Håller delvis med där @Libra-75.
för ca 20 år sen när man precis blivit vuxen köpte man nytt efter 3-4år pga att jag inte hade råd med hedt.
När jag väl försökte bygga hedt har det hållt ut längre med både mobo och cpu främst.
Min förra build höll i ca 12år (då var det endast mobot och cpu samt en HDD som inte hade gett upp än).
Köpte ett helt nytt system nu i mars när jag fyllde 41 och jag tycker om Intel generellt framför AMD men genom hístorien har jag haft 50%/50% tror jag. Man köper det som är bäst i tiden just då.
Hoppas innerligt att 16kärnor, 64GB ram, 5st m2 platser räcker i åtminstone 10 år framåt utan behov att byta ut det.
Sen kommer troligtvis PSU, grafikkort ge upp på vägen.
Men att fått uppleva geforce4 TI4400 med snabba AGP 8x sen vidare till geforce 6600 GT med directx9 stöd sent 90, tidigt 2000.
Sen hade man ett ATI kort men kommer inte ihåg det modellnamnet, sen när 900 gtx serien kom och jag köpte ett 980 som jag tyckte då var det dyraste grafikkort någonsin man hade köpt.
Några år senare blev det ett 1080 ti, ett jättelyft från 980 men 1000 serien saknade ändå det nya DLSS som kom senare i 2000-serien. Nu har jag ett 5080 och grafikkortet kostade 1/3 av datorn i sig, man tror man har varit med om mycket prissvängningar genom åren, men det kommer väl inte att sluta här?
Ja, det där med hur länge datorn klarar av att göra det man vill har ju ganska mycket med vad man gör med datorn också. Spelar man och vill kunna spela dom senaste spelen så måste man ju uppgradera oftare än om man gör nåt som är mindre krävande kanske. Givetvis hänger det till viss del i hur länge komponenterna får vara hela också, men jag antar att jag har haft hyfsad tur där över lag. Är väl nåt nätaggregat och nån HDD som gett upp genom åren.
Ang. val av processor så beror det ju lite på vad man främst gör med datorn. AMD är väl, just nu iallafall, bästa valet för gaming, medans Intel är lite bättre för produktivitet m.m. Är själv nöjd med min 5800X3D, den presterar bra i spel än. För mig är det grafikkortet (RX6800XT) som mer och mer blir den svaga länken. I gamla burken sitter det ett 980ti, så det är ju några generationer i mellan (och 6800XT köptes dessutom 2022).