Kaoslansering för Mindseye med tekniska problem och återbetalningar

Permalänk
Melding Plague

Kaoslansering för Mindseye med tekniska problem och återbetalningar

GTA-veteranens nya spel drar inspiration från Cyberpunk 2077 och är ett nytt exempel på hur man inte lanserar spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lilla man sett av mellansekvenserna så ser det inte ut som ett hemskt dåligt spel handlingsmässigt, hyfsat röstskådespeleri och hyfsade karaktärer. Men själva spelet verkar otroligt enformigt. De skulle satsat på att göra en helanimerad film i stället.

Tanken bakom den korta storyn och det enformiga spelet var, antar jag, att spelarna själva skulle forma sitt eget spel med de verktyg som medföljer. Men hur har man då mage att ta betalt 60 € för ett halvfärdigt spel?

Permalänk
Medlem

ojoj, det var riktigt illa...Jag antar att alla har dessa problem? Då måste det ju ha varit uppenbart för utvecklarna också innan de släppte spelet och man undrar vad som drev dem till att släppa spelet när de vet vad spelarna kommer att tycka om detta

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound
OS: Bazzite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

ojoj, det var riktigt illa...Jag antar att alla har dessa problem? Då måste det ju ha varit uppenbart för utvecklarna också innan de släppte spelet och man undrar vad som drev dem till att släppa spelet när de vet vad spelarna kommer att tycka om detta

Slut på pengar?

Permalänk
Medlem

Well dom kör UE 5 så är inte direkt konstigt, merparten av UE 5 spel är antingen en enorm buggfest eller saknar själ och är bara stela och tråkiga även om dom ser bra ut.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Slut på pengar?

100% detta. Folk lämnade skeppet innan lansering, tror inte det enbart var så att det fanns något som lockade mer.
Du släpper inte ditt första spel i detta skick om du fortfarande har pengar och är mån om framtid/varumärke.

Skrivet av norrby89:

Well dom kör UE 5 så är inte direkt konstigt, merparten av UE 5 spel är antingen en enorm buggfest eller saknar själ och är bara stela och tråkiga även om dom ser bra ut.

I call bullshit. Är det en buggfest så saknas antingen kompetensen eller tiden för det. Saknar spelet själ så är inte spelmotorn problemet, inte så att UE5 automatiskt innebär problem och trista spel grafiskt sett. Black Myth Wukong är väl ett exempel, vare sig en buggfest, fult eller själlöst.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ett spel jag gärna spelar… på gamepass

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det lilla man sett av mellansekvenserna så ser det inte ut som ett hemskt dåligt spel handlingsmässigt, hyfsat röstskådespeleri och hyfsade karaktärer. Men själva spelet verkar otroligt enformigt. De skulle satsat på att göra en helanimerad film i stället.

Tanken bakom den korta storyn och det enformiga spelet var, antar jag, att spelarna själva skulle forma sitt eget spel med de verktyg som medföljer. Men hur har man då mage att ta betalt 60 € för ett halvfärdigt spel?

*host* Starfield.
Bethesda leder när det kommer till att släppa "ramverk" för spelare att göra sina egna storys. Ett exempel är Trackers alliance i Starfield som har ett enstaka ganska kort uppdrag. Ett helt spelsystem som går fullständigt oanvänt. Ligger där tomt för "modders" att göra all story för.

Tomma planeter med ändlöst rum för "content" att skapas. Och ändå tar de nästan 100 euros för den "fulla" upplevelsen än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

100% detta. Folk lämnade skeppet innan lansering, tror inte det enbart var så att det fanns något som lockade mer.
Du släpper inte ditt första spel i detta skick om du fortfarande har pengar och är mån om framtid/varumärke.

I call bullshit. Är det en buggfest så saknas antingen kompetensen eller tiden för det. Saknar spelet själ så är inte spelmotorn problemet, inte så att UE5 automatiskt innebär problem och trista spel grafiskt sett. Black Myth Wukong är väl ett exempel, vare sig en buggfest, fult eller själlöst.

Well ett av hur många spel? Skrev "merparten" och står fast vid det, även om det såklart finns några få undantag på spel där utvecklaren faktiskt lyckats! Men dom spelen är få vilket inte är konstigt med tanke på att UE 5 mer eller mindre lämpar sig till tech demos eller enklare spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well ett av hur många spel? Skrev "merparten" och står fast vid det, även om det såklart finns några få undantag på spel där utvecklaren faktiskt lyckats! Men dom spelen är få vilket inte är konstigt med tanke på att UE 5 mer eller mindre lämpar sig till tech demos eller enklare spel.

Är du spelutvecklare själv eller rapar du bara upp sånt som influencers säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

100% detta. Folk lämnade skeppet innan lansering, tror inte det enbart var så att det fanns något som lockade mer.
Du släpper inte ditt första spel i detta skick om du fortfarande har pengar och är mån om framtid/varumärke.

I call bullshit. Är det en buggfest så saknas antingen kompetensen eller tiden för det. Saknar spelet själ så är inte spelmotorn problemet, inte så att UE5 automatiskt innebär problem och trista spel grafiskt sett. Black Myth Wukong är väl ett exempel, vare sig en buggfest, fult eller själlöst.

Problemet verkar mer vara att UE5 är tungdriven eller dåligt optimerat.

Ett annat problem som är mer mänskligt än ett UE5 problem är att det är enkelt att utveckla spel som gör utvecklare lata. Köp ett asset pack istället för att designa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

*host* Starfield.
Bethesda leder när det kommer till att släppa "ramverk" för spelare att göra sina egna storys. Ett exempel är Trackers alliance i Starfield som har ett enstaka ganska kort uppdrag. Ett helt spelsystem som går fullständigt oanvänt. Ligger där tomt för "modders" att göra all story för.

Tomma planeter med ändlöst rum för "content" att skapas. Och ändå tar de nästan 100 euros för den "fulla" upplevelsen än idag.

Bethesda, som enligt rykte numera enbart tillhandahåller modding-manualer till folk som släpper betalmoddar på Creations. Klart andra vill ha del av den typen av kaka. Men jag tror att med Mindseye (skulle varit spelet Everywhere) så kastades lystra blickar mot Roblox.

Starfield var för övrigt hyfsat roligt tills dess att man upplevt allt. Tack och lov via Gamepass.

Permalänk
Medlem

Får CP2077 att se ut som ett riktigt buggfritt spel vid lansering, herregud haha

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well ett av hur många spel? Skrev "merparten" och står fast vid det, även om det såklart finns några få undantag på spel där utvecklaren faktiskt lyckats! Men dom spelen är få vilket inte är konstigt med tanke på att UE 5 mer eller mindre lämpar sig till tech demos eller enklare spel.

Om vi pratar om spel överlag och UE5 överlag (alltså inte mindseye specifikt) så skulle jag vilja påstå att "merparten" av alla spel som släpps överhuvudtaget är buggfester som saknar själ (se de 50 spel som släpps per dag på steam etc).

Skillnaden som blir med UE5 är att när man visar "snygg techdemo grafik" så får spelet mycket mer uppmärksamhet än vad det hade fått annars pga mer "tilltalande" trailers etc.

Så det är snarare så att UE5 helt enkelt ligger bakom att folk upptäcker en större mängd av de själlösa ofärdiga spel som släpps, snarare än att motorn har något att göra med att många är buggiga och själlösa.

typos
Permalänk
Medlem

Ingen sympati för fem öre till denna studio som släppte spelet i sånt uselt skick.. hur tänkte dom där ? skadan är redan skedd....

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well ett av hur många spel? Skrev "merparten" och står fast vid det, även om det såklart finns några få undantag på spel där utvecklaren faktiskt lyckats! Men dom spelen är få vilket inte är konstigt med tanke på att UE 5 mer eller mindre lämpar sig till tech demos eller enklare spel.

Jag tror snarare att många utvecklare gillar att kunna "flasha" med UE5 som att det automatiskt innebär att det blir grymt. Bara för att spelmotorn är kompetent så innebär det inte att allt bara helt magiskt blir bra. Förr fick utvecklare kriga mer för att hitta på kreativa lösningar för att komma runt begränsningar för grafik, cpu o ram, med UE5 och även UE4 känns det ibland som att vissa tror att bara för att man använder nanite, lumen och allt vad det heter så blir allt fantastiskt genom att klicka på en knapp för att slå på tekniken.

Optimering blir nog svårt om du inte riktigt vet vad som tar kraft, varför eller om det ens är rimligt sett till vad du försöker åstadkomma.

Skrivet av jehuty:

Problemet verkar mer vara att UE5 är tungdriven eller dåligt optimerat.

Ett annat problem som är mer mänskligt än ett UE5 problem är att det är enkelt att utveckla spel som gör utvecklare lata. Köp ett asset pack istället för att designa själv.

Det är en rätt ny spelmotor. Jämför med spelkonsoler där det kan uppfattas som liknande men där man mot slutet av konsolens livscykel kan kräma ut fantastiska saker som när man ser tillbaka på det senare med tanke på hårdvaran känns som avancerad svartmagi.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma lanseringen av GTA 3 Trilogin i Remaster... den hade en usel start också 😅

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jo, det här var smärtsamt att se. Får vibbarna av att investerare krävt en launch vid ett visst datum, annars ryker investeringen. Ingen seriös spelmakare skulle släppa något i det här skicket med gott samvete.

Permalänk
Medlem

När stormen går i spelvärden bör man komma ihåg att det aldrig är så illa som mobben gör gällande. Om det aldrig har speglat hur det förhåller sig bör man inte lita på det fullt ut nu heller. Vad som är spelbart är delvis subjektivt, den mest känslige är inte norm.

Permalänk
Medlem

Helt klart en av dom sämsta spelen senaste 20 åren *som jag spelat!
Det verkar finnas en möjligen intressant story där inne nånstans.. Synd bara att allt annat är så sjukt dåligt gjort. Dialogerna och röstskådespeleriet skulle t.ex mycket troligen vara bättre om det var helt AI genererat.
Förstår verkligen inte hur dom lyckades med att få io som publisher

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Förstår verkligen inte hur dom lyckades med att få io som publisher

Det såldes tydligen in som "delat universum" med nått annat spel. Den utvecklaren distanserade sig dock nånstans på vägen till Minds eye pga just tveksam utveckling.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint