng egentligen var mest att få fram att jag tycker 7299kr är en hyfsat bra deal!
Något annat oklart?

Jag tror som slusk att Komplett troligen inte gör någon (meningsfull) vinst med den här 7299kr dealen och de har fått sjukt mycket badwill för hela hanteringen.
Dvs knappast en "win" sett på helheten, så vore galenskap om det var planerat!

Fast de verkar inte skicka erbjudandet till alla som makulerades heller. Bara de som hör av sig.
(jag har tex inte fått något erbjudande)
Tror inte det finns några pengar i det...

Jag tror inte de gör förlust ändå, det är jag tämligen övertygad om att inget företag skulle göra. Sedan att vinsten kanske är minimal är en annan sak, för som du säger är "badwill" av denna magnitud riktigt illa.

Men konspirationsbiten var sagd med glimten i ögat, de implikationer som skulle uppstå om det uppdagades skulle vara rätt stora, så det tror jag inte ett företag av den storleken ens skulle fundera över. Deras system har totalt havererat (vilket i sig är riktigt illa för ett företag i den storleken) och sedan har de hanterar ärendet riktigt riktigt illa. Så man har lyckats med att göra en "perfect shitstorm av badwill".

Att man faktiskt inte skickar ut ett erbjudande per automatik till samtliga gör det faktiskt värre i mina ögon, om det nu är konton med e-mail adresser eller via sms om det finns telefonnummer. Att helt sonika "vi håller tyst och hoppas på att så få som möjligt driver detta vidare" är.... Ja, inte ett beteende jag anser vara positivt i alla fall, för då äger man inte det haveri man själva stått för.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Något annat oklart?

Klart som korvspad 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag tror inte de gör förlust ändå, det är jag tämligen övertygad om att inget företag skulle göra. Sedan att vinsten kanske är minimal är en annan sak, för som du säger är "badwill" av denna magnitud riktigt illa.

Men konspirationsbiten var sagd med glimten i ögat, de implikationer som skulle uppstå om det uppdagades skulle vara rätt stora, så det tror jag inte ett företag av den storleken ens skulle fundera över. Deras system har totalt havererat (vilket i sig är riktigt illa för ett företag i den storleken) och sedan har de hanterar ärendet riktigt riktigt illa. Så man har lyckats med att göra en "perfect shitstorm av badwill".

Att man faktiskt inte skickar ut ett erbjudande per automatik till samtliga gör det faktiskt värre i mina ögon, om det nu är konton med e-mail adresser eller via sms om det finns telefonnummer. Att helt sonika "vi håller tyst och hoppas på att så få som möjligt driver detta vidare" är.... Ja, inte ett beteende jag anser vara positivt i alla fall, för då äger man inte det haveri man själva stått för.

Håller med om att de borde skickat till alla. Jag satt lugnt i båten och hörde inte av mig till kundtjänst. Så först fick jag lite blue balls av att de annullerade orden och sedan missade jag ett erbjudande för att jag inte ligger på deras kundtjänst. Så den lärdom jag drar av detta är att man ska va en dryg jävel som ligger på. Så nu sitter jag här återigen irriterad och känner mig som en barnunge som vill ha saker.

Angående diskussionen om huruvida de tjänar pengar eller inte tycker jag har hamnat lite snett? Tycker det låter på flera som att det är meningen att de ska gå med förlust för det här annars är det inte acceptabelt. Det viktiga är väl att båda parter går från affären någorlunda nöjda? De la ut ett kort för dyrt och försöker rädda det med 19% rabatt på ett annat "likvärdigt". Jag tycker i alla fall att det är en ganska bra kompromiss efter som att andra kort jag sett reas ut med 6-11% (typ proshop) så är 19% en ganska bra deal.

Jag hörde i alla fall av mig till kundtjänst nu och hoppas på att jag kommer få samma erbjudande men med tanke på hur den här affären sköts hittills så har jag låga förväntningar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Nu fick jag ett mail om ett erbjudande, tyvärr är det inte ett erbjudande jag är intresserad av.<Uppladdad bildlänk>

Tjatade du för att få detta erbjudanden eller gick det ut till alla? Jag har iaf inte fått något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Tjatade du för att få detta erbjudanden eller gick det ut till alla? Jag har iaf inte fått något.

Jag skrev tidigare i tråden att jag endast skickat ett mail till Komplett och frågat om min order och att de återkom efter ett par dagar med detta erbjudande. Jag har inte tjatat, begärt ersättning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Jag skrev tidigare i tråden att jag endast skickat ett mail till Komplett och frågat om min order och att de återkom efter ett par dagar med detta erbjudande. Jag har inte tjatat, begärt ersättning osv.

Ok. Tack för svar. Det var inte menat som någon kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Ok. Tack för svar. Det var inte menat som någon kritik.

Kan väl tilläggas också att man hittills bara fått en förfrågan om man vore intresserad av det erbjudandet. Jag svarade att jag vore intresserad, men väntar på svar med det faktiska erbjudandet. Gissar att det kommer någon gång under veckan.

Har någon annan fått möjligheten att köpa kortet till erbjudandet än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0nutz:

Kan väl tilläggas också att man hittills bara fått en förfrågan om man vore intresserad av det erbjudandet. Jag svarade att jag vore intresserad, men väntar på svar med det faktiska erbjudandet. Gissar att det kommer någon gång under veckan.

Mitt är påväg på posten nu.
Jag fick 2 erbjudanden.. först fick jag ett mail med en knapp till det kortet och en stund efteråt fick jag mail från en annan på komplett som sa att dom hade lagt det kortet i min inkorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Mitt är påväg på posten nu.
Jag fick 2 erbjudanden.. först fick jag ett mail med en knapp till det kortet och en stund efteråt fick jag mail från en annan på komplett som sa att dom hade lagt det kortet i min inkorg.

Två erbjudanden? Knapp? Så du fick två olika grafikkortserbjudanden eller ett och samma?
Menar du när du säger inkorg: Kundvagn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Två erbjudanden? Knapp? Så du fick två olika grafikkortserbjudanden eller ett och samma?
Menar du när du säger inkorg: Kundvagn?

Ja exakt.. dom la det i min kundvagn. Samma grafikkort, samma erbjudande bara 2 olika sätt.

Permalänk
Skrivet av P0nutz:

Jag har inte ens fått det trots att jag skrev till deras kundservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nchannelmosfet:

Jag har inte ens fått det trots att jag skrev till deras kundservice.

Jag mailade dom vad de hade att erbjuda efter deras kladd, de svarade att de hade samma kort som alla fått erbjudande på, prime oc. Man skulle svara på mailet om man var intresserad, så gjorde det så man kunde tänka lite.

Fick svar idag nu med erbjudandet.
Man får trycka på godkänd offert i mailet så kommer man till kompletts sida med offerter och det läggs automatiskt i sin kundkorg för priset.

Kommer inte köpa det personligen iaf, känner inte för betala några hundralappar mindre än vad det kostade vid release. Ingen modell jag är intresserad av heller (Prime modellen är meh).

Permalänk
Medlem

Jag fick för mycket FOMO besvär så jag tog hem ett också.